■a
Buitenkansje
reportage»
Ton Draaijer uit Raamsdonksveer
en Diederik Meeusen uit Eind
hoven zijn al jaren actief in de niet-
gemotoriseerde vliegsport. Ze ken
nen alle variaties, zoals paragliding,
zweefvliegen en parachutespringen.
Nu hebben ze de handen ineengesla
gen voor een bijzondere tak van de
vliegsport: deltavliegen. Met hun
nieuwe onderneming Seagull Avia
tion hebben ze het recht gekregen
om deltavleugels van het Amerikaan
se topmerk Wills Wing te importeren
in West-Europa. De start is veelbelo
vend. The sky is no limit voor Se
agull Aviation.
door Peter de Jong
RAAMSDONKSVEER - Voor Draaijer
was paragliding jarenlang een hobby.
"Daarnaast imponeerde en verkocht ik
vlieginstrumenten zoals hoogtemeters,
GPS en radiocommunicatie. Die activitei
ten heb ik uitgebouwd. In de Benelux ben
ik marktleider. De meeste wedstrijdparagl-
iders en deltisten in Nederland vliegen met
mijn materiaal."
Draaijer kwam in contact met Diederik
Meeusen, oud-Nederlands kampioen del
tavliegen. Ze zagen al snel in dat ze elkaar
perfect aanvulden: Draaijer heeft commer
ciële ervaring en Meeusen is de vliegtech
nische man. Zo kwam het dat ze eind vo
rig jaar samen naar Los Angeles vlogen
voor een bezoek aan Wills Wing, wereld
wijd één van de bekendste en best ver
kochte producenten van deltavleugels.
Het Nederlandse duo kreeg onder de
naam Seagull Aviation het recht op de dis
tributie van Wills Wing-vleugels voor Ne
derland, België, Duitsland en Frankrijk.
"Sindsdien regent het vragen en opdrach
ten", vertelt Draaijer. "In januari begon
nen we met de acquisitie en we verkoch
ten er al meteen twee, in februari vier en
in maart al acht. Het gaat enorm hard. Ons
doel is jaarlijks zestig tot tachtig vleugels te
verkopen."
Economisch gezien hebben de twee de
wind mee. "In Europa zijn er zes fabrikan
ten. Hun producten zijn de afgelopen ja
ren duurder geworden. De dollar is echter
ten opzichte van vijfjaar geleden een stuk
minder waard geworden ten opzichte van
de euro en Amerikaanse producten zijn
bijna de helft goedkoper geworden. Dat
betekent dat wij zeer concurrerend bezig
kunnen zijn. Het verschil benutten we
niet voor onze eigen portemonnee. We
benutten die marge voor onze dealers, zo
dat die meer gemotiveerd zijn om onze
producten te verkopen."
Distributienetwerk
Het duo stelde een plan op voor de ver
koop en distributie van de vleugels. De
productie vindt plaats in de Verenigde Sta-
The sky is no limit
Deltavliegen geeft je een gevoel van vrijheid.
ten. Per vliegtuig komen de bestellingen in
lange kokers naar Europa. De opslag zit in
Eindhoven en het verkoopkantoor in
Raamsdonksveer. "Om de vleugels in
Duitsland te mogen verkopen, hebben we
toestemming van de Duitse luchtvaart au
toriteiten, de DHV nodig", vertelt Draaij
er.
Wij zijn bezig een distributienetwerk op te
zetten via de betere vliegscholen. "We
willen cursisten benaderen en zoeken
scholen die pro-actief willen meewerken.
We gaan naar beurzen, we adverteren en
organiseren 'testivals'. Dat zijn een soort
roadshows waarbij mensen ons vliegmate-
riaal kunnen uitproberen. En in Duitsland
hebben we onlangs veel publiciteit gehaald
omdat de Duitse deltafabrikant Bautek, die
zeer hoog staat aangeschreven, gestopt is
met de ontwikkeling van nieuwe vleugels.
Wij hebben voor elkaar gekregen hen de
Wills Wing vleugels te gaan leveren. Bau
tek wordt onze hoofdpartner voor de
Bij het gieten kunnen luchtbelletjes ont
staan die het materiaal verzwakken. Niet
bij onze vleugels. Elke vleugel wordt af
zonderlijk in Amerika getest door een test
piloot alvorens met het vliegtuig naar Ne
derland verstuurd te worden. Je kunt dit
Wie schrijft voor een krant heeft wel eens een buitenkansje. Zo kan het
gebeuren dat je mag meerijden met een topcoureur in een bolide op
het circuit van Zandvoort. Of meevliegt in een helikopter en een oud-we
reldkampioen Formule 1 de hand mag schudden. Zo kan het ook gebeuren
dat je in een weiland bij Gorinchem ineens onder een deltavleugel hangt.
