Ze gaan graag naar school spectrum 6 De VN helpt meer dan we denken PZC Zaterdag 17 mei 2008 Jan Egeland (1957), Noors diplo maat en politicus, is sinds vorig jaar speciaal adviseur van de se cretaris-generaal van de Verenige Na ties voor conflictsituaties. Hij ont vangt de Award voor Vrijwaring van Gebrek ondermeer voor zijn rol in het Oslo Akkoord tussen Israël en Pa lestina in 1993. Naar aanleiding van zijn onderschei ding zegt hij: „Tijdens mijn jaren in het bestuur van de VN zag ik, van heel nabij, hoe effectief breed opgezette actie kon helpen aan de opbouw van vrede en vooruitgang. Ik zag dat gebeuren in het door oorlog verscheurde Liberia en Sierra Leone, Oost-Kongo en Burundi, Angola en Zuid-Sudan, Noord-Uganda, Kosovo en Nepal. We coördineerden als VN ook de enorme hulp aan door rampen getrof fen gebieden: de tsunami-regio in de Indische Oceaan, de grote aardbevin gen in Zuid-Azië, de Hoorn van Afri ka, Zuid-Afrika, de Libanese oorlog en de crisis in Darfiir. Bij al deze over weldigende rampen werd telkens ge vreesd dat honderdduizenden het le ven zouden laten. Gelukkig werden die sombere voorspellingen niet be waarheid, omdat breed opgezette ac tie, steunend op lokale organisaties, tegenwoordig oneindig veel effectie ver is dan de wereldpers en nationale parlementen ons doen geloven. Toch, ondanks onze enorme voorzie ningen, technologie en organisaties, lukt het nog steeds niet om te voor komen dat een miljard medemensen vanavond hongerig naar bed gaan en morgen weer moeten overleven met minder dan een dollar. We falen als mensdom wanneer verdeeldheid tus sen de VN-landen goede hulp belem mert. We falen, herhaaldelijk, als de betrokken lidstaten de VN en regio nale organisaties politiek onvoldoen de steunen. Ook moet er een mini mum aan economische steun en vei ligheid worden aangeboden, om te kunnen opereren. Het eindeloze lij den in Darfiir, in Irak, van de Pales tij nen en onder de slachtoffers van klimaatverandering in de zuidelijke landen, is een gevolg van zinloos ruzi ën. Of van vergaande passiviteit van de rijke en politiek invloedrijke na ties, die voor een doorbraak zouden kunnen zorgen. Het recht op vrijwa ring van armoede wordt nog te dik wijls geweld aangedaan." Jan Egeland Ravenstein-directeur Yvonne van Dijk tussen 'haar' kinderen. foto Mechteld Jansen door Wendy van den Hurk De enige echte 'zwarte' school in Zeeland, dat is de Raven- stein in Vlissingen. In een echte achterstandswijk: het Middengebied. Met 120 leer lingen uit wel twintig landen, die dikwijls met een brommend buikje binnen komen. Met leerkrachten die nooit pauze hebben en amper aan atv toe komen. Een basis school waar steeds maar weer op wordt be knibbeld. Die geen investeringsruimte heeft, geen geld heeft voor schoolreisjes... Maar trots dat iedereen is! Want je mag in Vlissingen van de Raven- stein vinden wat je wil: het is toevallig wél de beste school die bestaat. En daar zit wat in. Het team doet er namelijk alles aan om de nieuwe Nederlandertjes het beste on derwijs te geven. De leerkrachten maken van de Ravenstein een echte taalschool. El ke onderbouwleerkracht heeft een Pirami de-certificaat: een unicum in Zeeland. De lesmethode richt zich erop de kinderen spelenderwijs aan het praten te krijgen. Dat zie je terug in de klas. Leerlingen zit ten niet steeds verscholen achter hun werkboekjes, maar gaan helemaal op in na gebootste alledaagse situaties. Boodschap pen doen, het toilet doortrekken, boter hammen smeren. Allemaal woorden die ze nog niet kenden. Voor kinderen met een taal- en leerachter- stand bieden speciale klasjes kansen: de voorschool, het NT2-klasje en de schakel klas. En sinds de Ravenstein weer kinderen uit het asielzoekerscentrum 'opvangt', is er weer een asielklasje. In de voorschool be reiden kinderen van drie zich voor op groep een. De NT2-juf leert de kinderen Nederlands als tweede taal en dat gaat door in de schakelklas. Na schooltijd. Dat vinden de kinderen helemaal niet erg, inte gendeel zelfs: ze gaan graag naar school. Thuis is die extra aandacht er vaak niet. Boekjes en speelgoed hebben veel kinde ren alleen op school. Omdat hun ouders dat niet kennen vanuit 'Boekjes en speelgoed hebben veel kinderen alleen op school' hun geboorteland, of omdat ze arm zijn. De meeste leerlingen van de Ravenstein komen uit de voormalige Bonedijkebuurt, die de gemeente onlangs vanwege het slechte imago heeft omgedoopt tot Spaans Kwartier. Ze wonen niet voor niets in de goedkope flatjes: hun ouders hebben het vaak moei lijk. Verslaving, detentie, huiselijk geweld en misbruik zijn grote mensenproblemen waar zelfs de allerkleinsten mee geconfron teerd worden. Of ze zijn gevlucht uit hun geboorteland. Maar niet alleen de kinderen zijn arm: ook de Ravenstein zelf heeft het zwaar. Zo gul als de overheid vroeger was voor zwarte scholen, is ze niet meer. De landelijke sub sidie voor kinderen die korter dan een jaar in Nederland zijn, is afgeschaft. En dat geldt ook voor de subsidie voor het NT2-project en die zestigduizend euro die de school elk jaar kreeg voor het project onderwijskansen. Allemaal weg. Dan is er nog wel de subsidie voor wegingskinde ren: kinderen van laagopgeleide ouders. Maar niet elke ouder zegt eerlijk dat ze wei nig onderwijs heeft gehad en de koppeling van de Ravenstein aan de veel 'wittere' Frans Naereboutschool haalt het gemiddel de omlaag. Die koppeling was een paar jaar geleden nodig, toen de Ravenstein qua leerlingenaantal onder de opheffings norm dook. Hoe dat zo ineens kwam? Om dat zeventig leerlingen het land werden uitgezet. Dat klinkt allemaal somber. En dat is het soms ook. Toch krijgt de Ravenstein het steeds weer voor elkaar: goed lerende leer lingen, tevreden ouders na de beroemde thee-uurtjes en leerkrachten die met een goed gevoel naar huis gaan. Ook al is dat vaak heel laat. Vier Vrijheden Zeeland, Vrijwaring van Gebrek: basisschool De Ravenstein in Vlissingen Op deze Vlissingse 'zwarte' school wordt veel meer geboden dan onderwijs. Een ontbijt voor de kinderen, bijvoorbeeld, vervoer van en naar sportlessen, naar de dokter als de ouders daar geen mogelijkheid toe zien. Op alle gebieden leveren de leerkrachten een inspanning die ver uitgaat van wat beroepsmatig van hen mag worden verwacht. Wat op basisschool De Ravenstein gebeurt, is een praktijkvoorbeeld van vrijwa ring van gebrek dat heel dicht bij de mensen staat en andere Zeeuwen kan inspi reren en motiveren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 120