Zeeland
Oefening
met inzet
van kotter
BRU 2
Deze religie heeft alleen verhalen nodig
Strandwachten bereiden zich voor op
Aanhoudingen
wegens rijden
onder invloed
Meerdere gewonden
en brand na explosie
in machinekamer.
Geschilpunten zonder
scherpe kantjes tussen
Hendrikse en Meester.
Preventie belangrijk bij
toezicht op 21 km
Schouws strandgebied.
1 4 I Maandag 2 juni 2008 PZC
NEELTJE JANS - De samenwerkende
hulpinstanties KNRM, brandweer
en ambulancedienst zijn tevreden
over het verloop van een groot
scheepse oefening zaterdagoch
tend op de Oosterschelde ter hoog
te van boei R24.
Aan boord van mosselkotter BRU
2 ging het mis door een explosie
in de machinekamer. Het schip
voer met vijf personen aan boord.
Na de explosie brak brand uit en
er vielen meerdere gewonden.
Hierop werd alarm geslagen naar
het kustwachtcentrum, waarna
eerst de reddingboot Harder van
Noordland (binnen) werd opgeroe
pen, gevolgd door de buiten boot
Koopmansdank. Deze kwam met
de brandweer groep Kamperland
en ambulancedienst (RAVZ) van
post Neeltje Jans opdraven.
Doel van de oefening was het tes
ten van de samenwerking tussen
KNRM, brandweer en ambulance
met daarbij bezien hoe de commu
nicatie verloopt met het C2000 sys
teem. Er werd geoefend in het ver
zorgen van de gewonden, brand
blussen en verdere schade voorko
men.
De slachtoffers werden gespeeld
door de EHBO-vereniging
Noord-Beveland. De oefening ver
liep volgens plan. Ondanks de
rookontwikkeling konden de
slachtoffers worden gered. Ook de
genen die in het ruim waren geval
len, van wie één zelfs in een spoel-
ruim met water.
Opvallend was dat ondanks een in
zet van totaal 17 hulpverleners op
een betrekkelijk klein oppervlakte
rond de ruimen de hulpverlening
op de kotter zo goed verliep.
Uiteraard volgde na de oefening
de evaluatie waarin tevreden werd
vastgesteld dat de samenwerking
goed was verlopen.
GOES - In de nacht van zaterdag op
zondag moesten twee automobilis
ten in de regio Oosterscheldebek-
ken hun rijbewijs inleveren omdat
ze veel te veel gedronken hadden.
Zaterdag om 20.45 uur betrapte de
politie een 38-jarige man uit de ge
meente Reimerswaal. Hij reed slin
gerend over de N289 bij Kruinin-
gen en bleek vergeten te zijn om
de auto van de handrem te halen.
Hierdoor rook zijn auto verbrand.
Controle wees uit dat de man
bijna 7x de toegestane hoeveelheid
alcohol had gedronken.
Zondag om 04.30 uur werd in de
Zusterstraat in Goes een 24-jarige
automoblist uit de gemeente
Schouwen-Duiveland betrapt op
rijden onder invloed. Uit een afge
nomen blaastest bleek dat hij
meer dan 2x de toegestane hoeveel
heid alcohol gedronken had. De
man, een beginnend bestuurder,
kon zijn rijbewijs inleveren.
Ronald Meester(l) en Klaas Hendrikse in discussie met het pubiek in de Casthuiskerk in Zierikzee.
foto Dirk-jan Gjeltema
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - „Deze religie heeft al
leen verhalen nodig, geen exege
ten en dogma's", schrijft Ronald
Meester in de inleiding van zijn
boek De man die God kende. De au
teur is goede maatjes met Klaas
Hendrikse, vrijzinnig predikant
die op zijn beurt veel commotie
opriep met zijn boek Geloven in
een God die niet bestaat. En waar
over hij binnenkort door de PKN
op het matje wordt geroepen. Bei
de auteurs zijn het niet op alle
fronten met elkaar eens. Het gaat
tussen hen echter om geschilpun
ten zonder scherpe kantjes zo
bleek gistermiddag in de Gasthuis-
kerk in Zierikzee. Hendrikse en
Meester gingen daar het gesprek
met elkaar aan op uitnodiging van
de werkgroep Horizon van de Vrij
zinnige Gemeente.
Meester is hoogleraar wiskunde
aan de VU van Amsterdam. Een ra
tionalist, die een boek schrijft over
Jezus? Hendrikse vroeg een toelich
ting. Voor Meester bleek het een
heel natuurlijke weg om als weten
schapper ook de rol van religie te
gaan onderzoeken. De arrogantie
dat wetenschappers zouden kun
nen vertellen hoe de wereld in el
kaar zit, ergerde hem.
Meester baseert zich in zijn boek
vooral op wat anderen over Jezus
hebben gezegd. Daar plaatst Hen
drikse kanttekeningen bij. Speci
fiek het belang dat Meester toe
kent aan de opstanding van Laza
rus. In de optiek van Hendrikse is
dat niet meer dan nog een wonder
baarlijke genezing, omdat een Mes
sias nou eenmaal wonderen moet
verrichten en hij het verhaal van
Lazarus als een gekopieerd verhaal
'Jezus heeft antwoord
gegeven op de vraag
waartoe wij op aarde zijn'
beschouwt. „Voor mij zijn de gene
zingen geen tovertrucs, maar een
samenvatting van zaken die zich
over een lange periode hebben
voorgedaan als blijk van een pro
ces dat door Jezus in gang is ge
zet", aldus Meester. Over het wer
kelijke bestaan van Jezus blijken
de debaters het eens. „Jezus heeft
antwoord gegeven op de vraag
waartoe wij op aarde zijn" (Mees
ter). „Hij heeft dat antwoord ge
leefd" (Hendrikse).
De vraag of God bestaat, volgde
daarop. „Een verkeerde vraag", vol
gens Meester. „Een existentiële
vraag", volgens Hendrikse omdat
het voor veel mensen een heel
bouwwerk doet instorten als God
niet zou bestaan." Zoals verwacht
mocht worden vonden de ge
sprekspartners elkaar in de consta
tering dat 'God bestaat in de erva
ring' en dat de mens niet bij mach
te is van God meer dan een platte
definiëring te geven.
Strandwachten oefenen het redden van drenkelingen, foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ali Pankow
RENESSE - Strandwachten moeten
sociaal, leergierig en pro-actief
zijn. Met andere woorden ze moe
ten goed met mensen kunnen om
gaan en zelf op de strandbezoekers
af stappen om hen te waarschu
wen ter voorkoming van gevaarlij
ke situaties. Daarnaast is een EH-
BO-diploma een eerste vereiste.
Dat is een heldere les die de veer
tien nieuwkomers bij de strandred-
dingsbrigade op de Schouwse
stranden dit weekend kregen te ho
ren tijdens een uitgebreid trai
nings- en kennismakingsprogram
ma. Naast de veertien nieuwe
strandwachten waren 35 ervaren
leden zaterdag en zondag actief op
het strand bij de overgang aan de
Jan van Renesseweg.
„Een belangrijk onderdeel in de
training is het redden van drenke-
'De Schouwse kuststrook is
wat anders dan de stranden
van Malibu in Baywatch'
lingen. Zwemmers in nood klam
pen zich aan je vast en de strand-
wacht moet leren zich uit die
greep te bevrijden, de drenkeling
door de al of niet zware branding
naar de kant te brengen en daar
over te dragen aan de andere hel-