Relaties Immorele verschillen zSkJ-: \u :v Let's make 27 onmogelijke liefdes 20 I Maandag 2 juni 2008 PZC Sm DENKWIJZER door René Diekstra De meeste Nederlanders denken dat ze in een tamelijk fatsoenlijk land leven, waar het redelijk rechtvaardig toegaat en de kloof tussen rijk en arm niet immoreel groot is. Ik ben van mening dat de gemiddelde Nederlander die me ning alleen maar kan volhouden zolang hij of zij de ogen sluit voor de feiten. Zoals voor het volgende. In een van de grootste bedrijven van ons land verdient de gemiddelde werknemer on geveer 32.000 euro en de president-directeur om en nabij 9.500.000 euro. Dat is een verhouding van 1:300. Wat recht vaardigt die verhouding? In ieder geval niet het verschil in in spanning. Dat zou immers betekenen dat de president-direc teur dagelijks 300 maal de inspanning van de gemiddelde werknemer levert. Een volstrekt absurde veronderstelling. Wat rechtvaardigt het dan? Het feit dat hij 300 zoveel opleiding of talent heeft? Die veronderstelling is even absurd. Is het argu ment dan dat hij per minuut 300 maal zoveel winst voor het bedrijf maakt als zijn gemiddel de ondergeschikte? Ook die ver onderstelling valt af. De winst van een bedrijf is de uitkomst van collectieve inspanning en kan niet simpelweg worden toe gewezen aan individuele perso nen. Bovendien zou volgens hetzelfde argument bij verlies de directeur daarvoor ook 300 maal zo zwaar moeten worden aangeslagen als de gemiddelde werknemer. Dat is in het betref fende bedrijf nog nooit vertoond en dat zal het ook niet wor den. Er is maar één reële verklaring voor die verhouding van 1 op 300. Dat is willekeur. De betreffende president-directeur verdient 300 maal zoveel als de gemiddelde werknemer in zijn bedrijf omdat hij zoveel wil verdienen en de macht heeft zich zelf te geven wat hij wil. De directeur vindt dat hij in wezen voor het bedrijf onbetaalbaar is Ex-ABN AMROtopman Rijkman Groenink kreeg bij zijn vertrek vorig jaar een bedrag van 26 miljoen euro. foto ANP Psychologen noemen dit verschijnsel narcistische disproportio- naliteit. Het woord narcistisch slaat op het feit dat de betreffen de president-directeur aan een zodanige pathologische zelf overschatting lijdt dat hij zich disproportioneel hoog boven de gemiddelde werknemer verheven voelt en ervan overtuigd is dat hij in wezen voor het bedrijf onbetaalbaar is. Een jaarsala ris van 9.500.000 euro is, aangenomen dat het bedrijf het kan betalen, daarom nooit teveel betaald. Hij zelf zal het verwijt een disproportioneel salaris op te strijken daarom van de hand wijzen. Onder andere door te wijzen op het feit dat zulke sala rissen, en zelfs veel hogere, voor mensen op zijn positie elders in de wereld niet ongewoon zijn. Maar dat is een argument van het type 'mijn vrouw moet niet zeuren dat ik haar twee keer per week sla, want mijn buurman slaat zijn vrouw twee maal per dag'. Feit blijft dat het slaan op zich immoreel is. Verontrustend is dat het verschijnsel van narcistische dispro- portionaliteit zich niet beperkt tot het hier bedoelde bedrijf, maar zich heel diep in Nederlandse bedrijfsleven ingegraven heeft. Weliswaar is niet overal de verhouding 1:300, maar in veel bedrijven is een verhouding van tussen de 1:100 en 1:200 niet ongewoon. Verontrustend is ook dat de doorsnee Neder landse werknemer evenals de politiek, ook de PvdA en de SP, deze stand van zaken accepteren. Het bewijs daarvoor? Al ja renlang wijst de top van het Nederlandse bedrijfsleven zich zelf loonsverhogingen van 10 tot 12 procent toe en eist tegelijk van werknemers dat ze zich matigen binnen een marge van hoogstens 2 tot 4 procent. Het kabinet sluit zich steevast bij die eis aan. En de vakbon den? En de gewone Nederlanders? Die zijn nog nooit gaan sta ken of de straat opgegaan om te demonstreren tegen deze on gelijkheid. Het gevolg kennen we inmiddels. De inkomensaf stand tussen de top en de gewone man is de afgelopen 20 jaar driemaal zo groot geworden. Kortom, willekeur regeert in de Nederlandse economie. En u staat