Eerste grote containerterminal
Voorbeeld van duurzaamheid
Winnen!
Zeeland Seaports
Kom kijken hoe
de haven wérkt!
Haventeam rijdt voor KWF
Vlissingen
Terneuzen
info: www.zppc.nl
Wilt u kans maken op een exclusieve rond
vaart inclusief een hapje en een drankje
met de havenmeester? SMS dan: HAVEN
naar 4477 (maximaal één SMS retour,
kosten (f 0.25 per ontvangen SMS). Kijk op
www.zeelancl-seaports.com voor de voor
waarden.
gunstig voor de andere initiatieven (Westerschelde
Container Terminal, WCT en Verbrugge Container
Terminal, VCT) die zoals het er nu naar uitziet later
zullen worden gerealiseerd.
Bekijk nu de nieuwe
havenfilm op:
www.zeeland-seaports.com
Zeeland Seaports is eeri
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en de
cjemeenUic Rorseta,
1 ferneuzen en Vlissingen
-pariïcipfiröri'rAi:;, haven
'bedrijf is het verantwoor-
aclahik vbcrxlé cenriontisohé
T/ontwikkeling; nerbWenT
endédïouri en de axpiüi-
h :tatie van
- havèns', BijZeeiand \s\ -
röeapciftsiwerken.circa:é5:
mensen die samen
verantwooidehjk zijn voor
Het aantrokken van
meuwe bedrijven en de
uitgifte van grond
Aanleg, beheer en
Infrastructuur 'SBji
Zorgen voor viHighoid iri j
het algemeen en vuur een
veilig scheepvaartverkeer
jn het bijzonder..
Mot Haven in /ichi wü
Zeeland Staapor Fruiting
geven ovor het belang van
de Zeeuwse havens an de
ioi va» tiet havenbedrijf
hierin.
Schelpenpad 2
Haven-1151 -
Postbus 13?
4530 AC ïemeuzon
T 0116-647400
F 0115 T347 50Ü
poi'fdflzeolafu'! -seaports corn
www.zeoi.mcl' veapoi'ts.oorn
Port Authority
Met eigen ogen zien hoe de haven wérkt? Dat kan
op de Open Havendag in Vlissingen-Oost die zater
dag 31 mei voor de vierde keer wordt gehouden. De
dag is een initiatief van de Zeeland Port Promotion
Council (ZPPC) en wordt samen met Zeeland
Seaports en andere bedrijven en instellingen in dit
havengebied georganiseerd.
Doel is om u als inwoner van deze regio kennis te laten
maken met de vele activiteiten in de haven en de grote
variatie aan bedrijven die er gevestigd zijn. De havens
zijn van het grootste belang voor de Zeeuwse econo
mie en die van Nederland. Wist u dat de Zeeuwse
havens als het gaat om geladen en geloste goederen,
personenauto's en andere producten, de derde plaats
in ons land innemen? Daar mag Zeeland best een
beetje trots op zijn!
Op deze Open Havendag krijgt u de gelegenheid om
nu eens met eigen ogen te zien wat er allemaal ge
beurt in de Zeeuwse haven, hoe er wordt gewerkt, wat
er wordt gemaakt en hoe de haven zich ontwikkelt.
Veel bedrijven zetten deze dag ook hun deuren open,
zodat u nu eens een onderneming 'vanbinnen' kan
bekijken. Kijk voor meer informatie op www.zppc.nl.
U bent op 31 mei aanstaande van 09.00 tot 16.00 uur
van harte welkom in Vlissingen-Oost. Deze haven
lééft; komt u het zelf maar ontdekken...!
De havens van Borsels,
Vlfssingen en Terneuzen
vormen samen het derde
havengebied van Neder
land Met zijn bijdrage
aan de Zeeuwse werk
gelegenheid en economie
mag dit gebied met recht
het kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd-worden.
Over twee jaar worden in de haven van Vlissingen
voor het eerst op grote schaal containers over
geslagen. Dan gaat de Scaldia Container Terminal
van start. De terminal wordt uitgebaat door een
zogenoemde joint venture van twee Belgische
haven- en transportbedrijven: Sea-lnvest en Zuid
natie. De terminal wordt bijna 60 hectare ^voetbal
velden) groot en er zullen uiteindelijk zo'n 250
mensen werk vinden.
Afgelopen maand werd het startsein gegeven voor de
voorbereidingen. De milieuvergunning voor de bouw
van de terminal is binnen. Na een zorgvuldige proce
dure waarin rekening is gehouden met bezwaren van
omwonenden is toegestaan dat er zeven dagen
per week, 24 uur per dag wordt gewerkt. Zeeland
Seaports heeft inmiddels opdracht gegeven voor on
der meer de bouw van de circa 1700 meter lange zee
kade in de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost (gemeente
Borsele). De bouw kost bijna 44 miljoen euro en moet
in 600 kalenderdagen zijn uitgevoerd.
