Economisch hart van Zeeland kiest voor de toegevoegde waarde Haven is belangrijk voor levendige maritieme studentenstad VLISSINGEN 17 Al sinds de twaalfde eeuw zijn Vlissingen en het water onaf scheidelijk met elkaar verbonden. Het vissersdorp annex handelsneder zetting aan de in de Westerschelde uitmondende kreek De Flesse is nu een levendige maritieme studenten stad, gelegen aan het op twee na grootste havengebied van Nederland. door Loes van der Hoeven VLISSINGEN - De havens zijn de ankers voor de economische ontwikkeling van zowel het Sloegebied als van de gemeente Vlissingen. Burgemeester en wethouders ondersteunen volledig de komst van nieu we bedrijvigheid, zoals de Westerschelde Container Terminal. Burgmeester Wim Dijkstra: "Zeeland Se aports, waarin wij met Borsele, Temeuzen en de provincie Zeeland participeren, ont wikkelt en exploiteert de havens. Als je in economische ontwikkeling investeert, moetje ook in veiligheid investeren. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die is vastgelegd in het geactualiseerde Westerschelde Rampbestrijdingsplan, dat nagenoeg gereed is. De haven is voor onze gemeente belang rijk om de maritieme studentenstad te kunnen zijn waarmee wij ons profileren. Wij streven ernaar synergie te kweken tus sen alle organisaties binnen het maritieme segment. Dus een intensieve samenwer king met de bedrijven en Hogeschool Zeeland en het ROC Zeeland. Andere succesfactoren voor de stad zijn het aan de haven gesitueerde nieuwbouwproject Scheldekwartier en de bevordering van toerisme." Levendigheid Wethouder Piet Polderman van onder meer stadsvernieuwing is er van overtuigd dat een mengeling van wonen en werken aan het water van Vlissingen de levendige maritieme stad maakt, die zij wil zijn. "Er mag geen beeld ontstaan dat Vlissingen sinds het vertrek van de Koninklijke Schelde Groep een stad zonder haven is geworden. De fregatten en de luxe jachten zorgen nog steeds voor maritieme bedrij vigheid. Daarnaast willen wij de levendig heid behouden van de Dokhaven en de Binnenhaven. Die kades willen wij nu al met een bescheiden budget geschikt ma ken als jachthaven, ligplaats voor de bruine vloot, grote zeilschepen en de visserij. Daarbij kunnen ook studenten worden betrokken. Als de bebouwing over 10-15 jaar is afgerond, is het Scheldekwartier echt het nieuwe kloppende hart van de maritieme studentenstad Vlissingen." Cruiseterminal Burgemeester en wethouders stimuleren de komst van het cruiseterminal naar de Buitenhaven. "Het zal Vlissingen en het toerisme een enorme impuls geven. Een van de acht excursies voert door maritiem Vlissingen en de overige eindigen in de stad, anderhalf uur voordat de passagiers terug naar boord worden gebracht. De binnenstad krijgt ook onze aandacht. Zo maken wij ons sterk voor invulling van de nog leegstaande winkelpanden in De Fon- teyne en laten wij het Bellamypark op- Burgemeester Wim Dijkstra. Foto: Ruben Oreel Wethouder Piet Polderman. Foto: Gemeente Vlissingen knappen. Dit college gaat ervoor om van Vlissingen een welvarende maritieme stu dentenstad te maken", besluit burgemees ter Dijkstra. uiinv.vlissingen.nl GEMEENTE Terneuzen heeft als grootste gemeente van Zeeland een belangrijke cen trumfunctie dankzij haar theater, ziekenhuis, winkelvoorzieningen en vele bedrijven. De bedrijvigheid is voornamelijk te danken aan de havens en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Vooral in de Kanaalzone zijn grote be drijven gevestigd, onder meer op het gebied van chemie, transport en papier, evenals diverse toeleveranciers en transportbedrijven. door Loes van der Hoeven TERNEUZEN - "Als ik de inwoners van Terneuzen vraag wat zij hier het mooiste vinden, is het antwoord steevast: de Wes terschelde en de haven. Dus Terneuzen is trots op zijn haven", concludeert burge meester Jan Lonink. "Hoewel Terneuzen al decennialang bekend staat als draaicen- trum voor de binnenvaart tussen Rotter dam en Parijs, vind ik het een belangrijke havenstad aan de Westerschelde, het eco nomische hart van Zeeland dat meer is dan alleen die spil." Ruimte Zeeuws-Vlaanderen heeft' veel te bieden op het gebied van wonen, werken en be leving. Sinds de komst van de Wester- scheldetunnel vormen de industriegebie den rondom de riviermonding één Zeeuwse zeehaven. Daardoor forensen sindsdien aanzienlijk meer mensen tussen de beide Schelde-oevers en daarbuiten. Jan Lonink: "Onze bevolking neemt de laatste jaren helaas af. Om de voorzieningen te behouden, is het belangrijk dat Terneuzen meer inwoners krijgt. Die verwelkomen wij graag in onze leefomgeving met rust, ruimte, goed onderwijs, zorg en cultuur. Werk is hier volop, vorig jaar zijn er zelfs ruim 1000 arbeidsplaatsen bijgekomen. Die kunnen niet allemaal worden ingevuld door onze eigen inwoners." Toegevoegde waarde Naast de gevestigde bedrijvigheid aan de havens en in de Kanaalzone, begroet Ter neuzen graag nieuwe initiatieven die toe gevoegde waarde bieden. Voorbeelden zijn het logistieke instituut van Zeeland Seaports en de beide Zeeuwse ROC's op de Axelse Vlakte en het oefen- en kennis centrum van Group4Securicorvoor de Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen. bestrijding van boven- en ondergrondse t calamiteiten. Om te kunnen functioneren 2 binnen deze hoogwaardige werkgelegen- i heid rtioeten Hogeschool Zeeland en de ROC's hun opleidingen laten aansluiten op de profielen van deze arbeidsplaatsen. Vérder biedt de Axelse Vlakte voldoende ruimte voor aanverwante diensten voor de - toekomstige Zeeuwse containerterminals, zoals stripping en stuffing van de contai ners. Die kunnen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. Toekomst "Voor de verdere havenontwikkeling is 200S belangrijk. Nog dit jaar beslissen de Foto: Gemeente Terneuzen Nederlandse en Belgische regering name lijk over uitbreiding van het sluizencom- plex. Verder is een snelle verbetering van de verbindingswegen tussen Goes en Gent van belang voor de toekomst van onze ha vens", aldus burgemeester Lonink. tvww.temeuzen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 103