'Buurtbemiddeling is 'Blauw' wappert volop in Zeeland Gatenkaas De krant 5 weken voor 15 euro! PZC 2 I Vrijdag 23 mei 2008 PZC Een van de eerste dagen dat ik bij deze krant werkte, had ik een indringend gesprekje met een oudere collega. „Als jij ooit", zei hij, „je gratis krant doorgeeft aan de buren, word je op staande voet ontslagen." Dat vond ik wel een beet je overdreven. Vooral omdat de krant destijds nog een meneer was waar je niet omheen kon. De PZC was niet uit Zeeland weg te denken en een abonnement je meer of minder zou daar weinig aan veranderen. Dacht ik. Een tijdje terug vroeg een student communicatie mij of ik nog steeds stukjes schreef. Jawel, zei ik, en tegenwoordig columns ook. Hij keek mij weifelend aan, zoekend naar het belang hier van. Ik keek terug en zag een ver loren generatie, althans wat de krant betreft. Misschien dat De Pers er nog wel in zou gaan, maar verder haalde hij zijn nieuws van internet, schatte ik zo. Opeens wist ik niet meer zo zeker of ik over vijfjaar nog steeds columns schreef. Of andere 'stukkies'. Dat deed pijn. Die collega van toen snap ik nu ook. De PZC heeft van alle kranten de meeste meelezers. Als iedere meele zer zelf een abonnement nam, zouden onze overlevingskan sen een stuk beter liggen. En daarom is het jammer dat Zee land niet in België ligt. Belgen knippen namelijk de meeste kortingsbonnen. Vorig jaar gemiddeld bijna 14 bonnen de Belg, 142 miljoen bonnen in totaal. Ik was aangenaam getroffen toen ik ook hier in Zeeland een mevrouw tegenkwam die altijd kortingsbonnen uitknipt. Maar ook recepten en andere interessante stukjes, tot de krant een gatenkaas is. Kijk, zo mag ik het horen! Een krant met ga ten leest niet lekker. En de buren zijn vast al helemaal niet blij met gaten in de voorpagina. Speciaal voor u, mevrouw: een stippellijntje rond deze column. Knippen maar! En de buren zijn vast niet blij met gaten in de voorpagina.. COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ruziënde buren komen er veel beter onderling uit dan wanneer de politie of een rechter tussenbeide moet komen, blijkt na ruim anderhalfjaar Buurtbemiddeling in Middelburg. Nog deze zomer kunnen ook de inwoners van Terneuzen een beroep doen op deze vrijwilligersdienst. door Joerl Wisse Het mooiste voorbeeld van een geslaagde buurtbemiddeling dat Sam van Bakergem heeft meegemaakt, is het geval van een Middelburger die zich groen en geel ergerde aan de met on kruid overwoekerde tuin van zijn buurman. „Pas nadat onze vrijwil ligers met hem en zijn buurman hadden gepraat, kwam de boze man erachter dat zijn buurman fy siek niet meer in staat was om voor z'n tuin te zorgen. En dat ter wijl hij een echte tuinliefhebber is." De oplossing die de twee ru ziënde buren bedachten - de kla gende man onderhoudt nu met liefde óók het tuintje van de buur man - is even simpel als doeltref fend. Om even een misverstand uit de weg te helpen: aan oplossingen doen de vrijwilligers van de Mid delburgse Buurtbemiddeling niet. Daar moeten de mensen namelijk zélf mee komen, weet Van Baker gem, coördinator van Buurtbemid- delingin de Zeeuwse hoofdstad in middels uit ervaring. „De twee vrij- Hoe voorkom je burenruzie? willigers die op bezoek komen als mensen Buurtbemiddeling inscha kelen, hebben in de training truc jes en handvatten geleerd om men sen tot een oplossing te brengen." Vervolgens schrijven de buren zelf een contract je met de gemaakte af spraken. De vrijwilligers van Buurtbemiddeling informeren op hun beurt vier en acht weken na dien hoe de zaken er voor staan. „In acht van de tien gevallen lukt het ons om tot een langdurige op lossing te komen", zegt Van Baker gem niet zonder trots. Bij de resterende twintig procent verwijst Buurtbemiddeling door naar één van de partijen in hun netwerk. Dat kan bijvoorbeeld de politie zijn, maar ook Maatschap pelijk Werk, MEE Zeeland of de GGD. Die laatste instelling kan bij voorbeeld uitkomst bieden als één van de betrokkenen een alcohol probleem heeft. Van Bakergem stuurt die mensen nadrukkelijk niet van het kastje naar de muur. „Ook als we door verwijzen, houden we nadien con tact. Ónze kracht ligt in de na zorg." Buurtbemiddeling