Estafette verstandelijk Zeeland Dijken in Ossenisse veiliger Brochure 'Mooi West' Verdeelsleutel leidt tot discussie Regiopromotie Park voor contractors gaat door Makkelijk 26 Donderdag 29 mei 2008 PZCZ ANWB helpt dorpsraad met verbeteren van situatie voor fietsers. door Harold de Puysseleijr OSSENISSE - De werkgroep Verkeer van de dorpsraad Ossenisse gaat sa men met de ANWB proberen de verkeersveiligheid te verbeteren op de dijken rond het dorp. Met name de onoverzichtelijke kruis punten maken van de dijken een voor fietsers gevaarlijke omgeving. Vooral de groeiende groep school gaande kinderen ondervindt veel hinder als zij naar school fietsen of terug naar huis rijden. Volgens dorpsraadvoorzitter Ineke Eibers hebben zich de afgelopen ja ren veel jonge gezinnen in Ossenis se gevestigd, waardoor her aantal kinderen onder de twaalf jaar fiks is gestegen tor ruim veertig. „Twee jaar geleden hebben we de ver keersveiligheid al aangekaart bij de bevolking en daaruit is de werk groep verkeer ontstaan", aldus Ei bers. „Die werkgroep heeft een he le reeks acties op touw gezet om de verkeersproblemen in en rond het dorp aan te pakken. De actie van de ANWB is daar een onder deel van." De dorpsraad meldde zich enkele Het project van de dorpsraad Os senisse om de verkeersveiligheid op de dijken rond het dorp te verbeteren, krijgt steun van de ANWB. maanden geleden met het project aan op het actieplatform Kind Ver keersveilig op de website van de ANWB. Uit 180 aanmeldingen is Ossenisse samen met twaalf ande re plaatsen in Nederland geselec teerd. Dat is gebeurd door een jury van verkeersdeskundigen, die per provincie één project hebben uitge kozen. De ANWB gaat deze plekken in overleg met de werkgroep Verkeer en wegbeheerder Waterschap Zeeuws-Vlaanderen de komende tijd aanpakken. Eibers noemt het goed dat er op deze manier aan dacht besteed wordt aan de proble matiek. De werkgroep Verkeer doet dat zelf onder meer verder door inwoners van Ossenisse er toe te bewegen een intentieverkla ring te laten ondertekenen. Auto mobilisten verplichten zich zo on der meer nier te hard te rijden. „We hebben inmiddels al 140 handtekeningen opgehaald, waar onder die van een aantal notoire hardrijders. We hopen dat die zich door de ondertekening beter be wust worden van het belang van verkeersveiligheid. Ook via ge dragsbeïnvloeding proberen we het probleem dus aan te pakken." Woordvoerder Arjan Goossen van Waterschap Zeeuws-Vlaanderen laar weten dat de dijken rond Osse nisse in de visie van het schap niet te boek staan als 'super-onveilig'. „Maar we staan natuurlijk altijd open voor suggesties om de veilig heid verder te verbeteren." Deelnemers aan estafetteloop doen Hulst aan. door Harold de Puysseleijr HULST - Een groep van zeventig verstandelijk gehandicapten uit zes Oost-Europese landen is de af gelopen twee weken met een esta fetteloop door Europa getrokken. De karavaan (inclusief begeleiding ruim honderd mensen) streek gis teren neer in gemeenschapscen trum Den Dullaert in Hulst. Daar werd het internationale gezel schap ontvangen door het gemeen tebestuur en stond er behalve een warme maaltijd ook slaapgelegen heid in de sporthal ter beschik- king. Het initiatief voor de hardloopwed strijd werd tien jaar geleden geno men door Oostenrijker Jerzy Chra- becki. In zijn woonplaats Wenen werkte hij tientallen jaren in de zorg voor verstandelijk gehandicap ten. Hij kwam op het idee voor de estafetteloop door verschillende Europese landen 'om een kleine stap verder te zetten in de integra tie van verstandelijk gehandicap ten in de maatschappij', vertelde hij gisteren kort na aankomst in Hulst. „De meeste verstandelijk ge handicapten in Oost-Europa wo nen bovendien geïsoleerd in op vanghuizen", aldus Chrabecki. „Daarnaast is het voor hen een mogelijkheid om interessante plaatsen in andere landen te zien, en om nieuwe vrienden uit ande re landen te maken." Deelname 'We lopen gemiddeld tachtig kilometer per dag en dat is van hier naar Brussel' aan deze zogenaamde relay-run laat de gehandicapten bovendien ervaren dat ze een taak voor elkaar kunnen brengen die niet zo een voudig is. Eenvoudig is de opgave zeker niet, want de verstandelijk gehandicap ten lopen elke dag vier keer een af stand van twee kilometer. Zo over bruggen de elf teams elke dag zo'n Tiende estafetteloop De deelnemers aan de estafet teloop leggen in twee weken tijd zo'n 900 kilometer lopend af tussen het Deense Ribe en Brussel. Er doen 114 verstandelijk ge handicapte lopers mee, ver deeld over twaalf teams. De deelnemers zijn afkomstig uit Polen, Tsjechië, Hongarije, Roemenië en Oekraïne. De lopers leggen ongeveer acht kilometer per uur af. De etappe tussen Zeebrugge en Hulst bedroeg 80 kilome ter. Vandaag trekt de karavaan door naar de finish in Brussel tachtig tot honderd kilometer. Sinds de start twee weken geleden in het Deense Ribe hebben de lo pers van Integrative Meetings of Friends van de Europese Associa tie voor Bijzondere Sociale Groepe ringen zo bijna duizend kilometer afgelegd. Via Denemarken, Engeland, Ier land, Schotland en Nederland voert de reis hun vandaag naar het eindpunt, het Europees Parlement