Regie bij chemische ramp moet heter 'Polyurethaan zit wel in je zolen' Chauffeurs voeren hun acties op Werkstraf voor mishandeling PZC Donderdag 29 mei 2008 31 Veiligheidsregio's halen volgens Inspectie niet altijd de norm. door Marcel Modde MIDDELBURG - Meer regionale regie en een betere interregionale sa menwerking. Dat is volgens de In spectie Openbare Orde en Veilig heid nodig om verzekerd te zijn van een effectievere inzet van de brandweer bij ongevallen met ge vaarlijke stoffen. Minister Guusje ter Horst onder schrijft 'voor het overgrote deel' de conclusies in het 91 pagina's dikke inspectierapport, schrijft ze aan de Tweede Kamer. In die brief bena drukt de bewindsvrouw echter ook dat binnen de Wet op de Vei ligheidsregio's al een hoop wordt geregeld om de kwaliteit van deze specifieke ongevallenbestrijding naar een hoger niveau te tillen. Dit najaar valt het definitieve besluit over de verdere inrichting van de Veiligheidsregio's, waaronder die van Zeeland. Het onderzoek is voor een belangrijk deel gebaseerd op twee jaar oude informatie. Volgens de inspectie voldoen de Veiligheidsregio's 'op onderdelen nog niet aan de professionele norm' en is er vaak nog geen spra ke van regionale regie. Met name voor de zogeheten gaspakken- teams constateert de inspectie dat ze in heel Nederland zeer spora disch worden ingezet. Dat zou ten koste kunnen gaan van de vakbe kwaamheid. De inspectie is voor stander van een 'robuustere organi satie' op dit gebied in de vorm van een interregionale bijstandsrege- Gemeenten moeten de inzet van brandweer bij gevaarlijke stoffen loslaten en helemaal in handen geven van de Veiligheidsregio. Dat werkt effectiever. ling. Directeur Frans Captijn van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) is niet onder de indruk van de rap portage. Een groot deel is volgens hem mosterd na de maaltijd, wijst ook hij op de reeds ingezette reor ganisatie. „Wat ik in dit verband plezierig vind te constateren, is dat we hier al lang mee bezig zijn." Met de kritiek op de geoefendheid van de specialisten heeft de inspec teur wel een punt, aldus Captijn. „Dit is niet wat je er nog even bij kunt doen. Het is gewoon een deel van je werk." De VRZ krijgt steeds meer touw tjes in handen. Maar of de regie ook echt regionaal kan worden ge voerd, hangt in sterke mate af van de samenvoeging van alle gemeen telijke brandweerkorpsen tot één Zeeuws korps. Wel is het al zo, be nadrukt Captijn dat de deskundige officieren van dienst bij ernstige ca lamiteiten direct kunnen worden opgeroepen. Daarnaast beschikt de VRZ al over acht adviseurs ge vaarlijke stoffen, waarvan er altijd één standby staat. Zeeland heeft bovendien zijn eigen stralingsdes kundigen, in het geval van een on geluk met de kerncentrales in Bors- sele en Doel, en werkt voor virus bestrijding samen met Breda. door Marcel Modde MIDDELBURG - De buschauffeurs van Connexxion, Veolia en Arriva voeren hun acties op. Komen de werkgevers voor 1 juni niet met een serieus loonbod, dan gaan de lijndiensten voor onbepaalde tijd volledig plat. Dat zei actieleider Hans de Bel gisteren tijdens een protestmanifestatie van Zeeuwse chauffeurs in Middelburg. „Tot dusver hebben we ons be perkt tot publieksvriendelijke ac ties en geen ritten buiten de spits, in verband met de examenperiode. Maar dat is straks over en dan hou den we de bussen gewoon voor on bepaalde tijd aan de kant." De chauffeurs eisen 3,5 procent meer loon en verzetten zich tevens te gen opgebroken werktijden en het inleveren van vrije dagen. Vijftig stakers fietsten demonstra- ief door de stad een maakten een "pndvaart en aten een 'droge boter- .am'. Gedeputeerde reizigers moe- o de