Blues en jazz smeden band binnen de kerk 44 Dinsdag 13 mei 2008 PZC Mix van blues en bijbel en barmhartige jazz die warmbloedig maakt. door René de Dreu en Ali Pankow KWADDENDAMME - In de Bonifa- tiuskerk van Kwadendamme heerst zondagochtend serene rust. Buiten ronken al aardig wat Har- leys met hun berijders richting huis. Op de officiële en geïmprovi seerde campings wrijven andere festivalgasten loom en lui nog de blues uit hun ogen. Kwadendam me herpakt zich na twee dagen fes tivalleven met 1200 tijdelijke dorps bewoners extra. De RK kerk naast het festivalterrein gaat die ochtend op kerkwaardige manier een eind aan het festival breien met een bij zondere eucharistieviering in een mix van blues en bijbel. Een volle kerk, met herkenbaar her en der een T-shirt dat aan een bluesoptre den de dagen hiervoor herinnert of met de hele line-up van het fes tival. Het blijft stil in de kerk tot dat de zes muzikanten van het Bel gische Soul Spirit met meerstem mige a capella zang de eerste gospelmis inluiden. Geen applaus, laats staan yells of fluitconcerten. De zuivere zang en de wonderbaarlijke akoestiek lij ken de stilte na die eerste negro spiritual af te dwingen. Het is ten slotte een godshuis. Pastoor Paul Verbeek verbreekt die stilte met een lofzang op het initiatief en de steun van de organisatoren van het festival voor de eerste go spel-mis. Hij rept zelfs van de start van een nieuwe traditie - de Sun day after - in het bluesdorp. Preek en muziek wisselen elkaar af Soul Spirit pakt uit met passende gospels waaronder Somebody is cal ling my name, Down to the river to pray en You don't knock. Ook het 'Net als bij jazz ruimte laten voor de ander en het beste van onzelf meebrengen' folky en meer wereldse The water is wide en het country-achtige I see the light komen aan bod. Na Hap py Day en een ovationeel applaus is het 16e Kwadendamme bluesfes tival geschiedenis. In de Nieuwe Kerk in Middelburg barst zondagmiddag het festijn meteen los als the Brooks Tegler Swing Band, The Original Zealand Street Parade Jazzband, zangeres Machteld Cambridge en dominee Gert Jan Smit in optocht zingend Just a little while to stay here de goed bezette kerk binnenkomen. Deze dienst in het kader het Zeeuws Jazzfestival Middelburg be hoort inmiddels tot de traditie. „In jazz komt alles samen, een smeltkroes van allerlei muziekin- vloeden. Laten we het in het leven net zo doen als bij jazz. Ruimte la tend voor de ander, brengt ieder een het beste van zichzelf mee. Dat maakt warmbloedig, iedereen kan genieten en je wordt er zelf ook beter van", luidt de kern van Smits overdenking. Machteld Cambridge begint met een ingetogen versie van What a wonderful world en barst vervol gens los in Do oh do Lord. Vooral de indrukwekkende solo's van de drie blazers: Antoine Trommelen (saxofoon), Simon Stribing (trompet) en Eiji Hanaoka (klari net) dwingen diepe bewondering af Het spel van Brooks Tegler (drums), Masato Kobayashi (bas) en Harry Kanters (piano) doet daar overigens niet voor onder. De uitvoering van What a friend we have in Jesus leidt tot een tussen tijds ovationeel staand applaus. Bob van Koetsveld weet in zijn dankwoord namens de organisatie aan de predikant het publiek an dermaal omhoog te krijgen. Blues en bijbel in RK-kerk Kwadendamme. foto Ronald den Dekker Zangeres Machteld Cambridge: Do oh do Lord. foto Ruben Oreel Optredens van Archie Schepp, E.S.T. en Maceo Parker hoogtepunten. door Mischa Beckers MIDDELBURG - Moderne varianten en oude traditie kenmerkten het tweede Internationale Jazzfestival Middelburg dit pinksterweekend. Daarnaast presenteerde de aanko mende generatie jazzmuzikanten zich, zoals talent van het Conserva torium Gent. Op het Abdijplein was zaterdagmiddag ook de finale van de eerste Junior Jazz Award Zeeland. „Jazz, dat betekent toch zwetende in zichzelf gekeerde oude mannen op een podium?", informeerde