Zeeland Seaports Port Authority I 9 Vervolg van pagina 8. De ESV Group gaat er een tankopslag re aliseren voor biogerela teerde producten zoals biodiesel. Die wordt vanaf de tweede helft van 2008 in Sluiskil geproduceerd in de fabriek van Rosendaal Energy. In com binatie met de bestaande industrie wordt op de Axelse Vlakte in een landschappelij ke omgeving grootschalige duurzame glas tuinbouw gerealiseerd. De kassen krijgen een glasoppervlak van bijna 250 hectare en zullen worden verwarmd met de rest warmte van de industrie. Er komt een op leidingskas, speciaal gericht op de toekom stige medewerkers in de kassen. Valuepark Temeuzen is de thuisbasis voor Dow Be nelux, de grootste chemische productiel ocatie van Dow buiten de Verenigde Sta ten. Samen met Dow ontwikkelt Zeeland Seaports het Valuepark dat bestaat uit de Mosselbanken en het logistieke park De Braakman in Temeuzen. Het is bedoeld voor producenten van chemicaliën en lo gistieke en ondersteunende dienstverle ners, zoals de opslag en het vervoer van chemicaliën. Onder meer Bertschi AG, Katoen Natie, Oiltanking Temeuzen NV en Vos Logistics zijn er inmiddels geves tigd. "Een value park zou eveneens in Sas van Gent bij Cargill, Nedalco en Yara Sluiskil BV kunnen worden gerealiseerd, maar ook in Vlissingen bij CSC Fruit Ter minals. Daalimpex Coldstores BV en Kloosterboer Vlissingen", aldus Hans van der Hart. Logistiek Hoewel de industrie nog steeds in de meerderheid is in de haven van Vlissingen, verschuift diens rol langzaamaan richting logistiek. Vooral de containerbranche zal profiteren van het groeiende aantal facili teiten dat door Zeeland Seaports wordt geboden. Scaldiahaven Hans van der Hart: "In de Scaldiahaven bouwt Sea-Invest/Zuidnatie de nieuwe multi-purpose terminal Scaldia Container Terminal. De kade (inclusief binnenvaart- kade)wordt 1700 meter lang. Daar kunnen een miljoen containers per jaar behandeld kunnen worden. Er wordt ook voorzien in aanverwante diensten zoals stripping en stuffing van containers. De aan- en afvoer van de goederen/containers zal zoveel mogelijk op milieuvriendelijke manier ge beuren (shortsea shipping, binnenvaart, spoor). Kloosterboer heeft vorig jaar Kloosterboer Container Terminal in Vlissingen-Oost gerealiseerd. Door deze uitbreiding kan het bedrijf zich richten op shortsea contai nervervoer van versproducten en ook haar huidige klanten, die voor containers heb ben gekozen, blijven bedienen." Quarieshaven De komst van de Verbrugge Container Terminal naar de Quarieshaven acht Hans ter Hart haalbaar. "De tender om op het', voormalige terrein van Flushing Marine Terminal een kade van maximaal 800 me ter aan te leggen, is inmiddels gesloten. Het terrein zal gebruikt gaan worden voor overslag van containers en/of breakbuik mogelijk in combinatie metro/ro. Wij ex ploiteren het als Exploitatiemaatschappij Schelde-Maas samen met Havenbedrijf Rotterdam. Dit terrein is een van onze in- breidingsterreinen. Vlissingen-Oost kan niet buiten de Bernhardweg worden uit gebreid, vandaar dat wij de grond binnen ons territorium intensiever gaan gebrui ken. Mogelijk kunnen wij in de Quaries haven ook de gevraagde uitbreiding van het aantal ligplaatsvoorzieningen van Co- belfret realiseren. Verder maken wij ons sterk voor de komst van de WCT, de grootschalige container- terminal in Vlissingen-Oost. Daannee Huidige Scaldiahaven. Artist impression containerterminal Scaldiahaven. wordt Zeeland een belangrijke partner in de enorm toegenomen containerisatie." Sloepoort In de,gemeente Borsele zal naar verwach ting Sloepoort worden aangelegd. Om het zicht vanuit de dorpen 's Heerenhoek en Niëuwdorp te beschermen,, wordt het omzoomd door èen bos. HMS Per 1 januari 2009 wordt PortXcs, het nieuwe havenmanagementsysteem opera tioneel. Zowel Zeeland Seaports als scheepsagenten en tientallen andere ge bruikers zullen zich gaan bedienen van het volledig geautomatiseerde communicatie middel, dat de snelheid van de communi catie bevordert en de kosten evenals het aantal fouten vermindert. Spoorverkeer Hans van der Hart is blij met de komst van de Sloelijn, die Vlissingen-Oost verbindt met het hoofdspoor Vlissingen-Roosen- daal. "Wij missen nog dë schakel Vlissin gen-Antwerpen, die in de gemeente Rei- merswaal zou moeten komen. Ook de aanleg van de spoorverbinding Axelse Vlakte-Zelzate is van essentieel belang om intermodaal vervoer mogelijk te maken." Verzelfstandiging De havenwereld verandert snel. Reders en terminaloperators fuseren tot enkele grote wereldspelers. Steeds meer speelruimte ypor de havens wordt bepaald in Brussel en Den Haag en aan de havenbedrijven Worden voortdurend zwaardere commer ciële eiseïi gesteld. Daarom is het wenselijk te bezien, of met een nieuwe rolverdeling tussen de betrokken overheden en de ha venbedrijven op deze ontwikkelingen kan worden ingespeeld, bijvoorbeeld door die te exploiteren in de vorm van een NV. "Dat geldt ook voor Zeeland Seaports, want mede door onze gezamenlijke pro moties met ZPPC staan wij inmiddels op de wereldkaart. Dat willen wij graag laten zien. Daarom nodigen de havens van de gemeenten Borsele, Vlissingen en Temeu zen u van harte uit om op 31 mei per soonlijk de alom aanwezige dynamiek te komen beleven," besluit Hans van der Hart. Zeeland Seaports Schelpenpad 2 Postbus 132 4530 AC Temeuzen T 0115 64 74 00 F 0115 64 75 00 E port@zeeland-seaports.com I mm. zeeland-seaports.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 95