De dynamiek van de Zeeuwse havens
ZEELAND SEAPORTS:
8
Hans van der Hart.
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen zijn van vitaal belang
voor de Zeeuwse economie. Een grote diversiteit aan hoogwaardige
producten vindt via Zeeland Seaports zijn weg naar bestemmingen in Neder
land, Europa en de rest van de wereld. Op 31 mei presenteert het derde ha
vengebied van Nederland zich tijdens de Open Havendag 2008.
door Loes van der Hoeven
TERNEUZEN - Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke regeling- waarin 'de
Provincie Zeeland en de gemeenten Bor
sele, Vlissingen en Terneuzen participeren:/:
Als havenbedrijf is het verantwoordelijk
voor de economische ontwikkeling, het
beheer, onderhoud en def exploitatie van
de Zeeuwse havens. Die bestrijken een to
tale oppervlakte van ongeveer 4.600 hec
tare. Er zijn zo'n 250 bedrijven gevestigd
die samen goed zijn voor zeker 15.000 di
recte banen en eenzelfde aantal bij, andere
Zeeuwse ondernemingen,die producten
of diensten leveren aan bedrijven in het
havengebied. In totaal gaat het dan om éen
vijfde van alle arbeidsplaatsen "in Zeeland.
Havendagen
Samen met de Zeeland Port Promotion
Council organiseert Zeeland Seaports deze
vierde Open Havendag die wordt gehou
den op het terrein van Scheldepoort Re-
paratiewerf in Vlissingen-Oost. Algemeen
directeur Zeeland Seaports en vice-voor-
zitter Zeeland Port Promotion Council
Hans van der Hart: "In Terneuzen organi
seren wij van 27-29 juni ook Havendagen.
Dat zijn feestelijkheden rondom de haven
van Terneuzen. Zij worden geopend door
kapitein Willem Vanderdecken van De
Vliegende Hollander en de Havenper
soonlijkheid 2008. Die titel is voorbehou
den aan iemand die zich verdienstelijk
heeft gemaakt voor de Zeeuwse havens,
Voorafgaand aan de opening vindt in het
Scheldetheater een congres plaats over de
Zeeuwse havens en de binnenvaart. Daar
in staat onder meer het toekomstige Seine-
Scheldekanaal centraal."
Welvaart
De doelstelling van Zeeland Seaports is
welvaart in de regio genereren door mid
del van het ontwikkelen en exploiteren
van de havens van Borsele, Vlissingen en
Terneuzen. Daar is naast hoogwaardige in
dustrie een groot .scala aan havengerela-
teerde dienstverlenende-bedrijven geves
tigd. Een van de belangrijkste voordelen
van Zeeland Seaports is haar strategische
positie aan weerzijden van de monding
van de Schelde, te midden van enkele eco
nomische hoofdcentra van Noordwest-
Europa. De non-profit havenautoriteit is
in 1998 ontstaan uit een fusie van de ha
vens van Vlissingen en Terneuzen. Er
werken, circa 65 uitent gemotiveerde per
sonen. Gezamenlijk zijn zij verantwoorde
lijk voor het aantrekken en accommode
ren van nieuwe en het faciliteren van reeds
gevestigde bedrijven.
Hiervoor ontwikkelen en beheren zij vele
vonnen van infrastructuur, zoals haven
bekkens, kades, wegen, spoorwegen, buis-
leidingen, (tele) communicatiemiddelen,
glasvezelnetwerken enutiliteitsaansluitin
gen. Tevens zorgen zij voor veiligheid in
het: algemeen' en voor een veilig scheep-
vaartvericèer in het bijzonder. Daarnaast
levert het havenschap ee.n actieve bijdrage
aan de ontwikkeling van investeringsplan
nen.
Trots
Hans van der Hart heeft alle reden om
trots te zijn op de i Zeeuwse zeehavens:
"Het afgelopen jaar:was heel goed. Er is
een re'córdoverslag gerealiseerd van circa
33 miljoen ton bij de zeevaart en 30 mil
joen ton bij de binnenvaart. Dat heeft ook
een financieel recórd opgeleverd van zo'n
12 miljoen. Natuurlijk is dat de verdien
ste van het bedrijfsleven, maar zonder on
ze inspanningen voor dit unieke havenge
bied hadden zij zich niet in die mate kun
nen ontwikkelen. Daarom durven wij een
deel van de eer op te strijken en volmon
dig te zeggen dat Zeeland Seaports trots is
op zijn haven."
Vooruitkijken
Erg lang wil Hans van der Hart niet stil
staan bij het afgelopen jaar. Hij focust zich
liever op de toekomst, want er is veel werk
aan de winkel. "De Zeeuwse havens
groeien nog steeds. Elk jaar komen er
nieuwe activiteiten en vaak ook nieuwe
bedrijven bij. Om het drukke scheepvaart
verkeer van en naar de Zeeuwse havens te
kunnen leiden is een goede ontsluiting van
de toegang tot de havens en het daarachter
gelegen gebied noodzakelijk.
In dat kader voert Zeeland Seaports onder
meer samen met de haven van Gent een
studie uit over de toekomstige capaciteit
van de sluizen van Terneuzen.
Aan beide Westerschelde oevers worden
ambitieuze plannen gerealiseerd om onze
toppositie binnen de Nederlandse havens
en de werkgelegenheid in Zeeland te kun
nen handhaven."
Autrichehaven - Axelse Vlakte
Havengebonden grond wordt ook in Zee-
Foto: Zeeland Seaports
land steeds schaarser. Daarom is er veel be
langstelling voor de Axelse Vlakte en met
name voor de Autrichehaven die met 630
meter wordt verlengd tot 855 meter. Dit is
een belangrijke uitbreiding van de kadefa
ciliteit in het Kanaal van Gent naar Ter
neuzen. Het eerste bedrijf dat zich er gaat
vestigen is het Duitse Alpha Calcit dat wit
te industriële mineralen verwerkt tot
grondstof voor onder meer de papier-,
plastic- en glasindustrie.
Biopark
Zeeland Seaports tracht de samenwerking
en synergie tussen naburige bedrijven te
stimuleren door ruimte toe te wijzen aan
bedrijvenclusters die zich gespecialiseerd
hebben op een bepaald terrein. Die kun
nen van elkaar profiteren op het gebied
van levering en toelevering van grondstof-
fen en het gezamenlijk gebruiken van in
vestering en voorzieningen.
Het Biopark Terneuzen en het Valuepark
Terneuzen zijn voorbeelden van die be
drijvenclusters. Op de Axelse Vlakte
wordt het Biopark Terneuzen gereali
seerd. Dit heeft als doel het koppelen van
activiteiten tussen bestaande en nieuwe ag-
ro- en industriële bedrijven in de Kanaal
zone.
Lees verder op pagina 9.