Als er één cabaretier is die ik als vriend(in) zou willen hebben, dan is het Brigitte Kaandorp wel 1 6 Maandag 26 mei 2008 PZC UITGAANSTIP WÈÊÊÊÊÊKÊÊÊM Regisseur Mike Newell verfilmde met Love in the time of cholera het bekende, gelijknamige boek uit 1985 van de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez. Het verhaal gaat over Florentino, die als jongeman ver liefd word op Fermina. De liefde wordt echter gedwars boomd. Fermina trouwt met een ander. Als zij meer dan een halve eeuw later weduwe wordt, verschijnt Flo rentino op de dag van de begrafenis om haar alsnog zijn eeuwige trouw te beloven. De film is vanavond en woensdag te zien in het Middel burgse filmtheater Schuttershof. De voorstelling begint om 20.00 uur. AGENDA OP PAD Avondvierdaagse Routes naar keuze van 5, 10 of 15 kilome ter. Axel, Kantine AZW, 18.00 uur; meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Indiana Jones 4: 20.00 uur; Street Kings: 20.00 uur; What hap pens in Vegas: 20.00 uur; El Bano del Pa pa: 20.30 uur. GOES Merral, Indiana Jones 4: 20.00 uur; Street Kings: 20.00 uur; What Happens in Vegas: 20.15 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Love in the Time of Chole ra: 20.00 uur. Ledeltheater, The Golden Compass: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral, Indiana Jones 4: 20.00 uur; Street Kings: 20.15 uur; What happens in Vegas: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, Indiana Jones 4: 14.00, 16.00, 17.00, 19.00, 19.45, 21.00 en 22.00 uur; Horton: 13.45 uur; Alvin and the Chip munks: 14.00 uur; Dunya Desie: 14.00 uur; Fool's Cold: 21.45 uur; Iron Man: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Morrison krijgt een zusje: 16.15 uur; Over her Dead Body: 16.15 en 18.45 uur; Speed Racer: 13.45 en 16.30 uur; What hap pens in Vegas: 13.45, 16.30, 19.15 en 21.45 uur; Meet the Spartans: 19.15 uur; Sneak: 22.15 uur; Vantage Point: 22.00 uur; Zomerhitte: 13.45 en 19.30 uur. Scene uit de film Over her Dead Body. foto GPD NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Brigitte Kaandorp. Wauw! Dat had ik nog nooit eerder gedaan, maar ik heb het overleefd! Het was geen vrije keuze, maar opgelegd wegens uitverkocht en nog maar één plaatsje vrij. Ik heb dus op de eerste rij ge zeten tijdens een cabaretvoorstelling! En die is tegenwoordig zo goed als onmis baar voor de gemiddelde cabaretier om zijn job te kunnen doen. Zelden is het een oprecht genoegen om uitgekozen te worden als slachtoffer. Eén keer, bij een voorstelling van Micha Wertheim, op 11 maart 2008 in Roermond, is het publiek zelfs in opstand gekomen. Wertheim had té harde grappen gemaakt over een (in de zaal aanwezige) invalide en uit protest liep iedereen de zaal uit. Groot debat na tuurlijk, met geen-blad-voor-de-mond- Theo-Maassen in de frontlinie. Maar de soep schijnt ook weer niet al te heet gege ten te moeten worden. De vraag is natuurlijk waarom die eerste rij nodig is. En of iederéén hem nodig heeft. Brigitte Kaandorp bijvoorbeeld (het was haar nieuwste show, Zo, afgelo pen donderdag in het Ledeltheater) lijkt me iemand die hem nauwelijks nodig heeft. Als er één cabaretier is, die ik als vriend(in) zou willen hebben, dan is zij het wel. Vanwege haar verrukkelijke zelf spot. En als je jezelf tot mikpunt kunt ma ken, dan hoefje daar de eerste rij niet voor te gebruiken. Deel dus bij aanvang massaal kazoos uit, laat die bij je opkomst (in tientallen Schotse ruitjes, van panty tot bh) de evergreen Land of Hope and Glory tetteren en het succes ligt al voor het oprapen. Met een feilloos gevoel voor gesundes Volksempfnden legt Brigitte Kaandorp ons uit waarom we in de war zijn. Hoe kan het ook anders, als het sinaasappel sap tegenwoordig verrijkt wordt met cal cium, en de melk met vitamine C! Op een hypermodern scherm - op de achter wand geprojecteerd - noteert zij oude ze kerheden. Van 'God bestaat' tot 'De Efte- ling'. En toont dan aan dat die allemaal niet meer gelden. Alleen die eerste, die laat ze nog maar even staan... Een vrouw in de war. Die haar huis 'fjuut fjuut' ziet vollopen met allerlei hebbedingetjes, en vol overtuigende para noia beweert dat je je daar tegen moet wa penen. De vijand is overal. Die zonder aarzelen de schuld van dit alles weet te leggen bij de generatie babyboomers, juist de generatie boven haar en ons. Mag nifieke kolder die toch ook weer niet zo gek gedacht is. Die moeiteloos en achte loos de zotste theorieën combineert met de actuele situatie in Oostburg. Die haar fantasieën de vrije loop kan laten en ze ongebreideld kan laten uitdijen. Die dus durft wat wij allemaal doen maar niet mogen. Die niet te stoppen is (een lange show die nooit verveelt!), behalve door de onbeheersbare drang een liedje te zin gen. Alweer vol sarcasme, spottend ook met de wetten van de kunst, maar o zo knap. Wat een vakvrouw, al bijna 25 jaar. Met een Gouden Harp voor haar gehele oeuvre (2006). En heeft zo iemand dan de eerste rij niet nodig? Toch wel. Wat het publiek uitein delijk wil krijgen, is de keiharde overtui ging dat niet wij gek zijn, maar zij. Ie mand anders moet de zot zijn. En als het alleen maar de artiest is, dan weet je uit eindelijk nooit zeker of het niet gewoon gespééld is. En ook al doet Brigitte Kaan dorp nog zo haar best om zichzelf overtui gend tot de zotste te bombarderen (en o wat kan ze dat goed!), dan nóg is het zo veel geruststellender dat er iemand in de zaal is - gewoon één van ons - die onaan gepast is. Die niet is, of doet, wat we alle maal zijn en doen. Vreemd eigenlijk. De cabaretier zoekt de mensen die durven afwijken - is er zelf ook één. En als hij of zij hem vindt, dan is hij de sigaar! Hij was er. Op de eerste rij. Godzijdank. Maar godzijdank was ik het niet. Deze week gaat Atalanta in première (31 mei, Vest- zak99, Vlissingen). Een stuk van Peer Wit- tenbols, naar de Griekse mythe. Een stuk dat speciaal geschreven werd voor jonge ren, en nu gespeeld wordt door de jonge rengroep van De Zeeuwse Komedie. Af en toe zie ik dat wel eens, jongerentoneel, en dat kan soms heel verrassend zijn. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 16