Regie bij chemische ramp moet heter
'Polyurethaan zit wel in je zolen'
Chauffeurs
voeren hun
acties op
Werkstraf voor
mishandeling
PZC Donderdag 29 mei 2008 31
Veiligheidsregio's halen
volgens Inspectie niet
altijd de norm.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Meer regionale regie
en een betere interregionale sa
menwerking. Dat is volgens de In
spectie Openbare Orde en Veilig
heid nodig om verzekerd te zijn
van een effectievere inzet van de
brandweer bij ongevallen met ge
vaarlijke stoffen.
Minister Guusje ter Horst onder
schrijft 'voor het overgrote deel' de
conclusies in het 91 pagina's dikke
inspectierapport, schrijft ze aan de
Tweede Kamer. In die brief bena
drukt de bewindsvrouw echter
ook dat binnen de Wet op de Vei
ligheidsregio's al een hoop wordt
geregeld om de kwaliteit van deze
specifieke ongevallenbestrijding
naar een hoger niveau te tillen. Dit
najaar valt het definitieve besluit
over de verdere inrichting van de
Veiligheidsregio's, waaronder die
van Zeeland. Het onderzoek is
voor een belangrijk deel gebaseerd
op twee jaar oude informatie.
Volgens de inspectie voldoen de
Veiligheidsregio's 'op onderdelen
nog niet aan de professionele
norm' en is er vaak nog geen spra
ke van regionale regie. Met name
voor de zogeheten gaspakken-
teams constateert de inspectie dat
ze in heel Nederland zeer spora
disch worden ingezet. Dat zou ten
koste kunnen gaan van de vakbe
kwaamheid. De inspectie is voor
stander van een 'robuustere organi
satie' op dit gebied in de vorm van
een interregionale bijstandsrege-
Gemeenten moeten de inzet van
brandweer bij gevaarlijke stoffen
loslaten en helemaal in handen
geven van de Veiligheidsregio.
Dat werkt effectiever.
ling. Directeur Frans Captijn van
de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
is niet onder de indruk van de rap
portage. Een groot deel is volgens
hem mosterd na de maaltijd, wijst
ook hij op de reeds ingezette reor
ganisatie. „Wat ik in dit verband
plezierig vind te constateren, is dat
we hier al lang mee bezig zijn."
Met de kritiek op de geoefendheid
van de specialisten heeft de inspec
teur wel een punt, aldus Captijn.
„Dit is niet wat je er nog even bij
kunt doen. Het is gewoon een deel
van je werk."
De VRZ krijgt steeds meer touw
tjes in handen. Maar of de regie
ook echt regionaal kan worden ge
voerd, hangt in sterke mate af van
de samenvoeging van alle gemeen
telijke brandweerkorpsen tot één
Zeeuws korps. Wel is het al zo, be
nadrukt Captijn dat de deskundige
officieren van dienst bij ernstige ca
lamiteiten direct kunnen worden
opgeroepen. Daarnaast beschikt
de VRZ al over acht adviseurs ge
vaarlijke stoffen, waarvan er altijd
één standby staat. Zeeland heeft
bovendien zijn eigen stralingsdes
kundigen, in het geval van een on
geluk met de kerncentrales in Bors-
sele en Doel, en werkt voor virus
bestrijding samen met Breda.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De buschauffeurs
van Connexxion, Veolia en Arriva
voeren hun acties op. Komen de
werkgevers voor 1 juni niet met
een serieus loonbod, dan gaan de
lijndiensten voor onbepaalde tijd
volledig plat. Dat zei actieleider
Hans de Bel gisteren tijdens een
protestmanifestatie van Zeeuwse
chauffeurs in Middelburg.
„Tot dusver hebben we ons be
perkt tot publieksvriendelijke ac
ties en geen ritten buiten de spits,
in verband met de examenperiode.
Maar dat is straks over en dan hou
den we de bussen gewoon voor on
bepaalde tijd aan de kant." De
chauffeurs eisen 3,5 procent meer
loon en verzetten zich tevens te
gen opgebroken werktijden en het
inleveren van vrije dagen.
Vijftig stakers fietsten demonstra-
ief door de stad een maakten een
"pndvaart en aten een 'droge boter-
.am'. Gedeputeerde reizigers moe-
o de kosten declareren bij de ver-
ersbedrijven, adviseert de belan
gorganisatie van reizigers Rover.
