Magazine Jean-Marie: iets vanuit niets worden WORD LLiNK! 51 media rrf www.ikwordlidvanmax.nl of bel 0900 5555 000 'A/s ik de kans krijg, maak ik iemand lid' LLINK www.iiink.nl RED DE GROENSTE OMROEP VOOR €5,73 PER JAAR media@wegener.nl IÜ1 024-3650570 DE GROENSTE OMROEP! binden zich minder, dat is nu een maal een trend. De keuze is vrij groot, dan is het moeilijk keuzes maken." De KRO herkent dat. „Mensen wil len zich niet meer snel exclusief vastleggen", denkt woordvoerder Peter de Kok. De KRO gaat niet op ledenjacht: „We zitten redelijk tot zeer veilig met 452.000 leden, maar door de vergrijzing zien we wel de urgentie om nieuwe leden te benaderen. Los van religiositeit, vragen we mensen naar hun inte resses en bieden dan een specifiek lidmaatschap. Mensen die van wan delen houden, kunnen als lid bij voorbeeld wandelen met Hella van der Wijst. Bij een detective-lid- maatschap krijg je een dvd-box met detectives en korting op de toegang van De Avond van het Spannende Boek." Bij de EO, waar geen grote wer vingsactie gepland staat, is het le dental stabiel gebleven. Hoeveel le den de omroep heeft, wil de om roep niet zeggen. Wél dat de leden werving niet noemenswaardig meer inspanning kost dan vroeger. Woordvoerder Jop Douma consta teert een grote mate van betrokken heid bij EO-ers. „Wij bidden elke dag voor jullie, schrijven ze. Ze voe len zich bij ons thuis en hebben een warme belangstelling." „Wij zijn het hele jaar bezig met le denwerving en ledenbinding", zegt Tros-verenigingsdirecteur Jan-Willem Jonker. „We noteren de laatste jaren een groei en zitten nu op 450.000 leden, in 2004 wa ren dat er 430.000." Dat is mede te danken aan de activiteiten die de Tros organiseert, denkt Jonker, die durft te stellen dat de Tros één van de meest actieve verenigingen is in omroepland. „En we zijn er voor ie dereen." De Tros is voor Wim en Ria Gij ben uit Rijswijk méér dan de leve rancier van het omroepblad. „We hebben echt iets met de Tros. Als ze een kantine hadden, stonden we achter de bar", lacht Ria, nu ne gen jaar lid. Door een 'lokkertje', zoals een boottocht, werden ze des tijds lid. Door de gezelligheid en de gemoedelijkheid wilden ze nooit meer weg. Ze zijn minimaal acht keer met de Tros op reis ge weest. „Het zijn niet de goedkoop ste reizen, maar je maakt snel con tact met anderen die dezelfde inte resses hebben. Onze lijst voor de kerstkaarten is extra lang gewor den. Op die reizen wordt er door de directeuren en kantoormensen ook echt naar de mening van de le den gevraagd. Zo'n omroep is het waard om nog heel lang te steu nen." De VPRO is wel bezig met de voor bereidingen van een 'grote actie'. Dat is niet nodig, zou je zeggen: rond de jaarwisseling waren er 339.580 Nederlanders VPRO-lid, weet woordvoerster Jon de Marie uit haar hoofd. „Maar we willen aan de veilige kant van de 300.000 zitten, ik denk dat we het hiermee gaan redden." Eén zorg heeft ze wel: „Met alle andere omroepen vissen we in dezelfde vijver. Het zal moeilijk zijn je te onderschei den." V Reageren? redactie.media@wegener.nl Links: De NCRV en Max besto ken de kijkers met oproepen lid te worden, foto's NCRV, Max Onder: Om in het publieke be stel te kunnen blijven bestaan, heeft Llink zo'n 100.000 nieu we leden nodig, ontwerp Driebit "MAX moet blijven swingen. Ik geef een gratis huisconcert bij bet 150.000ste Linda, Youp, Matthijs en Heieen hadden er al één. Een beetje bekende persoonlijkheid heeft een eigen blad. Vanaf deze week mag de Belgische oud-doelman Jean-Marie Pfaff zijn naam aan dat rijtje toevoegen. „Ik ben geen journalist, maar een vriend." Marleen Bakker sprak de Vlaamse volksheld over zijn nieuwe geesteskind. en een biografie van hemzelf. De realityserie De Pfaffs trekt een mil joen tv-kijkers. Hoeveel publiciteit kan een mens aan? Ah, dat valt reu ze mee, vindt Pfaff. Hij heeft nooit een journalist gebeld, ze bellen hem en hij is niet te beroerd om dan tijd vrij te maken. Een leven in de schijnwerpers is voor hem