erbij en kijkt ernaar. Liefde zonder grenzen In het boek Let's make love gaan interviewer Frénk var de- Linden en zijn vrouw, AD-verslaggeefster Annet de Groot, op zoek naar dat wat verbindt binnen het multiculturele debat. Ze lieten 27 multiculturele koppels portretteren door evenzoveel journalisten. door Maaike Schoon, illustratie Mark Reijntjens F rénk van der Linden legt uit waarom dit boek er kwam, hoe het er kwam en wat er naar zijn idee van geleerd kan worden. Waarom dit boek „Wij, mijn geliefde Annet de Groot en ik, hadden het gevoel dat in de media pupillenvoetbal werd gespeeld als het ging om het multi culturele debat. De ene dag ren den we met zijn allen achter Fitna aan, of achter Verdonk die geen hand kreeg van een imam. Of Es- han Jahmi met zijn comité voor ex-moslims. Daar stormen wij, de media, dan op af als F-jes in pupil lenvoetbal. Annet en ik vroegen ons af hoe het zat met de grote lij nen van het debat." Wat waren die grote lijnen? „Nou, wij vonden dat er in het ver leden toch wel meer problemen met integratie geweest zijn. Dus dan stel je jezelf de journalistieke vraag: hoe is dat toen opgelost? Tot een paar jaar geleden waren Surinamers in de media een groot probleem: ze pikten de winkels leeg en als je een dagje naar de Bijl mer ging, kwam je dood weer thuis, dat soort dingen. Hetzelfde met de Molukkers. En hoe vaak lees je daar nu nog over? Wij ver moedden dat één van de architec ten die deze problemen hebben opgelost, de liefde is. Op grote schaal zijn Surinamers, Molukkers, maar ook Indonesiërs, getrouwd met Nederlanders. Wij wilden zien hoe dat nu zat." Dus? „Dus probeerden we de media in bed te krijgen om te kijken hoe het zat met 'multiculti liefde'. Zeer uiteenlopende media: Vrij Neder land en De Telegraaf in één boek, dat zie je niet zo vaak. Of Linda en Margriet, dat zijn normaal gespro ken concurrenten." Wat zijn de grootste problemen waar de koppels tegenaan lopen? In het voorwoord spreekt u van 'religie, cultuur en moraal', dat die thema's heel diep zitten. „Als twee mensen dogmatisch in het leven staan, is de kans op pro blemen het grootst. Bijvoorbeeld dogmatisch in religie. De belang rijkste factor in iedere relatie is dat je jezelf in de ander kunt verplaat sen. Empathie. In staat zijn te hou den van het andere van de ander." jullie zijn in het boek op zoek naar dat wat verbindt. Wat verbindt er? „Het beeld in de portretten is uit eindelijk minder rooskleurig dan ik aanvankelijk had gehoopt. Maar wat verbindt, is bijvoorbeeld de mogelijkheid tot compromis. Zo zit er in het boek een Nederlands- Somalisch stel. De Somalische man wil graag dat zijn kinderen love ;.li§ t samenstelling Annet de Groot en f icnk van der linden moslims worden. Zijn Nederland se vrouw is het er niet mee eens, maar zegt: 'Laten we zeggen dat de kinderen een islamitische op voeding krijgen'. Dan kan de man zeggen dat ze toch islamitisch wor den opgevoed, terwijl het in wer kelijkheid niet altijd voor de volle honderd procent zo is. Voor hem is het belangrijk dat te kunnen zeg gen. Een poldercompromis." Zie je dat vaker? „Ja, ook bij andere stellen zie je wel dat ze een middenweg zoeken. Zo is er een stel met een Iraanse man. Hij was in Iran cabaretier en moest vluchten omdat hij dingen had gezegd die niet in de smaak vielen bij het regime. In het asiel zoekerscentrum ontmoette hij Car- la, die daar werkte. Met kerst speel den ze de rollen van Maria en Jo sef en werden ze in die rollen ver liefd op elkaar. Hij is nu bekeerd tot het christendom. Niet zelfzuch tig zijn, blijkt heel belangrijk. „Het draait erom dat je met de an der omgaat zoals je wilt dat met jou wordt omgegaan. Dus accep teer je die maffe muziek van de an der, want dan doet die ander dat ook bij jou. Als jij heel graag huts pot met klapstuk eet, dan moet je ook couscous accepteren. Zo sim pel en banaal is het meestal wel." l tWIMffeOWACT Frénk van der Linden en Annet de Groot: Let's make love, Uitgeverij Contact, 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 20