Civiel uitgedoste raceauto van Lexus Zweed met Italiaans temperament PZC Vrijdag 23 mei 2008 1 7 Het is vooral een Duitse specialiteit om van een huis-tuin-en-keukensedan een razendsnelle sportauto te maken. Lexus kan het ook, dat bewijst de IS-F. door Robbert Keegel BMW is er mee begonnen de individuele autotuners de wind uit de zeilen te nemen met een van fa- briekswege opgevoerde 'gewone' gebruiksauto. Onder de letter 'M' van Motorsport hebben ze er een hoogst lucratieve business van ge maakt. Volkswagen bleek het ook te kun nen en de Golf GTI werd de icoon van de 'hot hatchbacks', de opge vrolijkte en lekker rappe compacte gezinsautootjes, waarmee pa toch lekker macho naar het werk kon. Ze gaven de kunst door aan doch ter Audi, terwijl concurrent Merce des-Benz die handel eerst nog aan bevriende tuner AMG gunde, maar voor alle zekerheid dat be drijf zelf maar heeft overgenomen. De Japanners bouwden soms wel echt snelle auto's, maar het opvoe ren lieten ze doorgaans aan specia listen over. Alleen Lexus niet, dat op alle niveaus een volwaardige concurrent wil zijn van juist die Duitse topmerken. Qua luxe, veilig heid en zéker kwaliteit biedt de luxetak van Toyota die zelf opge zochte concurrenten absoluut al re den tot bezorgdheid. Maar de ge ringere status verhindert althans in Europa nog altijd een echte doorbraak. Maar voortaan kunnen ook lief hebbers van een civiel uitgedoste raceauto van het genre BMW M3 of Mercedes C63 AMG wel eens gaan winkelen bij een Lexusdealer. Daar immers staat nu een versie van middenklasser IS die een ge duchte partij kan meeblazen: de IS-F. De Lexus IS-F kan helemaal mee komen met de toppers uit Duits land. De ingenieurs van Lexus heb ben ook hier puik werk afgeleverd, dat zoals het hoort een overweldi gende dosis aan sportiviteit paart aan een vereiste mate van comfort. Een zeer uitgebalanceerd geheel, dat nog wat meer als een speeltje overkomt dan zelfs een M3 Coupé, waarbij dan het echt heerlijke uit- laatgeluid een belangrijke rol speelt. Net als bij de concurrenten zit er een forse V8 in het vooronder, die zonder turbo een imposante 423 pk uit z'n vijf liter inhoud perst. Dat is een te verwaarlozen 3 pk meer dan bij de vijand, maar het gaat hier om kleine verschillen. Die bul van een motor stuwt de IS-F in 4,8 tellen naar de honderd en geeft hem een top van 270 km/h. De stuurprecisie is ook ge weldig en gelukkig zitten er niet al te veel knopjes op dat stuur. Er achter zitten wel twee peddels voor sequentiële bediening van de achttraps automaat, maar die laat je met rust, behalve op een sport- dagje op een circuit of bij alpine af dalingen. De robot kiest z'n scha kelmomenten met mathematische perfectie. Zeker onder de laatstge noemde omstandigheden geeft de IS-F een enorme dosis rijplezier. O ja, hij kost 101.800 euro en dat is in het licht van de concurrentie nou niet z'n sterkste punt. Johan van der Laan (voorgrond) op Drenthse bodem met de speciale Husqvarna motor. foto Duncan Wijting/CPD door Jon van Schilt Het zand vliegt metershoog door de lucht als Johan van der Laan het gas van zijn Husqvarna 'Dakar Special 2008' lichtjes opentrekt. Geen Noord-Afrikaans woestijnzand, maar natte prut van Drentse bo dem. Terreurdreiging zette een streep door de zwaarste rally voor mens en machine. De domper is groot' geen vuurdoop voor de spe ciaal voor Dakar gebouwde Husky. Volgend jaar gaat de motorgekke horecaman uit Dwingeloo in de herkansing - als het Dakar-circus in zijn geheel verkast naar Zuid-Amerika - op zijn van oor sprong Zweedse motorfiets, voor zien van Italiaans temperament en door Nederlandse handen ge bouwd. En: er rijdt maar één exem plaar rond op de aardbol. Husqvarna-importeur Ben van Erp in Markelo besloot vorig jaar dat er naast het geweld van KTM, Honda en Yamaha ook ruimte moest zijn voor 'zijn' merk in Le Dakar. Eerdere pogingen strand den jammerlijk. Een halfjaar werd er gesleuteld en gebouwd. Het re sultaat is de Husqvarna Dakar Spe cial 2008, die aan de best geklas seerde Nederlander van vorig jaar werd toegekend. In de basis is het een Husqvarna TE 450, een één cilinder viertakt met ruim 50 pk. Wie beide machi nes naast elkaar zet, kan makkelij ker verschillen aanwijzen dan over eenkomsten. „Alleen het frame en de brug zijn gelijk. Voor de rest is de machine volledig op de schop gegaan", legt Van der Laan uit. Twee keer reed Van der Laan Da kar op een KTM. De eerste keer was er nog een acht kilo zwaar on derdelen- en gereedschapkoffertje gemonteerd op het achterspat bord. De achtersteven bezweek on der het constante gebonk van het forse gewicht. Het was het begin van het einde, maar dat zal hem niet meer overkomen. „Nu zitten het gereedschap en de kleine on derdelen in de buddyseat. De mo tor mooi in balans en geen geram mel." De rally-Husky brult als een grote. Om te voorkomen dat hij tel kens stilstaat met een lekke band, is de achterband gevuld met een massieve binnenband, de zogehe ten Bib-mousse. Heel bijzonder is de voorband, die op spanning wordt gehouden met tyreballs. „Ze lijken op tennisballen. Er kun nen er gerust een paar lek gaan, zonder dat ik het merk. Bij wijze van test heb ik 2000 kilometer on der allerlei omstandigheden met zo'n voorband gereden. Het werkt perfect." De motorfiets is voorzien van xenonverlichting. Die heldere lampen worden ook op de helm van Van der Laan gemonteerd. „Erg handig, want dan kan ik echt zien waar ik heen stuur." Klokje cadeau bij actiemodel Mercedes door Robbert Keegel Mercedes-Benz doet ook aan actie modellen, jazeker. Zo is er nu de SL 63 AMG Edition IWC, in een vanwege de prijs (een gewone SL 63 AMG kost al dik meer dan twee ton) nogal onnodig tot 200 exemplaren gelimiteerde oplage. De SL is gelakt in'kasjmierwit' en zit vol met cosmetische aantrekke lijkheden, terwijl ook de techniek van deze wagen veel bijzonders biedt, zoals het AMG Performance Package. Klapstuk is dat bij ieder exemplaar een 'Grosse Inge- nieur'-horloge van het Zwitserse merk IWC uit Schafïhausen hoort, dat de fabrikant de koper schenkt. Mazda gaat op de Olympische toer door Robbert Keegel Het Japanse automerk Mazda ver klaart de Olympische Spelen in de Chinese hoofdstad Peking voor ge opend met gelimiteerde series van Mazda2 en Mazda3. Onder de naam Olympia Sport wordt op deze actiemodellen als gebruikelijk een leuke hoeveelheid extra accessoires voor de bekende 'zomerse prijs' geleverd. Het voordeel kan oplopen tot bo ven de twee mille en dan is er ook nog eens een Mazda3 Olympia Sport Plus waar werkelijk alles op en aan zit, tot en met leren bekle ding en Bose hifi. Maar daar komen er maar 25 stuks van, zo laat de autofabrikant we ten. De Lexus IS-F, een verrassende concurrent voor de gevestigde snelle Duitse orde. Ook het interieur van de Lexus IS-F is lekker sportief. De Mercedes SL 63 AMG Edition IWC.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17