Computer kan de pen nog niet Stuur je examenfilm bekijk het eerste 1 4 Zaterdag 17 mei 2008 PZC De schoolexamens, die maandag beginnen, kennen een digitale variant. Nu zijn de examens op de computer nog een proef, maar voor bepaalde scholieren is het volgend jaar verplicht. Niet iedereen is enthousiast. „Ik lig er wakker van." door Miriam van den Brand en Niek Opten illustratie Ronald Visser T huis kletsen ze met hun vrienden via netwerksites, zoeken informatie over evenementen op internet, spelen spellen op de ga mecomputer, delen foto's via het web. En op school? Dan komt de pen opeens weer tevoorschijn! Vanaf maandag pakken door het hele land scholieren zenuwachtig hun schrijfgerei en ploeteren zich door hun eindexamens heen. Op een kleine groep examenkandidaten na, die wél achter een computer scherm plaatsneemt. Hoe lang wordt het potlood nog geslepen of de pen opengedraaid in de examenruimte? De digitalise ring van het dagelijks leven zet door, dus de school kan toch niet achterblijven? Examens zullen in de toekomst zeker voornamelijk via de computer worden afgeno men, zegt Henny van der Meijden, onderwijskundige van de Rad boud Universiteit Nijmegen. „Dat is niet tegen te houden. Maar het zal nog wel een tijd duren. Een paar jaar geleden leek iet het hele maal, een oplossing voor alles. Nu weten we dat het gebruik van iet door docenten maar langzaam toe neemt." Van der Meijden ziet weerstand door onwennigheid. „Niet alle do centen hebben genoeg vaardighe den. Ze zijn daarom ook niet altijd enthousiast over digitale examens. Ze vinden dat ze door de overheid worden gedwongen en zien aller lei beren op de weg." Jan Kees Meindersma, innovatie manager van Kennisnet, dat iet-ge bruik in het onderwijs onder steunt, deelt de mening van Van der Meijden. „Het is koudwater vrees. Terwijl er zoveel mogelijk is met examens via de computer! Je kunt veel leukere examens maken. Denk aan filmpjes en animaties. Of het gebruik van programma's als Excell. Het bespaart docenten ook werk, de computer kijkt het examen na. Uiteraard zullen open vragen wel altijd door een leraar nagekeken moeten worden." Dit jaar doet 85 procent van de leerlingen van de basisberoepsge richte leerweg (bb) van het vmbo het examen op de computer. Voor al de technische vakken lenen zich er goed voor. Het Cito levert ne gen varianten, zodat de examens ook op verschillende momenten afgenomen kunnen worden. Om dat de vragen veranderen, heeft be spreken met je klasgenoot weinig zin. Volgend jaar moeten alle exa mens op het vmbo-bb digitaal af genomen worden. Daarnaast zijn er elf vakken, ver spreid over vmbo, havo en vwo, waarbij leerlingen de computer kunnen gebruiken bij het maken van hun schriftelijke examen. In 2006 was er sprake van dat compu tergebruik bij examens natuurkun de op havo en vwo en natuur- en scheikunde op het vmbo gemeng de leerweg en theoretische leer weg verplicht zou worden. Vanwe ge het vele werk en eerdere proble men werd daarvan afgezien. Voor de komende jaren wordt wel gekeken naar uitbreiding van com puterexamens naar andere onder- wijstypen, maar daar moeten we op korte termijn niet veel van ver wachten, benadrukt Menno van Tartwijk van CEVO (Centrale Exa mencommissie Vaststelling Opga ven). „Het gaat erom dat het digita le examen een meerwaarde heeft. Het is niet zo dat we vinden dat examens digitaal moeten worden alleen omdat het technisch kan." De overstap naar digitaal vergt nogal wat van de scholen. Vooral de netwerkbeheerders hebben gro te zorgen, blijkt op de website www.ictopschool.net. Zo is het Atlas By de havo- en vwo-examens aardrijkskunde mag een atlas ge bruikt worden. Kandidaten met kleurenblindheid krygen by deze examens een 'bijzitter': deze per soon benoemt of wy st als het no dig Is kleuren in de atlas aan. nog niet eenvoudig om genoeg werkplekken te creëren. „We moe ten daarvoor ons hele computer park inzetten. Dat betekent dat an dere leerlingen er geen gebruik van kunnen maken. Bovendien is de installatie van apparatuur tijdro vend", licht Wim Peeters desge vraagd toe. Hij is natuurkundele- raar en ict-coördinator op