Estafette verstandelijk
Zeeland
Dijken in
Ossenisse
veiliger
Brochure 'Mooi West' Verdeelsleutel
leidt tot discussie Regiopromotie
Park voor
contractors
gaat door
Makkelijk
26 Donderdag 29 mei 2008 PZCZ
ANWB helpt dorpsraad
met verbeteren van
situatie voor fietsers.
door Harold de Puysseleijr
OSSENISSE - De werkgroep Verkeer
van de dorpsraad Ossenisse gaat sa
men met de ANWB proberen de
verkeersveiligheid te verbeteren
op de dijken rond het dorp. Met
name de onoverzichtelijke kruis
punten maken van de dijken een
voor fietsers gevaarlijke omgeving.
Vooral de groeiende groep school
gaande kinderen ondervindt veel
hinder als zij naar school fietsen of
terug naar huis rijden.
Volgens dorpsraadvoorzitter Ineke
Eibers hebben zich de afgelopen ja
ren veel jonge gezinnen in Ossenis
se gevestigd, waardoor her aantal
kinderen onder de twaalf jaar fiks
is gestegen tor ruim veertig. „Twee
jaar geleden hebben we de ver
keersveiligheid al aangekaart bij de
bevolking en daaruit is de werk
groep verkeer ontstaan", aldus Ei
bers. „Die werkgroep heeft een he
le reeks acties op touw gezet om
de verkeersproblemen in en rond
het dorp aan te pakken. De actie
van de ANWB is daar een onder
deel van."
De dorpsraad meldde zich enkele
Het project van de dorpsraad Os
senisse om de verkeersveiligheid
op de dijken rond het dorp te
verbeteren, krijgt steun van de
ANWB.
maanden geleden met het project
aan op het actieplatform Kind Ver
keersveilig op de website van de
ANWB. Uit 180 aanmeldingen is
Ossenisse samen met twaalf ande
re plaatsen in Nederland geselec
teerd. Dat is gebeurd door een jury
van verkeersdeskundigen, die per
provincie één project hebben uitge
kozen.
De ANWB gaat deze plekken in
overleg met de werkgroep Verkeer
en wegbeheerder Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen de komende
tijd aanpakken. Eibers noemt het
goed dat er op deze manier aan
dacht besteed wordt aan de proble
matiek. De werkgroep Verkeer
doet dat zelf onder meer verder
door inwoners van Ossenisse er
toe te bewegen een intentieverkla
ring te laten ondertekenen. Auto
mobilisten verplichten zich zo on
der meer nier te hard te rijden.
„We hebben inmiddels al 140
handtekeningen opgehaald, waar
onder die van een aantal notoire
hardrijders. We hopen dat die zich
door de ondertekening beter be
wust worden van het belang van
verkeersveiligheid. Ook via ge
dragsbeïnvloeding proberen we
het probleem dus aan te pakken."
Woordvoerder Arjan Goossen van
Waterschap Zeeuws-Vlaanderen
laar weten dat de dijken rond Osse
nisse in de visie van het schap niet
te boek staan als 'super-onveilig'.
„Maar we staan natuurlijk altijd
open voor suggesties om de veilig
heid verder te verbeteren."
Deelnemers aan
estafetteloop
doen Hulst aan.
door Harold de Puysseleijr
HULST - Een groep van zeventig
verstandelijk gehandicapten uit
zes Oost-Europese landen is de af
gelopen twee weken met een esta
fetteloop door Europa getrokken.
De karavaan (inclusief begeleiding
ruim honderd mensen) streek gis
teren neer in gemeenschapscen
trum Den Dullaert in Hulst.
Daar werd het internationale gezel
schap ontvangen door het gemeen
tebestuur en stond er behalve een
warme maaltijd ook slaapgelegen
heid in de sporthal ter beschik-
king.
