Eilandhoppen als een kanarie reizen i,s Kt. Misselijk tochtje Het duurt niet lang of de zurige lucht vult de ruimte van het voordek PZC Zaterdag 17 mei 2008 reizen@wegenier.nl 024-3650360 open doe, zie ik niets anders dan of een grauwe zee, of een blauwe lucht. We schieten omhoog en omlaag als in een achtbaan. En de maag schiet mee. Langzamerhand komt daar ook nog eens een nare rol van rechts naar links bij. Ons bootje is opgenomen in de elementen en heeft nu vrij wei nig meer te vertellen. Om mij heen hebben de gesprekken een onaangename wending genomen. Er zijn er meer die zich niet lekker voelen. Veel tegenstrijdige tips ter voorko ming van misselijkheid worden uitgewisseld. Wél naar de horizon kijken of juist niet. Actief heen en weer lopen of be ter voor lijk blijven liggen. Velen weten raad. Maar kokhal zende geluiden dringen steeds vaker door in mijn hoofd. Ik probeer in een ontkenningsfase te blijven. Ogen stijf dicht, ik slaap. Maar de boot heeft andere plannen. Steil omhoog en loodrecht omlaag gaat het. Het sinasappelsap en croissant- je zoeken ook in mij een alternatieve uitgang. Overal is het nu duidelijk hoorbaar braken geblazen. Het duurt niet lang of de zurige lucht vult de ruimte van het voordek. Zonder rond te kijken, sta ik resoluut op. Ik moet midden op de boot nog wat douaneformaliteiten afhandelen. Papier tje invullen in ruil voor een stempel in het paspoort. Door zoveel mogelijk aan niks te denken, houd ik me staande. Na de stempels even een beetje koud water in het gezicht. De weg naar de toiletruimtes is geplaveid met stukjes halfver teerd eten. Een slecht teken. Eenmaal bij de wasbakken weet ik het zeker. Dit had ik niet moeten doen. Velen waren mij voor, met alle gevolgen van dien. De heftig rollende en stam pende boot doet zijn best ook mij er onder te krijgen. Op het achterdek schep ik kortstondig een luchtje. Maar de die- seldampen maken het er niet beter op. Strompelend baan ik me een weg door misselijke mensen, die van hun toestand geen geheim maken. Met mijn ogen stijf dicht volbreng ik de reis. Bij het van boord gaan overzie ik de gevolgen van de heftige zeegang en die zijn niet erg smakelijk, laat ik u dat verzekeren. Onvast op de benen en misselijk in hart en nie ren betreed ik het vasteland van Noord-Afrika. Opgelucht dat ik het allemaal binnen heb kunnen houden, zit ik even op een bankje in de haven. Ik kijk naar de boot die langza merhand weer volloopt. En nu al maak ik me zorgen over de onvermijdelijke terugreis. Bij Tarifa, waar Spanje in de Atlantische Oceaan ver dwijnt, staat de gebruikelijke stormachtige wind. Hier vandaan moet ik oversteken naar Marokko. In de verte zie ik de bergen afliggen. Tussen mij en Tanger be vindt zich uitsluitend nog water, de Atlantische Oceaan, op gezweept in de onstuimige weersomstandigheden. De ver binding tussen Europa en Noord-Afrika wordt onderhou den door een veerdienst. Binnen 35 minuten vaart de Tari- fa-Tanger Express de argeloze passagier van het ene conti nent naar het andere. De belangstellende toeschouwer zou maar zo kunnen denken dat deze boottocht een ontspan nen en vrolijke ervaring is. Laat ik dit vooral nuanceren. De veerboot naar Tanger is een reuzencatamaran. Een hover craft vaartuig met twee enorme drijvers. Het benedendek wordt rommelig volgeladen met auto's en vrachtwagens. Bo ven, in de lounges, drommen de mensen samen die, om wat voor reden dan ook, per se aan de andere kant moeten zijn. Het is een prima boot. Groot en luxe. Het is er schoon, over al staan comfortabele vliegtuigstoelen, eten en drinken is op veel plaatsen verkrijgbaar. Tot zover niets aan de hand. De boot stroomt langzaam vól en ik nestel me op een van de voorste stoelen die een riant uitzicht op zee biedt. Achter het centimeters dikke veiligheidsglas drommen toeristen uit heel Europa samen. Stoere