Nog drie jaar om te kiezen „Het paard dat de kar moet trekken, krijgt de minste haver." Generaal b.d. Van Vuren tijdens een hoorzitting over de JSF in de Tweede Kamer. Dinsdag 27 mei 2008 1 1 Concurrent Dassault Rafale F3 De meest recente versie van de uit de jaren tachtig daterende Franse Rafa Ie heeft een hypermoderne driedimensionale radar maar géén stealth-ei- genschappen (onzichtbaarheid voor de radar). De Rafale is echter zeer wendbaar, door de twee motoren, de vorm en de digitale besturing. Net als de F-16 kan het toestel korte én lange missies uitvoeren. Precisie-aan- vallen tegen zee- en gronddoelen zijn niet mogelijk. De Rafale kost per stuk 80 tot 120 miljoen euro. Concurrent Advanced F-16 infographic: CPD, ANP bron: Lockheed Martin ~r Voor de 85 opvolgers van de F16 is door Nederland 5,7 miljard euro uitgetrokken. In 2002 heeft de Ne derlandse regering besloten tot deelname aan de ontwikkelingsfa se (SDD, System Development and Demonstration) van de Ameri kaanse Joint Strike Fighter (JSF), vanwege de kansen voor Neder landse luchtvaartbedrijven. Ook de Koninklijke Luchtmacht verkoos de 'hypermoderne' JSF bo ven de Franse Rafale en de Euro- fighter (Brits-Duits-Spaans), al is het nog steeds mogelijk dat Neder land voor een van deze toestellen kiest, alsmede voor een grondig vernieuwde F-16. De Saab Gripen (Zweeds fabrikaat) wordt door de meeste kenners al niet meer genoemd als kansheb ber. In mei 2006 is een 'memorandum of understanding' getekend met de Verenigde Staten. Geen koopcon tract, maar een soort voorfase daar van. Een daadwerkelijk besluit over de aanschaf van de JSF - inmiddels F-35 Lightning II gedoopt - hoeft pas te vallen vier jaar vóór de ge wenste afleverdatum. Dat is rond 2011. De oudste lichting F-16's moet vol gens verwachting in 2015 afge dankt worden. In theorie zijn ook de Europese concurrenten nog in de strijd voor de order, die in etap pes kan worden uitgebracht. In hoeverre de Tweede Kamer nog de handen vrij heeft, is de vraag. Onderdeel van alle contracten is dat Nederland korting krijgt, en/of meedeelt in opbrengsten van inter nationale verkopen, als het zelf ook meedoet. Als de Kamer besluit de F-35 niet te kopen, vervallen die voordelen, voorzichtig begroot op een half miljard euro. In totaal denkt fabrikant Lockheed Martin tenminste 4.500 toestellen te bouwen, voor strijdkrachten uit vele landen. Maar dat aantal zou weieens lager uit kunnen vallen. Australië, Canada, Israël, Zuid-Ko- rea en ook de VS zelf kopen waar schijnlijk minder toestellen dan ze eerder van plan waren. En ook in Nederland klinkt kritiek op de zeer hoge aanschafkosten. Zo liet generaal buiten-dienst Van Vuren vorige week nog weten dat hij vreest dat het JSF-project ten koste gaat van de slagkracht van de Nederlandse landmacht. Het Ne derlandse leger is anno 2008 im mers veel meer bezig met vredes missies als in Afghanistan en Tsjaad, legde hij de Tweede Kamer uit tijdens een hoorzitting over de JSF. En daar zijn geen peperdure high tech straaljagers nodig maar goed bewapende grondsoldaten. Hij zei: „Het paard dat de kar moet trekken, krijgt de minste haver." De in 1975 in de VS in productie genomen F-16 is al verschillende malen verbeterd. De meeste recente versies zouden nog in aanmerking kunnen komen om de huidige Nederlandse F-16's te vervangen. Ze kunnen meer wapens en meer brandstof meenemen dan het oermodel, hebben betere sensoren en een nieuwe cockpit. Een nadeel van de Advanced F-16 is het ontbreken van stealth-eigenschappen. van de Joint Strike Fighter zijn 74 Nederlandse bedrijven en :n. In totaal 720 miljoen dollar aan opdrachten. 1 betrokken bij de JSF Concurrent Eurofighter Typhoon Nadat de Fransen in 1985 uit het European Fighter Aircraft project waren gestapt, ontwikkelden Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en Italië de tweemotorige Eurofighter Typhoon. Het toestel is erg wendbaar, heeft een grote deltavleugel en digitale besturing. De meest recente 'Tranche 3' uitvoering is geschikt voor luchtgevechten én aanvallen op gronddoelen, maar heeft geen stealth-eigenschappen. Prijs: 80 tot 120 miljoen euro. Product Life Cycle Management UGS PLM Solutions Embedded training Dutch Space /NLR Multifunctionele gronduitrusting NLR Sun Test Systems TNO Elektronicabehuizingen Eurocast Structuurtestsystemen Moog FCS In-flight opening doors Weapons bay doors (vliegtuigdeuren) Stork Aerospace ATS Kleizen Machinefabr. Bouman Landes Motorcomponenten Aeronamic DutchAero Landes NCLR Nedtech Engineering Stork Aerospace Sulzer Eldim Engineering ondersteuning ADSE Airborne Dutch Space Nedtech Engineering CV Vanghaak Stork Aerospace Elektronische testsystemen Dap Technology JTAG Technologies Cyrogene koelers Thales Cyrogenics Radar input power filter Thales Nederland CTOL vanghaak Stork Aerospace Brandt FMI Dutch Aero Onderstelcomponenten Stork Aerospace Prognostic Health Management DPCC NLR Perot Systems Sun Test Systems TNO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11