Zeeland Seaports
Port Authority
I
9
Vervolg van pagina 8.
De ESV Group gaat er een tankopslag re
aliseren voor biogerela teerde producten
zoals biodiesel. Die wordt vanaf de tweede
helft van 2008 in Sluiskil geproduceerd in
de fabriek van Rosendaal Energy. In com
binatie met de bestaande industrie wordt
op de Axelse Vlakte in een landschappelij
ke omgeving grootschalige duurzame glas
tuinbouw gerealiseerd. De kassen krijgen
een glasoppervlak van bijna 250 hectare en
zullen worden verwarmd met de rest
warmte van de industrie. Er komt een op
leidingskas, speciaal gericht op de toekom
stige medewerkers in de kassen.
Valuepark
Temeuzen is de thuisbasis voor Dow Be
nelux, de grootste chemische productiel
ocatie van Dow buiten de Verenigde Sta
ten. Samen met Dow ontwikkelt Zeeland
Seaports het Valuepark dat bestaat uit de
Mosselbanken en het logistieke park De
Braakman in Temeuzen. Het is bedoeld
voor producenten van chemicaliën en lo
gistieke en ondersteunende dienstverle
ners, zoals de opslag en het vervoer van
chemicaliën. Onder meer Bertschi AG,
Katoen Natie, Oiltanking Temeuzen NV
en Vos Logistics zijn er inmiddels geves
tigd. "Een value park zou eveneens in Sas
van Gent bij Cargill, Nedalco en Yara
Sluiskil BV kunnen worden gerealiseerd,
maar ook in Vlissingen bij CSC Fruit Ter
minals. Daalimpex Coldstores BV en
Kloosterboer Vlissingen", aldus Hans van
der Hart.
Logistiek
Hoewel de industrie nog steeds in de
meerderheid is in de haven van Vlissingen,
verschuift diens rol langzaamaan richting
logistiek. Vooral de containerbranche zal
profiteren van het groeiende aantal facili
teiten dat door Zeeland Seaports wordt
geboden.
Scaldiahaven
Hans van der Hart: "In de Scaldiahaven
bouwt Sea-Invest/Zuidnatie de nieuwe
multi-purpose terminal Scaldia Container
Terminal. De kade (inclusief binnenvaart-
kade)wordt 1700 meter lang. Daar kunnen
een miljoen containers per jaar behandeld
kunnen worden. Er wordt ook voorzien
in aanverwante diensten zoals stripping en
stuffing van containers. De aan- en afvoer
van de goederen/containers zal zoveel
mogelijk op milieuvriendelijke manier ge
beuren (shortsea shipping, binnenvaart,
spoor).
Kloosterboer heeft vorig jaar Kloosterboer
Container Terminal in Vlissingen-Oost
gerealiseerd. Door deze uitbreiding kan
het bedrijf zich richten op shortsea contai
nervervoer van versproducten en ook haar
huidige klanten, die voor containers heb
ben gekozen, blijven bedienen."
Quarieshaven
De komst van de Verbrugge Container
Terminal naar de Quarieshaven acht Hans
ter Hart haalbaar. "De tender om op het',
voormalige terrein van Flushing Marine
Terminal een kade van maximaal 800 me
ter aan te leggen, is inmiddels gesloten.
Het terrein zal gebruikt gaan worden voor
overslag van containers en/of breakbuik
mogelijk in combinatie metro/ro. Wij ex
ploiteren het als Exploitatiemaatschappij
Schelde-Maas samen met Havenbedrijf
Rotterdam. Dit terrein is een van onze in-
breidingsterreinen. Vlissingen-Oost kan
niet buiten de Bernhardweg worden uit
gebreid, vandaar dat wij de grond binnen
ons territorium intensiever gaan gebrui
ken. Mogelijk kunnen wij in de Quaries
haven ook de gevraagde uitbreiding van
het aantal ligplaatsvoorzieningen van Co-
belfret realiseren.
Verder maken wij ons sterk voor de komst
van de WCT, de grootschalige container-
terminal in Vlissingen-Oost. Daannee
Huidige Scaldiahaven.
Artist impression containerterminal Scaldiahaven.
wordt Zeeland een belangrijke partner in
de enorm toegenomen containerisatie."
Sloepoort
In de,gemeente Borsele zal naar verwach
ting Sloepoort worden aangelegd. Om het
zicht vanuit de dorpen 's Heerenhoek en
Niëuwdorp te beschermen,, wordt het
omzoomd door èen bos.
HMS
Per 1 januari 2009 wordt PortXcs, het
nieuwe havenmanagementsysteem opera
tioneel. Zowel Zeeland Seaports als
scheepsagenten en tientallen andere ge
bruikers zullen zich gaan bedienen van het
volledig geautomatiseerde communicatie
middel, dat de snelheid van de communi
catie bevordert en de kosten evenals het
aantal fouten vermindert.
Spoorverkeer
Hans van der Hart is blij met de komst van
de Sloelijn, die Vlissingen-Oost verbindt
met het hoofdspoor Vlissingen-Roosen-
daal. "Wij missen nog dë schakel Vlissin
gen-Antwerpen, die in de gemeente Rei-
merswaal zou moeten komen. Ook de
aanleg van de spoorverbinding Axelse
Vlakte-Zelzate is van essentieel belang om
intermodaal vervoer mogelijk te maken."
Verzelfstandiging
De havenwereld verandert snel. Reders en
terminaloperators fuseren tot enkele grote
wereldspelers. Steeds meer speelruimte
ypor de havens wordt bepaald in Brussel
en Den Haag en aan de havenbedrijven
Worden voortdurend zwaardere commer
ciële eiseïi gesteld. Daarom is het wenselijk
te bezien, of met een nieuwe rolverdeling
tussen de betrokken overheden en de ha
venbedrijven op deze ontwikkelingen kan
worden ingespeeld, bijvoorbeeld door die
te exploiteren in de vorm van een NV.
"Dat geldt ook voor Zeeland Seaports,
want mede door onze gezamenlijke pro
moties met ZPPC staan wij inmiddels op
de wereldkaart. Dat willen wij graag laten
zien. Daarom nodigen de havens van de
gemeenten Borsele, Vlissingen en Temeu
zen u van harte uit om op 31 mei per
soonlijk de alom aanwezige dynamiek te
komen beleven," besluit Hans van der
Hart.
Zeeland Seaports
Schelpenpad 2
Postbus 132
4530 AC Temeuzen
T 0115 64 74 00
F 0115 64 75 00
E port@zeeland-seaports.com
I mm. zeeland-seaports.com