Nieuwe Seat blikt vooruit op VW Polo Journey mikt op een breed publiek PZC Vrijdag 30 mei 2008 j 1 7 Luc Donckerwolke, de nieuwe huisdesigner van Seat, heeft de jongste editie van de Ibiza een geslaagd en vlot smoel gegeven. foto CPD Als goed draaiende dochter van Volkswagen mag Seat wel eens voor de muziek uit lopen als er een nieuw model aankomt. Zo is de nieuwe Ibiza gebaseerd op de techniek van de aanstaande VW Polo. door Robbert Keegel Sinds Seat nadrukkelijk de rol van de sportieveling binnen de grote VW-fami- lie mag - en moet -spelen, doen ze hun uiterste best dat ook in het ontwerp van hun auto's te laten weerspiegelen. Met wisse lend resultaat, maar de nieuwe huisdesigner Luc Donckerwolke (ex-Lamborghini) heeft de jongste editie van de Ibiza een geslaagd en vlot smoel gegeven. Misschien zit ten er wat te veel vouwen en stre pen in, als misplaatste hommage aan zijn zwakke vakbroer Chris Bangle die de BMW's met dat soort verwarrende origamiplooien opscheepte, maar als geheel be hoorlijk verfrissend. Dat geldt ook voor het interieur, dat al naar ge lang de gekozen uitvoering een ge heel mooi matzwart dashboard heeft, met de klokken in twee van die tunneltjes die de wijzerplaten behoeden voor weerspiegelingen. Jammer dat de digitale informatie daartussen, zoals die van kilome ter- en dagstand, in een te klein let tertype wordt weergegeven. Jam mer ook dat het optionele Tom- tommetje bovenop het dashboard is geplaatst waar het toch weer ake lig in de voorruit spiegelt. Maar dat zijn kleinigheden, de rest is dik in orde, vooral het in alle uitvoe ringen prettige stuurtje. Je zit ze ker voorin lekker in de nieuwe Ibi za en achterin is het redelijk ruim voor een auto met een wielbasis van 2,47 m. De koffer herbergt 292 liter. Hoeveel dat wordt als je de achterbank neerklapt, konden men ons bij Seat niet vertellen. In de oude was het 980 literl. De nieuwe Ibiza komt er vooral eerst met een keuze uit drie benzi nemotoren (i,2-l 70 pk, 1,4-1 85 pk en 1,6-1105 pk) en een 1,9-1 TDI van 105 pk, met commonrail en roetfilter. Dat is de nieuwe VW- diesel die ons zéér bevalt en niet al leen vanwege zijn B-label. Later ko men er nog twee gefilterde diesels bij, een 1,4-1 met 80 pk en die oude pompverstuiver van 1,9-1, 90 pk en véél herrie. We hebben lek ker gereden met de diverse uitvoe ringen, want de wegligging van de Ibiza (en dus ook straks van de nieuwe Polo) is hoogst aange naam. Je voelt dat 'ie lekker licht is, vanaf 947 kg. Het valt zeer te prijzen dat Seat op de pondjes let want auto's uit de VW-stal dreig den erg zwaar te worden. Deze Ibi za is beter afgewerkt dan welke Seat ooit, hetgeen overeenstemt met hun streven de best afgewerk te auto in deze klasse te brengen. Dat kunnen ze wel willen, maar VW zal dat nooit toestaan. De prij zen van de vanaf begin juni lever bare Ibiza beginnen bij een keuri ge 13.895 euro en dieselen kan van af 18.195 euro (wat later, aanvanke lijk is er alleen de duurste die 19.795 euro kost). Voor dat overdre ven prijsverschil moeten we niet importeur Pon boos aankijken, maar onze eigen regering. Hybride Fisker Karma volgend jaar op de markt Dé blikvanger op de autoshow van Detroit, begin januari dit jaar, was het meer dan spectaculaire plug-in hybride prototype Fisker Karma. Fisker Automotive maakt nu bekend dat er intensieve tests met drie prototypes zijn gedaan, plus botsproefsimulaties. Tevreden over het verloop van ook de soft- ware-ontwikkeling voor het accu- beheer meldt Fisker dat de doelstel ling de