Waarheid Afghanistan zal ooit blijken
Prijzen
Zeeuwse
jazzmusici
'Stem op ons, dan komen wij op Concert at Sea'
PZC Maandag 26 mei 2008 1 7
HOOFDDORP - Jazzmusici Sjaak
Lammers en Jasper van Damme
hebben zaterdag solistenprijzen ge
wonnen op het Nationaal Big
Band Concours in Hoofddorp.
Sjaak Lammers (35) uit Middel
burg deed met de Zeeuwse band
The New Orpheans mee aan het
I concours; Jasper van Damme (21),
afkomstig uit Middelburg en nu
woonachtig in Rotterdam, met de
Amsterdamse band Jazzmania.
Jazzmania won de eerste prijs
(3000 euro) op het concours, The
New Orpheans de tweede (1500
euro). Saxofonist Jasper van Dam
me en toetsenist en arrangeur
Sjaak Lammers wonnen daarnaast
allebei een solistenprijs (250 euro).
Lammers zegt verrast te zijn door
de prijs. „Ik had het niet verwacht.
Het is geen valse bescheidenheid,
maar het niveau was hoog." De ju
ry prees Lammers om zijn compo
sitorische vaardigheden en arrange
menten en om hoe hij de band bij
elkaar houdt.
Van Damme won met de Benoit
Martiny Band vorige week nog de
eerste prijs op het Jazz Talent
Award in Amersfoort.
„Het volgend liedje staat ook op de cd die van
daag bij de PZC zit", kondigt Pieterse Reaching
underlie aan. „Via www.pzc.nl/cultuur kun je stem
men. Als jullie genoeg op ons stemmen, staan wij
van de zomer op Concert at Sea!"
Tot 7 juni kan gestemd worden. Die dag wordt be
kendgemaakt welke Popaanzee-band op 28 juni
mag optreden op Concert at Sea. foto Ruben Oreel
BIJ NADER
Bij het artikel over de Roosevelt-cd
van Champagne Charlie (PZC van
24 mei) is een verkeerde fotograaf
vermeld. De foto van de band was
gemaakt door Jan van den Berg.
MIDDELBURG - „Kom gerust wat dichterbij no
digt zanger Ruud Pieterse van de Zeeuws-Vlaam-
se band Bluem zijn toehoorders uit. De groep
was zaterdag de eerste van de vier Popaan-
zee-deelnemers die optraden in een tent midden
op de drukke Markt in Middelburg.
De hele middag waren er optredens; na Bluem
(foto) van Headmode, Eva Auad en Sense For
ward. De vier Zeeuwse groepen doen mee aan
het bandcoachingsproject Popaanzee, waarbij ze
worden begeleid door Frank van der Meijden
(Blof) en Marcel van As (Coparck). De concert
middag op de Markt werd afgesloten met een op
treden van Kick the Bucket, de Zeeuwse band die
twintig jaar geleden meedeed aan een soortgelijk
project als Popaanzee.
Malalai Joya meet haar
boodschap breed uit in
Schuttershoftheater.
door Ali Pankow
MIDDELBURG - Ze heeft zich met
volle overtuiging vastgebeten in de
strijd voor echte democratie en
vrouwenrechten in haar land. „Ik
hoop dat mijn leven en eventueel
mijn dood zullen bijdragen aan
een betere toekomst", besloot de
Afghaanse vredesactiviste Malalai
Joya gistermiddag haar zeer matig
bezochte optreden in filmtheater
Schuttershof in Middelburg.
Zij is nog tot en met woensdag in
Nederland op uitnodiging van
COS Zeeland en de landelijke vere
niging voor Afghaanse vrouwen.
Haar komst naar Zeeland was on
derdeel van het programma voor
de Maand van de Vrijheid. Zater
dag bezocht zij een bijeenkomst
van IFOR en Women for Peace
Programme in Den Haag. Daar
zou zij tevens een gesprek hebben
met minister Bert Koenders van
Ontwikkelingssamenwerking,
maar wegens diens verblijf in Bir
ma dit weekend sprak zij met een
van zijn naaste medewerkers.
„Volg met jullie deelname aan de
vredesmissies in Afghanistan niet
de politiek van de VS, maar infor
meer je over de werkelijke situatie
en volg een eigen politiek. Werke
lijke democratie moet uit ons volk
zelf komen. Steun liever onze de
mocratische intellectuelen", luidt
de kern van haar boodschap.
Zij gebruikt veel woorden om haar
verhaal over te brengen. Een lita
nie die haar geïnteresseerd publiek
een beetje leek doof te slaan. Kern
achtig samengevat zou haar optre
den wellicht aan kracht winnen.
De jonge activiste - op 26 april is
zij 30 jaar geworden - imponeert
wel door haar moed. In een toe
spraak in het Afghaanse parle
ment (Loya Jirga) uitte zij haar kri
tiek op het feit dat ruim zestig pro
cent van de parlementsleden
krijgsheren, drugsbaronnen en ver
krachters zijn. Zij riep haar landge
noten op hen te berechten. Na
'Zelfs als ze alle bloemen
vernietigen, kunnen ze de
lente niet tegenhouden'
twee minuten werd ze de mond
gesnoerd en werd haar de verdere
toegang tot het parlement ont
zegd. Als afgevaardigde van de wes
telijke provincie Farah vecht zij te
rug. „Ik moet wel. Mijn plaats daar
is volkomen legaal. Ik moet bewij
zen dat daar mannen zitten die
wel wetten maken, maar ze voor
zichzelf niet uitvoeren", verklaart
ze haar strijd om herbenoeming.
Ze weet dat ze daarbij gevaar
loopt. Doodsbedreigingen en vier
verhinderde aanslagen telt zij
sinds haar omstreden optreden, in
middels ruim twee jaar geleden.
Zelf kreeg ze de kans te studeren.
Haar ervaringen in vluchtelingen
kampen in Iran en Pakistan en de
ontmoeting met vrouwen die
door krijgsheren waren verkracht
en verminkt, motiveerden haar
zich in te zetten voor vrouwen
rechten. „Ik ben jong en ik heb
veel energie. Ik moet dit doen en
ik weet me gesteund door alle sup
port die ik van veel landgenoten
krijg", antwoordt Joya op de vraag
of ze nooit twijfelt en zich zorgen
maakt over haar eigen veiligheid.
Ze zegt er ook bewust voor te kie
zen in Afghanistan te blijven in
plaats van bijvoorbeeld asiel aan te
vragen in Nederland. „Dan zou
mijn geest toch daar zijn. Afghanis
tan heeft een jonge generatie no
dig om vrede en veiligheid te creë
ren. Ik kan niet anders dan mijn
stem laten horen tegen een parle
ment met misdadigers dat door de
VS wordt gesteund. Maar met de
zogenaamde strijd tegen terroris
me is ons volk niet geholpen",
zegt Joya.
Volgens haar is de situatie de afge
lopen zeven jaar voor de bevol
king in Afghanistan niet verbeterd
en ze staaft dat met voorbeelden
van zelfdoding en verkoop van ba
by's uit wanhoop. „Maar zoals je
de zon niet kunt verbergen, zal
ook de waarheid ooit blijken",
zegt ze. Een andere metafoor waar
ze haar vastberadenheid mee tot
uiting brengt, luidt: „Zelfs als de
misdadige overheersers alle bloe
men vernietigen, zullen ze de len
te niet kunnen tegenhouden."
Malalai Joya was gisteren op uitnodiging van COS Zeeland op bezoek in Middelburg.
foto Ruben Oreel