Als er één cabaretier is die ik als
vriend(in) zou willen hebben,
dan is het Brigitte Kaandorp wel
1 6 Maandag 26 mei 2008 PZC
UITGAANSTIP WÈÊÊÊÊÊKÊÊÊM
Regisseur Mike Newell verfilmde met Love in the time
of cholera het bekende, gelijknamige boek uit 1985 van
de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez.
Het verhaal gaat over Florentino, die als jongeman ver
liefd word op Fermina. De liefde wordt echter gedwars
boomd. Fermina trouwt met een ander. Als zij meer
dan een halve eeuw later weduwe wordt, verschijnt Flo
rentino op de dag van de begrafenis om haar alsnog
zijn eeuwige trouw te beloven.
De film is vanavond en woensdag te zien in het Middel
burgse filmtheater Schuttershof. De voorstelling begint
om 20.00 uur.
AGENDA
OP PAD
Avondvierdaagse
Routes naar keuze van 5, 10 of 15 kilome
ter.
Axel, Kantine AZW, 18.00 uur;
meer agendanieuws op www.pzc.nl
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Indiana Jones 4: 20.00
uur; Street Kings: 20.00 uur; What hap
pens in Vegas: 20.00 uur; El Bano del Pa
pa: 20.30 uur.
GOES
Merral, Indiana Jones 4: 20.00 uur;
Street Kings: 20.00 uur; What Happens
in Vegas: 20.15 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof, Love in the Time of Chole
ra: 20.00 uur.
Ledeltheater, The Golden Compass:
20.00 uur.
TERNEUZEN
Merral, Indiana Jones 4: 20.00 uur;
Street Kings: 20.15 uur; What happens in
Vegas: 20.15 uur.
VLISSINGEN
CineCity, Indiana Jones 4: 14.00, 16.00,
17.00, 19.00, 19.45, 21.00 en 22.00 uur;
Horton: 13.45 uur; Alvin and the Chip
munks: 14.00 uur; Dunya Desie: 14.00
uur; Fool's Cold: 21.45 uur; Iron Man:
16.15, 19.00 en 21.45 uur; Morrison
krijgt een zusje: 16.15 uur; Over her
Dead Body: 16.15 en 18.45 uur; Speed
Racer: 13.45 en 16.30 uur; What hap
pens in Vegas: 13.45, 16.30, 19.15 en
21.45 uur; Meet the Spartans: 19.15 uur;
Sneak: 22.15 uur; Vantage Point: 22.00
uur; Zomerhitte: 13.45 en 19.30 uur.
Scene uit de film Over her Dead Body. foto GPD
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Brigitte Kaandorp.
Wauw! Dat had ik nog nooit
eerder gedaan, maar ik heb
het overleefd! Het was geen
vrije keuze, maar opgelegd
wegens uitverkocht en nog maar één
plaatsje vrij. Ik heb dus op de eerste rij ge
zeten tijdens een cabaretvoorstelling! En
die is tegenwoordig zo goed als onmis
baar voor de gemiddelde cabaretier om
zijn job te kunnen doen. Zelden is het
een oprecht genoegen om uitgekozen te
worden als slachtoffer. Eén keer, bij een
voorstelling van Micha Wertheim, op 11
maart 2008 in Roermond, is het publiek
zelfs in opstand gekomen. Wertheim had
té harde grappen gemaakt over een (in de
zaal aanwezige) invalide en uit protest
liep iedereen de zaal uit. Groot debat na
tuurlijk, met geen-blad-voor-de-mond-
Theo-Maassen in de frontlinie. Maar de
soep schijnt ook weer niet al te heet gege
ten te moeten worden.
De vraag is natuurlijk waarom die eerste
rij nodig is. En of iederéén hem nodig
heeft. Brigitte Kaandorp bijvoorbeeld
(het was haar nieuwste show, Zo, afgelo
pen donderdag in het Ledeltheater) lijkt
me iemand die hem nauwelijks nodig
heeft. Als er één cabaretier is, die ik als
vriend(in) zou willen hebben, dan is zij
het wel. Vanwege haar verrukkelijke zelf
spot. En als je jezelf tot mikpunt kunt ma
ken, dan hoefje daar de eerste rij niet
voor te gebruiken. Deel dus bij aanvang
massaal kazoos uit, laat die bij je opkomst
(in tientallen Schotse ruitjes, van panty
tot bh) de evergreen Land of Hope and
Glory tetteren en het succes ligt al voor
het oprapen.
Met een feilloos gevoel voor gesundes
Volksempfnden legt Brigitte Kaandorp
ons uit waarom we in de war zijn. Hoe
kan het ook anders, als het sinaasappel
sap tegenwoordig verrijkt wordt met cal
cium, en de melk met vitamine C! Op
een hypermodern scherm - op de achter
wand geprojecteerd - noteert zij oude ze
kerheden. Van 'God bestaat' tot 'De Efte-
ling'. En toont dan aan dat die allemaal
niet meer gelden. Alleen die eerste, die
laat ze nog maar even staan...
Een vrouw in de war. Die haar
huis 'fjuut fjuut' ziet vollopen met allerlei
hebbedingetjes, en vol overtuigende para
noia beweert dat je je daar tegen moet wa
penen. De vijand is overal. Die zonder
aarzelen de schuld van dit alles weet te
leggen bij de generatie babyboomers,
juist de generatie boven haar en ons. Mag
nifieke kolder die toch ook weer niet zo
gek gedacht is. Die moeiteloos en achte
loos de zotste theorieën combineert met
de actuele situatie in Oostburg. Die haar
fantasieën de vrije loop kan laten en ze
ongebreideld kan laten uitdijen. Die dus
durft wat wij allemaal doen maar niet
mogen. Die niet te stoppen is (een lange
show die nooit verveelt!), behalve door
de onbeheersbare drang een liedje te zin
gen. Alweer vol sarcasme, spottend ook
met de wetten van de kunst, maar o zo
knap. Wat een vakvrouw, al bijna 25 jaar.
Met een Gouden Harp voor haar gehele
oeuvre (2006).
En heeft zo iemand dan de eerste rij niet
nodig? Toch wel. Wat het publiek uitein
delijk wil krijgen, is de keiharde overtui
ging dat niet wij gek zijn, maar zij. Ie
mand anders moet de zot zijn. En als het
alleen maar de artiest is, dan weet je uit
eindelijk nooit zeker of het niet gewoon
gespééld is. En ook al doet Brigitte Kaan
dorp nog zo haar best om zichzelf overtui
gend tot de zotste te bombarderen (en o
wat kan ze dat goed!), dan nóg is het zo
veel geruststellender dat er iemand in de
zaal is - gewoon één van ons - die onaan
gepast is. Die niet is, of doet, wat we alle
maal zijn en doen.
Vreemd eigenlijk. De cabaretier zoekt de
mensen die durven afwijken - is er zelf
ook één. En als hij of zij hem vindt, dan
is hij de sigaar! Hij was er. Op de eerste
rij. Godzijdank. Maar godzijdank was ik
het niet.
Deze week
gaat Atalanta in première (31 mei, Vest-
zak99, Vlissingen). Een stuk van Peer Wit-
tenbols, naar de Griekse mythe. Een stuk
dat speciaal geschreven werd voor jonge
ren, en nu gespeeld wordt door de jonge
rengroep van De Zeeuwse Komedie. Af
en toe zie ik dat wel eens, jongerentoneel,
en dat kan soms heel verrassend zijn.
Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl