Civiel uitgedoste raceauto van Lexus
Zweed met Italiaans temperament
PZC Vrijdag 23 mei 2008 1 7
Het is vooral een Duitse
specialiteit om van een
huis-tuin-en-keukensedan
een razendsnelle sportauto
te maken. Lexus kan het
ook, dat bewijst de IS-F.
door Robbert Keegel
BMW is er mee begonnen
de individuele autotuners
de wind uit de zeilen te
nemen met een van fa-
briekswege opgevoerde 'gewone'
gebruiksauto. Onder de letter 'M'
van Motorsport hebben ze er een
hoogst lucratieve business van ge
maakt.
Volkswagen bleek het ook te kun
nen en de Golf GTI werd de icoon
van de 'hot hatchbacks', de opge
vrolijkte en lekker rappe compacte
gezinsautootjes, waarmee pa toch
lekker macho naar het werk kon.
Ze gaven de kunst door aan doch
ter Audi, terwijl concurrent Merce
des-Benz die handel eerst nog aan
bevriende tuner AMG gunde,
maar voor alle zekerheid dat be
drijf zelf maar heeft overgenomen.
De Japanners bouwden soms wel
echt snelle auto's, maar het opvoe
ren lieten ze doorgaans aan specia
listen over. Alleen Lexus niet, dat
op alle niveaus een volwaardige
concurrent wil zijn van juist die
Duitse topmerken. Qua luxe, veilig
heid en zéker kwaliteit biedt de
luxetak van Toyota die zelf opge
zochte concurrenten absoluut al re
den tot bezorgdheid. Maar de ge
ringere status verhindert althans
in Europa nog altijd een echte
doorbraak.
Maar voortaan kunnen ook lief
hebbers van een civiel uitgedoste
raceauto van het genre BMW M3
of Mercedes C63 AMG wel eens
gaan winkelen bij een Lexusdealer.
Daar immers staat nu een versie
van middenklasser IS die een ge
duchte partij kan meeblazen: de
IS-F.
De Lexus IS-F kan helemaal mee
komen met de toppers uit Duits
land. De ingenieurs van Lexus heb
ben ook hier puik werk afgeleverd,
dat zoals het hoort een overweldi
gende dosis aan sportiviteit paart
aan een vereiste mate van comfort.
Een zeer uitgebalanceerd geheel,
dat nog wat meer als een speeltje
overkomt dan zelfs een M3 Coupé,
waarbij dan het echt heerlijke uit-
laatgeluid een belangrijke rol
speelt.
Net als bij de concurrenten zit er
een forse V8 in het vooronder, die
zonder turbo een imposante 423
pk uit z'n vijf liter inhoud perst.
Dat is een te verwaarlozen 3 pk
meer dan bij de vijand, maar het
gaat hier om kleine verschillen.
Die bul van een motor stuwt de
IS-F in 4,8 tellen naar de honderd
en geeft hem een top van 270
km/h. De stuurprecisie is ook ge
weldig en gelukkig zitten er niet al
te veel knopjes op dat stuur.
Er achter zitten wel twee peddels
voor sequentiële bediening van de
achttraps automaat, maar die laat
je met rust, behalve op een sport-
dagje op een circuit of bij alpine af
dalingen. De robot kiest z'n scha
kelmomenten met mathematische
perfectie. Zeker onder de laatstge
noemde omstandigheden geeft de
IS-F een enorme dosis rijplezier. O
ja, hij kost 101.800 euro en dat is
in het licht van de concurrentie
nou niet z'n sterkste punt.
Johan van der Laan (voorgrond) op Drenthse bodem met de speciale
Husqvarna motor. foto Duncan Wijting/CPD
door Jon van Schilt
Het zand vliegt metershoog
door de lucht als Johan
van der Laan het gas van
zijn Husqvarna 'Dakar Special
2008' lichtjes opentrekt. Geen
Noord-Afrikaans woestijnzand,
maar natte prut van Drentse bo
dem. Terreurdreiging zette een
streep door de zwaarste rally voor
mens en machine. De domper is
groot' geen vuurdoop voor de spe
ciaal voor Dakar gebouwde Husky.