In een ultrakorte stoomcursus leggen Ton
Draaijer en Diederik Meeusen me de
grondbeginselen uit van het deltavliegen.
Ik hijs me in het harnas en krijg een helm
op het hoofd. De mannen houden de
vleugeltips vast en geven aanwijzingen ter
wijl ik losjes tegen de wind in ren met de
superlichte vleugel van aluminium buizen
en zeildoek. En dan ineens, heel even, lijkt
het dode materiaal tot leven te komen. De
25 kilo zware vleugel weegt niks meer en
wil er met mij vandoor. De weersomstan
digheden zijn echter niet ideaal en even la
ter sta ik alweer met twee benen op moe
der aarde. En dat is maar goed ook. Want
wie echt zelf wil gaan vliegen, heeft een
gedegen opleiding nodig. Belangstellen
den voor bedrijfstrainingen of vlieglessen
kunnen zich daarvoor aanmelden bij Die
derik Meeusen van Deltavleugelschool De
Meeuw in Eindhoven, tel 06-53900944.
Meer informatie: info@deltavliegen.nl of
sales@seagull-aviationnl
Binnenkort ook op: www.seagull-aviation.com
Voor dringende vragen: 0162-520151
Duitse markt. Dat nieuws zette de Duitse
vakpers compleet op zijn kop! Op de
grootste vliegbeurs in Europa op ons vak
gebied, in Garmisch-Partenkirchen
Maart 2008) kwamen veel Duitsers naar
ons toe om te zien wie toch die twee 'Hol
lander' waren."
Draaijer kan het niet genoeg benadrukken.
"Het gaat hier om topkwaliteit. De alumi
nium beslagdelen worden niet gegoten,
zoals bij de concurrentie. Ze worden ge
freesd uit massieve blokken aluminium.
product qua populariteit vergelijken met
dat wat Harley-Davidson betekent bij de
motorrijders."
Opleidingen en bedrijfstrainingen
Seagull Aviation levert niet alleen de vleu
gels, maar ook alle toebehoren zoals hel
men en elektronica en opleidingen en trai
ningen. Diederik Meeusen geldt al jaren
als een van de betere Nederlandse deltapi
loten en is vanaf 1985 instructeur. "We
vliegen in de Eifel en in de Franse Alpen.
Foto's: Seagull Aviation
Maar we geven ook introductieweeken
den in Zuid-Limburg. Deltavliegen is vei
liger dan zweefvliegen. De vleugels zijn
zodanig gebouwd dat neerstorten een
kunst is geworden, want de vleugel heeft
een enorm stabiliserend vermogen. We
hebben een permanente status van de In
spectie Verkeer en Waterstaat gekregen.
Dat betekent dat we nagenoeg overal in
Nederland vrij mogen vliegen, als we maar
starttoestemming hebben van de grondei
genaar en burgemeester."
Meeusen, van huis uit trainer/coach, geeft
ook bedrijfstrainingen. "Bedrijven hebben
behoefte aan trainingen waardoor hun
werknemers met meer plezier, maar voor
al ook effectiever gaan samenwerken. Ons
Icarus Project is daar een bijzonder ge
schikt middel voor.
Het leert mensen intens samenwerken en
op elkaar vertrouwen in een wel zéér uit
dagende setting: de groep leert letterlijk el
kaar vliegen. Op het eind van de trainings
dag vliegt iedereen honderden meters
door de lucht en dat heeft de groep samen
tot stand gebracht! We koppelen de inten
se ervaring van het vliegen aan thema's als
vertrouwen, angst, competenties en lei
derschap. Je kunt het Icarus Project - an
ders dan je zou denken - niet vergelijken
met survival of vlotten bouwen. Deze er
varing is namelijk aan geen enkele andere
levenservaring koppelen. Daardoor gaan
de deelnemers zich puur en authentiek ge
dragen.
Dit nieuwe gedrag moedigen wij aan en
verdiepen het met de groep. Als die bron
wordt aangeboord, komt er langdurig
energie bij deelnemers vrij. Deze zetten ze
de volgende dag al in voor hun organisatie.
De verbeterde arbeidsproductiviteit is een
voudig meetbaar."