steunt, ook in Middelburg, op vrijwilli gers. Dat is een bont gezelschap. „We hebben een Somalische vrouw, een moeder van zes kinde ren, een academicus, een gepensio neerde", somt Van Bakergem op. Juist die diversiteit is van essen tieel belang voor het project. „Af hankelijk van de aard van het con flict, stel ik het vrijwilligersteam sa men." De vrijwilligers hebben in veel ge vallen zelfs een streepje voor op de politie. Ze komen makkelijker binnen bij de mensen, ervaart ook René van den Hoven van de Poli tie Zeeland. „Als wij met twee agenten in een politie-auto in de wijk stoppen en bij iemand bin nenlopen, wil er bij de buren nog wel eens een verkeerd beeld ont staan", zegt hij. De vrijwilligers hebben ook veel meer tijd om het conflict uit te pluizen en lang met de betrokke nen te praten. „Daar hebben wij gewoon geen tijd voor", zegt Van den Hoven. Hij is, net als Van Ba kergem, warm voorstander van een Buurtbemiddeling in elke stad. „Ik ben er van overtuigd dat zoiets voor Vlissingen ook heel goed zou kunnen werken." Terneuzen is voorlopig de tweede gemeente die in navolging van Middelburg en vele andere wijken en steden in het land een Buurtbe middeling instelt. Voor meer informatie over het pro- ject kijk op www.buurtbemiddeling middelburg.nl Buren zijn op elkaar aangewezen. Onderlinge conflicten kunnen het woonplezier grondig bederven. Tien stappen om ruzie met uw buren te voorkomen. 1. Probeer er eerst met uw buren onderling uit te komen. 2. Wacht nooit te lang met uw klachten. Spaar uw ergernis niet op, maar benader uw buren gewoon wanneer u over last ondervindt. 3. Ga niet praten op het moment dat u boos bent. De boodschap komt dan niet goed over en de kans is groot dat u ruzie krijgt. 4. Als u bij uw buren aanbelt, vraag dan eerst of ze tijd heb ben om met u te praten. Als dat niet zo is, kijk dan of u een afspraak met hen kunt maken. 5. Leg zo nauwkeurig mogelijk uit waarvan u precies over last heeft en op welke tijden. 6. Probeer niet alleen te klagen, maar ga samen met uw bu ren op zoek naar een oplossing. Op die manier voelen zij zich niet meteen aangevallen. Maak de overlast dus niet er ger dan die in werkelijkheid is. 7. Vraag uw buren of ze ook wel eens last van u hebben. 8. Als er ruzie dreigt te ontstaan, stop dan het gesprek. Ru zie lost zelden een probleem op. 9. Blijf redelijk en stel geen eisen. 10.Probeer samen afspraken te maken waar beide partijen zich prettig bij voelen. Een decibellenmeter legt het niveau van door de buren geproduceerd lawaai vast. foto Phil Nijhuis Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuurde bon naar: PZC Lezersservice,Antwoordnummer 713,4460WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om r net persoonsgegevens. In liet colofon treft u nadere informatie Blauwe Vlag voor tien jachthavens en zeventien stranden. door Cornelleke Blok OUDDORP - Tien jachthavens en ze ventien stranden in Zeeland mo gen dit jaar weer de Blauwe Vlag hijsen. Ze kregen de onderschei ding gisteren in Ouddorp toege kend door de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit, om dat ze veilig en schoon zijn. De zeventien Zeeuwse stranden waar de Blauwe Vlag mag wappe ren zijn dezelfde als vorig jaar: één in Noord-Beveland, drie in Schou wen-Duiveland, vijf in de gemeen te Veere en twee in Vlissingen. De gemeente Sluis heeft met zes vlag gen zelfs de meeste van Neder land. De onderscheiden jachtha vens zijn: Brouwershaven, Den Os- se, Scharendijke, Bruinisse, Kam perland, Kortgene, Wemeldinge, Kats, Wilhelminadorp en Wolp- haartsdijk. Alleen Burghsluis kreeg dit jaar geen Blauwe Vlag. De wa tersportvereniging, die de jachtha ven beheert, vroeg de Blauwe Vlag niet aan. Ze vindt de regels te streng en deelname te duur. De kosten zijn dit jaar fors verhoogd. Landelijk kregen 36 stranden en 49 jachthavens de Blauwe Vlag. De Blauwe Vlag is een internatio nale onderscheiding die jaarlijks wordt toegekend. Om de vlag te krijgen, moeten de stranden en jachthavens onder meer beschik ken over uitstekende (zwem)wa- terkwaliteit, een schoon strand of kade en goede sanitaire en afval- voorzieningen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2