het Newmancollege in Breda. Vanwe ge de 'rompslomp' en de extra spanning die de digitale examens bij leerlingen geven doet de school niet meer mee aan de proef Dat het installeren van de exa mens veel werk kost beaamt een collega van het Christiaan Huy- gens College in Eindhoven, waar zo'n honderd vmbo'ers op de com puter examen doen. „Ik word er knettergek van. Ik lig er de laatste dagen wakker van", bekent de iet-beheerder. „Er zijn program ma's die vlak voor het examen op elke computer apart geïnstalleerd moeten worden. Op sommige da gen zijn er twee van dat soort exa mens achter elkaar." Meindersma van Kennisnet snapt de klacht van de ict'ers. Digitale examens zorgen nu voor veel werk. Dat kan volgens hem an ders. „Waarom op elke computer een programma installeren? Het is veel eenvoudiger het via internet te doen, via een beveiligde webom geving. We weten dat dat werkt. We doen zonder veel problemen onze geldzaken via de computer, dus waarom niet het examen?" De ervaringen van de examenkan didaten zijn overwegend positief, zo leert een enquête van het New mancollege. „Maar sommige pro gramma's zijn lastig te begrijpen", zegt Peeters. „Het is daarom be langrijk dat leerlingen ict-vaardig- heden trainen." Peeters is goed te spreken over de inhoud van de digitale examens. „Maar papier geeft meer rust, zo is onder andere bij ons op school ge bleken. Leerlingen halen met het schriftelijk examen hogere cijfers." Bij het CEVO is niets bekend over mindere resultaten door digitale examens, zegt Van Tartwijk. „Dat kan per geval variëren, het hangt bijvoorbeeld ook samen met hoe leerlingen erop worden voorbe- 325 Het bedryf Sdu Identification ver menigvuldigt de examens in op dracht van de Informatie Beheer Groep in Groningen. Zy hebben dit jaar ongeveer 325 verschillen de examens geproduceerd, voor de verzending zyn circa 200.000 enveloppen verwerkt. reid." Als in de toekomst meer examens via de computer worden afgeno men, moeten leerlingen daar hun hele schoolcarrière op worden voorbereid, zegt onderwijsdeskun dige Van der Meijden. „Ik heb on derzoek gedaan, waaruit bleek dat leerlingen die met tien vingers kunnen typen in het voordeel zijn boven leerlingen die met twee vin gers typen. In dit geval ging het om het maken van een rekenop dracht. De kinderen die blind kon den typen, konden zich beter con centreren op de opdracht. Dit soort verschillen moet je natuur lijk tegengaan. Kinderen moeten leren typen, precies zoals ze leren schrijven. Computervaardigheden moeten een duidelijk onderdeel zijn van de opleiding." Als het aan Peeters ligt, worden de digitale examens als schoolexa mens ingezet, die verspreid plaats vinden over het hele jaar, en blijft het centraal schriftelijk examen zo als het is. „Je verdeelt dan de romp slomp over het jaar. Voor de leer lingen geeft het ook minder stress." Brinks Brinks Waarde transport is verantwoorde lijk voor de leve ring van de pak ketten met exa mens aan de scholen. Uno Eén leerling doet in Nederland een vmbo-kb eindexa men Spaans. 805.000 In totaal nemen dit jaar 205.000 scholieren deel aan de centrale eindexamens. Dit is meer dan vo rig jaar: in 2007 deden 201.000 leerlingen mee. Verreweg de meeste kandidaten zyn te vinden op het vmbo: 115.000 leerlingen moeten aan de bak. Voor het havo zyn dat er 52.000. 38.000 scholieren doen dit jaar vwo-eind- examen. www.cito.nl/vo/ce/vmbo/demo-examens/eind_fr.htm Om een indruk te krygen van digitale examens heeft Cito demo-versies gemaakt. Het beteft examens zoals die in het vmbo bb worden afgenomen. Deze versies zyn te vinden op www.cito.nl/vo/ce/vmbo/demo-examens/eind_fr.htm Rechtszaak Staatssecretaris Marja van Bysterveldt is van plan om de eindexamens in het buitenland af te schaffen. Dit zou ook moeten gaan gelden voor de Nederlandse Antil len. Iedereen die eindexamen wil doen. moet dan naar Nederland komen. Ouders en leerlingen op Curacao startten een rechtszaak om te voorkomen dat het plan wordt uitgevoerd. De rechter in Den Haag maakte don derdag bekend eind augustus met een oordeel te ko-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 14