meningsuiting Kunstenaars altijd vogelvrij spectrum PZC Zaterdag 31 mei 2008 De vrijheid van meningsuiting ligt onder vuur. Zelfs satire en kunst, van oudsher vrijplaatsen van kritiek en vrijzinnigheid, moeten wijken voor bezwaren van radicale moslims. Confessionele politieke partijen en orthodoxe christenen komt dat goed uit. „De pogingen van het CDA de meningsvrijheid in te dammen, stapelen: zich op." c:c:' /.//cc v en -rnnnn vénk illustratie Mark Reijntjens -viA;" nn/ n;;.,:; door Franqoise Ledeboer Een goede kunstenaar gehoor zaamt aan een innerlijke drang en laat zich vooraf én achteraf nooit beknotten door de publie ke opinie. Gelukkig maar. Er zouden heel wat minder prachtige kunst werken zijn die doelwit werden van zeden meesters, religieuze scherpslijpers, politie ke fanatici, psychiatrische patiënten of'ge wone' vandalen. Zelfs Rembrandts Nachtwacht ontkwam er niet aan: de man die het doek in 1975 met een mes bewerkte, verklaarde dat hij de Messias was die in opdracht van de Heer handelde. Door zo'n beroemd werk toe te takelen, zou hij op televisie komen en ein delijk de kans krijgen zijn boodschap uit te dragen. De daad van deze zielige eenling, hij pleegde later zelfmoord, wekte alom verontwaardiging. En de vernieling van de 1.400 jaar oude Boeddhabeelden door de Taliban in Afghanistan, kon ook in streng christelijke kring in Nederland niet op goedkeuring rekenen. De stemming was héél anders toen 12,5 Proof, een werk van de bekende Britse beeldhouwer Mare Quinn, tijdens Sons- beek'93 ten prooi viel aan vandalisme. Dat werd hier en daar zelfs goedgepraat. Stel je voor: het beeld, geplaatst voor een gerefor meerde kerk, bestond uit een bronzen mannelijke gestalte met een ferme erectie in een beslagen glazen cel. De figuur was alleen af en toe zichtbaar in een flits, maar spoot wel donkerrood vocht uit al zijn lichaamsopeningen. 'Foei, schande, dat kon écht niet', meende het geschokte kerk bestuur. Ook protesteerde er een vrouw namens alle vrouwen die óóit slachtoffer waren geweest van seksueel misbruik. Gelukkig trok Aat Veldhoen zich nooit iets aan van de zedenmeesters onder de Neder landse bevolking. Veldhoens erotische et sen uit de jaren zestig ogen nu zó weinig zinnenprikkelend, dat zijn veroordeling in 1964 alsnog grote verbazing wekt. Zelfs op zo'n hoog niveau als bij Veldhoen zorgt de combinatie 'seks en kunst' voor zó veel on rust, dat de overheid tot actie overgaat als er geshockte burgers opstaan. Het kan nog anders lopen, ondervond Ka- rel Appel. Hij verwierf in 1949 via Stedelijk Museum-directeur Willem Sandberg de opdracht voor de wandschildering Vragen de Kinderen in de kantine van het stadhuis in Amsterdam. Niks geen seks op dit werk, maar de geschokte ambtenaren beweerden dat ze door dit abstracte werk („Kan mijn neefje ook") geen hap meer door de keel krijgen. Het college van B en W ging over stag en liet het werk afdekken met een schot dat er vele jaren zou blijven zitten. Karei Appel vertrok spoorslags naar Parijs en werd wereldberoemd. De knipselmap met voorbeelden van kunstenaars die in de loop van de tijd slachtoffer werden van dommigheid of erger, raakte zo in de loop van de tijd steeds voller. De blote danseres sen, Danseuses Exotiques, van Ellen Vroegh in Huizen sluiten dan ook aan in een lange rij. In vergelijking met Veldhoens bloot ogen ze als zedige meisjes, maar de publie ke opinie van 2008 dacht er anders over.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 100