Van straatrace tot milj oenenoptocht spectrum 4 PZC Zaterdag 31 mei 2008 Via een lange afdaling komen de klassieke auto's die meedoen aan de Mille Miglia terecht op het Piazza del Commune in Assisi. Een uniek rijdend miljoenenmuseum was onlangs op pad door Italië. Bijna vierhonderd klassieke auto's in onberispelijke staat trokken van stad naar stad, van dorp naar dorp, heuvel op, heuvel af. De 26e Mille Miglia 'nieuwe stijl' deed ook Assisi aan. tekst en foto's Peter Lodewijks Groepen toeristen, onder lei ding van een gids die een vlaggetje in de lucht houdt - een enkele gebruikt daar voor een ingeklapte paraplu - vragen zich af wat er aan de hand is. „Günther, das ist die Tausend Miglia, ein Kampf mit alten Automobilen..." Even verderop probeert een Italiaan met handen en voeten aan een Aziaat duidelijk te maken wat er staat te gebeuren: de Mille Miglia, een grootse optocht van bijna vier honderd klassieke auto's, die ooit begon als straatrace. De man buigt begrijpend en spoedt zich naar met fototoestellen en vi deocamera's behangen landgenoten, die hij op de hoogte brengt van wat hij zojuist denkt te hebben begrepen. Het lijkt dat spelletje wel, waarbij iemand een woord of zin in het oor van zijn buurman fluis tert, die het weer doorgeeft aan zijn buur man. Het centrale punt, midden in Assisi, is een prachtig plein met een fontein, Piazza del Commune. Daar komen de auto's na een lange rechte afdaling door de stad op uit en maken een bocht van 180 graden om de fontein heen. Hier worden de deelne mers begroet als ware helden. Een uur voor de eerste auto wordt verwacht, zijn er om te fotograferen nog prima plekjes achter een dranghek. Weldra wordt het drukker en is er geen plaats meer vrij. Het is bepaald niet niks wat er allemaal voorbijkomt. Kapitale klassiekers en aan doenlijke oude autootjes, maar allemaal prachtig gerestaureerd. Een aantal staat normaal in het museum, de rest is van be drijven of privébezit. Ze worden begeleid door de speeltjes van de sponsors. Merce des bijvoorbeeld trekt door de straten met liefst 16 'vleugeldeuren': van die Mercedes 300 SL Gullwing zijn er een halve eeuw ge leden slechts zo'n 1.400 gebouwd. Er komt ook nog een heel pak SLR McLarens langs. Deze super-Mercedes kan gezien worden als hypermoderne wederopstanding van de vleugeldeur. Weinig Italiaans allemaal, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de rest van het veld. Ferrari's, Maserati's, Lamborg- hini's, Lancia's, Fiats, Alfa Romeo's in aller lei soorten en maten. Maar ook schitte rende Jaguars, Bugatti's, Audi's, Bentley's. En allemaal uit de jaren 1927-1957. De auto's maken een grote slinger door de stad en zijn daardoor op veel plekken te zien. Aan het begin van de afdaling naar de fontein is een splitsing. Daar staan man netjes met gele vlaggen en agenten met Ro meinse helm. Op die plek geldt maar één regel: die van het vignet op de voorruit. Heeft een auto geen vignet, dan mag het niet langs de fontein en moet om het cen trum van Assisi heen. Vanaf dat 'stickerpunt' is het uitzicht naar beneden prachtig. In de lager gelegen stra ten van Assisi flitsen her en der klassiekers tussen de eeuwenoude huizen door en klinkt overal klassiek getoeter en gebrul van uitlaten. Afgewisseld met applaus van toeschouwers. Het miljoenencircus trekt door de stad, die een perfect decor vormt voor de wagens uit vervlogen tijden. Ieder een geniet, deelnemers en toeschouwers. Maar voor hoelang eigenlijk nog? De Itali aanse overheid overweegt namelijk serieus vergaande milieumaatregelen te nemen in de steden. Geen ronkende motoren en dampende uitlaten meer. En dat zal de doodsteek zijn voor de Mille Miglia. Historie Mille Miglia De Mille Miglia is een van de beroemdste wegraces uit de historie van de autosport. Hij ontstond in 1927, toen de Itali anen in navolging van de Fran sen met hun sportwagens van stad naar stad gingen rijden. Deze straatrace ging over onge veer 1.600 kilometer openba re weg van het Noord-Italiaan se Brescia naar Rome en weer terug. Dat is 1.000 mijlen, of wel 'mille miglia'. - Het was erg gevaarlijk en er vie len dan ook regelmatig slacht offers onder toeschouwers en rijders. In 1957 werd de laatste echte race verreden en pas 26 jaar daarna kwam de wederop standing van de '1000 Miglia'. Het is sindsdien geen wedstrijd meer, maar een klassiekerrit waaraan alleen autotypes mee mogen doen die ooit aan een van de originele races deelna men en dus niet jonger zijn dan bouwjaar 1957. R*| www,1000mig!ia.eu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 102