Leven zonder menselijke relaties tij 0)" Hl 0 d3 1 8 I Maandag 19 mei 2008 PZC Regio vandaag N5 15/9 Met een noordelijke wind wordt in eerste instantie vrij frisse en heldere lucht aangevoerd, 's Nachts koelt het af tot onder de 10 graden, overdag wordt het 14 graden aan zee en 15 a 16 graden in het binnenland. Het blijft echter wel droog en de zon heeft alle ruimte. In de loop van de week draait de matige tot vrij krachtige noordenwind naar noordoost en Europa Middelburg Vlissingen Oostburg 16 7 ÉÉfe Goes "15/7 N4 Tholen wordt het langzaam warmer. Woensdag kan het lokaal 20 graden, in het weekeinde wordt het wellicht zomers warm. a J Nautisch bericht Matige tot vrij krachtige en in de avond krachtige noord- tot noordoos tenwind. Prima zicht. Zeewatertemperatuur Waterstanden 13 graden. Hoogwater Laag water Maandag uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 2:25 204 14:50 210 8:45 -193 21:06 -186 Terneuzen 2:45 228 15:09 234 9:15 -202 21:32 -195 Kats 4:05 156 16:25 160 10:05 -150 22:26 -145 Roompot Buiten 2:25 147 14:45 154 8:45 -142 20:55 -137 Roompot Binnen 3:56 124 16:16 127 9:44 -125 22:04 -121 Krammersluizen West 4:26 153 16:46 158 10:00 -147 22:20 -143 Hansweert 3:20 240 15:41 246 9:38 -214 21:55 -208 Stavenisse 4:11 149 16:25 153 10:00 -143 22:20 -139 Yerseke 4:10 171 16:30 176 10:05 -160 22:26 -155 Dinsdag Vlissingen 2:58 211 15:18 211 9:19 -191 21:35 -192 Terneuzen 3:21 236 15:41 236 9:48 -199 22:05 -200 Kats 4:46 160 16:54 160 10:36 -145 22:56 -150 Roompot Buiten 2:58 155 15:18 155 9:16 -139 21:36 -142 Roompot Binnen 4:31 129 16:46 128 10:15 -121 22:45 -126 Krammersluizen West 4:55 157 17:05 158 10:29 -143 22:56 -148 Hansweert 3:51 248 16:15 248 10:12 -211 22:31 -213 Stavenisse 4:45 153 17:06 153 10:25 -138 22:49 -144 Yerseke 4:46 175 17:06 176 10:40 -155 22:58 -161 Legenda Zonnig Opklaring dd Bui Onweer Regen Sneeuw Mist - Wind Bewolkt Hagel A y A y 5.45 21.35 21.40 4.42 Nederland lange termijn Di Wo Do Vr Za min. min. min. min. min. 7 8 10 12 13 max. max. max. max. max. 17 19 21 22 22 wind wind wind wind wind NO 4 NO 4 03 04 04 neersl. neersl. neersl. neersl. neersl. 10 10 10 10 10 Europa Bron: Meteo Consult Alicante Athene Barcelona Berlijn Boedapest Bordeaux Brussel Faro Geneve Hamburg Helsinki Heraklion Istanbul morgen 12/25 b 18/26 O 14/22 8/18 14/23 11/22 ft. 6/17 O 14/20 ft. 12/17 5/18 O 3/15 O 19/29 O 16/26 -O overmorgen 14/25 O 18/26 O 14/22 O 7/19 O 14/20 v; 11/23 O 7/20 ft 15/21 O 9/16 6/20 O 2/16 18/25 O 19/30 v plaats Kopenhagen Las Palmas Londen Luxemburg Mallorca Malaga Nice Oslo Parijs Praag Rome Stockholm Wenen morgen 7/160 18/24 6/15 ft 9/20 O 13/23 i's 15/23 ft. 16/21 'iS 2/14 ft 9/20 O 6/15 "O 14/21 1/12 O 10/15 :.n' overmorgen 9/17 O 19/24 8/18 9/21 14/24 16/25 Q ft ■O O 16/22 ft 2/14 Ga 10/22 Ga 7/15 ft 15/21 1 /14 0 10/15 Kinderen die zijn opgevoed door dieren in het wild, of die eenzaam op zolder worden opgesloten, met net genoeg eten om te overleven. Wat gebeurt er als iemand is verstoken van menselijk contact? Wat blijft er over van zijn menselijkheid? door Catheleyne van der Laan illustratie Helen van Vliet/GPD Menselijke relaties zijn gezond. Uit onderzoe ken blijkt telkens dat geïsoleerde, eenzame mensen depressiever en ongezon der zijn dan mensen met een sterk sociaal vangnet. Maar is het heb ben van menselijke relaties nood zaak? Absoluut. Er zijn verhalen bekend van individuen die door het noodlot in een situatie beland den waarin ze jarenlang menselijk contact moesten missen. Zij over leefden wel, maar de gevolgen wa ren verstrekkend. „Het verstoken blijven van liefde volle aandacht van medemensen heeft desastreuze gevolgen voor kinderen", zegt Johan den Boer, hoogleraar Biologische Psychiatrie aan de Rijksuniversiteit Gronin gen. „Een mens is zonder sociale omgeving niet in staat zich goed te ontwikkelen. Het brein heeft men selijke interactie nodig om zich na de geboorte te ontwikkelen. De eerste levensjaren zijn cruciaal." Wat zijn de effecten als een kind te weinig intermenselijk contact er vaart? Den Boer: „De cognitieve ontwikkeling blijft achter, er ont staat een motorische achterstand en de emotieregulatie hapert. De hippocampus (deel van de herse nen, red.) blijft