Nieuwe
Seat blikt vooruit op VW Polo
Journey mikt op een breed publiek
PZC Vrijdag 30 mei 2008 j 1 7
Luc Donckerwolke, de nieuwe huisdesigner van Seat, heeft de jongste editie van de Ibiza een geslaagd en vlot smoel gegeven. foto CPD
Als goed draaiende dochter
van Volkswagen mag Seat
wel eens voor de muziek uit
lopen als er een nieuw
model aankomt. Zo is de
nieuwe Ibiza gebaseerd op
de techniek van de
aanstaande VW Polo.
door Robbert Keegel
Sinds Seat nadrukkelijk de
rol van de sportieveling
binnen de grote VW-fami-
lie mag - en moet -spelen,
doen ze hun uiterste best dat ook
in het ontwerp van hun auto's te
laten weerspiegelen. Met wisse
lend resultaat, maar de nieuwe
huisdesigner Luc Donckerwolke
(ex-Lamborghini) heeft de jongste
editie van de Ibiza een geslaagd en
vlot smoel gegeven. Misschien zit
ten er wat te veel vouwen en stre
pen in, als misplaatste hommage
aan zijn zwakke vakbroer Chris
Bangle die de BMW's met dat
soort verwarrende origamiplooien
opscheepte, maar als geheel be
hoorlijk verfrissend. Dat geldt ook
voor het interieur, dat al naar ge
lang de gekozen uitvoering een ge
heel mooi matzwart dashboard
heeft, met de klokken in twee van
die tunneltjes die de wijzerplaten
behoeden voor weerspiegelingen.
Jammer dat de digitale informatie
daartussen, zoals die van kilome
ter- en dagstand, in een te klein let
tertype wordt weergegeven. Jam
mer ook dat het optionele Tom-
tommetje bovenop het dashboard
is geplaatst waar het toch weer ake
lig in de voorruit spiegelt. Maar
dat zijn kleinigheden, de rest is dik
in orde, vooral het in alle uitvoe
ringen prettige stuurtje. Je zit ze
ker voorin lekker in de nieuwe Ibi
za en achterin is het redelijk ruim
voor een auto met een wielbasis
van 2,47 m. De koffer herbergt 292
liter. Hoeveel dat wordt als je de
achterbank neerklapt, konden
men ons bij Seat niet vertellen. In
de oude was het 980 literl.
De nieuwe Ibiza komt er vooral
eerst met een keuze uit drie benzi
nemotoren (i,2-l 70 pk, 1,4-1 85 pk
en 1,6-1105 pk) en een 1,9-1 TDI
van 105 pk, met commonrail en
roetfilter. Dat is de nieuwe VW-
diesel die ons zéér bevalt en niet al
leen vanwege zijn B-label. Later ko
men er nog twee gefilterde diesels
bij, een 1,4-1 met 80 pk en die
oude pompverstuiver van 1,9-1, 90
pk en véél herrie. We hebben lek
ker gereden met de diverse uitvoe
ringen, want de wegligging van de
Ibiza (en dus ook straks van de
nieuwe Polo) is hoogst aange
naam. Je voelt dat 'ie lekker licht
is, vanaf 947 kg. Het valt zeer te
prijzen dat Seat op de pondjes let
want auto's uit de VW-stal dreig
den erg zwaar te worden. Deze Ibi
za is beter afgewerkt dan welke
Seat ooit, hetgeen overeenstemt
met hun streven de best afgewerk
te auto in deze klasse te brengen.
Dat kunnen ze wel willen, maar
VW zal dat nooit toestaan. De prij
zen van de vanaf begin juni lever
bare Ibiza beginnen bij een keuri
ge 13.895 euro en dieselen kan van
af 18.195 euro (wat later, aanvanke
lijk is er alleen de duurste die
19.795 euro kost). Voor dat overdre
ven prijsverschil moeten we niet
importeur Pon boos aankijken,
maar onze eigen regering.
Hybride Fisker Karma
volgend jaar op de markt
Dé blikvanger op de autoshow
van Detroit, begin januari dit jaar,
was het meer dan spectaculaire
plug-in hybride prototype Fisker
Karma. Fisker Automotive maakt
nu bekend dat er intensieve tests
met drie prototypes zijn gedaan,
plus botsproefsimulaties. Tevreden
over het verloop van ook de soft-
ware-ontwikkeling voor het accu-
beheer meldt Fisker dat de doelstel
ling de Karma het derde kwartaal
van volgend jaar op de markt te
brengen, realistisch blijft. De Kar
ma zal 80 km kunnen rijden op
één acculading.
