Belegen blik om in uit te waaien Chique station was geen lang leven beschoren PZC Vrijdag 23 mei 2008 1 5 De BMW 325i uit 1986 komt als fijnste auto uit de cabriotest: „Je wordt echt in je stoel gedrukt als je flink gas geeft." foto Duncan Wijting/CPD Stap op een mooie lentedag in een cabriolet en voel je een zondagskind. Het kan op een koopje: jongbelegen open auto's zijn er volop. door Bouwe van Norden en William Pomp De eerste stop van het testteam is Leek. Daar staan bij een van de grootste cabriospecialis- ten van Nederland, Hofman Clas sic Sportscars, twee betaalbare open auto's klaar. Een zwarte Rover 2i4i 16V uit 1993 met 130.000 kilometer op de teller (3500 euro) en een rode Mazda MX-5 1,6 uit 1990 (4999 euro), die 120.000 mijl - 200.000 km - heeft gereden. De Rover ziet er keurig en zelfs een beetje chic uit. De nieuwe, handbediende kap is in een oog wenk geopend. De koppeling grijpt helaas wat hoog aan. Waar schijnlijk is vervanging over niet al te lange tijd noodzakelijk. Tussen voorruit en rolbeugel zitten de testrijders beschut in de 100 pk sterke auto, die wordt voortge stuwd door dezelfde motor als ooit in de sportieve Honda CRX werd gemonteerd. „Bij acht gra den buitentemperatuur is het pri ma uit te houden. Zeker als je de kachel er bij aanzet", constateert Van Norden. Pomp vindt het geen auto om zelf aan te schaffen: „Het is een leuk cadeautje voor je vrouw of vriendin. Zij kan er de kinderen mee naar school breng en, boodschappen mee doen en naar de tennisbaan mee rijden." De wagen is inmiddels pal voor het winkelcentrum in Leek gezet. Van Norden bekijkt de budgetcab- rio aan alle kanten. Hij prijst de roestvrijstalen drem pelstrips, de fraaie logo's met het Rover Vikingschip, de verchroom de grille, de lichtmetalen velgen, de stevige rolbeugel en de radio/cd-speler. Voor het grijze in terieur loopt hij niet echt warm. Dirk-Jan Cazemier (26) uit Tol- bert, bezitter van een klassieke Zündapp-bromfiets, bekijkt de open bolide ondertussen verlek kerd: „Ik vind het een elegante au to, vooral in deze donkere kleur. Zo'n Rover is toch een stuk leuker dan een open Golfje. Nee, zelf hoefik zo'n auto niet. De onder houdsgevoelige kap is mij een te groot nadeel." Pomp vindt de voor delige Rover puik rijden, al heeft hij minder bekijks dan hij zou wil len. Dat gemis compenseert hij door permanent te loeren naar de weerspiegeling van de auto in de etalageruiten waar het testteam langs rijdt. Zo heeft hij in elk geval bekijks van zichzelf. Van Norden heeft al voorpret als een uit Ameri ka geïmporteerde rode Mazda tweezitter wordt voorgereden. Fluks duikt hij achter het houten sportstuurtje met aluminiumspa- ken. Het 1600 cc motortje van het sportwagentje gromt opzwepend. Van Norden wil dan ook meteen lekker skelteren met het hitsige Ja pannertje, maar hij moet even ge duld oefenen. Pomp heeft wat tijd nodig om zijn lijf in zijn kuipstoel tje te vouwen. „Oh, wat reageert dit ding heerlijk direct, het is ge woon fysiek lekker. Deze auto doet precies wat je wilt. Eigenlijk mag ik hier van de dokter hele maal niet in rijden. Voor ik het weet, ga ik driftend rond rotondes, jaag ik op de deurklinken bochten door", juicht Van Norden niet vrij van zelfoverschatting. Op de klin kerweg naar restaurant Cnossen aan het Leekstermeer geeft hij flink gas. Pomp ondergaat het ge bonk in de stug geveerde Mazda MX-5 lijdend. Hij vreest dat zijn vullingen loslaten. „Oooooh, wat een diepe zit!", kreunt hij even la ter getergd als hij zich uit de kleine jap hijst. Als pleister op de wonde krijgt hij een bakje troost aange reikt door serveerster Susanne Bak ker (22). De kleine rode tweezitter bevalt haar wel. De manier waar op