in Brussel. „Omdat dit de tiende editie was, wilde ik eindigen op een bijzondere plek en dat is het Europees Parlement", aldus Chra becki. Hij vermoedt dat de louter Oost-Europese deelname aan de es tafetteloop komt omdat de men sen naar zijn mening in die lan den geharder zijn dan West-Euro peanen. „Ze zijn gewend aan een moeilijk bestaan, hebben geen ge makkelijk leven gekend binnen de van oudsher communistische sys temen." De ontvangst van de groep lopers was voor wethouder Diana van Damme haar allereerste officiële optreden als loco-burgemeester. Wethouder Diana van Damme ving de lopers op. foto Camile Schelstraete door Frank Cijsel OOSTBURC - Hotelier Barth Gort mans van het Strandhotel in Cad- zand-Bad is niet te spreken over de gestelde kaders binnen het ont wikkelingsplan voor de badplaats. Hij vindt het betutteling. Hij haalde gisteravond tijdens de presentatie van de brochure 'Mooi West' in de Oostburgse golfclub het verschil aan tussen de Vlaamse en de Sluise kust. „Hier kun je de projecten van de laatste twintig jaar op één hand tellen en vijf kilo meter verderop in Knokke draaien gemiddeld vijfendertig kranen het ZEEUWSE WTfMÏÏ. Ze zijn reuze behulpzaam, de men sen van de Belastingdienst. Vraag een teruggaveformulier voor de premie volksverzekeringen aan voor je veertienjarige dochter die bij haar lokale supermarkt vakken vult en per kerende post stuurt de dienst een verzendbon. „Hierbij ontvangt u de door u bestelde arti kelen van de Belastingdienst. Arti- hele jaar door", zei Gortmans. De hotelier was ook kritisch over de parkeernorm zoals die is vastge steld voor openbare ruimtes in de badplaats. Wethouder Maria le Roy van de gemeente Sluis deelde mee dat er in Cadzand-Bad beweging zit nu een vijftal ondernemers een con creet plan heeft ingediend. „Die mensen hebben ingezien dat inves teren hard nodig is." Ondernemer Karlie van de Vijver gaf aan dat de bevolking de sterke punten van de streek meer moet uitdragen. kelen die niet op voorraad zijn, zul len worden nageleverd." Na te leve ren blijken: T-biljet 2007; toelich ting T-biljet 2007; aanvulling op de toelichting aangifte T-biljet 2007; retourenvelop binnenland cs venster. Gelukkig waren verzendbonnen wel voorradig. Gemakkelijker kun nen ze het toch niet maken. Progressief Hulst: Bedrijfsleven moet meeste kosten dragen. door Harold de Puysseleijr HULST - De gemeente Hulst moet alleen meedoen in de nieuwe stich ting Regiopromotie Zeeuws-Vlaan deren als het bedrijfsleven op draait voor het leeuwendeel van de kosten. Daar komt het amende ment op neer dat de fractie van Progressief Hulst vanavond in dient bij de behandeling van het raadsvoorstel om zo'n stichting aan het werk te zetten op basis van gelijkwaardigheid tussen be drijven en gemeenten. De stichting beoogt Zeeuws- Vlaanderen in de rest van het land in de kijker te spelen als gebied waar het aantrekkelijk wonen, wer ken en recreëren is. Aangezien het bedrijfsleven het meest profiteert van het werk van Progressief Hulst komt vanavond in de gemeenteraadsvergadering in Hulst met een amendement op het voorstel tot deelname in de stichting Regiopromotie. de stichting, moeten de Zeeuws- Vlaamse bedrijven samen 70 pro cent van de kosten op tafel leggen, aldus Progressief Hulst. De overige dertig procent wordt bijgedragen door de drie gemeenten, waarbij Terneuzen de helft en Sluis en Hulst ieder een kwart van die der tig procent op moeten hoesten. De overgrote meerderheid van de raadsfracties in Hulst liet zich in de advisering over het voorstel al zeer sceptisch uit over de oprich ting van de stichting Regiopromo tie. Ze twijfelt aan nut en nood zaak van de stichting en vinden de 54.000 euro die de gemeente Hulst er jaarlijks aan bij moet dra gen erg veel geld. Bovendien vond Progressief Hulst de doelstelling ui terst vaag. Daarom stelt de fractie in haar amendement ook voor om aan deelname door Hulst de voor waarde te verbinden dat het werk van de stichting de gemeente jaar lijks vijftig nieuwe inwoners ople vert. Mocht na twee jaar blijken dat dit doel niet wordt gehaald, dan moet Hulst zich terugtrekken uit de stichting, aldus de fractie. De raadsvergadering begint om 19.30 uur en is in het stadhuis. Dow zoekt projectleider voor onderhoud Valuepark Terneuzen. TERNEUZEN - Dow is op zoek naar een projectleider die het plan voor de stichting van een onderhouds- park voor aannemingsbedrijven van de grond moet tillen. Voor dit doel is 130.000 euro vrijgemaakt. Dow koestert al geruime tijd het plan om de 25 onderhoudsbedrij ven die het bedrijf bijna dagelijks inhuurt, onderdak te verlenen bui ten het eigenlijke Dow-terrein op een speciaal ingericht centrum. Dit moet dan gebouwd worden op het beheersterrein van het Value park Terneuzen, mogelijk de Mos- selbanken of omgeving. Met de bundeling van deze bedrijven hoopt Dow mogelijkheden voor kennisuitwisseling tussen de be drijven en de scholing en oplei ding van medewerkers te kunnen optimaliseren. Ook kunnen er kos ten bespaard worden. Voor het project heeft Dow provincie en Rijk om twee ton subsidie ge-| vraagd. J Tip? redactie@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 54