In mijn oren klinkt pretentieloos niet al te lovend, maar pretentieloos kan ook héérlijk zijn. UITGAANSTIP PZC Dinsdag 13 mei 2008 45 AGENDA THEATER Simone Kleinsma Theaterconcert. Uitverkocht Goes, De Mythe, 20.00 uur. Karin Bloemen Theaterconcert. Uitverkocht Terneuzen, Scheldetheater, 20.00 uur. FILM;,; KBS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Speed Racer: 20.00 uur; What happens in Vegas: 20.00 uur; Dunya Desie: 20.00 uur; Juno: 20.30 uur. GOES 't Beest, TBS: 20.30 uur; Merral, Dunya Desie: 20.00 uur; Speed Racer: 20.00 uur; What happens in Vegas: 20.15 uur; Zomerhitte: 20.00 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Promises: 20.00 uur. TERNEUZEN Merral, Dunya Desie: 20.00 uur; Speed Racer: 20.00 uur Vantage point: 20.00 EXPOSITIES p- Kust van Vlissingen Bewoners van Ter Reede en Weyevliet hebben hun ideeën over de kust van VI singen verwerkt in keramiektegels. Vlissingen,Verpleeghuis Weydevliet, 9.00-17.00 uur. Te zien t/m 30 juni. meer agendanieuws op www.pzc.nl uur; What happens in Vegas: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, Alvin and the Chipmunks: 14.00 uur; Dan in real life: 16.15 en 19.30 uur; Doomsday: 22.00 uur; Dunya Desie: 16.15 uur; Fool's gold: 19.15 en 22.00 uur; Horton: 13.45 uur; Iron man: 13.45, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; Meet The Spartans: 21.45 uur; Paris: 19.30 uur; Seven years in Tibet: 14.00 uur; Speed ra cer: 13.45, 16.30 en 19.15 uur; Taken: 21.45 uur; The kite runner: 16.15 uur; Vantage point: 22.00 uur; What happens in Vegas: 13.45,16.15,19.15 en 22.00 uur; Zomerhitte: 14.00 en 19.30 uur. Theo Maassen speelt de hoofdrol in de psychologische thriller TBS. foto GPD/ Irene Wouters In CineCity in Vlissingen is vanavond in het kader van 'Film by the Sea door het jaar' de film Paris te zien. Een Parijzenaar krijgt te horen dat hij ernstig ziek is en vraagt zich af of hij snel zal sterven. Zijn nieuwe condi tie geeft hem een volledig andere kijk op het leven en de mensen die zijn pad kruisen. Het leven wordt opeens duizendmaal intenser en alle mensen, van welke sekse, religie, ras, leeftijd of wat dan ook, zijn bijzonder voor hem. De film volgt vervolgens de levens van negen Parij- zenaars die in grote of kleinere mate in zijn leefomgl^ ving terecht komen en hoe hun levens, die op het eer ste gezicht niet interessant zijn, voor henzelf toch zeer bijzonder zijn. Cédric Klapisch regisseerde deze Franse rolprent met Romain Duris, Juliette Binoche (foto) en Albert Dupontel in de hoofdrollen. Paris draait van avond vanaf 19.30 uur. foto PR NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Stel dat ik mij 's avonds zou kun nen bezighouden met zoiets als mediteren. Of met het (her)lezen van een schitterende roman, of het (her)bekijken van een prachtige film. Of met een mooi gesprek met een goede vriend. Wat zou mij dan tóch uit mijn huis kunnen krijgen? Iets gelijkwaardigs op het toneel, natuurlijk. De zekerheid dat je dat ook echt zult krijgen, heb je soms. Soms ook niet, maar dan heb je nog altijd de knagende onzekerheid dat je misschien iets zult missen door thuis te blijven. En dus ga je tóch. En nadien heb je dan het achteraf-gevoel. Dat toetst of het allemaal de moeite waard was. Het achteraf-gevoel moet niet verward worden met het tijdens-gevoel. Dat tij dens-gevoel kan op zichzelf staan. En kan ook best goed zijn, zoals afgelopen vrij dag bij het vrij jonge