Chillen in De Grot ötui ventuzal - Hut ventuzal 22 Donderdag 29 mei 2008 door ondine van der Vleuten Laatst kwam Job te Veldhuis een paar jongens tegen uit de tijd dat hij Filmwetenschap fotografie Martine stig Pen studeerde. „Ze zeiden tegen me: 'Hé Job, hoe is het? Wij werken als archivaris! En wat doe jij nou?" „Ik ben aan het editen voor Peter Greenaway", antwoordde ik. Had je die gasten moeten zien kijken. Wat, werkt die voor Greenaway? Kijk, dat is vet. De halve zool uithangen maar toch goeie dingen doen en daar helemaal niet interessant over doen. Nu is mijn vader trots op me, maar dat was vroeger wel anders. 'Ga je weer met je drugsvriendjes skateboarden?', zei hij dan." Zijn vader is het voormalige WD-Tweede-Kamerlid Te Veldhuis. „Hij was ook lid van Europese commissies, dat soort dingen. Ik weet het niet eens precies, het interesseerde me echt helemaal niks, die politiek. Door de week zat mijn vader bij een hospita in Den Haag. Ik zag hem vaak alleen in de week ends en dan nog zat hij hele zondagen din gen te checken. Het lullige is: ik ben nu net zo'n workaholic. Dat krijg je gewoon wel mee. Terwijl ik me heel erg afgezet heb te gen die gast." „Ik doe echt mijn best, maar in dit werk kun je niet rustig aan doen. En dat zal voor mijn vader als Tweede-Kamerlid ook zo geweest zijn. Dat begrijp ik nu beter. Kijk, voordat je 30 seconden goed gemonteerd hebt, ben je twee dagen bezig. Soms dagen van 8 uur 's morgens tot i uur 's nachts. Na zeven dagen ben je helemaal kapot. Ik word nu al gewaar schuwd dat ik meer tijd moet nemen voor mijn kind en mijn vriendin. Maar mijn werk is zo intensief dat een dag van acht uur voor een halve werkdag telt. Film, regis seren, monteren, postproductie; iedereen vindt het allemaal heel glamorous en tot de verbeelding sprekend, maar het is keihard werken." Zijn carrière begon met skateboardvideo's, net als die van de filmregisseur Spike Jonze. „Het was Sinterklaas, 1989 of zo, en iedereen in de buurt had een skateboard. Ik was twaalf en kreeg er een van Intertoys. Mijn moeder vond dat skaten prima, die zag dat ik er goed mijn ei in kwijt kon. Je was crea tief bezig en lekker buiten. Ik heb heel mijn jeugd geskateboard. Kocht steeds betere boards, ging met vrienden zelf schansjes ma ken, miniplateaus en quarterpipes. We gin gen naar de Abdij in Middelburg, het Mi- ro-terrein in Vlissingen, de boulevard. En el ke dag, voordat we gingen skaten, keken we skatevideo's. Vette trucs van skateprofessio- nals, afgewisseld met sketches. Dat greep ons enorm. Die wilden we zelf ook maken." Ik heb geen tijd om de hele dag op straat te lopen. De buitenwereld komt naar mij toe „Wij mochten van de vader van een vriend soms een kleine Sonycamera lenen. Om een skatefilm te maken moet je wel eerst goed kunnen skaten. Als je filmt, rij je naast die ander mee op je skateboard. Ie houdt je ca mera in je hand, je arm hou je gestrekt, die werkt als een soort steadycam. Je filmt met een extreme groothoeklens. Daardoor lijkt alles wat je filmt sneller en hoger. Die groot hoeklens vertekent, en dat is juist tof. Het is te gek om jezelf te zien skateboarden, weird. Vooral als iets lukt. En helemaal als je alle goed gelukte trucjes achter elkaar zet en een montage maakt." Joppo/De Grot staat op het naambordje van het Rotterdamse grachtenpand. Twee trap pen hoger is het productiebedrijf van Job te Veldhuis gevestigd. In de grootste kamer staat een meterslang bureau met veel, heel veel apparatuur. Er tegenover een enorme televisie en een kamerbrede bank. Achter dikke gordijnen die de buitenwereld uitslui ten wordt hier gewerkt met het ruwe mate riaal voor films en videoclips. „Iedereen komt hier chillen: vormgevers, ca meramensen, regisseurs, producenten. Als ze voor het eerst in De Grot komen, kijken ze om zich heen en zeggen: woon je hier? Of is dit een studentenhuis? Ik had het ook strak en wit als kantoor kunnen inrichten maar dat wilde ik niet. Wat mij betreft kun je hier blowen en alles doen wat je wil. Ik heb geen tijd om de hele dag op straat te lo pen. De buitenwereld komt naar mij toe. Zo heb ik dan toch nog een sociaal leven, al ben ik de hele tijd aan het werk. Mijn vrien den zeggen tegen elkaar: even een uurtje langs De Grot. En vervolgens zitten ze hier zes uur lang, maken grappen, vertellen ver halen en verzinnen we van alles." „Laatst bijvoorbeeld. Het was zaterdagmor gen, to uur. Op de bank lag Marco Grandia te slapen, een regisseur. Die had een klus ge daan en kwam hier chillen. Ik was de nieu we clip van Voicst aan het monteren. Tij dens het uitzoeken van de goede shots had ik hun nieuwe cd opstaan. Op een bepaald moment werd die regisseur wakker van een nummer. 