de gewoonste zaak van de wereld. „Ik sta al vanaf mijn 16e 'in the picture'. Niet door sensatie, maar door prestatie." Maar een ei gen tv-serie én een magazine.... kan het niet te veel Jean-Marie wor den? „Dit gaat niet over mij. In het magazine laat ik het leven van an deren zien. En in de tv-serie zie je een deel van ons gezinsleven. We filmen het leven zoals het is. Zo lang ik het graag doe en de men sen graag kijken, blijf ik het doen. Als het morgen over is, ga ik wat anders doen." Pfaff spreekt over waarden en res pect. El Sympatico wil een sympa thiek blad maken. „Het magazine draagt mijn naam en gaat over sport, business en humor. De doel stelling is eerlijkheid, we zijn niet uit op sensatie. Geen roddelblad, ik hou niet van vooroordelen." Hij noemt zichzelf geen journalist, al bezocht hij de (meeste) perso nen die in het magazine aan bod komen zelf. „Ik spreek de mensen als vriend. Gullit omhelsde me toen ik hem in Los Angeles op zocht. De mensen die ik voor mijn magazine spreek, draag ik na aan het hart." In het eerste nummer zijn dat onder anderen bekende Nederlanders en Belgen, zoals schrijver Herman Brusselmans, topkok Herman den Blijker, cabare tier Viggo Waas en Youri Mulder. Allemaal hebben ze één ding met Pfaff gemeen: „Ze zijn iets gewor den vanuit het niets. Dat is de rode draad van het magazine." Het idee voor het blad ontstond toevallig, toen de Belg bij een toer nooi een uitgever ontmoette. Het had zo moeten zijn, denkt de krul lenbol. „Toeval bestaat niet." MMi Dit jaar komt Jean-Marie twee keer in de winkels, deze week (in België 30.000 en Nederland 40.000 stuks) en tegen kerst. Het magazine kost 5,95 euro. PZC Zaterdag 31 mei 2008 3FM-programma bouwt een radiostudio in Bern Het 3FM-programma De Coen en Sander Show is tijdens het EK voet bal elke dag te horen vanuit een ra diostudio in het centrum van het Zwitserse Bern. Speciaal voor het sportevenement bouwt het BNN- programma een studio van waaruit presentatoren Coen Swijnenberg en Sander Lantinga uitzenden. De ra- dio-dj's ontvangen daar onder ande ren Hugo Borst, Dries Roelvink, Wol ter Kroes en sportverslaggeefster Barbara Barend. Ook Radio 1-ver slaggevers van BNN Today gebruiken de radiostudio als uitvalsbasis. 'Lama's', 'GTST' en 'ONM' scoren online het best Op internet bereiken De Lama's en de soaps Goede Tijden Slechte Tijden en ONM de meeste kijkers van alle televisieprogramma's die online wor den aangeboden. Dat blijkt uit tests van Stichting Kijkonderzoek (SKO), die vanaf 1 juli ook kijkcijfers van opgevraagde internetstreams in kaart gaat brengen. BNN-program- ma De Lama's scoort de meeste in- ternetkijkers, gemiddeld zo'n 100.000. GTST volgt met ruim 52.000 kijkers en ONM en De Gou den Kooi trokken in de testperiode iets minder dan 20.000 kijkers. Jongerenzender FunX claimt landelijke FM-zender Jongerenzender FunX wil na vijfjaar uitzenden in de vier grote steden nu een landelijke FM-zender. Volgens de zenderleiding is de urbancultuur nu zo doorgedrongen in de rest van het land, dat het populaire radiosta tion een zender met landelijke FM-dekking verdient. Probleem is dat een etherpakket momenteel niet beschikbaar is. FunX is vijfjaar geleden opgezet voor vooral alloch tone luisteraars. Dankzij een muziek- mix van hiphop, urban en latin is het bereik inmiddels ook groot on der autochtone luisteraars. RTL 5 gaat op zoek naar het grootste rocktaient RTL 5 brengt dit najaar een nieuw televisieprogramma, waarin voorma lig /do/s-jurylid Edwin Jansen op zoek gaat naar het grootste rockta ient van Nederland. Jansen krijgt daarbij medewerking van internet- community MySpace. Het is de be doeling uiteindelijk een superrock band te formeren uit verschillende muzikanten. Jansen gaat met twin tig muzikanten aan de slag. Na diver se workshops, waaronder songwri- ting, wordt er een selectie gemaakt van vijf muzikanten. Zij zullen de definitieve rockband gaan vormen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 155