'Kunt u de kalkoeneven 'Stem wetten op elkaar af Netwerk van I Muis Leeuw De krant 5 weken voor 15 euro! PZC 0 2 Donderdag 15 mei 2008 PZC WILLEM VAN DAM Des nachts, wanneer ik de slaap niet goed kan vatten, wil ik nog wel eens met de afstandsbediening van de televisie spelen. Veel forsbeboezemde mevrouwen kom ik dan tegen, die mij hijgerig en soms met een oorverdo vende zachte g trachten te verleiden om een nummer te draaien opdat zij mij telefonisch aan mijn gerief kunnen hel pen. Preuts als ik ben, zap ik snel verder, op zoek naar een leerzaam natuurprogramma of een mooie film. Onvermijdelijk stuit ik daarbij steeds weer op herhalingen van Muis Leeuw. Bij Omroep Zeeland heerst kennelijk de overtuiging dat het kinderprogramma zó fantastisch is, dat kleuters er tot diep in de nacht naar blijven kijken. Of zou den ze daar in die studio aan de Kanaalstraat te Oost-Souburg misschien denken dat ik kinds ben geworden? Bassie Adriaan zijn erg, Kabouter Plop heeft ook een hoog irritatiegehalte, maar die muis en die leeuw spannen de kroon. De een praat raar en doet dom, de ander praat iets minder dom en doet iets minder raar, maar op een leukigheidje laten zij zich nooit betrappen. Ik heb mijn kleinkinderen, toen ze weer eens in een baldadige bui mijn boekenkast hadden leeggehaald, één keer voor de keus gesteld: of jullie kijken voor straf naar Muis Leeuw, of jullie gaan meteen naar bed. Nimmer zag ik ze zó rap naar hun slaapkamertjes vluchten. Slaapverwekkend zijn ze, Muis en Leeuw. En daarom blijf ik 's nachts naar die twee uitzien. In de zalige zekerheid, dat ik - zodra het duo op het scherm verschijnt - binnen een minuut in slaap glijd en weldadig kan dromen van welgevormde wulpse mevrouwen met een oor verdovende zachte g. 'Zouden ze misschien denken dat ik kinds ben geworden?' COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28,4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor €15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld Rekeningnummer van mijn rekening af te schrijven. Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere informatie Dat het de handel lamlegde is te veel gezegd, maar voor de winkelier van vandaag de dag is het met een kwakkelend pin-apparaat verdraaid lastig zaken doen. door Joeri Wisse Een béétje ondernemer laat zich natuurlijk niet uit het veld slaan door een com- puterstorinkje bij KPN. Naar schatting tientallen winkels en bedrijven moesten het gisteren zonder pinverbinding stellen. Crea tieve oplossingen bieden soelaas. Neem bijvoorbeeld boekhandel Het Paard van Troje in de Goese Gasthuisstraat. Die hebben een af spraak gemaakt met hun overbu ren, poelier HO Vers. „Als bij één van ons het pinapparaat niet werkt, mogen klanten aan de over kant van de straat geld opnemen, zodat ze toch contact kunnen afre kenen", zegt José Cijsouw van Het Paard van Troje. En jawel, afgelopen dinsdag was het zover. Vanwege de technische problemen bij KPN konden klan ten van de poelier hun gebraden kip of kalkoen niet pinnen, terwijl de overburen van de boekhandel het al twee dagen zonder internet moeten stellen. „Gelukkig doet on ze pin het wel. Meer dan de helft van de klanten rekent toch af met een pasje." Zodoende konden pinnende klan ten van HO Vers dinsdag terecht bij het Paard van Troje. Daar had den ze geluk mee, want eigenlijk had de boekhandel deze week al moeten beschikken over gloed nieuwe pin-apparaten. „En die nieuwe werken óók via internet", zegt Cijsouw. De pin mag het dan wel doen, een boekwinkel runnen zonder inter net is anno 2008 best lastig. „Kijk", zegt José, terwijl ze op haar collega wijst. „Op die landkaart staat geen prijsje. Normaal gesproken zou den we via het systeem de prijs op zoeken aan de hand van het ISBN-nummer. Dat kan nu niet." Ook het bestellen van boeken of het opzoeken van andere titels van een bepaalde auteur is lastig voor de medewerkers van het Paard van Troje. „We schrijven alles op een briefje. Dat neemt onze baas een paar keer per dag mee naar huis. Daar kan hij wél inloggen op het systeem." Bij HO Vers konden klanten