De dynamiek van de Zeeuwse havens ZEELAND SEAPORTS: 8 Hans van der Hart. De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen zijn van vitaal belang voor de Zeeuwse economie. Een grote diversiteit aan hoogwaardige producten vindt via Zeeland Seaports zijn weg naar bestemmingen in Neder land, Europa en de rest van de wereld. Op 31 mei presenteert het derde ha vengebied van Nederland zich tijdens de Open Havendag 2008. door Loes van der Hoeven TERNEUZEN - Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling- waarin 'de Provincie Zeeland en de gemeenten Bor sele, Vlissingen en Terneuzen participeren:/: Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en def exploitatie van de Zeeuwse havens. Die bestrijken een to tale oppervlakte van ongeveer 4.600 hec tare. Er zijn zo'n 250 bedrijven gevestigd die samen goed zijn voor zeker 15.000 di recte banen en eenzelfde aantal bij, andere Zeeuwse ondernemingen,die producten of diensten leveren aan bedrijven in het havengebied. In totaal gaat het dan om éen vijfde van alle arbeidsplaatsen "in Zeeland. Havendagen Samen met de Zeeland Port Promotion Council organiseert Zeeland Seaports deze vierde Open Havendag die wordt gehou den op het terrein van Scheldepoort Re- paratiewerf in Vlissingen-Oost. Algemeen directeur Zeeland Seaports en vice-voor- zitter Zeeland Port Promotion Council Hans van der Hart: "In Terneuzen organi seren wij van 27-29 juni ook Havendagen. Dat zijn feestelijkheden rondom de haven van Terneuzen. Zij worden geopend door kapitein Willem Vanderdecken van De Vliegende Hollander en de Havenper soonlijkheid 2008. Die titel is voorbehou den aan iemand die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de Zeeuwse havens, Voorafgaand aan de opening vindt in het Scheldetheater een congres plaats over de Zeeuwse havens en de binnenvaart. Daar in staat onder meer het toekomstige Seine- Scheldekanaal centraal." Welvaart De doelstelling van Zeeland Seaports is welvaart in de regio genereren door mid del van het ontwikkelen en exploiteren van de havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Daar is naast hoogwaardige in dustrie een groot .scala aan havengerela- teerde dienstverlenende-bedrijven geves tigd. Een van de belangrijkste voordelen van Zeeland Seaports is haar strategische positie aan weerzijden van de monding van de Schelde, te midden van enkele eco nomische hoofdcentra van Noordwest- Europa. De non-profit havenautoriteit is in 1998 ontstaan uit een fusie van de ha vens van Vlissingen en Terneuzen. Er werken, circa 65 uitent gemotiveerde per sonen. Gezamenlijk zijn zij verantwoorde lijk voor het aantrekken en accommode ren van nieuwe en het faciliteren van reeds gevestigde bedrijven. Hiervoor ontwikkelen en beheren zij vele vonnen van infrastructuur, zoals haven bekkens, kades, wegen, spoorwegen, buis- leidingen, (tele) communicatiemiddelen, glasvezelnetwerken enutiliteitsaansluitin gen. Tevens zorgen zij voor veiligheid in het: algemeen' en voor een veilig scheep- vaartvericèer in het bijzonder. Daarnaast levert het havenschap ee.n actieve bijdrage aan de ontwikkeling van investeringsplan nen. Trots Hans van der Hart heeft alle reden om trots te zijn op de i Zeeuwse zeehavens: "Het afgelopen jaar:was heel goed. Er is een re'córdoverslag gerealiseerd van circa 33 miljoen ton bij de zeevaart en 30 mil joen ton bij de binnenvaart. Dat heeft ook een financieel recórd opgeleverd van zo'n 12 miljoen. Natuurlijk is dat de verdien ste van het bedrijfsleven, maar zonder on ze inspanningen voor dit unieke havenge bied hadden zij zich niet in die mate kun nen ontwikkelen. Daarom durven wij een deel van de eer op te strijken en volmon dig te zeggen dat Zeeland Seaports trots is op zijn haven." Vooruitkijken Erg lang wil Hans van der Hart niet stil staan bij het afgelopen jaar. Hij focust zich liever op de toekomst, want er is veel werk aan de winkel. "De Zeeuwse havens groeien nog steeds. Elk jaar komen er nieuwe activiteiten en vaak ook nieuwe bedrijven bij. Om het drukke scheepvaart verkeer van en naar de Zeeuwse havens te kunnen leiden is een goede ontsluiting van de toegang tot de havens en het daarachter gelegen gebied noodzakelijk. In dat kader voert Zeeland Seaports onder meer samen met de haven van Gent een studie uit over de toekomstige capaciteit van de sluizen van Terneuzen. Aan beide Westerschelde oevers worden ambitieuze plannen gerealiseerd om onze toppositie binnen de Nederlandse havens en de werkgelegenheid in Zeeland te kun nen handhaven." Autrichehaven - Axelse Vlakte Havengebonden grond wordt ook in Zee- Foto: Zeeland Seaports land steeds schaarser. Daarom is er veel be langstelling voor de Axelse Vlakte en met name voor de Autrichehaven die met 630 meter wordt verlengd tot 855 meter. Dit is een belangrijke uitbreiding van de kadefa ciliteit in het Kanaal van Gent naar Ter neuzen. Het eerste bedrijf dat zich er gaat vestigen is het Duitse Alpha Calcit dat wit te industriële mineralen verwerkt tot grondstof voor onder meer de papier-, plastic- en glasindustrie. Biopark Zeeland Seaports tracht de samenwerking en synergie tussen naburige bedrijven te stimuleren door ruimte toe te wijzen aan bedrijvenclusters die zich gespecialiseerd hebben op een bepaald terrein. Die kun nen van elkaar profiteren op het gebied van levering en toelevering van grondstof- fen en het gezamenlijk gebruiken van in vestering en voorzieningen. Het Biopark Terneuzen en het Valuepark Terneuzen zijn voorbeelden van die be drijvenclusters. Op de Axelse Vlakte wordt het Biopark Terneuzen gereali seerd. Dit heeft als doel het koppelen van activiteiten tussen bestaande en nieuwe ag- ro- en industriële bedrijven in de Kanaal zone. Lees verder op pagina 9.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 94