Pomp het voertuig verlaat, maakt minder indruk. „Volgens mij moet jij er een rollator bij ko pen", zegt Susanne gevat nadat de wat stijve testrijder heeft geroepen dat de Mazda hem te 'Dinky Toy-achtig' is en hij er nauwelijks uit kan komen. Op de terugweg naar Hofman rijdt Pomp. „Leuk speelgoed, rijdt lekker. Deze Maz da is veel minder gezapig dan de Rover. Bovendien heb je een heer lijke 'klikklak-versnellingsbak'. Met de Rover kun je met het hele gezin gaan rijden, maar hiermee kun je echt planken." Bij handelaar Ben nie de Boer (29), bij het Groningse Ulrum, staat de derde en laatste cabrio. Het is de goedkoopste van het stel: een zwartmetallic BMW 3251 uit 1986. De vraagprijs is 2000 euro. Het zit lekker in de leren kuipstoelen. De zescilinder klinkt aangenaam. Dat het servicelampje blijft branden, doet daar niets aan af Want ook al is de eens peperdu re bolide nogal in de versukkeling geraakt, het is in potentie de fijn ste open auto in deze test. Pomp: „Het is de eerste waarbij je echt in je stoel wordt gedrukt als je flink gas geeft. Ondanks alles heb je het gevoel dat je in een klasse-auto zit. Zelf zou ik - 'ik wil niet sleutelen' - met een grote boog om deze wa gen heenlopen, maar als je de prijs in aanmerking neemt, kun je er niets van zeggen. Wie wil investe ren in een spuitbeurt en het weg werken van achterstallig onder houd kan er een fantastische wa gen aan hebben." zijn Volvo 1800 ES uit 1973 vindt. De auto is een vrij zelkdzame ver schijning op de weg. „In tegenstel ling tot de gewone 1800 zijn van de grote 1800ES veel minder au to's gemaakt, zo'n achtduizend", weet Ger. De eigenaars van de overgebleven exemplaren zijn bijna allemaal aangesloten bij de vereniging. Zo ook Ger, die overigens bepaald niet het prototype-lid is van de vereniging die vooral bestaat uit het type grachtengordelbewoner. Maar ach, dat past ook wel een beetje bij het soort auto, consta teert hij. „Vroeger waren het voor al de vertegenwoordigers die in de 1800ES reden." De vereniging is van essentieel be lang voor een eigenaar van een oude Volvo. „Daar zijn oude on derdelen te krijgen, op beurzen bijvoorbeeld. Ook zijn van bepaal de onderdelen, zoals een bumper, Ger 't Hoen heeft een Volvo 1800ES uit 1973. foto Ruben Oreel met originele mallen van de Vol- vofabriek replica's gemaakt." De stationwagon is niet voor da gelijks gebruik. Daar kocht Ger, zeven jaar geleden eenmaal gek geworden van oude Volvo's, een 221 Combi Amazon uit 1968 voor. Een gele. De bijnaam 'het zonne tje van de Koudekerkseweg' was dan ook snel geboren, lacht Ger- rie, de vrouw van Ger. Op de 1800ES is de Vlissinger behoorlijk zuinig. Terecht, want de auto, die ondanks zijn 35 jaar nog in goede staat verkeert, wordt - mits goed onderhouden - alleen maar meer waard. Ger wil de oude Volvo zo authentiek mogelijk houden. Voor de veiligheid heeft hij ech ter wel een derde remlicht aange bracht. „Verder heb ik weinig er aan veranderd, omdat deze auto voor z'n tijd heel ver was op tech nisch gebied." Met de 125 paarden krachten onder de motorkap was de 1800ES ook nog eens één van de krachtigste auto's in de jaren zeventig. Na 1973, het laatste pro ductiejaar van de 1800ES werden de modellen van Volvo steeds hoekiger. Tegenwoordig dienen de oude modellen echter weer als inspiratiebron voor de ontwer pers van de Zweedse autofabri kant. door Joeri Wisse Op de achterbank kun je met goed fatsoen niet zit ten. En in de laadruimte kun je eigenlijk bijna niks kwijt. Kortom: praktisch is-ie beslist niet. En dat voor een auto met, I zeker voor z'n tijd, de afmetingen van een stationwagon. Maar móói dat Ger 't Hoen (67)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15