Het initiatief voor de hardloopwed
strijd werd tien jaar geleden geno
men door Oostenrijker Jerzy Chra-
becki. In zijn woonplaats Wenen
werkte hij tientallen jaren in de
zorg voor verstandelijk gehandicap
ten. Hij kwam op het idee voor de
estafetteloop door verschillende
Europese landen 'om een kleine
stap verder te zetten in de integra
tie van verstandelijk gehandicap
ten in de maatschappij', vertelde
hij gisteren kort na aankomst in
Hulst. „De meeste verstandelijk ge
handicapten in Oost-Europa wo
nen bovendien geïsoleerd in op
vanghuizen", aldus Chrabecki.
„Daarnaast is het voor hen een
mogelijkheid om interessante
plaatsen in andere landen te zien,
en om nieuwe vrienden uit ande
re landen te maken." Deelname
'We lopen gemiddeld
tachtig kilometer per dag en
dat is van hier naar Brussel'
aan deze zogenaamde relay-run
laat de gehandicapten bovendien
ervaren dat ze een taak voor elkaar
kunnen brengen die niet zo een
voudig is.
Eenvoudig is de opgave zeker niet,
want de verstandelijk gehandicap
ten lopen elke dag vier keer een af
stand van twee kilometer. Zo over
bruggen de elf teams elke dag zo'n
Tiende estafetteloop
De deelnemers aan de estafet
teloop leggen in twee weken
tijd zo'n 900 kilometer lopend
af tussen het Deense Ribe en
Brussel.
Er doen 114 verstandelijk ge
handicapte lopers mee, ver
deeld over twaalf teams.
De deelnemers zijn afkomstig
uit Polen, Tsjechië, Hongarije,
Roemenië en Oekraïne.
De lopers leggen ongeveer
acht kilometer per uur af.
De etappe tussen Zeebrugge
en Hulst bedroeg 80 kilome
ter.
Vandaag trekt de karavaan
door naar de finish in Brussel
tachtig tot honderd kilometer.
Sinds de start twee weken geleden
in het Deense Ribe hebben de lo
pers van Integrative Meetings of
Friends van de Europese Associa
tie voor Bijzondere Sociale Groepe
ringen zo bijna duizend kilometer
afgelegd.
Via Denemarken, Engeland, Ier
land, Schotland en Nederland
voert de reis hun vandaag naar het
eindpunt, het Europees Parlement
in Brussel. „Omdat dit de tiende
editie was, wilde ik eindigen op
een bijzondere plek en dat is het
Europees Parlement", aldus Chra
becki. Hij vermoedt dat de louter
Oost-Europese deelname aan de es
tafetteloop komt omdat de men
sen naar zijn mening in die lan
den geharder zijn dan West-Euro
peanen. „Ze zijn gewend aan een
moeilijk bestaan, hebben geen ge
makkelijk leven gekend binnen de
van oudsher communistische sys
temen."
De ontvangst van de groep lopers
was voor wethouder Diana van
Damme haar allereerste officiële
optreden als loco-burgemeester.
Wethouder Diana van Damme ving de lopers op. foto Camile Schelstraete
door Frank Cijsel
OOSTBURC - Hotelier Barth Gort
mans van het Strandhotel in Cad-
zand-Bad is niet te spreken over
de gestelde kaders binnen het ont
wikkelingsplan voor de badplaats.
Hij vindt het betutteling.
Hij haalde gisteravond tijdens de
presentatie van de brochure 'Mooi
West' in de Oostburgse golfclub
het verschil aan tussen de Vlaamse
en de Sluise kust. „Hier kun je de
projecten van de laatste twintig
jaar op één hand tellen en vijf kilo
meter verderop in Knokke draaien
gemiddeld vijfendertig kranen het
ZEEUWSE WTfMÏÏ.
Ze zijn reuze behulpzaam, de men
sen van de Belastingdienst. Vraag
een teruggaveformulier voor de
premie volksverzekeringen aan
voor je veertienjarige dochter die
bij haar lokale supermarkt vakken
vult en per kerende post stuurt de
dienst een verzendbon. „Hierbij
ontvangt u de door u bestelde arti
kelen van de Belastingdienst. Arti-
hele jaar door", zei Gortmans.
De hotelier was ook kritisch over
de parkeernorm zoals die is vastge
steld voor openbare ruimtes in de
badplaats.