kleiner, de hersen schors is dunner. Er zijn dramati sche voorbeelden van kinderen die stelselmatig zijn genegeerd of verwaarloosd. Komen zij in een rijkere omgeving terecht, dan kan er iets herstellen, maar er blijft een levenslange achterstand." De taalontwikkeling is het gevoe ligst. Kinderen die de eerste jaren niet of nauwelijks met taal in con tact komen, gaan niet uit zichzelf praten. „Taalontwikkeling begint met imitatie, langzaam wordt dit gekoppeld aan de betekenis. Als er niet wordt gesproken in de omge ving, gebeurt er niets op taalge bied." Als oudere kinderen al goed praten, maar ze verliezen het con tact met anderen, dan raken zij de actieve beheersing van taal kwijt. Den Boer: „Je vindt wel rudimen ten terug, maar het volledig vermo gen taal te leren spreken, gaat ver loren als deze nooit tot volle ont wikkeling is gekomen." Dat isolement leidt tot verstoring van hersenontwikkeling, blijkt uit onderzoek naar kinderen die in de meest erbarmelijke omstandighe den overleefden. Zij werden jaren opgesloten in kelders of op zolder. In zijn boek Neurofilosofie: herse nen, bewustzijn, vrije wil doet Den Boer schrijnende voorbeelden uit de doeken. Ook de weeskinderen die werden gevonden in Roeme nië na de val van Ceausescu tonen aan wat gebrek aan menselijk con tact doet. Ze zijn beschadigd voor het leven: fysiek, mentaal en emo tioneel. Een nog sterker voorbeeld zijn de verhalen over kinde ren die als baby zijn 'geadop teerd' door dieren. Zelfs nu nog worden zogenoemde wolfskinde ren gevonden, gemiddeld één per jaar. Het beeld van de vrolijk hup pelende Mowgli uit de Disneyfilm Jungle Book is totaal onzinnig. Er zijn kinderen gevonden die zijn grootgebracht in de jungle, maar ze vertoonden zeer ernstige gebre ken. Ze liepen niet rechtop, maak ten dierengeluiden en toonden geen emoties. In feite blijft er weinig menselijks over bij wolfskinderen. Uit vergelij kend onderzoek naar 31 'wilde' kinderen die teruggebracht zijn naar de beschaving, blijkt dat ze opmerkelijke overeenkomsten ver tonen. Ze zien goed in het donker, hebben een sterk reukvermogen en een voorkeur voor de kleur rood. Door dieren opgevoede kinderen kenmerken zich vaak door op han den en voeten te lopen, bladeren of rauw vlees te eten, hun tanden aan botten te scherpen en de hard nekkige weigering kleren te dra gen. Opvallendste overeenkomst is dat ze niet in staat zijn tot huilen en lachen. „Lachen is een menselij ke eigenschap. Er is taal nodig voor het spelenderwijs leren over dubbele bodems. Als je er als kind niet mee in aanraking komt, ont wikkel je het vermogen tot humor nooit." Ernstig verwaarloosde kinderen in de mensenwereld worden ook wolfskinderen genoemd. Hun ont wikkeling van menselijke emoties als blijdschap en verdriet is ook verstoord. Emoties zijn de sociale herkenningspunten waarop kinde ren hun interpretatie van de wer kelijkheid en hun gedrag baseren. Als jonge kinderen geen emoties leren, leidt dat op latere leeftijd tot ontwikkelingsachterstand. Als een baby geen gezichtsuitdrukking ziet, leert het niet wat de verschil lende emoties zijn. Er is nog een groot gemis voor wolfskinderen: aanrakingen. Den Boer: „Zeer schadelijk. Aanrakin gen zijn heel belangrijk voor zoog dieren. Mensen en dieren die nau welijks worden aangeraakt, verto nen ernstige disfttncties." In een beroemd experiment moesten aap jes moederziel alleen overleven via melk uit een soort robot. Het wer den bange, wezenloze dieren, die alleen aan zichzelf zaten of de hele dag heen en weer wiegden. Ze le ken in het geheel niet op een nor male sociale aap. Wat gebeurt er met een kind dat in de eerste jaren van zijn leven in een sociale omgeving opgroeit en dan terechtkomt in het wild? Veel gaat verloren, blijkt uit het verhaal van Marcos Pantoja. Hij werd in 1965 gevonden in de bergen van Spanje. Als 7-jarige werd hij ont voerd door een geitenhoeder, bij wie hij een jaar woonde. Toen overleed de man en bleef hij al leen achter met de geiten. Hij trok met de dieren de bergen in. Toen hij tien jaar later werd gevonden, was hij verwilderd. Hij kon amper praten en had grote moeite zich aan te passen aan de beschaving.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 18