Concurrentie voor Nedcar
vanuit Rusland
PSA (Peugeot 8c Citroen) en Mits
ubishi hebben een contract gete
kend om een joint venture aan te
gaan teneinde auto's van de drie
merken in Rusland te gaan produ
ceren.
Dat zal gebeuren in een assembla
gefabriek te Kaluga, 180 kilometer
ten zuidoosten van Moskou.
De fabriek moet in 2011 gaan
draaien en in eerste instantie zul
len er dezelfde drie SUV's (Mits
ubishi Outlander, Citroen C-Cros-
ser en Peugeot 4007) worden ge
bouwd die ook NedCar in Bom in
leven houden.
door Robbert Keegel
Hij heeft het uiterlijk van
een SUV, moet tevens als
vervanger dienen van
Chryslers korte versie van MPV
Voyager en heeft ook wat van een
grote stationwagen. Dodge schiet
met de Journey met hagel op de
kopers, Zo'n kruising tussen meer
dere autogenres wordt snel popu
lair en heet in vaktermen een
cross-over. Het gevaar van zo'n
kruising is dat het uiteindelijke re
sultaat veel van de capaciteiten
mist van de genres die men graag
had willen combineren.
Dat is ook het geval bij de Dodge
Journey, een nieuw model in het
nog jonge gamma van het Ameri
kaanse merk, dat graag een beetje
brutaal voor de dag komt. Daar
past het uiterlijk bij, dat veel weg
heeft van een flinke SUV. En flink
is de lourney met zijn lengte van
4,89 meter beslist, een Jeep Grand
Cherokee is ruim een decimeter
korter en de Chrysler Voyager die
hij moet vervangen was ook wat
kleiner. De lourney deelt het on
derstel met de Mitsubishi Grandis,
maar heeft wel een iets langere
wielbasis van 2,89 meter. Die vor
stelijke afmetingen maken het mo
gelijk om hem optioneel als zeven-
zitter aan te bieden. Of beter ge
zegd als vijf-plus-twee-zitter, want
op die achterste zitplaatsen - die
in de vloer kunnen verzinken -
kan een volwassene niet fatsoen-
De Dodge Journey is een kruising tussen verschillende autogenres, foto CPD
lijk zitten. Op de eerste en tweede
(verschuifbare) rij is het zitcom
fort wel goed en daarachter is dan
nog een riante bagageruimte, als
er tenminste geen zeven mensen
mee hoeven.
Om hem wat MPV-allure te ver
schaffen heeft Dodge de Journey
voorzien van allerlei geinige berg
ruimtes. Zoals een bergvak in de
vloer achter de voorstoelen om
liefst twaalf blikjes frisdrank te ver
stouwen, een vak onder de zitting
van de bijrijdersstoel en een klein
keldertje in de kofferruimte. De af
werking is aanzienlijk verbeterd
Helaas is het tegenwoordig een
minder goede gewoonte van
Chrysler/Dodge (én Mitsubishi)
om de rauwe tweeliter turbodiesel
motor van Volkswagen te gebrui
ken. Dat maakt de 140 pk motor te
rumoerig. Wie voor de diesel
kiest, kan het beste de met een
dubbele koppeling uitgeruste zes-
traps automaat nemen, want die
houdt toerental en geluidsniveau
nog binnen de perken.
Bij de benzinemotoren biedt Dod
ge keuze uit een 2,4 liter viercilin-
der met 170 pk en een 2,7 liter
V6-motor met 185 pk. De laatste
heeft altijd een zestraps automaat,
de 2,4 is er met viertraps automaat
of handgeschakelde vijfbak.
De 2,4 kost 26.800 euro Dieselen
kan vanaf 31.200 euro, de V6 heeft
nog geen prijs.
De plug-in hybride van Fisker Automotive.
foto Gr
GOGO
AuÓ!
5 Twin CUÉife007/2008
Ons Audi-team nummer 1
van de wereld?
Wij wensen jullie veel succes tijdens
de finale in Instanbul (Turkije)!
Viissingen
Tel. (0118) 424000
'Q POPPE ....wie anders
autopoppe.nl
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100