elaties Turk bleek toch 'goed volk' Beter humeur door de geur van wierook Stoppen met roken gebeurt groepsgewijs Ouderen in tehuizen zijn vaker depressief Aanleg voor eetstoornis kan aangeboren zijn Extra oxytocine maakt iemand goedgelovig PZC Maandag 2 juni 2008 21 Het bij religieuze bijeenkomsten verbranden van wierook is niet al leen een symbolische manier om de geestelijke gezondheid te verbe teren. De geur van wierook blijkt ook echt bij te dragen aan een bete re geestelijke gezondheid. Bij het verbranden van wierook komen stoffen vrij die werken als antide pressivum. Zij activeren een eiwit (TRPV3) in de hersenen, met als resultaat een antidepressieve wer king. Dit meldt A. Moussaieff (He breeuwse Universiteit, Jeruzalem) op grond van proeven met mui zen. Net zoals het beginnen met roken vaak gebeurt in groepsverband, is er ook bij het stoppen met roken sprake van sociale druk. Stoppen met roken gebeurt vaak binnen een groep mensen die een net werk vormen (familie, collega's, enz.), constateert N. Christakis in het medisch tijdschrift New Eng land Journal of Medicine, na bestu deren van sociale netwerken van ruim 12.000 mensen. Binnen het netwerk werkt het stoppen door één persoon als het ware besmette-* lijk. Ouderen in instellingen slikken va ker antidepressiva en geven vaker aan dat ze depressief zijn dan oude ren die thuis zorg krijgen. Dat blijkt uit een studie van de India na State University. Aan het onder zoek deden 272 ouderen mee van gemiddeld 81 jaar. Van de ouderen in een bejaardentehuis gaf 30 pro cent aan zich depressief te voelen. Bij de thuiswonende ouderen was dat 11 procent. In de instelling kreeg maar liefst 62 procent van de ouderen antidepressiva, bij de thuiswonenden slechts een kwart. Meisjesbaby's die voor de geboorte worden blootgesteld aan extra testosteron, zijn later minder ge voelig voor eetstoornissen. Dat blijkt uit onderzoek van de Michi gan State University. De onderzoe kers vergeleken de gegevens van 538 tweelingen uit Michigan. Het resultaat kan er op wijzen dat eet stoornissen niet alleen een so ciaal-maatschappelijke, maar ook een biologische oorzaak kunnen hebben. Meisjes die met jongens de baarmoeder delen, krijgen extra testosteron van hun broertje. Veel oxytocine in het brein maakt iemand goedgelovig. Dat komt doordat hersengebiedjes die be trokken zijn bij (sociale) angst en bij het reageren op iemands acties, minder actief worden. Onderzoe kers van de Universiteit van Zü- rich denken dat hun resultaten ook relevant zijn in het onderzoek naar autisme. Autisten vermijden - sociaal contact. Misschien komt dat doordat ze te weinig oxytocine in hun hersenen hebben, waar door ze wantrouwend zijn naar hun omgeving. Ahmed (1967), docent aan een mid delbare school, werd geboren in een gehucht in Koerdisch Turkije. Rem- co (1972), werkzaam bij een advies bureau, groeide op in Brabant. Ze ontmoeten elkaar negen jaar geleden in een homobar. Hieronder enkele fragmenten uit het portret dat Psy chologie Magazine-verslaggever Edwin Oden maakte voor de bundel Let's make love. Ahmed en Remco zijn fictieve namen. Remco belde zijn moeder vanuit Ahmeds huis. „Mam, ik ben hier bij een vriend en hij heet Ahmed. Ik bel nu vanuit zijn huis, hij is even sigaretten halen." Remco merkt dat zijn moeder schrikt. „Dat... dat is geen Nederlandse naam, of wel?" reageert ze. En ze vraagt: „Bel je nu omdat hij even de deur uit is? Je mag toch wel bel len van hem?" Remco komt uit Dongen, waar Holland zo'n beetje ophoudt en het katholieke Zuiden begint. Rem co groeide er op in een warm, vei lig nest. Vader automonteur, moe der huisvrouw, twee fijne zussen. Elke zondag naar de kerk. Brabant se gezelligheid, maar ja, homosek sualiteit, dat was iets vreemds, iets uit Verweggistan. Om maar niet te spreken van het Turkije-element. Ahmeds eerste bezoekjes aan Don gen verliepen nogal stroef Pas toen ze na een paar jaar aan hem gewend waren, toen ze wisten dat hij 'goed volk' is, heeft hij ze, stuk je bij beetje, meer verteld over zijn jeugd. Inmiddels is Ahmed volle dig onderdeel van de familie ge worden. En Ahmeds familie, hoe reageerde die? Toen Remco voor het eerst bij ze langs kwam, ontvingen ze hem foto Hollandse Hoogte gastvrij en stopten ze hem vol met Turkse lekkernijen. En toen Ah med z'n familie vervolgens open lijk vertelde dat hij homo is, had zijn oudste zus nog geroepen dat ze hem niet kende, dat hij haar broer niet meer was en dat hij niet op haar begrafenis mocht komen, maar de volgende dag vroeg ze hem wat Remco en hij wilden eten. Tja, Ahmed heeft het er maar niet meer expliciet over met zijn oudste zus. Want wat heeft het voor zin om haar zijn manier van leven door de strot te duwen? Met z'n overige broers, zussen en neven en nichten kan Ahmed wel vrijuit over z'n relatie praten. Ze hebben Remco gewoon opgeno men in hun midden, ook al is hij dan de enige 'witte'. Het aangaan van een relatie met iemand uit een andere cul tuur is tot nu toe een eitje, vindt Remco. De mensen in zijn en Ah meds directe omgeving hebben er ook nooit een enorm issue van ge maakt. Remco en Ahmed richten zich vooral op elkaar als persóón; die culturele achtergrond, daar zijn ze verder niet zo mee bezig. Remco heeft het idee dat verschil len in karakter veel bepalender zijn voor hun relatie dan culturele verschillen. Nu zijn we negen jaar verder. Het is echte liefde gebleken tussen Remco en Ahmed. Twee jaar gele den werd Ahmed benaderd door een Nederlands lesbisch stel uit zijn kennissenkring: of hij vader wilde worden? Dat wilde hij. Sinds augustus vorig jaar heeft hij een zoon: Jonas. Toen Ahmeds zus hoorde dat hij vader werd, be gon ze te huilen. Van geluk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21