elaties
Turk bleek toch 'goed volk'
Beter humeur door de
geur van wierook
Stoppen met roken
gebeurt groepsgewijs
Ouderen in tehuizen
zijn vaker depressief
Aanleg voor eetstoornis
kan aangeboren zijn
Extra oxytocine maakt
iemand goedgelovig
PZC Maandag 2 juni 2008 21
Het bij religieuze bijeenkomsten
verbranden van wierook is niet al
leen een symbolische manier om
de geestelijke gezondheid te verbe
teren. De geur van wierook blijkt
ook echt bij te dragen aan een bete
re geestelijke gezondheid. Bij het
verbranden van wierook komen
stoffen vrij die werken als antide
pressivum. Zij activeren een eiwit
(TRPV3) in de hersenen, met als
resultaat een antidepressieve wer
king. Dit meldt A. Moussaieff (He
breeuwse Universiteit, Jeruzalem)
op grond van proeven met mui
zen.
Net zoals het beginnen met roken
vaak gebeurt in groepsverband, is
er ook bij het stoppen met roken
sprake van sociale druk. Stoppen
met roken gebeurt vaak binnen
een groep mensen die een net
werk vormen (familie, collega's,
enz.), constateert N. Christakis in
het medisch tijdschrift New Eng
land Journal of Medicine, na bestu
deren van sociale netwerken van
ruim 12.000 mensen. Binnen het
netwerk werkt het stoppen door
één persoon als het ware besmette-*
lijk.
Ouderen in instellingen slikken va
ker antidepressiva en geven vaker
aan dat ze depressief zijn dan oude
ren die thuis zorg krijgen. Dat
blijkt uit een studie van de India
na State University. Aan het onder
zoek deden 272 ouderen mee van
gemiddeld 81 jaar. Van de ouderen
in een bejaardentehuis gaf 30 pro
cent aan zich depressief te voelen.
Bij de thuiswonende ouderen was
dat 11 procent. In de instelling
kreeg maar liefst 62 procent van de
ouderen antidepressiva, bij de
thuiswonenden slechts een kwart.
Meisjesbaby's die voor de geboorte
worden blootgesteld aan extra
testosteron, zijn later minder ge
voelig voor eetstoornissen. Dat
blijkt uit onderzoek van de Michi
gan State University. De onderzoe
kers vergeleken de gegevens van
538 tweelingen uit Michigan. Het
resultaat kan er op wijzen dat eet
stoornissen niet alleen een so
ciaal-maatschappelijke, maar ook
een biologische oorzaak kunnen
hebben. Meisjes die met jongens
de baarmoeder delen, krijgen
extra testosteron van hun broertje.
Veel oxytocine in het brein maakt
iemand goedgelovig. Dat komt
doordat hersengebiedjes die be
trokken zijn bij (sociale) angst en
bij het reageren op iemands acties,
minder actief worden. Onderzoe
kers van de Universiteit van Zü-
rich denken dat hun resultaten
ook relevant zijn in het onderzoek
naar autisme. Autisten vermijden -
sociaal contact. Misschien komt
dat doordat ze te weinig oxytocine
in hun hersenen hebben, waar
door ze wantrouwend zijn naar
hun omgeving.
Ahmed (1967), docent aan een mid
delbare school, werd geboren in een
gehucht in Koerdisch Turkije. Rem-
co (1972), werkzaam bij een advies
bureau, groeide op in Brabant. Ze
ontmoeten elkaar negen jaar geleden
in een homobar. Hieronder enkele
fragmenten uit het portret dat Psy
chologie Magazine-verslaggever
Edwin Oden maakte voor de bundel
Let's make love. Ahmed en Remco
zijn fictieve namen.
Remco belde zijn moeder vanuit
Ahmeds huis. „Mam, ik ben hier
bij een vriend en hij heet Ahmed.
Ik bel nu vanuit zijn huis, hij is
even sigaretten halen." Remco
merkt dat zijn moeder schrikt.
„Dat... dat is geen Nederlandse
naam, of wel?" reageert ze. En ze
vraagt: „Bel je nu omdat hij even
de deur uit is? Je mag toch wel bel
len van hem?"
Remco komt uit Dongen, waar
Holland zo'n beetje ophoudt en
het katholieke Zuiden begint. Rem
co groeide er op in een warm, vei
lig nest. Vader automonteur, moe
der huisvrouw, twee fijne zussen.
Elke zondag naar de kerk. Brabant
se gezelligheid, maar ja, homosek
sualiteit, dat was iets vreemds, iets
uit Verweggistan. Om maar niet te
spreken van het Turkije-element.
Ahmeds eerste bezoekjes aan Don
gen verliepen nogal stroef Pas
toen ze na een paar jaar aan hem
gewend waren, toen ze wisten dat
hij 'goed volk' is, heeft hij ze, stuk
je bij beetje, meer verteld over zijn
jeugd. Inmiddels is Ahmed volle
dig onderdeel van de familie ge
worden.
En Ahmeds familie, hoe reageerde
die? Toen Remco voor het eerst bij
ze langs kwam, ontvingen ze hem
foto Hollandse Hoogte
gastvrij en stopten ze hem vol met
Turkse lekkernijen. En toen Ah
med z'n familie vervolgens open
lijk vertelde dat hij homo is, had
zijn oudste zus nog geroepen dat
ze hem niet kende, dat hij haar
broer niet meer was en dat hij niet
op haar begrafenis mocht komen,
maar de volgende dag vroeg ze
hem wat Remco en hij wilden
eten.
Tja, Ahmed heeft het er maar niet
meer expliciet over met zijn
oudste zus. Want wat heeft het
voor zin om haar zijn manier van
leven door de strot te duwen?
Met z'n overige broers, zussen en
neven en nichten kan Ahmed wel
vrijuit over z'n relatie praten. Ze
hebben Remco gewoon opgeno
men in hun midden, ook al is hij
dan de enige 'witte'.
Het aangaan van een relatie
met iemand uit een andere cul
tuur is tot nu toe een eitje, vindt
Remco. De mensen in zijn en Ah
meds directe omgeving hebben er
ook nooit een enorm issue van ge
maakt. Remco en Ahmed richten
zich vooral op elkaar als persóón;
die culturele achtergrond, daar
zijn ze verder niet zo mee bezig.
Remco heeft het idee dat verschil
len in karakter veel bepalender
zijn voor hun relatie dan culturele
verschillen.
Nu zijn we negen jaar verder.
Het is echte liefde gebleken tussen
Remco en Ahmed. Twee jaar gele
den werd Ahmed benaderd door
een Nederlands lesbisch stel uit
zijn kennissenkring: of hij vader
wilde worden? Dat wilde hij.
Sinds augustus vorig jaar heeft hij
een zoon: Jonas. Toen Ahmeds
zus hoorde dat hij vader werd, be
gon ze te huilen. Van geluk.