Pp de website www.stopdesta-
xing.nl staan een formulier en een
standaardbrief, die naar de bus
maatschappij kunnen worden ge
stuurd. Een vergoeding van maxi
maal 25 euro per dag, zoals gebrui
kelijk is bij treinstakingen, ligt vol
gens Rover in de rede.
Stakende Zeeuwse buschauffeurs aan de droge boterham tijdens een protestmanifestatie in Middelburg. foto Lex de Meester
Thoolse onderneming
viert dit jaar haar
/eertigste verjaardag.
HOLEN - Anje de Jonge draait er
iiet om heen. „Wij maken geen
lansprekend product. Als ik op
een verjaardag vertel dat wij polyu-
-ethaan blokschuim maken, slaan
mensen daar niet van achterover.
Maar ja, het zit wel in je schoenzo
len, denk ik dan."
De Jonge is office manager bij
Nestaan Holland BV in Tholen-
«tad. Dit jaar viert de onderne-
ning haar veertigste verjaardag,
laar het echte begin ligt verder in
Fverleden. Al in 1926 begon de
Lr Van Nes in het Zuid-Holland-
fc.ijsoord met zijn vlashandel.
Na tientallen goede jaren kwam
die markt meer en meer in han
den van de Russen. En juist toen,
in de jaren zestig, kwam isolatie in
opkomst. Reden voor de toenmali
ge eigenaar (nog steeds een Van
Nes) om daarvoor te kiezen. Zo on
stond in 1968 - veertig jaar geleden
- het bedrijf Nestaan.
De activiteiten van Nestaan be
staan uit drie onderdelen. Ten eer
ste is dat de productie van polye-
rutheen blokschuim, dat onder
meer wordt gebruikt in koel- en
vriespanelen, de carrosseriebouw
en de scheepsbouw. „Heel bekend
is die enorme zitbank in de Efte-
ling", aldus De longe. „Daar zit
ons product in." Dan is er de isola
tie, die in vloeibare vorm geplaatst
wordt. Dat wordt ingezet voor on
der meer vloerisolatie, het opvul
len van holle ruimtes, reddings
boeien, surfplanken, koelkasten en
tientallen andere zaken. Zo is het
bijvoorbeeld gebruikt op de padde
stoelen in Plopsaland. Als derde is
Nestaan ook nog distributeur van
'We moeten soms alle zeilen
bijzetten om aan de vraag te
kunnen voldoen'
piepschuim, glaswol, steenwol en
gelamineerde isolatieplaten.
De vloeibare isolatie zorgt momen
teel voor het grootste deel van de
omzet. „Dat komt met name, om
dat de vraag in België enorm is ge
groeid", vertelt De Jonge. „Daar
worden de laatste tijd steeds vaker
vloeren gesprayd met ons product.
We moeten soms alle zeilen bijzet
ten om aan de vraag te kunnen
voldoen. Gelukkig zijn we heel
flexibel en dat moet ook wel in de
ze tijd. Tien jaar geleden was een
levertijd van drie weken heel ge
woon. Nu zuchten mensen al als
ze drie dagen moeten wachten.
Door bijvoorbeeld tijdelijk met
ploegen te gaan draaien, kunnen
we klanten vaak snel van dienst
zijn." Er werken nu 45 mensen.
„Een mooi aantal", vindt De Jon
ge. „Iedereen kent elkaar. We zijn
een team. Bovendien is het nog
een echt familiebedrijf. De huidige
directeur is de schoonzoon van
Jan van Nes, die Nestaan in 1968
heeft opgericht."
MIDDELBURG - Een 24-jarige Mid
delburger is door de rechtbak in
Middelburg veroordeeld tot een
voorwaardelijke gevangenisstraf
van twee maanden en een taak
straf van tachtig uur. Tegen hem
was negen maanden cel geëist,
waarvan drie voorwaardelijk.
De man werd schuldig bevonden
aan mishandeling en bedreiging
van zijn vriendin. Na een avond
stappen verdacht hij zijn vriendin
- die met haar vriendin was mee
gegaan in plaats van bij hem in de
auto te stappen - ervan vreemd te
gaan. Hij gaf haar een aantal flinke
klappen en bedreigde haar door te
zeggen 'dat de laatste dag van haar
leven was aangebroken, dat hij
haar zou doden en dat zij haar kin
deren nooit meer zou zien.'