Eerste grote containerterminal Voorbeeld van duurzaamheid Winnen! Zeeland Seaports Kom kijken hoe de haven wérkt! Haventeam rijdt voor KWF Vlissingen Terneuzen info: www.zppc.nl Wilt u kans maken op een exclusieve rond vaart inclusief een hapje en een drankje met de havenmeester? SMS dan: HAVEN naar 4477 (maximaal één SMS retour, kosten (f 0.25 per ontvangen SMS). Kijk op www.zeelancl-seaports.com voor de voor waarden. gunstig voor de andere initiatieven (Westerschelde Container Terminal, WCT en Verbrugge Container Terminal, VCT) die zoals het er nu naar uitziet later zullen worden gerealiseerd. Bekijk nu de nieuwe havenfilm op: www.zeeland-seaports.com Zeeland Seaports is eeri gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de cjemeenUic Rorseta, 1 ferneuzen en Vlissingen -pariïcipfiröri'rAi:;, haven 'bedrijf is het verantwoor- aclahik vbcrxlé cenriontisohé T/ontwikkeling; nerbWenT endédïouri en de axpiüi- h :tatie van - havèns', BijZeeiand \s\ - röeapciftsiwerken.circa:é5: mensen die samen verantwooidehjk zijn voor Het aantrokken van meuwe bedrijven en de uitgifte van grond Aanleg, beheer en Infrastructuur 'SBji Zorgen voor viHighoid iri j het algemeen en vuur een veilig scheepvaartverkeer jn het bijzonder.. Mot Haven in /ichi wü Zeeland Staapor Fruiting geven ovor het belang van de Zeeuwse havens an de ioi va» tiet havenbedrijf hierin. Schelpenpad 2 Haven-1151 - Postbus 13? 4530 AC ïemeuzon T 0116-647400 F 0115 T347 50Ü poi'fdflzeolafu'! -seaports corn www.zeoi.mcl' veapoi'ts.oorn Port Authority Met eigen ogen zien hoe de haven wérkt? Dat kan op de Open Havendag in Vlissingen-Oost die zater dag 31 mei voor de vierde keer wordt gehouden. De dag is een initiatief van de Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) en wordt samen met Zeeland Seaports en andere bedrijven en instellingen in dit havengebied georganiseerd. Doel is om u als inwoner van deze regio kennis te laten maken met de vele activiteiten in de haven en de grote variatie aan bedrijven die er gevestigd zijn. De havens zijn van het grootste belang voor de Zeeuwse econo mie en die van Nederland. Wist u dat de Zeeuwse havens als het gaat om geladen en geloste goederen, personenauto's en andere producten, de derde plaats in ons land innemen? Daar mag Zeeland best een beetje trots op zijn! Op deze Open Havendag krijgt u de gelegenheid om nu eens met eigen ogen te zien wat er allemaal ge beurt in de Zeeuwse haven, hoe er wordt gewerkt, wat er wordt gemaakt en hoe de haven zich ontwikkelt. Veel bedrijven zetten deze dag ook hun deuren open, zodat u nu eens een onderneming 'vanbinnen' kan bekijken. Kijk voor meer informatie op www.zppc.nl. U bent op 31 mei aanstaande van 09.00 tot 16.00 uur van harte welkom in Vlissingen-Oost. Deze haven lééft; komt u het zelf maar ontdekken...! De havens van Borsels, Vlfssingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Neder land Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werk gelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd-worden. Over twee jaar worden in de haven van Vlissingen voor het eerst op grote schaal containers over geslagen. Dan gaat de Scaldia Container Terminal van start. De terminal wordt uitgebaat door een zogenoemde joint venture van twee Belgische haven- en transportbedrijven: Sea-lnvest en Zuid natie. De terminal wordt bijna 60 hectare ^voetbal velden) groot en er zullen uiteindelijk zo'n 250 mensen werk vinden. Afgelopen maand werd het startsein gegeven voor de voorbereidingen. De milieuvergunning voor de bouw van de terminal is binnen. Na een zorgvuldige proce dure waarin rekening is gehouden met bezwaren van omwonenden is toegestaan dat er zeven dagen per week, 24 uur per dag wordt gewerkt. Zeeland Seaports heeft inmiddels opdracht gegeven voor on der meer de bouw van de circa 1700 meter lange zee kade in de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost (gemeente Borsele). De bouw kost bijna 44 miljoen euro en moet in 600 kalenderdagen zijn uitgevoerd. Moderne terminal