trio Brokstukken, dat in De Wegwijzer zijn avondvullende programma Rode Dwerg bracht. Hun tweede, na de finale van het Leids Caba retfestival in 2005 en Doggy Punch in 2007. Een programma vol 'fysieke humor, muzikaliteit, absurditeit en theatraliteit'. En vooral veel flauwekul. Tijdens de voor stelling is dat allemaal heel vermakelijk. Klappen met één hand, tweestemmig flui ten. Rare stemmetjes a la La Linea, voor wie zich die komische pauzefilmpjes uit de jaren zeventig, van Osvaldo Cavandoli, nog kan herinneren. Een parodie op het levenslied. Een paar sketches uit het be jaardentehuis. Een ffankenstein-achtige wedergeboorte. Een doldwaze toespraak bij een begrafenis, vol dominee-galm. Losse flodders, dat lijken het. Zon der lijn, zonder bedoeling. Pas langzamer hand ontstaat er toch zoiets als een 'lo gisch geheel'. Thema's keren terug, wat een half-affe scène lijkt vóór de pauze, wordt nadien toch nog afgemaakt. )e wordt er wel niet wijzer van, daarvoor blijft het te absurdistisch, maar toch geeft het voldoening. Een gevoel van bewonde ring ook, voor hoe de ene scène in de an dere overloopt. Daarin zijn deze drie he ren toch wel uniek. Want ze durven wel te spotten met theaterwetten, en maken het opzettelijk klungeliger dan menig an der zou wagen. Daarna is er het achter af-gevoel. Waar ging dit nu eigenlijk over. Of óm. 'Zapcabaret voor gevorderden' zegt het persbericht. Dat vind ik te veel eer. 'Pretentieloze humor', daar kan ik al beter mee akkoord gaan. In mijn oren klinkt pretentieloos niet al te lovend, maar toch heb ik er geen moeite mee dat dit pretentieloos was. Dat kan ook héér lijk zijn. Maar achteraf bekruipt me ook het minder leuke gevoel, dat sommige Het trio Brokstukken. dingen behoorlijk oubollig waren. En dat had dan misschien toch beter uitgespeeld moeten worden. Want nu blijf ik zitten met het gevoel dat ik me heb laten amuse ren door ordinaire oubolligheid, en dat vind ik nogal zwak van mezelf. En er is nog iets. De voorstelling zit knap in elkaar, wellicht ook dankzij de regie van Titus Tiel GroenestegeMaar er zit ook iets onevenwichtigs in het geheel. Ik kan het niet goed duiden. Zou het de sa menstelling van de groep kunnen zijn? Ei genlijk zijn Korneel Evers, Christopher Perryman en Arjan Smit drie totaal ver schillende theaterpersoonlijkheden. Met totaal verschillende talenten. Perryman is de ideale underdog, met zijn gezicht dat één groot wandelend vraagteken is. En zo'n sluw mannetje als Arjan Smit kan hem perfect elke keer opnieuw overbluf fen en aftroeven. Voor dat spel is geen derde nodig. Conclusie: soms was er ge- foto Harry Kies theaterproducties woon iemand te veel op het podium. Deze week is er op de podia in Zeeland alleen op mu zikaal gebied iets te beleven. Daarom wijk ik nog een keer uit naar onze zuiderbu ren, om daar het werk van een landge noot te gaan bekijken. In Gent speelt na melijk op wo 14/05, do 15/05, vr 16/05 en za 17/05 in de schouwburg van NTGent het befaamde stuk De koning sterft. Een stuk dat nog maar zelden wordt gespeeld, terwijl het toch één van de topstukken is van het absurde theater. Geregisseerd door Aus Greidanus jr., zoon van de be roemde senior van het Appeltheater. Met onder meer. Steven Van Watermeulen, een schitterende acteur die ik graag weer eens zou zien. Reserveren kan telefo nisch: 0032 9 225 0101. Reageren kan via: wiUem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 47