Joint Strike Fighter De Tweede Kamer praat vandaag over de voortgang van de Nederlandse deelname aan de Joint Strike Fighter (JSF), de opvolger van de bijna versleten F16-straaljager. Er hangt een mist rondom dit miljardenproject die maar niet wil optrekken. door James McGonigal 10 Dinsdag 27 mei 2008 PZC Een ongewisse JSF (F-35 Lightning II) 74 Nederlandse bedrijven Bij de ontwikkeling en productie i vier kennisinstellingen betrokken Aanmaak composiet prototypes Airborne Composites Gronduitrustingen gereedschappen Axxiflex Windtunnelproeven NLR Beeldverbeteringssoftware TNO Connector externe koeling Askové Radarvoedingen Brookx Company LCD Cockpit Displays TPO Display Systems Stages studenten TU Delft/INHOLLAND Stuurvlakken Stork Aerospace Dutch Space Trainingsomgeving Stepco Group Structuurdelen DutchAero Simulator bewegingssysteem Bosch Rexroth Gereedschappen en mallen voor roeren en vleugeldelen ATS Kleizen Machinefabr. Bouman Neitraco Bekabeling Stork Aerospace Simulatie TNO loopt vertraging op, de kosten stij gen, de afrekeningen met buiten landse partners worden steeds schimmiger. Ook in Nederland heeft de Algeme ne Rekenkamer al gewaarschuwd. Het is volstrekt onvoorspelbaar wat de stuksprijs van het toestel uiteindelijk zal zijn. De laatstge noemde prijs is ongeveer 171 mil joen euro per stuk. De concurren ten staan afhankelijk van de uitvoe ring voor 80 tot 120 miljoen euro in de catalogus. De projectie van 5,7 miljard euro voor 85 toestellen is boterzacht. Een tweede soort mist is die van de praktische uitvoering. De JSF is bedoeld voor zowel de Amerikaan se luchtmacht als de marine, als het afzonderlijke marinierskorps. al dubbel en dwars terugverdiend." Kraaijeveld wil niet vooraf zeggen dat het bedrijfsleven helemaal af wil van de terugbetaalregeling. Maar de schijn daarvan wegnemen wil hij ook niet: „Die onderhande lingen voer ik niet via de krant." De ministeries van Defensie en van Economische Zaken houden vooralsnog vast aan de bestaande regeling en sluiten bij 'herijking' niets uit. Maar ook zij durven niets te zeggen over de uitkomst van lo pende begrotingen, laat staan over toekomstige. „Wij doen niet aan koffiedik kijken," aldus een betrok kene. Vandaag zal blijken of de belasting betaler van de Tweede Kamer iets meer zicht tussen de mistflarden door kan verwachten. in de JSF-deelname, bijna 200 mil joen meer dan op dat moment de aanschaf van bestaande jagers zou hebben gelcost. Geen punt, zei het bedrijfleven: schiet maar voor, wij betalen bij het binnenslepen van compensatieorders wel terug. Dat resulteerde in een afspraak dat van de JSF-orders uiteindelijk 3,5 procent zou worden teruggestort in de staatskas. Op 1 juli wüotPÜÜafspraak tegen het licht gehouden. Het bedrijfsleven vindt dat er ei- genlijk geen 'gat' meer is waarvoor het zou moeten betalen. Er moet veel meer worden meegerekend dan die 3,5 procent - 200 miljoen euro. Het 'gat' wordt inmiddels geraamd op 300 miljoen euro - maar er is ook veel extra belastinggeld bin nengekomen bij de staat. En dus kan die hele terugbetalingsregeling wel worden geschrapt, vinden de bedrijven. Het is maar hoe je re kent, maar er is één potentiële ge dupeerde: de Nederlandse belas tingbetaler. Even vooraf: het hele JSF-project is gehuld in verschillende soorten mist. De Amerikaanse rekenkamer GAO heeft al verscheidene malen aan de bel getrokken: het project Die hebben elk verschillende specifica ties op gebied van gewicht, bewapening, steil starten of juist niet, etcetera. Elke ontwer per begrijpt dat een kruising van een sportauto en een landbouw trekker nimmer leidt tot het beste van beide. In 2002 werd gedacht dat er in 2007 al een dozijn testtoestellen zou rondvliegen. Voorjaar 2008 wordt één met de hand gebouwd prototype gekoesterd: het ding vliegt, maar wel erg op zijn gemak, uit angst voor nog meer proble men. De derde soort mist komt vandaag aan de orde. Hoe zit het nu eigen lijk met de Nederlandse financiële bijdrage aan dit hightech wapen? Nederlandse bedrijven tamboere ren op hun vermogen mee te doen aan de bouw van het vliegtuig van de komende halve eeuw. Voorzit ter Arie Kraaijeveld van lobby-orga nisatie Nifarp: „Er is voor een mil jard euro aan orders binnen ge haald!" Prima, dus die 3,5 procent is geen probleem? Kan het misschien nog wat meer worden, nu het voor schieten zo'n succes is gebleken? „Nou, dat is maar de vraag. Vol gens ons heeft de Nederlandse overheid veel meer geld aan deze deal verdiend dan die 800 miljoen van destijds. Misschien valt er wel helemaal niks te dichten qua gat, en heeft Nederland zijn voorschot De F-35 (aanschafprijs per toe stel naar schatting 171 miljoen euro) is een zeer breed inzet baar, éénmotorig toestel met stealth-eigenschappen en de meest moderne sensoren. De F-35 heeft in de strijd om de opvolging van de F-16 de voorkeur van de Koninklijke Luchtmacht. Negen landen werken samen aan de ontwikkeling van drie ty pen: een vliegtuig dat op nor male vliegvelden kan starten en landen, een toestel dat op een korte baan opstijgt en ver ticaal kan landen en een versie voor vliegdekschepen. De F-35 kan anderhalf keer de afstand en tot tweeëneenhalf keer de bewapening van een F-16 meenemen. Nederland moet uiterlijk 31 mei twee trainingstoestellen bestellen. Op 1 juli is er weer een beslismoment over de Joint Strike Fighter (JSF), de be oogde opvolger van de F-16-jachtvliegtuigen van de Ko ninklijke Luchtmacht. Dan moeten de contracten van de betrokken Ne derlandse luchtvaartbedrijven wor den 'herijkt'. Om de Nederlandse overheid in 2002 over de streep te trekken, heb ben deze bedrijven beloofd het fi nanciële gat te zullen dichten tus sen de keuze voor een bestaande (Europese) jager, of voor de hyper moderne JSF waarvan toen alleen nog een ontwerp op de tekenta fel bestond. Nederland stak ruim 800 miljoen euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10