onder Zeeuwse buschauffeurs
Klachten over werving Nem
GS voorkomen failliet
De Ruyterstichting
'Jarenoude verworvenheden in het gedrang'
Geen bus
Kreeft minister
is opgegeten
PIC Woensdag 14 mei 2008 3
Straks moeten buschauffeurs
langere diensten draaien en
mogen ze minder lang pau
ze nemen. Als het aan de gezamen
lijke werkgevers in het streekver
voer (Connexxion, Veolia Trans
port en Arriva) ligt, tenminste. Be
halve een loonsverhoging willen
de vakbonden met de twee dagen
durende staking ook tegen die
door de werkgevers voorgestelde
'verslechterde arbeidsvoorwaar
den' strijden.
Chauffeur Alex de Smet (59) heeft
nog net even tijd om een sigaretje
te roken, voordat hij van het bus
station in Terneuzen naar Hulst
rijdt. Hij is al 41 jaar lid van de
bond en twijfelde geen moment
om te staken.
„Ze bieden wel 12 procent voor
drie jaar, maar wat staat er tegen
over hé? We moeten er ook meer
voor gaan werken; veertig uur in
plaats van 36. En voor de vijftig
plussers willen ze atv-dagen
schrappen."
Kortom: een sigaar uit eigen doos,
vindt ook Jack d'Hooge van FNV
Bondgenoten. „Omgerekend beta
len we namelijk acht procent zelf."
Een wat jongere collega van De
Smet was nooit zo 'bonderig'. „Tot
we een brief kregen van de werkge
vers dat we de komende jaren tot
tien procent moeten inleveren en
dat er wordt gerommeld aan
atv-dagen."
Sinds kort is hij daarom ook lid ge-
van de vakbond. Overigens wil hij
liever niet met z'n naam in de
krant.
„De laatste keer dat er werd ge
staakt, dat was nog in de tijd dat
Connexxion in Zeeuws-Vlaande-
ren reed, werden juist die mensen
op het matje geroepen."
Op het busstation in Goes zijn de
werknemers van Connexxion over
tuigd van het nut van een staking.
„De publieksvriendelijke acties
maakten geen indruk", zegt H.
Reuling. „We kregen allemaal men
sen die profiteerden van het gratis
rijden, dus dan nu maar met har
dere maatregelen." 'Schorem was
het', zegt een buschauffeur met
Rotterdams accent. „De mensen
weten niet eens waarvoor we actie
voeren. Het begon allemaal bij de
privatisering", legt hij zijn passa
giers desgevraagd uit.
Daar is Wilfred de Kort uit Axel
het mee eens. Sinds het vervoer in
de regio's telkens opnieuw open
baar wordt aanbesteedt, schrijven
busmaatschappijen veel te laag in.
„Daarom proberen ze geld terug te
verdienen over de ruggen van de
chauffeurs door bepaalde verwor
venheden af te pakken", zegt de
Kort.
COMMENTAAR
Als de acties in het
busvervoer vandaag
aanslaan, ligt het
openbaar vervoer in
Zeeland lam. Dat wekt nogal
wat ergernis. Veel reizigers
vinden dat buschauffeurs niet
zomaar mogen staken. Want
het streekvervoer heeft een
belangrijke maatschappelijke
functie. Werk, school of
ziekenbezoek dulden geen
uitstel. Dus als het even kan
moet de bus rijden. Bovendien
heeft Zeeland net de ellende
van een treinloze maand achter
de rug. En op de veerboten kun
je nooit helemaal vertrouwen.
Daarom doet het hier extra pijn
als de bus niet rijdt.
De chauffeurs lijken zich echter
bewust van hun
verantwoordelijkheden. Ze
beperkten zich aanvankelijk tot
publieksvriendelijke acties. Die
hebben echter niet het
gewenste effect. Daarom
grijpen ze naar zwaardere
middelen. Ook nu de strijd om
meer loon heftiger wordt,
houden ze de juiste dosering
van hun acties in de gaten. In
de examentijd bijvoorbeeld
zullen ze wél rijden. Daarom
lijkt de aanpak van de
vervoersbonden vooralsnog te
billijken.
