Economisch hart van Zeeland kiest voor de toegevoegde waarde
Haven is belangrijk voor levendige maritieme studentenstad
VLISSINGEN
17
Al sinds de twaalfde eeuw zijn
Vlissingen en het water onaf
scheidelijk met elkaar verbonden.
Het vissersdorp annex handelsneder
zetting aan de in de Westerschelde
uitmondende kreek De Flesse is nu
een levendige maritieme studenten
stad, gelegen aan het op twee na
grootste havengebied van Nederland.
door Loes van der Hoeven
VLISSINGEN - De havens zijn de ankers
voor de economische ontwikkeling van
zowel het Sloegebied als van de gemeente
Vlissingen. Burgemeester en wethouders
ondersteunen volledig de komst van nieu
we bedrijvigheid, zoals de Westerschelde
Container Terminal.
Burgmeester Wim Dijkstra: "Zeeland Se
aports, waarin wij met Borsele, Temeuzen
en de provincie Zeeland participeren, ont
wikkelt en exploiteert de havens. Als je in
economische ontwikkeling investeert,
moetje ook in veiligheid investeren. Dat is
een gezamenlijke verantwoordelijkheid
die is vastgelegd in het geactualiseerde
Westerschelde Rampbestrijdingsplan, dat
nagenoeg gereed is.
De haven is voor onze gemeente belang
rijk om de maritieme studentenstad te
kunnen zijn waarmee wij ons profileren.
Wij streven ernaar synergie te kweken tus
sen alle organisaties binnen het maritieme
segment. Dus een intensieve samenwer
king met de bedrijven en Hogeschool
Zeeland en het ROC Zeeland. Andere
succesfactoren voor de stad zijn het aan de
haven gesitueerde nieuwbouwproject
Scheldekwartier en de bevordering van
toerisme."
Levendigheid
Wethouder Piet Polderman van onder
meer stadsvernieuwing is er van overtuigd
dat een mengeling van wonen en werken
aan het water van Vlissingen de levendige
maritieme stad maakt, die zij wil zijn. "Er
mag geen beeld ontstaan dat Vlissingen
sinds het vertrek van de Koninklijke
Schelde Groep een stad zonder haven is
geworden. De fregatten en de luxe jachten
zorgen nog steeds voor maritieme bedrij
vigheid. Daarnaast willen wij de levendig
heid behouden van de Dokhaven en de
Binnenhaven. Die kades willen wij nu al
met een bescheiden budget geschikt ma
ken als jachthaven, ligplaats voor de bruine
vloot, grote zeilschepen en de visserij.
Daarbij kunnen ook studenten worden
betrokken. Als de bebouwing over 10-15
jaar is afgerond, is het Scheldekwartier
echt het nieuwe kloppende hart van de
maritieme studentenstad Vlissingen."
Cruiseterminal
Burgemeester en wethouders stimuleren
de komst van het cruiseterminal naar de
Buitenhaven. "Het zal Vlissingen en het
toerisme een enorme impuls geven. Een
van de acht excursies voert door maritiem
Vlissingen en de overige eindigen in de
stad, anderhalf uur voordat de passagiers
terug naar boord worden gebracht. De
binnenstad krijgt ook onze aandacht. Zo
maken wij ons sterk voor invulling van de
nog leegstaande winkelpanden in De Fon-
teyne en laten wij het Bellamypark op-
Burgemeester Wim Dijkstra. Foto: Ruben Oreel Wethouder Piet Polderman. Foto: Gemeente Vlissingen
knappen. Dit college gaat ervoor om van
Vlissingen een welvarende maritieme stu
dentenstad te maken", besluit burgemees
ter Dijkstra.
uiinv.vlissingen.nl
GEMEENTE
Terneuzen heeft als grootste gemeente van Zeeland een belangrijke cen
trumfunctie dankzij haar theater, ziekenhuis, winkelvoorzieningen en
vele bedrijven. De bedrijvigheid is voornamelijk te danken aan de havens en
het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Vooral in de Kanaalzone zijn grote be
drijven gevestigd, onder meer op het gebied van chemie, transport en papier,
evenals diverse toeleveranciers en transportbedrijven.
door Loes van der Hoeven
TERNEUZEN - "Als ik de inwoners van
Terneuzen vraag wat zij hier het mooiste
vinden, is het antwoord steevast: de Wes
terschelde en de haven. Dus Terneuzen is
trots op zijn haven", concludeert burge
meester Jan Lonink. "Hoewel Terneuzen
al decennialang bekend staat als draaicen-
trum voor de binnenvaart tussen Rotter
dam en Parijs, vind ik het een belangrijke
havenstad aan de Westerschelde, het eco
nomische hart van Zeeland dat meer is dan
alleen die spil."
Ruimte
Zeeuws-Vlaanderen heeft' veel te bieden
op het gebied van wonen, werken en be
leving. Sinds de komst van de Wester-
scheldetunnel vormen de industriegebie
den rondom de riviermonding één
Zeeuwse zeehaven. Daardoor forensen
sindsdien aanzienlijk meer mensen tussen
de beide Schelde-oevers en daarbuiten. Jan
Lonink: "Onze bevolking neemt de laatste
jaren helaas af. Om de voorzieningen te
behouden, is het belangrijk dat Terneuzen
meer inwoners krijgt. Die verwelkomen
wij graag in onze leefomgeving met rust,
ruimte, goed onderwijs, zorg en cultuur.
Werk is hier volop, vorig jaar zijn er zelfs
ruim 1000 arbeidsplaatsen bijgekomen.
Die kunnen niet allemaal worden ingevuld
door onze eigen inwoners."
Toegevoegde waarde
Naast de gevestigde bedrijvigheid aan de
havens en in de Kanaalzone, begroet Ter
neuzen graag nieuwe initiatieven die toe
gevoegde waarde bieden. Voorbeelden
zijn het logistieke instituut van Zeeland
Seaports en de beide Zeeuwse ROC's op
de Axelse Vlakte en het oefen- en kennis
centrum van Group4Securicorvoor de
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen.
bestrijding van boven- en ondergrondse t
calamiteiten. Om te kunnen functioneren 2
binnen deze hoogwaardige werkgelegen- i
heid rtioeten Hogeschool Zeeland en de
ROC's hun opleidingen laten aansluiten
op de profielen van deze arbeidsplaatsen.
Vérder biedt de Axelse Vlakte voldoende
ruimte voor aanverwante diensten voor de -
toekomstige Zeeuwse containerterminals,
zoals stripping en stuffing van de contai
ners. Die kunnen per binnenvaartschip
worden aan- en afgevoerd.
Toekomst
"Voor de verdere havenontwikkeling is
200S belangrijk. Nog dit jaar beslissen de
Foto: Gemeente Terneuzen
Nederlandse en Belgische regering name
lijk over uitbreiding van het sluizencom-
plex. Verder is een snelle verbetering van
de verbindingswegen tussen Goes en Gent
van belang voor de toekomst van onze ha
vens", aldus burgemeester Lonink.
tvww.temeuzen.nl