'Dit is een flicking vet nummer, zeg', zei hij, en ging dansen. Ik zeg, ja inder daad, dit is een fucking vet nummer, fok it laten we er een dip mee maken. We heb ben diezelfde dag vrienden gebeld, rookma chine neergezet, de filmlamp erbij gepakt en we hebben gewoon een videoclip gemaakt van Voicst. Terwijl ik eigenlijk die andere clip moest monteren. De volgende dag had ik die andere regisseur aan de telefoon: 'Is het allemaal gelukt?' Nou, zei ik, eigenlijk moet ik nog beginnen, maar we hebben wel een andere clip gemaakt!' Dat was een klein beetje een probleem, want het moest die maandag naar MTV, geplugd worden. Het is allemaal goed gekomen, de volgende dag heb ik hem alsnog afgemaakt." „Maar die clip die we toen tussendoor ge maakt hebben.Jaatst waren die jongens van Voicst hierzo. Die vonden 'm echt vet lache. Ik moet 'm nu nog kleurcorrigeren zodat het er filmisch uitziet." Want Job te Veldhuis is ook de man die er voor zorgt dat bloed er uitziet als bloed, dat de meisjes in de videoclip seks uitstralen, dat de commercial van Actimel fris en jong oogt. Hij drukte met zijn montage een stem pel op de hamsters van AH en Dubbelfris, deed kleurcorrectie en montage voor Umoja van Blaf en werkte als editor voor Peter Greenaway's trilogie The Tulse Luper Suitca ses. „Films maken vind ik leuk. Maar sfeer maak je met montage, met editen: de keuze van de beelden en de manier waarop je ze ach ter elkaar zet. En daarna met kleurcorrectie. Iedereen doet altijd alsof het verhaal het be langrijkste is in een film. Maar neem Amé- lie. Toffe film, zegt iedereen, maar dat ver haal stelt weinig voor, vind ik. Het is de sfeer die de film maakt. Je wordt verliefd op dat meisje door die kleuren en de manier waarop het gemonteerd is, heel snel en dan heel langzaam met rustige shots en zo. En de muziek! Zo zit dat in elkaar." Op zijn negentiende ging Job Filmweten schappen studeren in Amsterdam. „Mijn af studeerscriptie ging over de skateboardvi deo als genre, postmodern en bladiebla, hele maal wetenschappelijk benaderd. De eerste skateboardvideo's kwamen uit Amerika. Tus sen 1990 en 1994 ging ik regelmatig naar Rot terdam om er een paar te kopen, bij skate boardwinkels. Op zo'n video zag je profes sionele skaters in een clip van twee, drie mi nuten goede trucjes doen, met van die jaren zestig nummers eronder. Snel en sfeervol ge monteerd, om die gast zo neer te zetten van bam!, want dat skateboard moest wel ver kocht worden, daar ging het eigenlijk alle maal om. Die serieus bedoelde clips werden afgewisseld met sketches waarin diezelfde gast compleet voor lui werd gezet. Altijd die knipoog erbij, gewoon lang leve de lol maar wel vette trucs maken. Die skateboardvi deo's hebben mij, qua beeldtaal, veel meer Ik zeg, ja inderdaad, dit is een fucking vet nummer, fok it, laten we er een clip mee maken gevormd dan muziekclips. Die had je toen trouwens nog bijna niet." Hij heeft zelf intussen al tientallen muziek clips gemaakt 'met van die lekkere wijven'. „Ik zorg ervoor dat die dan precies hun kont zo schudden dat je denkt: zóóó! Wat een lek ker wijf! Terwijl, als je die in het echt ziet, of in een andere outfit, denk je: wat doet die in een videoclip? Dus dat is ook een beetje mijn werk. Ik vind het zelf heel dom, het is wel een beetje tegenstrijdig, maar ik zorg er wel voor dat die clips er gelikt uitzien, dat het meisje er mooi bruin uitziet, terwijl ze eruit zag als een focking lijk tijdens die shoot omdat ze niet geslapen had de nacht ervoor. Het is nep, tuurlijk, maar sfeer is be langrijk, en sfeer kan gewoon seks zijn en dat maak ik dan in zo'n hiphopvideo." „Laatst deed ik voor Amstel een commercial van een nep-Rus met allemaal wijven in bi kini met een bontjas eromheen. Die draait nu op MTV. Dan zit je met de regisseur van: ja, die kont. En laten we die tieten doen. Dat is bizar, daar is gewoon niks erotisch aan. Dat zijn gewoon stukken vlees die je goed neer moet zetten." „Kinderen van 12 of zo, die de hele tijd MTV kijken, krijgen wel heel veel lustgeoriënteer- de media gefeed. Is dat erg? Kijk, wij keken vroeger ook naar Rambo, daar gingen wij ook geen mensen van neerschieten, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Maar wat veel belangrijker is, is dat kinderen van nu veel mediabewuster zijn dan wij ooit zijn ge weest. Clips worden steeds geiler en platter maar zij kunnen er veel beter doorheen kij ken. Ze weten dat het nep is. Je groeit ermee op. Toen in de jaren zestig War of the Worlds werd uitgezonden, raakte iedereen in paniek. Nu zegje: Jaah. Whatever."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 98