pre sentator Eric Holm gekscherend. Gelukkig concludeerde hij al snel dat jazz juist hip is, want: „Het staat aan de basis van de huidige funk, hiphop en R 'n' B." j Zes finalisten toonden aan dat Zee land rijk is aan jazz-talent. Stefan van der Harst produceerde voor 1 een dertienjarige een subtiele, krachtige maar zwoele klank. Pia nist Joel Dieleman, die meedeed onder eigen naam en met de band Joiris, kreeg van de jury een pluim voor zijn mooie aanslag. Maar win naar 2jazz stak met kop en schou ders boven de rest uit. Onder ande re twee nummers van Charlie Par ker werden zelfverzekerd en met gevoel voor dynamiek uitgevoerd. „Deze jongens hebben heel veel ta lent. Net als in de voorronde vond ik het weer een genoegen om naar i ze te mogen luisteren", aldus jury lid Mark van der Feen. Natuurlijk speelden ook veel van de grotere namen op het Abdij plein. Zaterdagavond opende Bob by Previte met een soort moderne grote-stadjazz. Ogenschijnlijk heel ontspannen legde hij de basis voor veelal swingende nummers. De goede luisteraar ontdekte echter de achterliggende complexe ritmes en afwisselende maatsoorten. Pre vite bewees dat hij een drummer is met een volstrekt eigen invul ling van het spel. Jazzlegende Archie Shepp (1937) beet de geluidstechnicus toe: „Zorg voor een goed zanggeluid en geef me goeie microfoons, want om deze heb ik niet ge vraagd." Wat echter volgde, was een uniek optreden. Shepp begon in de meer traditionele hardbop stijl waarin hij direct zijn bekende harde saxofoongeluid met zijn ty pische timing en frasering etaleer de. De man is sinds lang een voor vechter van gelijke rechten voor de zwarte mens in de Verenigde Sta ten. Dit kwam goed tot uiting in de composities met wortels in de blues en gospel. Met veel controle over zijn krachtige stem zong en declameerde hij bijvoorbeeld I can't go back to New Orleans en Trippin. Zondagavond speelde Iatin-jazz band Panchito nummers van band leider en gitarist André van Berlo. Een gedegen band die helaas wel iets mist van de podiumpresenta tie die bij collega's zoals New Cool Collective in ruime mate aanwezig is. Een absoluut hoogtepunt werd het optreden van het Esbjörn Svensson Trio, ofwel E.S.T. In de eerste drie kwartier, een aaneenrij ging van onder andere vier num mers van het album Tuesday Won derland, demonstreerde E.S.T. waar het voor staat: elementen uit Pianist Ebsjörn Svensson van het jazztrio E.S.T. foto Ruben Oreel allerlei muziekstijlen hier en daar ondersteund door geluidseffecten, weergaloze instrumentbeheersing in wijd uitgebouwde improvisaties en bijna trans opwekkende herha lingen van soms op topsnelheid ge dubbelde loopjes. Na een minuten lange staande ovatie kwam het trio terug. Het nummer Goldwrap - uitgebracht als single met video clip, niet echt gebruikelijk in jazz- gerelateerde muziek - werd in de laatste toegift door een deel van het publiek met luid gejuich ont vangen. Maandagmiddag opende Eric Vloeimans met zijn band Gate crash. De sympathieke Vloei mans en ook 'de man waar hij sinds lange tijd muzikaal ver liefd op is', Jeroen van Vliet, lieten zich er door het vroege tijdstip niet van weerhouden extatische improvisaties te geven op num mers van de cd's Gatecrashin' en Hyper. Een strakkere band dan die van Maceo Parker is niet verkrijgbaar. Corey Parker zong We're gonna drop some funk on you en dat is wat er meer dan twee uur lang ge beurde. Parker is een rasentertai ner. Lang uitgesponnen funknum- mers, waaronder enkele uit het la- mes Brown-repertoire, wisselde hij af met anekdotes, duetten waar hij zijn staccato saxofoonspel maxi maal uitbuitte en citaten uit gevoe ligere nummers zoals Georgia on my Mind. Het publiek genoot met volle teugen. Het jazzfestival trok zo'n 350 tot 400 bezoekers per avond. Bij Ma ceo Parker waren dat er nog zo'n honderd extra.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 46