Wie de gevolgen al te pijnlijk
vindt en twijfelt of de
buschauffeurs in dit conflict
proportionele middelen
inzetten, kan daarover het
oordeel van de rechter vragen.
DEN HAAG - De eerste kreeft van
het seizoen, die minister Gerda
Verburg in Zierikzee kreeg, is 'zeer
waarschijnlijk geserveerd tijdens
de lunch'.
Dat schrijft Verburg in antwoord
op vragen van Kamerlid Esther
Ouwehand (Partij voor de Die
ren).
Volgens de minister is er geen be
wijs dat kreeften pijn of angst erva
ren. Ze neemt geen maatregelen te
gen levend koken.
Delta stapt opnieuw
naar de NMa om te
klagen over Nem.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta
krijgt dagelijks vijf tot tien klach
ten over de agressieve werving
door de Nederlandse Energie Maat
schappij. Delta stapt naar de NMa,
de Nem is zich van geen kwaad be
wust.
De nieuwe aanbieder van gas en
elektriciteit werft op een agressie
ve manier, aldus Delta. Mensen
die tijdens het telefoongesprek in
stemmen met het toesturen van
een informatiepakket zitten vast
aan een contract. Delta heeft daar
over al meermalen geklaagd bij de
kartelwaakhond NMa en energie
toezichthouder Dte. Delta doet dit
opnieuw, aldus woordvoerder
Peter Couwenberg. „Meer kunnen
we niet doen." Sinds de tweede
helft van vorig jaar bereiken Delta
aanhoudend klachten over de
nieuwe leverancier. Inmiddels gaat
het in totaal om enkele honderden
'Concurrentie is goed, maar
dan wel volgens de
fatsoensnormen'
klachten. „Mensen sluiten persoon
lijk een contract met de Nem. Del
ta is geen partij. We adviseren
mensen die geen contract willen
om binnen zeven dagen in een
aangetekende brief bezwaar aan te
tekenen." Als mensen willen over
stappen naar een andere leveran
cier is dat hun beslissing, zegt Cou
wenberg. „Concurrentie is goed,
maar wel volgens de fatsoensnor
men. Het valt op dat ons vooral
mensen bellen die of op oudere
leeftijd zijn of minder goed Neder
lands spreken. Durf als consument
nee te zeggen."
De Nem is zich van geen kwaad
bewust. „We werven niet op grote
schaal in Zeeland", reageert woord
voerder Marijke van Hooren. „We
luisteren alle tapes van de telefoon
gesprekken af om te controleren of
mensen de vragen goed hebben be
grepen. Wij hebben geen klachten
uit Zeeland ontvangen. Ook niet
van Delta."
Extra subsidie van
110.282 euro
beschikbaar gesteld.
door René Schrier
MIDDELBURG - Gedeputeerde Sta
ten hebben ingegrepen om te voor
komen dat de stichting 400 jaar
Michiel de Ruyter failliet gaat. Gis
teren hebben ze een aanvullende
subsidie beschikbaar gesteld van
110.282 euro.
Volgens GS is een faillissement ge
zien de hoofdelijke aansprakelijk
heid en de negatieve publiciteit
ten zeerste ongewenst. Het stich
tingsbestuur heeft zich grote in
spanningen getroost om de evene
menten tot een succes te maken,
melden GS.
Eerder al stelde de provincie een
half miljoen euro aan subsidie be
schikbaar voor de viering van de
400-ste geboortedag van Michiel
de Ruyter. Daarnaast is een subsi
die van 22.500 euro verleend in de
kosten van promotie in dagbladen.
Overigens heeft het stichtingsbe
stuur toegezegd zich in te zullen
zetten het tekort terug te brengen.
Volgens de accountant moet reke
ning worden gehouden met een
bedrag van 75.288 euro van oninba
re debiteuren.
GS zijn van plan de extra subsidie
te betalen uit de post Onvoorzien
Algemeen.
Cisteren reden de bussen nog, maar vandaag moeten de meeste reizigers waarschijnlijk zelf een alternatieve vorm van vervoer bedenken.