Het jaar van de waarheid voor de Zeeuwse havens
Provincie Zeeland
orsele
Zeeuwse havens voldoen aan internationale veiligheidseisen
GEDEPUTEERDE TOINE POPPELAARS:
^gemeente
15
Voor Toine Poppelaars zijn en
blijven de Zeeuwse havens de
trekpaarden van de provinciale eco
nomie. De omzet en resultaten van
de havens groeien gestaag.
door Loes van der Hoeven
MIDDELBURG - "De 3,55 miljoen
toegevoegde waarde van de Zeeuwse Ha
vens in 2007 is procentueel gezien hoger
dan die van Rotterdam en Amsterdam.
Twintig procent van de Zeeuwse werkge
legenheid wordt in en om de havens gege
nereerd, ofwel elf procent van de totale
werkgelegenheid in alle Nederlandse zee
havens," vertelt de gedeputeerde voor on
der meer de Zeeuwse Infrastructuur en
voorzitter van Zeeland Seaports.
Groei
Rondom Zeeuwse havens worden allerlei
activiteiten uitgevoerd. Deze havengerela-
teerde diensten zullen door nieuwe be
drijfsvestigingen en -uitbreidingen zo fors
groeien dat er de komende zeven jaar
3000-5000 banen op allerlei opleidings- en
werkniveaus bijkomen. Toine Poppelaars
juicht de door Tempo-Team georgani
seerde speeddate tijdens de Open Haven
dag 2008 dan ook zeer toe en heeft er alle
vertrouwen in dat de vacatures snel wor
den vervuld.
Infrastructuur
Zeeland staat aan de vooravond van diver
se ambitieuze infrastructurele projecten.
Gedeputeerde Toine Poppelaars.
Toine Poppelaars: "De voorbereidende
procedures voor de tunnel bij Sluiskil zijn
gestart. Wij hopen dit jaar te weten of wij
Foto:Mechteld Jansen
onze plannen kunnen uitwerken.
De verdubbeling van de verbindingsweg
tussen de A58 en de N61 biedt meer dui
delijkheid. Eind 2008/begin 2009 gaat de
eerste spade de grond in voor verdubbe
ling van het traject tussen het tolplein en
de Westerscheldetunnel en vandaar naar
de aansluiting op de N61. In 2009/2010
volgt het deel tussen de Bernhardweg en
de A58.
De Sloelijn, het goederenspoor dat Vlissin-
gen-Oost verbindt met het hoofdspoor
Vlissingen-Roosendaal is eind dit jaar ope
rationeel.
De verdubbeling van de Tractaatweg naar
Gent en de tunnel bij Sluiskil moeten in de
komende 5-6 jaar zijn gerealiseerd. Met al
deze projecten is zo'n 375 miljoen ge
moeid.
Momenteel worden de basculebruggen in
het Terneuzensc sluizencomplex ver
nieuwd, opdat ook grote schepen er veilig
doorheen kunnen varen.
De commissie die de uitbreiding van het
sluizencomplex bestudeert, brengt dit jaar
advies uit."
Containerisatie
De bouw van de containerterminal van
Sea Invest/Zuidnatie aan de Scaldiahaven
start in mei. Verder wordt serieus gekeken
naar de plannen voor de VCT. Ook wordt
eind 2008 bekend, welke bedrijfsmatige
activiteiten op het 48 ha grote terrein
(voormalig FMT) aan de Quarleshaven
kunnen worden ontplooid. Met betrek
king tot de Westerschelde Container Ter
minal start Zeeland Seaports een nieuwe
procedure, waarin de bovenstaande ont
wikkelingen en de gevolgen voor de kwa
liteit van de Westerschelde worden mee
genomen. Ten slotte is eind 2008 meer
bekend over de mogelijke verzelfstandi
ging van Zeeland Seaports.
"2008 is dus een belangrijk jaar voor de
toekomst van de Zeeuwse haveneconomie
"aldus gedeputeerde Poppelaars.
Duizend van het drieëntwintighonderd hectare grote Sloegebied ligt bin
nen de gemeentegrenzen van Borsele, de overige binnen die van Vliss-
ingen. Burgemeester Jaap Gelok is trots op zijn zeehavens.
door Loes van der Hoeven
HEINKENSZAND - "Namens de Inter
nationale Maritieme Organisatie (IMO)
ben ik als coördinerend burgemeester van
het Sloegebied, de Designated Authority,
verantwoordelijk voor de beveiliging van
het hele havengebied. Die taak neem ik
serieus, te meer omdat er in onze havens
ook gevaarlijke stoffen worden behan
deld", licht Jaap Gelok toe.
Als gevolg van de 11 september 2001 aan
slagen in de Verenigde Staten moeten zo
wel schepen van meer dan 500 gross ton
nage als de havenbedrijven waar die sche
pen aanmeren, sinds 1 juli 2004 voldoen
aan de door de IMO opgelegde Interna
tional Ship and Port Facility Security Co
de (ISPS code). In het Sloegebied voldoen
45 terminals aan deze veiligheidseisen."
Werkgelegenheid
Het beleid van het Sloegebied wordt een
duidig uitgevoerd door Zeeland Seaports,
die de zeehavens van Vlissingen, Borsele
en Terneuzen beheert en ontwikkelt. De
ze gemeenten en de Provincie Zeeland
participeren in de havenautoriteit. Uit het
oogpunt van werkgelegenheid is het Sloe
gebied belangrijk voor Borsele. Samen
met het bedrijfsleven promoten burge
meester en wethouders het wonen en
werken in de veelzijdige gemeente Borse
le, die als Nationaal Landschap wordt aan
gemerkt.
Sloepoort
De Borselse havens hebben buitendijks
gèen uitbreidingsmogelijkheden. Daarom
is het belangrijk dat destijds door de indus
trie aangekochte en riog braakliggende ter
reinen worden benut Om aan de steeds
groeiende vraag naar bedrybgrond te kun
nen voldoen.
Sloepoort biedt een oplossing voor be
staande of nieuwe bedrijven die gelieerd
c.q. gerelateerd zijn aan grootschalige zeë-
havengebónden bedrijvigheid in het Sloe-
Open
Havendag 2008
"De Vele contrasten
van Borsele pre sen- Burgemeester Jaap Gelok van de gemeente Borsele. Foto: Mechteld Jansen
teten wij tijdens de
OpenTTavenaag op onze stand. In onze vooral veilig werken, wonen en recreë- Martijn Priem,
gemeente is volop ruimte voor goed, maar ren", aldus bedrijfscontactfunctionaris wuw.borsele.nl
gebied. Het nieuw
aan te leggen 30
hectare grote bedrij
venterrein bij 's-
Heerenhoek is te
vens bedoeld voor
Borselse bedrijven
die het niveau van
de kern overstijgen
en niet op klein
schalige bedrijven
terreinen kunnen
worden gehuisvest.
Voorwaarde voor
realisatie is dat Sloe
poort voldoet aan
een goede land
schappelijke inpas
sing en een accepta
bel beeldkwaliteits
niveau. Burgemees
ter Gelok: "Onlangs
hebben wij van de
Raad van State het
verzoek 2 gekregen
om de omgeving in
te planten. Daarna
kan Zeeland Se
aports starten met de
uitgifte van de gron
den. De belangstel
ling voor de kavels is
groot."