De Scaldia Container Terminal wordt in alle opzichten een moderne terminal die het milieu zo min mogelijk belast. De uitbaters van de terminal denken aan een combinatie van automatisering en mensenwerk, waardoor er meteen al behoefte is aan zo'n 100 mede werkers. Die zullen grotendeels uit Zeeland komen, als het aan de Vlaamse ondernemers ligt. Bij de aan- en afvoer van de containers is een grote rol weg gelegd voor de binnenvaart en de kustvaart. Van de 100 procent aangevoerde containers wordt straks 40 procent via kustvaart afgevoerd en van de resterende 60 procent zal nog eens 40 procent via de binnen vaart gaan. Het vervoer over water zal dus duidelijk groter zijn dan dat via spoor en over de weg. De nieuwe containerterminal wordt stukje bij beetje in gebruik genomen. Ongeveer over twee jaar (2010) gaat de eerste 600 meter kade in bedrijf. Twee jaar daarna, uiterlijk begin 2013, zal de Scaldia Container Terminal volledig in gebruik zijn. Jaarlijks worden dan één miljoen zeecontainers behandeld in Vlissin gen-Oost. De nieuwe terminal zet Vlissingen inter nationaal op de kaart als containerhaven. Dat is ook Het lijkt heel eenvoudig en misschien is het dat ook wel. Het ene bedrijf gebruikt het 'afval' van het andere als grondstof voor zijn product. Op dat prin cipe is het Biopark in Terneuzen gebaseerd. Door op deze manier nieuwe en bestaande bedrijven samen te brengen, wordt het milieu minder belast, preste ren de bedrijven beter en groeit de werkgelegenheid in de regio Terneuzen aanzienlijk. Eigenlijk kent het Biopark Terneuzen alleen maar winnaars. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het bij de start van dit bijzondere project vorig jaar complimentjes regende. 'Een prima voorbeeld van duurzaamheid; een voorbeeld voor Nederland en Europa' werd het genoemd en ook wel 'het ei van Colombus'. Biopark Terneuzen telt in eerste instantie zes bedrijven die allemaal 'iets aan elkaar kunnen hebben'. Door ze met elkaar te verbinden ('clusteren') profiteren ze van elkaar. Een voorbeeld: bij de productie van kunstmest bij Yara in Sluiskil ontstaat warmte en het broeikasgas CO2. Die warmte voert het bedrijf nu af via een koeltoren en in het Kanaal. De CO2 gaat ook de lucht in. Beide zijn evenwel heel goed te gebruiken in de kassen die op de Axelse Vlakte verrijzen. Van het afval uit die kassen kan in een biomassavergister weer elektriciteit worden gemaakt. Het gietwater voor de kassen kan weer wor den geleverd door de waterzuivering van Heros in Sluiskil die ook het restwater uit de kassen weer kan verwerken. De elektriciteit uit de biomassacentrale wordt gebruikt bij de productie van biodiesel en voor de verlichting van de kassen. Restwarmte zal ook wor den ingezet om de biomassa voor de centrale te drogen. Met het Biopark Terneuzen speelt Zeeland Seaports -als trekker van het project- in op de snelgroeiende vraag naar biobrandstoffen en de actuele gedachte om bedrijven bij elkaar te zetten en zo de belasting van het milieu te verminderen. Het Biopark is ook goed voor de bestaande bedrijven in het havengebied. Door dat ze van elkaar profiteren, kunnen ze goedkoper werken en dat is goed voor hun concurrentiepositie. De grote internationale bedrijven in de Terneuzense Kanaalzone krijgen daardoor een (nog) steviger posi tie op de wereldmarkt. Biopark Terneuzen is het resultaat van samenwerking tussen de provincie Zeeland, de gemeente Terneuzen, Zeeland Seaports en bedrijven als Yara, Nedalco, Cargill, EcoService Europe, Heros, Biomassa Unie, Rosendaai Energy en enkele grote kennis instellingen. De totale geplande investering van de deelnemende bedrijven bedraagt nu al een kleine 500 miljoen euro. Op termijn komt er wel extra werk voor zo'n 2000 mensen. Op 31 augustus start in Goes de Ride for the Roses. Meer dan 160 enthousiaste mensen werkzaam in het havengebied doen mee aan de 100 km rit en steunen hiermee de strijd tegen kanker. Meer informatie: www.ridefortheroses.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 8