Muziekfestijn bij
Festival des Flütes
'Drum bass naar hoger plan tillen'
Marinus van Reymerswale stelde thema
van hebzucht en gierigheid aan de kaak
Lustrumconcert
van gospelkoor
Bluesfeest in
Panta Rhei
pzc Vrijdag 30 mei 2008 35
De expositie 'Terug naar Zeeland'
in het Zeeuws Museum toont top
stukken uit de 16e en ïye eeuw die
uit de provincie zijn verdwenen. Ka
tie Heyning belicht in deze serie
een van de getoonde stukken. Van
daag deel 2: 'De stadsontvanger'
van Marinus van Reymerswale.
Dwarsfluitiste Juliëtte
Hurel treedt op in
Nieuwe Kerk Zierikzee.
door Ali Pankow
zierikzee - „Het optreden van
dwarsfluitiste Juliëttte Hurel be
looft al in de eerste weken van het
Festival des Flütes een hoogtepunt
te worden", zegt musicus en coör
dinator Mar van der Veer uit Zie
rikzee. Hij treedt zaterdagavond sa
men met Hurel op in de Nieuwe
Kerk in Zierikzee. Zij hebben een
programma opgesteld dat zowel be
kende stukken voor dwarsfluit om
vat, als nog vrij onbekend werk.
„Het concert bestaat uit een gedeel
te met orgel en vleugel. Ook zal
Hurel enige solowerken voor fluit
spelen. De muzikale reis begint bij
Bach, gaat vervolgens naar Frank
rijk en eindigt weer bij Bach. Als
uitsmijter wordt de overbekende
Badinerie gespeeld", vertelt Van
der Veer. Een Badinerie in algeme-
'ln de eerste weken van
Festival des Flutes al een
hoogtepunt'
ne zin betreft een instrumentaal
stuk uit de Barokperiode, een
soort vrolijke dans in vlot tempo.
Van Johan Sebastiaan Bach klin
ken verder de Sonate in g klein,
een fluitpartita en delen uit een
van de suites. Met begeleiding van
het orgel voert Hurel van de Fran
se componist Gabriël Fauré de be
kende Berceuse en Siciliënne uit. Ze
laat zich solo horen in composities
van Joeuvet en Koechlin. Van Mar
van der Veer zelf wordt ook een
werk gespeeld, het deel Sneeuw uit
het oratorium Gebroken Jaren dat
Marinus van Reymerswale, De stadsontvanger, circa 1530/40. Collectie
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen
het recht in Reimerswaal af te
beelden, wilde de schilder waar
schijnlijk het thema van de heb
zucht en de gierigheid aan de
kaak stellen.
Van het leven van Marinus van
Reymerswale, een van de belang
rijkste Zeeuwse schilders uit de
zestiende eeuw, is weinig be
kend. Hij moet rond 1490 gebo
ren zijn en is vermoedelijk de
'Marinus Nicolai de Romerswa-
lis' die in 1504 aan de universiteit
van Leuven werd ingeschreven.
In 1509 staat 'Maryn Claessone
Zeelander' als leerling in de boe
ken van het Antwerpse schilders
gilde vermeld. Na zijn opleiding
keerde hij terug naar Reimers
waal, waar hij waarschijnlijk niet
alleen als schilder, maar ook als
jurist of financieel adviseur werk
zaam was. Zijn overlijdensdatum
is nog niet achterhaald, maar hij
stierfin elk geval vóór 1556.
Hoewel aan het eind van de zes
tiende eeuw nog volop werk van
Van Reymerswale in Zeeland te
zien was, moet men tegenwoor
dig op reis om zijn schilderijen
te bekijken. Nu is voor het eerst
sinds lange tijd weer werk van
deze meester binnen de provin
ciegrenzen te zien.
Dwarsfluitiste Juliëtte Hurel treedt
zaterdagavond op in Zierikzee.
al op verschillende plaatsen in Zee
land is uitgevoerd.
Van der Veer bespeelt de vleugel
en het romantische Kam Van
der Meulenorgel in de Zierikzeese
Nieuwe Kerk. Hij heeft gekozen
voor werken van Franse componis
ten. Zo zal hij de fluitkleuren van
het orgel laten horen in een suite
van Nicolas Clérambault. Als over
gang naar het gedeelte met de vleu
gel klinkt een Grand Choeur van
César Franck. „De schitterende
akoestiek van de kerk en de combi
natie orgel en dwarsfluit belooft
voor een bijzonder muzikaal ge
beuren te zorgen." Hurel behaalde
de eerste prijs hoofdvak fluit en ka
mermuziek aan het Nationale Con
servatorium in Parijs. Zij is nu eer
ste fluitiste van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest en hoofd
vakdocente fluit aan het Konink
lijk Conservatorium in Den Haag.
Concert, zat erdag 31 mei, Zierik-
zee, Nieuwe Kerk, 20.00 uur.
De rijk geklede man op
dit schilderij zit gecon
centreerd te schrijven.