Volgend jaar gaat de motorgekke
horecaman uit Dwingeloo in de
herkansing - als het Dakar-circus
in zijn geheel verkast naar
Zuid-Amerika - op zijn van oor
sprong Zweedse motorfiets, voor
zien van Italiaans temperament en
door Nederlandse handen ge
bouwd. En: er rijdt maar één exem
plaar rond op de aardbol.
Husqvarna-importeur Ben van
Erp in Markelo besloot vorig jaar
dat er naast het geweld van KTM,
Honda en Yamaha ook ruimte
moest zijn voor 'zijn' merk in Le
Dakar. Eerdere pogingen strand
den jammerlijk. Een halfjaar werd
er gesleuteld en gebouwd. Het re
sultaat is de Husqvarna Dakar Spe
cial 2008, die aan de best geklas
seerde Nederlander van vorig jaar
werd toegekend.
In de basis is het een Husqvarna
TE 450, een één cilinder viertakt
met ruim 50 pk. Wie beide machi
nes naast elkaar zet, kan makkelij
ker verschillen aanwijzen dan over
eenkomsten. „Alleen het frame en
de brug zijn gelijk. Voor de rest is
de machine volledig op de schop
gegaan", legt Van der Laan uit.
Twee keer reed Van der Laan Da
kar op een KTM. De eerste keer
was er nog een acht kilo zwaar on
derdelen- en gereedschapkoffertje
gemonteerd op het achterspat
bord. De achtersteven bezweek on
der het constante gebonk van het
forse gewicht. Het was het begin
van het einde, maar dat zal hem
niet meer overkomen. „Nu zitten
het gereedschap en de kleine on
derdelen in de buddyseat. De mo
tor mooi in balans en geen geram
mel." De rally-Husky brult als een
grote. Om te voorkomen dat hij tel
kens stilstaat met een lekke band,
is de achterband gevuld met een
massieve binnenband, de zogehe
ten Bib-mousse. Heel bijzonder is
de voorband, die op spanning
wordt gehouden met tyreballs.
„Ze lijken op tennisballen. Er kun
nen er gerust een paar lek gaan,
zonder dat ik het merk. Bij wijze
van test heb ik 2000 kilometer on
der allerlei omstandigheden met
zo'n voorband gereden. Het werkt
perfect." De motorfiets is voorzien
van xenonverlichting. Die heldere
lampen worden ook op de helm
van Van der Laan gemonteerd.
„Erg handig, want dan kan ik echt
zien waar ik heen stuur."
Klokje cadeau bij
actiemodel Mercedes
door Robbert Keegel
Mercedes-Benz doet ook aan actie
modellen, jazeker. Zo is er nu de
SL 63 AMG Edition IWC, in een
vanwege de prijs (een gewone SL
63 AMG kost al dik meer dan
twee ton) nogal onnodig tot 200
exemplaren gelimiteerde oplage.
De SL is gelakt in'kasjmierwit' en
zit vol met cosmetische aantrekke
lijkheden, terwijl ook de techniek
van deze wagen veel bijzonders
biedt, zoals het AMG Performance
Package.
Klapstuk is dat bij ieder
exemplaar een 'Grosse Inge-
nieur'-horloge van het Zwitserse
merk IWC uit Schafïhausen
hoort, dat de fabrikant de koper
schenkt.
Mazda gaat op de
Olympische toer
door Robbert Keegel
Het Japanse automerk Mazda ver
klaart de Olympische Spelen in de
Chinese hoofdstad Peking voor ge
opend met gelimiteerde series van
Mazda2 en Mazda3.
Onder de naam Olympia Sport
wordt op deze actiemodellen als
gebruikelijk een leuke hoeveelheid
extra accessoires voor de bekende
'zomerse prijs' geleverd.
Het voordeel kan oplopen tot bo
ven de twee mille en dan is er ook
nog eens een Mazda3 Olympia
Sport Plus waar werkelijk alles op
en aan zit, tot en met leren bekle
ding en Bose hifi.
Maar daar komen er maar 25 stuks
van, zo laat de autofabrikant we
ten.
De Lexus IS-F, een verrassende concurrent voor de gevestigde snelle Duitse orde.
Ook het interieur van de Lexus IS-F is lekker sportief.
De Mercedes SL 63 AMG Edition IWC.