Het jaar van de waarheid voor de Zeeuwse havens Provincie Zeeland orsele Zeeuwse havens voldoen aan internationale veiligheidseisen GEDEPUTEERDE TOINE POPPELAARS: ^gemeente 15 Voor Toine Poppelaars zijn en blijven de Zeeuwse havens de trekpaarden van de provinciale eco nomie. De omzet en resultaten van de havens groeien gestaag. door Loes van der Hoeven MIDDELBURG - "De 3,55 miljoen toegevoegde waarde van de Zeeuwse Ha vens in 2007 is procentueel gezien hoger dan die van Rotterdam en Amsterdam. Twintig procent van de Zeeuwse werkge legenheid wordt in en om de havens gege nereerd, ofwel elf procent van de totale werkgelegenheid in alle Nederlandse zee havens," vertelt de gedeputeerde voor on der meer de Zeeuwse Infrastructuur en voorzitter van Zeeland Seaports. Groei Rondom Zeeuwse havens worden allerlei activiteiten uitgevoerd. Deze havengerela- teerde diensten zullen door nieuwe be drijfsvestigingen en -uitbreidingen zo fors groeien dat er de komende zeven jaar 3000-5000 banen op allerlei opleidings- en werkniveaus bijkomen. Toine Poppelaars juicht de door Tempo-Team georgani seerde speeddate tijdens de Open Haven dag 2008 dan ook zeer toe en heeft er alle vertrouwen in dat de vacatures snel wor den vervuld. Infrastructuur Zeeland staat aan de vooravond van diver se ambitieuze infrastructurele projecten. Gedeputeerde Toine Poppelaars. Toine Poppelaars: "De voorbereidende procedures voor de tunnel bij Sluiskil zijn gestart. Wij hopen dit jaar te weten of wij Foto:Mechteld Jansen onze plannen kunnen uitwerken. De verdubbeling van de verbindingsweg tussen de A58 en de N61 biedt meer dui delijkheid. Eind 2008/begin 2009 gaat de eerste spade de grond in voor verdubbe ling van het traject tussen het tolplein en de Westerscheldetunnel en vandaar naar de aansluiting op de N61. In 2009/2010 volgt het deel tussen de Bernhardweg en de A58. De Sloelijn, het goederenspoor dat Vlissin- gen-Oost verbindt met het hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal is eind dit jaar ope rationeel. De verdubbeling van de Tractaatweg naar Gent en de tunnel bij Sluiskil moeten in de komende 5-6 jaar zijn gerealiseerd. Met al deze projecten is zo'n 375 miljoen ge moeid. Momenteel worden de basculebruggen in het Terneuzensc sluizencomplex ver nieuwd, opdat ook grote schepen er veilig doorheen kunnen varen. De commissie die de uitbreiding van het sluizencomplex bestudeert, brengt dit jaar advies uit." Containerisatie De bouw van de containerterminal van Sea Invest/Zuidnatie aan de Scaldiahaven start in mei. Verder wordt serieus gekeken naar de plannen voor de VCT. Ook wordt eind 2008 bekend, welke bedrijfsmatige activiteiten op het 48 ha grote terrein (voormalig FMT) aan de Quarleshaven kunnen worden ontplooid. Met betrek king tot de Westerschelde Container Ter minal start Zeeland Seaports een nieuwe procedure, waarin de bovenstaande ont wikkelingen en de gevolgen voor de kwa liteit van de Westerschelde worden mee genomen. Ten slotte is eind 2008 meer bekend over de mogelijke verzelfstandi ging van Zeeland Seaports. "2008 is dus een belangrijk jaar voor de toekomst van de Zeeuwse haveneconomie "aldus gedeputeerde Poppelaars. Duizend van het drieëntwintighonderd hectare grote Sloegebied ligt bin nen de gemeentegrenzen van Borsele, de overige binnen die van Vliss- ingen. Burgemeester Jaap Gelok is trots op zijn zeehavens. door Loes van der Hoeven HEINKENSZAND - "Namens de Inter nationale Maritieme Organisatie (IMO) ben ik als coördinerend burgemeester van het Sloegebied, de Designated Authority, verantwoordelijk voor de beveiliging van het hele havengebied. Die taak neem ik serieus, te meer omdat er in onze havens ook gevaarlijke stoffen worden behan deld", licht Jaap Gelok toe. Als gevolg van de 11 september 2001 aan slagen in de Verenigde Staten moeten zo wel schepen van meer dan 500 gross ton nage als de havenbedrijven waar die sche pen aanmeren, sinds 1 juli 2004 voldoen aan de door de IMO opgelegde Interna tional Ship and Port Facility Security Co de (ISPS code). In het Sloegebied voldoen 45 terminals aan deze veiligheidseisen." Werkgelegenheid Het beleid van het Sloegebied wordt een duidig uitgevoerd door Zeeland Seaports, die de zeehavens van Vlissingen, Borsele en Terneuzen beheert en ontwikkelt. De ze gemeenten en de Provincie Zeeland participeren in de havenautoriteit. Uit het oogpunt van werkgelegenheid is het Sloe gebied belangrijk voor Borsele. Samen met het bedrijfsleven promoten burge meester en wethouders het wonen en werken in de veelzijdige gemeente Borse le, die als Nationaal Landschap wordt aan gemerkt. Sloepoort De Borselse havens hebben buitendijks gèen uitbreidingsmogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat destijds door de indus trie aangekochte en riog braakliggende ter reinen worden benut Om aan de steeds groeiende vraag naar bedrybgrond te kun nen voldoen. Sloepoort biedt een oplossing voor be staande of nieuwe bedrijven die gelieerd c.q. gerelateerd zijn aan grootschalige zeë- havengebónden bedrijvigheid in het Sloe- Open Havendag 2008 "De Vele contrasten van Borsele pre sen- Burgemeester Jaap Gelok van de gemeente Borsele. Foto: Mechteld Jansen teten wij tijdens de OpenTTavenaag op onze stand. In onze vooral veilig werken, wonen en recreë- Martijn Priem, gemeente is volop ruimte voor goed, maar ren", aldus bedrijfscontactfunctionaris wuw.borsele.nl gebied. Het nieuw aan te leggen 30 hectare grote bedrij venterrein bij 's- Heerenhoek is te vens bedoeld voor Borselse bedrijven die het niveau van de kern overstijgen en niet op klein schalige bedrijven terreinen kunnen worden gehuisvest. Voorwaarde voor realisatie is dat Sloe poort voldoet aan een goede land schappelijke inpas sing en een accepta bel beeldkwaliteits niveau. Burgemees ter Gelok: "Onlangs hebben wij van de Raad van State het verzoek 2 gekregen om de omgeving in te planten. Daarna kan Zeeland Se aports starten met de uitgifte van de gron den. De belangstel ling voor de kavels is groot."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 101