■a Buitenkansje reportage» Ton Draaijer uit Raamsdonksveer en Diederik Meeusen uit Eind hoven zijn al jaren actief in de niet- gemotoriseerde vliegsport. Ze ken nen alle variaties, zoals paragliding, zweefvliegen en parachutespringen. Nu hebben ze de handen ineengesla gen voor een bijzondere tak van de vliegsport: deltavliegen. Met hun nieuwe onderneming Seagull Avia tion hebben ze het recht gekregen om deltavleugels van het Amerikaan se topmerk Wills Wing te importeren in West-Europa. De start is veelbelo vend. The sky is no limit voor Se agull Aviation. door Peter de Jong RAAMSDONKSVEER - Voor Draaijer was paragliding jarenlang een hobby. "Daarnaast imponeerde en verkocht ik vlieginstrumenten zoals hoogtemeters, GPS en radiocommunicatie. Die activitei ten heb ik uitgebouwd. In de Benelux ben ik marktleider. De meeste wedstrijdparagl- iders en deltisten in Nederland vliegen met mijn materiaal." Draaijer kwam in contact met Diederik Meeusen, oud-Nederlands kampioen del tavliegen. Ze zagen al snel in dat ze elkaar perfect aanvulden: Draaijer heeft commer ciële ervaring en Meeusen is de vliegtech nische man. Zo kwam het dat ze eind vo rig jaar samen naar Los Angeles vlogen voor een bezoek aan Wills Wing, wereld wijd één van de bekendste en best ver kochte producenten van deltavleugels. Het Nederlandse duo kreeg onder de naam Seagull Aviation het recht op de dis tributie van Wills Wing-vleugels voor Ne derland, België, Duitsland en Frankrijk. "Sindsdien regent het vragen en opdrach ten", vertelt Draaijer. "In januari begon nen we met de acquisitie en we verkoch ten er al meteen twee, in februari vier en in maart al acht. Het gaat enorm hard. Ons doel is jaarlijks zestig tot tachtig vleugels te verkopen." Economisch gezien hebben de twee de wind mee. "In Europa zijn er zes fabrikan ten. Hun producten zijn de afgelopen ja ren duurder geworden. De dollar is echter ten opzichte van vijfjaar geleden een stuk minder waard geworden ten opzichte van de euro en Amerikaanse producten zijn bijna de helft goedkoper geworden. Dat betekent dat wij zeer concurrerend bezig kunnen zijn. Het verschil benutten we niet voor onze eigen portemonnee. We benutten die marge voor onze dealers, zo dat die meer gemotiveerd zijn om onze producten te verkopen." Distributienetwerk Het duo stelde een plan op voor de ver koop en distributie van de vleugels. De productie vindt plaats in de Verenigde Sta- The sky is no limit Deltavliegen geeft je een gevoel van vrijheid. ten. Per vliegtuig komen de bestellingen in lange kokers naar Europa. De opslag zit in Eindhoven en het verkoopkantoor in Raamsdonksveer. "Om de vleugels in Duitsland te mogen verkopen, hebben we toestemming van de Duitse luchtvaart au toriteiten, de DHV nodig", vertelt Draaij er. Wij zijn bezig een distributienetwerk op te zetten via de betere vliegscholen. "We willen cursisten benaderen en zoeken scholen die pro-actief willen meewerken. We gaan naar beurzen, we adverteren en organiseren 'testivals'. Dat zijn een soort roadshows waarbij mensen ons vliegmate- riaal kunnen uitproberen. En in Duitsland hebben we onlangs veel publiciteit gehaald omdat de Duitse deltafabrikant Bautek, die zeer hoog staat aangeschreven, gestopt is met de ontwikkeling van nieuwe vleugels. Wij hebben voor elkaar gekregen hen de Wills Wing vleugels te gaan leveren. Bau tek wordt onze hoofdpartner voor de Bij het gieten kunnen luchtbelletjes ont staan die het materiaal verzwakken. Niet bij onze vleugels. Elke vleugel wordt af zonderlijk in Amerika getest door een test piloot alvorens met het vliegtuig naar Ne derland verstuurd te worden. Je kunt dit Wie schrijft voor een krant heeft wel eens een buitenkansje. Zo kan het gebeuren dat je mag meerijden met een topcoureur in een bolide op het