Wethouder Maria le Roy van de
gemeente Sluis deelde mee dat er
in Cadzand-Bad beweging zit nu
een vijftal ondernemers een con
creet plan heeft ingediend. „Die
mensen hebben ingezien dat inves
teren hard nodig is."
Ondernemer Karlie van de Vijver
gaf aan dat de bevolking de sterke
punten van de streek meer moet
uitdragen.
kelen die niet op voorraad zijn, zul
len worden nageleverd." Na te leve
ren blijken: T-biljet 2007; toelich
ting T-biljet 2007; aanvulling op
de toelichting aangifte T-biljet
2007; retourenvelop binnenland cs
venster.
Gelukkig waren verzendbonnen
wel voorradig. Gemakkelijker kun
nen ze het toch niet maken.
Progressief Hulst:
Bedrijfsleven moet
meeste kosten dragen.
door Harold de Puysseleijr
HULST - De gemeente Hulst moet
alleen meedoen in de nieuwe stich
ting Regiopromotie Zeeuws-Vlaan
deren als het bedrijfsleven op
draait voor het leeuwendeel van
de kosten. Daar komt het amende
ment op neer dat de fractie van
Progressief Hulst vanavond in
dient bij de behandeling van het
raadsvoorstel om zo'n stichting
aan het werk te zetten op basis
van gelijkwaardigheid tussen be
drijven en gemeenten.
De stichting beoogt Zeeuws-
Vlaanderen in de rest van het land
in de kijker te spelen als gebied
waar het aantrekkelijk wonen, wer
ken en recreëren is.
Aangezien het bedrijfsleven het
meest profiteert van het werk van
Progressief Hulst komt vanavond
in de gemeenteraadsvergadering
in Hulst met een amendement
op het voorstel tot deelname in
de stichting Regiopromotie.
de stichting, moeten de Zeeuws-
Vlaamse bedrijven samen 70 pro
cent van de kosten op tafel leggen,
aldus Progressief Hulst. De overige
dertig procent wordt bijgedragen
door de drie gemeenten, waarbij
Terneuzen de helft en Sluis en
Hulst ieder een kwart van die der
tig procent op moeten hoesten.
De overgrote meerderheid van de
raadsfracties in Hulst liet zich in
de advisering over het voorstel al
zeer sceptisch uit over de oprich
ting van de stichting Regiopromo
tie. Ze twijfelt aan nut en nood
zaak van de stichting en vinden de
54.000 euro die de gemeente
Hulst er jaarlijks aan bij moet dra
gen erg veel geld. Bovendien vond
Progressief Hulst de doelstelling ui
terst vaag. Daarom stelt de fractie
in haar amendement ook voor om
aan deelname door Hulst de voor
waarde te verbinden dat het werk
van de stichting de gemeente jaar
lijks vijftig nieuwe inwoners ople
vert. Mocht na twee jaar blijken
dat dit doel niet wordt gehaald,
dan moet Hulst zich terugtrekken
uit de stichting, aldus de fractie.
De raadsvergadering begint om
19.30 uur en is in het stadhuis.
Dow zoekt projectleider
voor onderhoud
Valuepark Terneuzen.
TERNEUZEN - Dow is op zoek naar
een projectleider die het plan voor
de stichting van een onderhouds-
park voor aannemingsbedrijven
van de grond moet tillen. Voor dit
doel is 130.000 euro vrijgemaakt.
Dow koestert al geruime tijd het
plan om de 25 onderhoudsbedrij
ven die het bedrijf bijna dagelijks
inhuurt, onderdak te verlenen bui
ten het eigenlijke Dow-terrein op
een speciaal ingericht centrum.
Dit moet dan gebouwd worden op
het beheersterrein van het Value
park Terneuzen, mogelijk de Mos-
selbanken of omgeving. Met de
bundeling van deze bedrijven
hoopt Dow mogelijkheden voor
kennisuitwisseling tussen de be
drijven en de scholing en oplei
ding van medewerkers te kunnen
optimaliseren. Ook kunnen er kos
ten bespaard worden. Voor het
project heeft Dow provincie en
Rijk om twee ton subsidie ge-|
vraagd. J
Tip? redactie@pzc.nl