Moderne terminal
De Scaldia Container Terminal wordt in alle opzichten
een moderne terminal die het milieu zo min mogelijk
belast. De uitbaters van de terminal denken aan een
combinatie van automatisering en mensenwerk,
waardoor er meteen al behoefte is aan zo'n 100 mede
werkers. Die zullen grotendeels uit Zeeland komen,
als het aan de Vlaamse ondernemers ligt. Bij de
aan- en afvoer van de containers is een grote rol weg
gelegd voor de binnenvaart en de kustvaart. Van de
100 procent aangevoerde containers wordt straks 40
procent via kustvaart afgevoerd en van de resterende
60 procent zal nog eens 40 procent via de binnen
vaart gaan. Het vervoer over water zal dus duidelijk
groter zijn dan dat via spoor en over de weg.
De nieuwe containerterminal wordt stukje bij beetje
in gebruik genomen. Ongeveer over twee jaar (2010)
gaat de eerste 600 meter kade in bedrijf. Twee jaar
daarna, uiterlijk begin 2013, zal de Scaldia Container
Terminal volledig in gebruik zijn. Jaarlijks worden
dan één miljoen zeecontainers behandeld in Vlissin
gen-Oost. De nieuwe terminal zet Vlissingen inter
nationaal op de kaart als containerhaven. Dat is ook
Het lijkt heel eenvoudig en misschien is het dat ook
wel. Het ene bedrijf gebruikt het 'afval' van het
andere als grondstof voor zijn product. Op dat prin
cipe is het Biopark in Terneuzen gebaseerd. Door op
deze manier nieuwe en bestaande bedrijven samen
te brengen, wordt het milieu minder belast, preste
ren de bedrijven beter en groeit de werkgelegenheid
in de regio Terneuzen aanzienlijk.
Eigenlijk kent het Biopark Terneuzen alleen maar
winnaars. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom
het bij de start van dit bijzondere project vorig jaar
complimentjes regende. 'Een prima voorbeeld van
duurzaamheid; een voorbeeld voor Nederland en
Europa' werd het genoemd en ook wel 'het ei van
Colombus'. Biopark Terneuzen telt in eerste instantie
zes bedrijven die allemaal 'iets aan elkaar kunnen
hebben'. Door ze met elkaar te verbinden ('clusteren')
profiteren ze van elkaar.
Een voorbeeld: bij de productie van kunstmest bij Yara
in Sluiskil ontstaat warmte en het broeikasgas CO2.
Die warmte voert het bedrijf nu af via een koeltoren en
in het Kanaal. De CO2 gaat ook de lucht in. Beide zijn
evenwel heel goed te gebruiken in de kassen die op de
Axelse Vlakte verrijzen. Van het afval uit die kassen kan
in een biomassavergister weer elektriciteit worden
gemaakt. Het gietwater voor de kassen kan weer wor
den geleverd door de waterzuivering van Heros in
Sluiskil die ook het restwater uit de kassen weer kan
verwerken. De elektriciteit uit de biomassacentrale
wordt gebruikt bij de productie van biodiesel en voor
de verlichting van de kassen. Restwarmte zal ook wor
den ingezet om de biomassa voor de centrale te drogen.
Met het Biopark Terneuzen speelt Zeeland Seaports
-als trekker van het project- in op de snelgroeiende
vraag naar biobrandstoffen en de actuele gedachte
om bedrijven bij elkaar te zetten en zo de belasting van
het milieu te verminderen. Het Biopark is ook goed
voor de bestaande bedrijven in het havengebied. Door
dat ze van elkaar profiteren, kunnen ze goedkoper
werken en dat is goed voor hun concurrentiepositie.
De grote internationale bedrijven in de Terneuzense
Kanaalzone krijgen daardoor een (nog) steviger posi
tie op de wereldmarkt.
Biopark Terneuzen is het resultaat van samenwerking
tussen de provincie Zeeland, de gemeente Terneuzen,
Zeeland Seaports en bedrijven als Yara, Nedalco,
Cargill, EcoService Europe, Heros, Biomassa
Unie, Rosendaai Energy en enkele grote kennis
instellingen. De totale geplande investering van de
deelnemende bedrijven bedraagt nu al een kleine 500
miljoen euro. Op termijn komt er wel extra werk voor
zo'n 2000 mensen.
Op 31 augustus start in Goes de Ride for the Roses.
Meer dan 160 enthousiaste mensen werkzaam in het
havengebied doen mee aan de 100 km rit en steunen
hiermee de strijd tegen kanker. Meer informatie:
www.ridefortheroses.nl.