circuit van Zandvoort. Of meevliegt in een helikopter en een oud-we reldkampioen Formule 1 de hand mag schudden. Zo kan het ook gebeuren dat je in een weiland bij Gorinchem ineens onder een deltavleugel hangt. In een ultrakorte stoomcursus leggen Ton Draaijer en Diederik Meeusen me de grondbeginselen uit van het deltavliegen. Ik hijs me in het harnas en krijg een helm op het hoofd. De mannen houden de vleugeltips vast en geven aanwijzingen ter wijl ik losjes tegen de wind in ren met de superlichte vleugel van aluminium buizen en zeildoek. En dan ineens, heel even, lijkt het dode materiaal tot leven te komen. De 25 kilo zware vleugel weegt niks meer en wil er met mij vandoor. De weersomstan digheden zijn echter niet ideaal en even la ter sta ik alweer met twee benen op moe der aarde. En dat is maar goed ook. Want wie echt zelf wil gaan vliegen, heeft een gedegen opleiding nodig. Belangstellen den voor bedrijfstrainingen of vlieglessen kunnen zich daarvoor aanmelden bij Die derik Meeusen van Deltavleugelschool De Meeuw in Eindhoven, tel 06-53900944. Meer informatie: info@deltavliegen.nl of sales@seagull-aviationnl Binnenkort ook op: www.seagull-aviation.com Voor dringende vragen: 0162-520151 Duitse markt. Dat nieuws zette de Duitse vakpers compleet op zijn kop! Op de grootste vliegbeurs in Europa op ons vak gebied, in Garmisch-Partenkirchen Maart 2008) kwamen veel Duitsers naar ons toe om te zien wie toch die twee 'Hol lander' waren." Draaijer kan het niet genoeg benadrukken. "Het gaat hier om topkwaliteit. De alumi nium beslagdelen worden niet gegoten, zoals bij de concurrentie. Ze worden ge freesd uit massieve blokken aluminium. product qua populariteit vergelijken met dat wat Harley-Davidson betekent bij de motorrijders." Opleidingen en bedrijfstrainingen Seagull Aviation levert niet alleen de vleu gels, maar ook alle toebehoren zoals hel men en elektronica en opleidingen en trai ningen. Diederik Meeusen geldt al jaren als een van de betere Nederlandse deltapi loten en is vanaf 1985 instructeur. "We vliegen in de Eifel en in de Franse Alpen. Foto's: Seagull Aviation Maar we geven ook introductieweeken den in Zuid-Limburg. Deltavliegen is vei liger dan zweefvliegen. De vleugels zijn zodanig gebouwd dat neerstorten een kunst is geworden, want de vleugel heeft een enorm stabiliserend vermogen. We hebben een permanente status van de In spectie Verkeer en Waterstaat gekregen. Dat betekent dat we nagenoeg overal in Nederland vrij mogen vliegen, als we maar starttoestemming hebben van de grondei genaar en burgemeester." Meeusen, van huis uit trainer/coach, geeft ook bedrijfstrainingen. "Bedrijven hebben behoefte aan trainingen waardoor hun werknemers met meer plezier, maar voor al ook effectiever gaan samenwerken. Ons Icarus Project is daar een bijzonder ge schikt middel voor. Het leert mensen intens samenwerken en op elkaar vertrouwen in een wel zéér uit dagende setting: de groep leert letterlijk el kaar vliegen. Op het eind van de trainings dag vliegt iedereen honderden meters door de lucht en dat heeft de groep samen tot stand gebracht! We koppelen de inten se ervaring van het vliegen aan thema's als vertrouwen, angst, competenties en lei derschap. Je kunt het Icarus Project - an ders dan je zou denken - niet vergelijken met survival of vlotten bouwen. Deze er varing is namelijk aan geen enkele andere levenservaring koppelen. Daardoor gaan de deelnemers zich puur en authentiek ge dragen. Dit nieuwe gedrag moedigen wij aan en verdiepen het met de groep. Als die bron wordt aangeboord, komt er langdurig energie bij deelnemers vrij. Deze zetten ze de volgende dag al in voor hun organisatie. De verbeterde arbeidsproductiviteit is een voudig meetbaar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 103