Karma het derde kwartaal van volgend jaar op de markt te brengen, realistisch blijft. De Kar ma zal 80 km kunnen rijden op één acculading. Concurrentie voor Nedcar vanuit Rusland PSA (Peugeot 8c Citroen) en Mits ubishi hebben een contract gete kend om een joint venture aan te gaan teneinde auto's van de drie merken in Rusland te gaan produ ceren. Dat zal gebeuren in een assembla gefabriek te Kaluga, 180 kilometer ten zuidoosten van Moskou. De fabriek moet in 2011 gaan draaien en in eerste instantie zul len er dezelfde drie SUV's (Mits ubishi Outlander, Citroen C-Cros- ser en Peugeot 4007) worden ge bouwd die ook NedCar in Bom in leven houden. door Robbert Keegel Hij heeft het uiterlijk van een SUV, moet tevens als vervanger dienen van Chryslers korte versie van MPV Voyager en heeft ook wat van een grote stationwagen. Dodge schiet met de Journey met hagel op de kopers, Zo'n kruising tussen meer dere autogenres wordt snel popu lair en heet in vaktermen een cross-over. Het gevaar van zo'n kruising is dat het uiteindelijke re sultaat veel van de capaciteiten mist van de genres die men graag had willen combineren. Dat is ook het geval bij de Dodge Journey, een nieuw model in het nog jonge gamma van het Ameri kaanse merk, dat graag een beetje brutaal voor de dag komt. Daar past het uiterlijk bij, dat veel weg heeft van een flinke SUV. En flink is de lourney met zijn lengte van 4,89 meter beslist, een Jeep Grand Cherokee is ruim een decimeter korter en de Chrysler Voyager die hij moet vervangen was ook wat kleiner. De lourney deelt het on derstel met de Mitsubishi Grandis, maar heeft wel een iets langere wielbasis van 2,89 meter. Die vor stelijke afmetingen maken het mo gelijk om hem optioneel als zeven- zitter aan te bieden. Of beter ge zegd als vijf-plus-twee-zitter, want op die achterste zitplaatsen - die in de vloer kunnen verzinken - kan een volwassene niet fatsoen- De Dodge Journey is een kruising tussen verschillende autogenres, foto CPD lijk zitten. Op de eerste en tweede (verschuifbare) rij is het zitcom fort wel goed en daarachter is dan nog een riante bagageruimte, als er tenminste geen zeven mensen mee hoeven. Om hem wat MPV-allure te ver schaffen heeft Dodge de Journey voorzien van allerlei geinige berg ruimtes. Zoals een bergvak in de vloer achter de voorstoelen om liefst twaalf blikjes frisdrank te ver stouwen, een vak onder de zitting van de bijrijdersstoel en een klein keldertje in de kofferruimte. De af werking is aanzienlijk verbeterd Helaas is het tegenwoordig een minder goede gewoonte van Chrysler/Dodge (én Mitsubishi) om de rauwe tweeliter turbodiesel motor van Volkswagen te gebrui ken. Dat maakt de 140 pk motor te rumoerig. Wie voor de diesel kiest, kan het beste de met een dubbele koppeling uitgeruste zes- traps automaat nemen, want die houdt toerental en geluidsniveau nog binnen de perken. Bij de benzinemotoren biedt Dod ge keuze uit een 2,4 liter viercilin- der met 170 pk en een 2,7 liter V6-motor met 185 pk. De laatste heeft altijd een zestraps automaat, de 2,4 is er met viertraps automaat of handgeschakelde vijfbak. De 2,4 kost 26.800 euro Dieselen kan vanaf 31.200 euro, de V6 heeft nog geen prijs. De plug-in hybride van Fisker Automotive. foto Gr GOGO AuÓ! 5 Twin CUÉife007/2008 Ons Audi-team nummer 1 van de wereld? Wij wensen jullie veel succes tijdens de finale in Instanbul (Turkije)! Viissingen Tel. (0118) 424000 'Q POPPE ....wie anders autopoppe.nl Temeuzen Tel. (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17