praatjes in alle talen. Deze boot is groot, maar de meesten hebben spectaculairdere tochten meegemaakt op wildere wateren. We varen de kalme haven van Tarifa uit. De wind waait dat het een lieve lust is, maar op onze boot heeft zij geen vat. Nog niet. We stampen rustig voor bij het havenhoofd en ik val langzaam in slaap. Heerlijk. Vijf minuten later ben ik alweer klaarwakker. Wat in eerste instantie een rimpelloos avontuur leek te worden, blijkt nu toch een onverwachte dimensie te krijgen. Ik ben misselijk. Wanneer ik mijn ogen De 'grootste Canarie' Tenerife kent massa toerisme in meer voud. En dat zie je. Vooral de zuidkust, zonniger dan de noordkust, is 'bijna dichtgemetseld' met hotels. Het reisblad Reizen raadde toeris ten in 2006 al aan de blik strak op de zee te richten. De rest wil je niet zien, aldus het blad. Zo'n me ning blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar wij gaan, na een vluchtige blik, toch maar twee an dere richtingen uit: eerst de zee op en daarna het binnenland in. Het eerste doen we, vanuit de ha ven van Puerto Colon, voor de zuidkust van Tenerife met de gi gantische, gemotoriseerde catama ran van de Britse veteraan Barry („Ik doe dit werk al twintig jaar, dit is vanochtend mijn 17.000ste tochtje"). Hij brengt ons in een uur varen midden tussen de wal vissen. Het is een populair uitje, dat men sen vanuit hun hotel of via de hos tess boeken (40 euro), inclusief lunch, 'vrije bar' en de mogelijk heid om te zwemmen. Er kunnen 130 mensen op zijn boot. Extra re den waarom walvisexcursies juist op Tenerife populair zijn, is dat je hier vrijwel zeker walvissen ziet, vertelt de Nederlandse gids Josien Wortelboer aan boord. „Ze zitten hier gewoon veel en vaak." Deze ochtend spotten we de Globicepha- la Macrorhynchus, de korte vin- griend-walvis, en de Tursiops Truncatus, de tuimelaar-dolfijn. Met gids Josien, die al dertig jaar op Tenerife woont, maken we ook het tweede uitstapje: naar hoofdstad Santa Cruz ('Heilig Kruis') en voormalige hoofdstad La Laguna. Juist een vergelijking van deze twee steden is interes sant, omdat het de toerist inzicht geeft in de geschiedenis, vertelt Wortelboer als we door de fraaie oude straten van La Laguna lo pen. „Santa Cruz is de hoofdstad van Tenerife vanaf het begin van SM Spaans Verkeersbureau: www.spain.info/nl; www.canarische-eilanden.info; www.decanarischeeilanden.nl Lanzarote: www.lanzarote.com www.discoverlanzarote.com www.lanzarote.startpagina.nl Tenerife: www.tenerife.net www.tenerife.startpagina.nl La Palma: www.la-palma.com www.islalapalma.com/nl www.lapalma.startpagina.nl de negentiende eeuw. De reden: Santa Cruz had een haven waar vanaf toen scheepvaartverkeer aanlegde op weg naar het net ont dekte Amerika. Maar al die eeu wen daarvóór, vanaf de tijd dat de Spanjaarden in de vijftiende eeuw de Canarische Eilanden op de oor spronkelijke Berberbevolking had den veroverd, was La Laguna, iets westelijk het binnenland in, de hoofdstad." In La Laguna vind je dus ook de meest oorspronkelijk bebouwing, wijst Wortelboer aan. „Oude koloniale gebouwen, uit de zestiende, zeventiende en acht tiende eeuw." Een heel verschil met Santa Cruz laat ze even later zien, als we langs de arena voor stierenvechten rijden. „Santa Cruz is nu volgebouwd, maar de ze arena dateert van het einde van de negentiende eeuw en lag toen hij gebouwd werd nog hele maal geïsoleerd tussen de aardap pelvelden. La Laguna straalde toen al eeuwen historische gran deur uit." De volgende dag brengt een ATR-turbopropeller van Binter Canarias ons naar La Palma, ruim honderd kilometer verderop, een half uurtje vliegen over zee. Het groene én mooie (La Isla Bo- nita) eiland La Palma is voor de liefhebbers. In de eerste plaats Een uurtje varen en je zit midden tussen de walvissen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 134