Theo Maassen smeet dit weekend op het podium de camera kapot van een fotografe. Hij dacht dat zij met opzet zijn eis had genegeerd om geen foto's te maken tijdens zijn optreden. Zijn fotografen te brutaal of stellen artiesten steeds vaker absurde eisen? 10 I Dinsdag 3 juni 2008 PZC door Monique Prins en John Jas foto Arie Kivit/HH fotobewerking Jos Diender Alleen foto's maken tijdens de eerste tien seconden van een optreden, geno men vanaf een onmogelij ke hoek op rij zes. Rim pels en zweet zijn uit den boze. Directeur Louis Zaal van fotopersbureau Hol landse Hoogte heeft genoeg voorbeelden pa raat om aan te tonen dat het steeds moeilij ker wordt voor pop- en theaterfotografen om hun werk te doen. En het wordt met de jaren alleen maar moeilijker. „Artiesten maken steeds meer misbruik van hun machtspositie. Want beelden worden steeds belangrijker. En dus ook de neiging om het beeld te controleren." Sommige artiesten zijn bang dat hun foto's in een illegaal circuit terecht komen of dat ze misbruikt worden voor commerciële doelen. Zaal begrijpt dat. „Maar de controle gaat soms echt te ver. Artiesten willen niet be zweet of met verwilderd haar de wereld over. Of erger nog: ze eisen dat hun beelden wor den geretoucheerd. Daar zijn veel ontluiste rende voorbeelden van. Kijk, elk normaal mens die zijn arm buigt, heeft vouwen bij zijn elleboog. Maar sterren willen dat vaak weggepoetst hebben omdat ze anders maar oud lijken. Dus moeten rimpels en moeder vlekken weg en tailles ingesnoerd. Dat is nep en oneerlijk. En een verkeerde manier om je imago te bewaken." De directeur begrijpt best dat er tijdens voor stellingen en concerten beperkingen zijn, maar volgens hem is het evenwicht zoek. „Vroeger waren er ook wel regels, maar daar werd soepel mee omgegaan. Nu zijn er steeds meer mensen die vinden dat ze er wat over te zeggen hebben. Het zijn vaak opgefokte be veiligers, vooral bij concerten in voetbalsta dions, die strenger zijn dan afgesproken. Ze duwen fotografen hardhandig weg. Terwijl die fotografen daar ook gewoon staan om hun werk te doen. We hebben elkaar nodig. Artiesten kunnen ook niet zonder fotogra fen." Bij optredens van Nederlandse artiesten mag in de regel niet worden gefotografeerd of ge filmd. Ook geluidsopnamen zijn taboe, behal ve als het een première betreft of laatste voor stelling. De eis van Theo Maassen om geen fo to's te maken tijdens zijn optreden op het Amsterdamse Comedy Festival lijkt dan ook geen uitzondering. Probleem was dat zowel Maassen als de fotografe dachten dat ze met de organisatie een duidelijke afspraak hadden gemaakt. Maassen wilde geen foto's, de foto grafe had toestemming om voor dagblad Spits te fotograferen. Degene die optreedt, bepaalt het fotobeleid in samenspraak met zijn agent en het theater. Er zijn wel uitzonderingen op de regel om tij dens een optreden geen foto's toe te staan, maar artiesten zien zichzelf niet graag terug op YouTube. Bij Nederlandse zangers en bands mogen meestal opnamen gemaakt worden bij de eerste drie nummers. Buitenlandse arties ten die hier optreden zijn echter strenger. Zo mocht gisteravond bij Céline Dion in de Arena alleen tijdens het eerste num mer gefotografeerd worden. Theaters communiceren het verbod op opnames via de achterkant van toe gangskaartjes, via programmaboekjes en op posters bij de kassa. Maar het gebruik van mobieltjes voor registra tie is moeilijk te beheersen omdat het er zo veel zijn. Op professione le camera's of mensen die doorlo pend opnemen, zijn ze wel meer gespitst. Er volgt een waar schuwing en indien nodig verwij dering uit de zaal. „De meeste artiesten vinden het vooral vervelend voor hun pu bliek", zegt Cees Langeveld, direc teur van het Chassé Theater in Breda. „Als iemand de regels over treedt, is het ook meestal het pu bliek zelf dat klaagt." De directeur van Hollandse Hoog te noemt het vernielen van de ca mera door Theo Maassen 'out of order'. Hij begrijpt niet dat de or ganisatie van dat Amsterdamse festival de eis van Theo Maassen voor een totaalverbod op foto's heeft ingewilligd. „Als ik in de orga nisatie zat, zou ik dat geweigerd heb ben." Om daar na een korte stilte aan toe te voegen: „Maar ja, als Maassen dan gezegd zou hebben dat hij niet meer zou komen, zou ik toch ook wel met zweet onder m'n ok sels zitten. Wat ik al zei: artiesten hebben een machtspositie."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10