onder Zeeuwse buschauffeurs Klachten over werving Nem GS voorkomen failliet De Ruyterstichting 'Jarenoude verworvenheden in het gedrang' Geen bus Kreeft minister is opgegeten PIC Woensdag 14 mei 2008 3 Straks moeten buschauffeurs langere diensten draaien en mogen ze minder lang pau ze nemen. Als het aan de gezamen lijke werkgevers in het streekver voer (Connexxion, Veolia Trans port en Arriva) ligt, tenminste. Be halve een loonsverhoging willen de vakbonden met de twee dagen durende staking ook tegen die door de werkgevers voorgestelde 'verslechterde arbeidsvoorwaar den' strijden. Chauffeur Alex de Smet (59) heeft nog net even tijd om een sigaretje te roken, voordat hij van het bus station in Terneuzen naar Hulst rijdt. Hij is al 41 jaar lid van de bond en twijfelde geen moment om te staken. „Ze bieden wel 12 procent voor drie jaar, maar wat staat er tegen over hé? We moeten er ook meer voor gaan werken; veertig uur in plaats van 36. En voor de vijftig plussers willen ze atv-dagen schrappen." Kortom: een sigaar uit eigen doos, vindt ook Jack d'Hooge van FNV Bondgenoten. „Omgerekend beta len we namelijk acht procent zelf." Een wat jongere collega van De Smet was nooit zo 'bonderig'. „Tot we een brief kregen van de werkge vers dat we de komende jaren tot tien procent moeten inleveren en dat er wordt gerommeld aan atv-dagen." Sinds kort is hij daarom ook lid ge- van de vakbond. Overigens wil hij liever niet met z'n naam in de krant. „De laatste keer dat er werd ge staakt, dat was nog in de tijd dat Connexxion in Zeeuws-Vlaande- ren reed, werden juist die mensen op het matje geroepen." Op het busstation in Goes zijn de werknemers van Connexxion over tuigd van het nut van een staking. „De publieksvriendelijke acties maakten geen indruk", zegt H. Reuling. „We kregen allemaal men sen die profiteerden van het gratis rijden, dus dan nu maar met har dere maatregelen." 'Schorem was het', zegt een buschauffeur met Rotterdams accent. „De mensen weten niet eens waarvoor we actie voeren. Het begon allemaal bij de privatisering", legt hij zijn passa giers desgevraagd uit. Daar is Wilfred de Kort uit Axel het mee eens. Sinds het vervoer in de regio's telkens opnieuw open baar wordt aanbesteedt, schrijven busmaatschappijen veel te laag in. „Daarom proberen ze geld terug te verdienen over de ruggen van de chauffeurs door bepaalde verwor venheden af te pakken", zegt de Kort. COMMENTAAR Als de acties in het busvervoer vandaag aanslaan, ligt het openbaar vervoer in Zeeland lam. Dat wekt nogal wat ergernis. Veel reizigers vinden dat buschauffeurs niet zomaar mogen staken. Want het streekvervoer heeft een belangrijke maatschappelijke functie. Werk, school of ziekenbezoek dulden geen uitstel. Dus als het even kan moet de bus rijden. Bovendien heeft Zeeland net de ellende van een treinloze maand achter de rug. En op de veerboten kun je nooit helemaal vertrouwen. Daarom doet het hier extra pijn als de bus niet rijdt. De chauffeurs lijken zich echter bewust van hun verantwoordelijkheden. Ze beperkten zich aanvankelijk tot publieksvriendelijke acties. Die hebben echter niet het gewenste effect. Daarom grijpen ze naar zwaardere middelen. Ook nu de strijd om meer loon heftiger wordt, houden ze de juiste dosering van hun acties in de gaten. In de examentijd bijvoorbeeld zullen ze wél rijden. Daarom lijkt de aanpak van de vervoersbonden vooralsnog te billijken. Wie de gevolgen al te pijnlijk vindt en twijfelt of de buschauffeurs in dit conflict proportionele middelen inzetten, kan daarover het oordeel van de rechter vragen. DEN HAAG - De eerste kreeft van het seizoen, die minister Gerda Verburg in Zierikzee kreeg, is 'zeer waarschijnlijk geserveerd tijdens de lunch'. Dat schrijft Verburg in antwoord op vragen van Kamerlid Esther Ouwehand (Partij voor de Die ren). Volgens de minister is er geen be wijs dat kreeften pijn of angst erva ren. Ze neemt geen maatregelen te gen levend koken. Delta stapt opnieuw naar de NMa om te klagen over Nem. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta krijgt dagelijks vijf tot tien klach ten over de agressieve werving door de Nederlandse Energie Maat schappij. Delta stapt naar de NMa, de Nem is zich van geen kwaad be wust. De nieuwe aanbieder van gas en elektriciteit werft op een agressie ve manier, aldus Delta. Mensen die tijdens het telefoongesprek in stemmen met het toesturen van een informatiepakket zitten vast aan een contract. Delta heeft daar over al meermalen geklaagd bij de kartelwaakhond NMa en energie toezichthouder Dte. Delta doet dit opnieuw, aldus woordvoerder Peter Couwenberg. „Meer kunnen we niet doen." Sinds de tweede helft van vorig jaar bereiken Delta aanhoudend klachten over de nieuwe leverancier. Inmiddels gaat het in totaal om enkele honderden 'Concurrentie is goed, maar dan wel volgens de fatsoensnormen' klachten. „Mensen sluiten persoon lijk een contract met de Nem. Del ta is geen partij. We adviseren mensen die geen contract willen om binnen zeven dagen in een aangetekende brief bezwaar aan te tekenen." Als mensen willen over stappen naar een andere leveran cier is dat hun beslissing, zegt Cou wenberg. „Concurrentie is goed, maar wel volgens de fatsoensnor men. Het valt op dat ons vooral mensen bellen die of op oudere leeftijd zijn of minder goed Neder lands spreken. Durf als consument nee te zeggen." De Nem is zich van geen kwaad bewust. „We werven niet op grote schaal in Zeeland", reageert woord voerder Marijke van Hooren. „We luisteren alle tapes van de telefoon gesprekken af om te controleren of mensen de vragen goed hebben be grepen. Wij hebben geen klachten uit Zeeland ontvangen. Ook niet van Delta." Extra subsidie van 110.282 euro beschikbaar gesteld. door René Schrier MIDDELBURG - Gedeputeerde Sta ten hebben ingegrepen om te voor komen dat de stichting 400 jaar Michiel de Ruyter failliet gaat. Gis teren hebben ze een aanvullende subsidie beschikbaar gesteld van 110.282 euro. Volgens GS is een faillissement ge zien de hoofdelijke aansprakelijk heid en de negatieve publiciteit ten zeerste ongewenst. Het stich tingsbestuur heeft zich grote in spanningen getroost om de evene menten tot een succes te maken, melden GS. Eerder al stelde de provincie een half miljoen euro aan subsidie be schikbaar voor de viering van de 400-ste geboortedag van Michiel de Ruyter. Daarnaast is een subsi die van 22.500 euro verleend in de kosten van promotie in dagbladen. Overigens heeft het stichtingsbe stuur toegezegd zich in te zullen zetten het tekort terug te brengen. Volgens de accountant moet reke ning worden gehouden met een bedrag van 75.288 euro van oninba re debiteuren. GS zijn van plan de extra subsidie te betalen uit de post Onvoorzien Algemeen. Cisteren reden de bussen nog, maar vandaag moeten de meeste reizigers waarschijnlijk zelf een alternatieve vorm van vervoer bedenken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3