giste ren al weer pinnen. Eigenaresse Monique Hoondert: „Gelukkig duurde het maar een dagje. Het Ome exc.ubóea» OQCR hei. cr^emök &R kcrj he|QQS «"ve-t Cje.pv> Ct ui ORCfen HofY eee 0i^ tpfv zou vervelend zijn geweest als de storing afgelopen zaterdag zou zijn geweest, zo vlak voor het pinkster weekend was het erg druk." Dat de netwerkproblemen van KPN zich net na de vakantie voor doen, is voor Anne-Marie de Ko ning van modezaak Jeans-Inn dan ook het enige lichtpuntje. „Dit is voor ons echt heel vervelend. Een T-shirt kunnen klanten nog wel eens contact afrekenen, maar jeans worden bijna altijd gepind. Het is niet alleen lastig voor de klant, die eerst een pinautomaat moet opzoeken. „Wij lopen ook klandizie mis", stelt De Koning. „Mensen zeggen dat ze terugko men om te pinnen, maar zien on derweg bij een andere winkel mis schien iets anders. Dat kun je ze natuurlijk niet kwalijk nemen." Ook de andere vestigingen van Jeans Inn moeten het zonder pin stellen. „En in ons filiaal in Vlissin- gen hebben ze ook geen telefoon, dat loopt namelijk ook via inter net", weet De Koning. „Echt vreselijk", vindt Franda Me- se, assistent drogist bij Unique de pinstoring. „Mensen hebben er ge lukkig wel begrip voor. Wij kun nen er tenslotte ook niets aan doen." Bij tabakswinkel Sima Totaal Ge mak moesten de vaste gokkers op de Engelse paardenraces een dagje overslaan. „De terminal die een verbinding legt, kunnen we vanwe ge de internetstoring niet aanmel den", weet verkoopster Anja Lak- ké. 'Welkom bij Bouwman', meldt het display van het pin-apparaat optimistisch. Helaas, ook bij de kle ding- en cadeauwinkel aan de Gro te Markt kan alleen contact betaal worden. Bedrijfsleider Marcel Bouwman raakt er niet van in pa niek. „Elk kwartaal is het wel een keer raak. Maar een hele dag zon der pin is wel erg lang." De storing die sinds dinsdag het centrale transportnet werk van KPN lamlegde, was giste ren aan het begin van de avond verholpen. Dat maakte het tele- combedrijf gisteravond bekend. De afgelopen nacht zouden nog wel reparatiewerkzaamheden wor den verricht, waardoor sommige klanten van KPN nog enige hinder Aan samenwerking tussen grensregio's kan veel worden verbeterd. door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - De Belg Francis De Smet merkt dagelijks hoe moeilijk het is om over de grens - in Ter neuzen - te werken. Tal van Bel gische en Nederlandse regeltjes zit ten elkaar in de weg. Dat is precies wat het Rijk moet aanpakken. Dat advies geeft de Raad voor het Openbaar Bestuur aan minister Guusje Ter Horst (Binnenlandse Zaken). De raad on derbouwt het advies met ervarin gen van mensen als De Smet. Zeven van de twaalf provincies werken samen met regio's over de grens. Zeeland en Vlaanderen slaan de handen ineen in drie ver banden. De minister wilde weten hoe de samenwerking tussen re gio's verloopt en of er zaken verbe terd moeten worden. De raad concludeert dat samenwer king tussen grensregio's 'essentieel is voor de ontwikkeling van een goede samenleving'. Het sterke is dat de samenwerking niet van bo venaf wordt opgedrongen. Dat komt de betrokkenheid van be stuurders om met collega's over de grens samen te werken ten goede. FJJ Het Rijk moet bij het maken van wetten veei meer rekening hou den met de gevolgen voor grens regio's. Wetten en regeis zitten eikaar nu te vaak in de weg. Het grootste probleem is dat natio nale wetten, regels niet op elkaar zijn afgestemd en diensten langs el kaar heen werken. Dat is ook wat Francis De Smet - die in het ziekenhuis in Terneuzen werkt - ervaart. Of het gaat om de Belastingdienst of om zorgverzeke ringen, grensarbeiders raken ver zeild in een administratief nie mandsland, stelt de commissie vast. Dat komt doordat samenwer king in de grensregio's te ad hoc is. Projecten hangen als los zand aan elkaar. Hoewel de projecten zeker hun nut hebben, moet het Rijk zich er nadrukkelijker mee gaan bemoeien. Zo moet de regering bij het maken van wetten veel meer rekening houden met de gevolgen in de grensregio's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2