kosten declareren bij de ver- ersbedrijven, adviseert de belan gorganisatie van reizigers Rover. Pp de website www.stopdesta- xing.nl staan een formulier en een standaardbrief, die naar de bus maatschappij kunnen worden ge stuurd. Een vergoeding van maxi maal 25 euro per dag, zoals gebrui kelijk is bij treinstakingen, ligt vol gens Rover in de rede. Stakende Zeeuwse buschauffeurs aan de droge boterham tijdens een protestmanifestatie in Middelburg. foto Lex de Meester Thoolse onderneming viert dit jaar haar /eertigste verjaardag. HOLEN - Anje de Jonge draait er iiet om heen. „Wij maken geen lansprekend product. Als ik op een verjaardag vertel dat wij polyu- -ethaan blokschuim maken, slaan mensen daar niet van achterover. Maar ja, het zit wel in je schoenzo len, denk ik dan." De Jonge is office manager bij Nestaan Holland BV in Tholen- «tad. Dit jaar viert de onderne- ning haar veertigste verjaardag, laar het echte begin ligt verder in Fverleden. Al in 1926 begon de Lr Van Nes in het Zuid-Holland- fc.ijsoord met zijn vlashandel. Na tientallen goede jaren kwam die markt meer en meer in han den van de Russen. En juist toen, in de jaren zestig, kwam isolatie in opkomst. Reden voor de toenmali ge eigenaar (nog steeds een Van Nes) om daarvoor te kiezen. Zo on stond in 1968 - veertig jaar geleden - het bedrijf Nestaan. De activiteiten van Nestaan be staan uit drie onderdelen. Ten eer ste is dat de productie van polye- rutheen blokschuim, dat onder meer wordt gebruikt in koel- en vriespanelen, de carrosseriebouw en de scheepsbouw. „Heel bekend is die enorme zitbank in de Efte- ling", aldus De longe. „Daar zit ons product in." Dan is er de isola tie, die in vloeibare vorm geplaatst wordt. Dat wordt ingezet voor on der meer vloerisolatie, het opvul len van holle ruimtes, reddings boeien, surfplanken, koelkasten en tientallen andere zaken. Zo is het bijvoorbeeld gebruikt op de padde stoelen in Plopsaland. Als derde is Nestaan ook nog distributeur van 'We moeten soms alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen' piepschuim, glaswol, steenwol en gelamineerde isolatieplaten. De vloeibare isolatie zorgt momen teel voor het grootste deel van de omzet. „Dat komt met name, om dat de vraag in België enorm is ge groeid", vertelt De Jonge. „Daar worden de laatste tijd steeds vaker vloeren gesprayd met ons product. We moeten soms alle zeilen bijzet ten om aan de vraag te kunnen voldoen. Gelukkig zijn we heel flexibel en dat moet ook wel in de ze tijd. Tien jaar geleden was een levertijd van drie weken heel ge woon. Nu zuchten mensen al als ze drie dagen moeten wachten. Door bijvoorbeeld tijdelijk met ploegen te gaan draaien, kunnen we klanten vaak snel van dienst zijn." Er werken nu 45 mensen. „Een mooi aantal", vindt De Jon ge. „Iedereen kent elkaar. We zijn een team. Bovendien is het nog een echt familiebedrijf. De huidige directeur is de schoonzoon van Jan van Nes, die Nestaan in 1968 heeft opgericht." MIDDELBURG - Een 24-jarige Mid delburger is door de rechtbak in Middelburg veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden en een taak straf van tachtig uur. Tegen hem was negen maanden cel geëist, waarvan drie voorwaardelijk. De man werd schuldig bevonden aan mishandeling en bedreiging van zijn vriendin. Na een avond stappen verdacht hij zijn vriendin - die met haar vriendin was mee gegaan in plaats van bij hem in de auto te stappen - ervan vreemd te gaan. Hij gaf haar een aantal flinke klappen en bedreigde haar door te zeggen 'dat de laatste dag van haar leven was aangebroken, dat hij haar zou doden en dat zij haar kin deren nooit meer zou zien.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 59