Van straatrace tot
milj oenenoptocht
spectrum 4
PZC
Zaterdag 31 mei 2008
Via een lange afdaling komen de klassieke auto's die meedoen aan de Mille Miglia terecht op het Piazza del Commune in Assisi.
Een uniek rijdend
miljoenenmuseum was onlangs
op pad door Italië. Bijna
vierhonderd klassieke auto's in
onberispelijke staat trokken van
stad naar stad, van dorp naar
dorp, heuvel op, heuvel af. De
26e Mille Miglia 'nieuwe stijl'
deed ook Assisi aan.
tekst en foto's Peter Lodewijks
Groepen toeristen, onder lei
ding van een gids die een
vlaggetje in de lucht houdt -
een enkele gebruikt daar
voor een ingeklapte paraplu
- vragen zich af wat er aan de hand is.
„Günther, das ist die Tausend Miglia, ein
Kampf mit alten Automobilen..."
Even verderop probeert een Italiaan met
handen en voeten aan een Aziaat duidelijk
te maken wat er staat te gebeuren: de Mille
Miglia, een grootse optocht van bijna vier
honderd klassieke auto's, die ooit begon
als straatrace. De man buigt begrijpend en
spoedt zich naar met fototoestellen en vi
deocamera's behangen landgenoten, die
hij op de hoogte brengt van wat hij zojuist
denkt te hebben begrepen. Het lijkt dat
spelletje wel, waarbij iemand een woord
of zin in het oor van zijn buurman fluis
tert, die het weer doorgeeft aan zijn buur
man.
Het centrale punt, midden in Assisi, is een
prachtig plein met een fontein, Piazza del
Commune. Daar komen de auto's na een
lange rechte afdaling door de stad op uit
en maken een bocht van 180 graden om
de fontein heen. Hier worden de deelne
mers begroet als ware helden. Een uur
voor de eerste auto wordt verwacht, zijn
er om te fotograferen nog prima plekjes
achter een dranghek. Weldra wordt het
drukker en is er geen plaats meer vrij.
Het is bepaald niet niks wat er allemaal
voorbijkomt. Kapitale klassiekers en aan
doenlijke oude autootjes, maar allemaal
prachtig gerestaureerd. Een aantal staat
normaal in het museum, de rest is van be
drijven of privébezit. Ze worden begeleid
door de speeltjes van de sponsors. Merce
des bijvoorbeeld trekt door de straten met
liefst 16 'vleugeldeuren': van die Mercedes
300 SL Gullwing zijn er een halve eeuw ge
leden slechts zo'n 1.400 gebouwd. Er komt
ook nog een heel pak SLR McLarens langs.
Deze super-Mercedes kan gezien worden
als hypermoderne wederopstanding van
de vleugeldeur.
Weinig Italiaans allemaal, maar dat wordt
ruimschoots goedgemaakt door de rest
van het veld. Ferrari's, Maserati's, Lamborg-
hini's, Lancia's, Fiats, Alfa Romeo's in aller
lei soorten en maten. Maar ook schitte
rende Jaguars, Bugatti's, Audi's, Bentley's.
En allemaal uit de jaren 1927-1957.
De auto's maken een grote slinger door de
stad en zijn daardoor op veel plekken te
zien. Aan het begin van de afdaling naar
de fontein is een splitsing. Daar staan man
netjes met gele vlaggen en agenten met Ro
meinse helm. Op die plek geldt maar één
regel: die van het vignet op de voorruit.
Heeft een auto geen vignet, dan mag het
niet langs de fontein en moet om het cen
trum van Assisi heen.
Vanaf dat 'stickerpunt' is het uitzicht naar
beneden prachtig. In de lager gelegen stra
ten van Assisi flitsen her en der klassiekers
tussen de eeuwenoude huizen door en
klinkt overal klassiek getoeter en gebrul
van uitlaten. Afgewisseld met applaus van
toeschouwers. Het miljoenencircus trekt
door de stad, die een perfect decor vormt
voor de wagens uit vervlogen tijden. Ieder
een geniet, deelnemers en toeschouwers.
Maar voor hoelang eigenlijk nog? De Itali
aanse overheid overweegt namelijk serieus
vergaande milieumaatregelen te nemen in
de steden. Geen ronkende motoren en
dampende uitlaten meer. En dat zal de
doodsteek zijn voor de Mille Miglia.
Historie Mille Miglia
De Mille Miglia is een van de
beroemdste wegraces uit de
historie van de autosport. Hij
ontstond in 1927, toen de Itali
anen in navolging van de Fran
sen met hun sportwagens van
stad naar stad gingen rijden.
Deze straatrace ging over onge
veer 1.600 kilometer openba
re weg van het Noord-Italiaan
se Brescia naar Rome en weer
terug. Dat is 1.000 mijlen, of
wel 'mille miglia'.
- Het was erg gevaarlijk en er vie
len dan ook regelmatig slacht
offers onder toeschouwers en
rijders. In 1957 werd de laatste
echte race verreden en pas 26
jaar daarna kwam de wederop
standing van de '1000 Miglia'.
Het is sindsdien geen wedstrijd
meer, maar een klassiekerrit
waaraan alleen autotypes mee
mogen doen die ooit aan een
van de originele races deelna
men en dus niet jonger zijn
dan bouwjaar 1957.
R*| www,1000mig!ia.eu