Nauwkeurig tekent hij
inkomsten in een rekeningen
boek aan. Wie het kan lezen, ziet
dat de posten gaan over het in
nen van belastingen op bier, vis
en wijn in Reimerswaal.
Helaas ging het archief van Rei
merswaal, dat toen de stad door
de golven werd verzwolgen naar
Middelburg was overgebracht, in
mei 1940 verloren. Het origineel
is dus niet langer voorhanden,
maar het is bijna zeker dat we
hier met een afbeelding van een
echt boek te maken hebben.
Van Reymerswale schilderde re
gelmatig belastinginners, advoca
ten en notarissen omringd door
paperassen. De documenten op
deze schilderijen zijn goed lees
baar en blijken in sommige geval
len rechtstreeks overgenomen
van originele akten. Verschillen
de inwoners konden geïdentifi
ceerd worden. Rechtszaken blij
ken werkelijk gevoerd te zijn.
Door de wereld van het geld en
middelburg - Gospelkoor Glorify
viert zijn vijftienjarig bestaan met
drie concerten: vanavond en mor
gen in de Zeeuwse Concertzaal in
Middelburg en zaterdag 14 juni in
De Mythe in Goes. Aanvang tel
kens om 20.00 uur.
Het programma begint met num
mers van de afgelopen vijftien
jaar. Na de pauze volgt nieuw re
pertoire. Tienerkoor JOY4U doet
bij verschillende nummers mee.
Tijdens het concert in Goes wordt
Glorify's derde cd opgenomen.
vlissingen - Ter gelegenheid van
het eenjarig bestaan van het 'nieu
we' Panta Rhei houdt het Vlissing-
se strandpaviljoen zondag 1 juni
een bluesfeest. Vanaf 17.00 uur
speelt Bluesbox klassiekers uit de
jaren zestig en zeventig. Daarna
treedt de bekendste Zeeuwse blues
band op: The )uke Joints.
Panta Rhei brandde begin vorig
jaar af. Dankzij steun uit allerlei
hoeken kon drie maanden later al
een nieuw paviljoen worden geo
pend.
Dj-duo Dutch Prophets
zet BoemTak op met
De Piek in Vlissingen.
door Gijs Kamphuis
vlissingen - Voor liefhebbers van
de muziekstijl drum 8c bass is er
vanaf morgen een nieuw initiatief
De Piek in Vlissingen houdt dan
de eerste editie van BoemTak: een
dance-avond met live dj's. Initia
tiefnemers zijn de uit Goes afkom
stige Dutch Prophets, een dj-duo
bestaande uit Jean Luc Openeer
en Jeroen Vermeulen.
„Het idee is vooral geboren uit lief
de voor het genre", vertelt Vermeu
len. „We willen dat er meer men
sen in aanraking komen met deze
muziekstroming." De dj's ontdek
ten een gat in de markt op het ge
bied van drum 8c bass. Want vol
gens hen is er nu alleen in Goes
iets te doen op dat gebied. Op Wal
cheren is er niets, terwijl er wel
vraag naar is. De Piek-organisatie
reageerde enthousiast op het voor
stel van de twee. De uitvoering
van morgen is te zien als try-out.
Wordt het een succes, dan zal de
BoemTak-avond na de zomer
tweemaandelijks terugkeren. Als
het aan Vermeulen ligt, groeit het
geheel uit tot dé drum bass-
avond van de provincie en komt
er op termijn ook live percussie en
zang bij.
Vermeulen werd als puber geïnfec
teerd door het drum bass-virus.
Hij luisterde toen veel naar radio
Goes FM, die het genre veel draai
de. Nadat hij het dj'en onder de
knie had, ging hij eigen nummers
maken en meer de commerciële
kant op. Als producer bracht hij
ook een aantal houseplaten uit,
maar ontdekte dat zijn hart daar
niet lag. Hij koos ervoor om mu
ziek te gaan maken waar hij het
meest van hield. In Openeer vond
hij zijn 'partner in crime'. Samen
'We willen dat er meer
mensen in aanraking komen
met deze muziekstroming'
willen ze Zeeuwse drum 8c bass
naar een hoger plan tillen. Met als
droom ooit te spelen in het walhal
la van het genre: Engeland.
De twee werken niet met draaita
fels maar halen hun muziek uit
een laptop. De bestaande num
mers worden dan bewerkt tot een
dansbaar geheel. Dit gebeurd met
zogenaamde midi-controllers: elek
tronische effectkastjes waarmee al
The Dutch Prophets: Jean Luc Openeer en Jeroen Vermeulen.
foto Willem Mieras
le onderdelen van een bestaand
nummer vervormd kunnen wor
den. Het vele mixen en vervormen
maakt dat er echt eigen nummers
ontstaan, vindt Vermeulen. Dutch
Prophets-stijl is volgens hem her
kenbaar en uniek, net als de avon
den in De Piek moeten worden.
^■j BoemTak-avond met Dutch Pro-
phets. Morgen in De Piek in Vlissin
gen. Aanvang: 21.00 uur.