velden
üüia
'Ik heb hier mensen zien huilen van heimwee: ja, zo was het vroeger precies.'
Leo van den Ende, schilder
mocht niet naar de kunstacademie, omdat
zijn vader - hoewel zelf ook kunstschilder -
een armoedig bestaan vreesde. Zo sleet Van
den Ende de eerste helft van zijn leven op
kantoor. „Ik heb het geschopt tot hoofd in
koop van een Arabische oliemaatschappij.
Toen ik 48 was volgde er een massaontslag.
Dat was het moment voor mij om als be
roepsschilder verder te gaan."
De eerste jaren waren mager, zoals zijn vader
had voorspeld, maar eind jaren tachtig maakt
hij een klapper met een opdracht voor het Ja
panse Holland Village in Nagasaki. Hij mocht
66 schilderijen leveren. Met veel tulpen en
bollenvelden uiteraard. Zijn specialiteit. Het
werd zijn doorbraak als schilder. „Het panora
ma is mijn aanklacht tegen het verdwijnen
van de bollenvelden hier in de omgeving. Ik
heb ze door de jaren heen zien verdwijnen.
Allemaal vanwege oprukkende woningbouw,
nieuwe bedrijventerreinen. Doodzonde. Er is
nog maar 15 procent over van pakweg dertig,
veertig jaar geleden."
In zijn panorama heeft hij uit alle dorpen in
de bollenstreek karakteristieke elementen ge
schilderd: een kerktoren, een bollenschuur,
een watertoren, boerderijen. „Vooral oudere
emigranten vinden hier, wat ze tot hun
schrik buiten niet meer zien. Ik heb hier men
sen zien huilen van heimwee: ja, zo was het
vroeger precies, zeggen ze dan."
CV Panorama Tulipland, geopend tot en met 25
mei, dagelijks van 10.00 uur tot 17.30 uur
■m www.tulipland.nl
www.vandenendepanorama.com
Het doek is deels in samenspraak met het publiek tot stand gekomen. „Had ik bijvoorbeeld een
huisje in een huizenrij vergeten. Hup, huisje erbij."
PZC Zaterdag 10 mei 2008 1 7
kunnen en konden de schilder altijd aanspreken als hij bezig is. En dat gebeurt zonder
enige schroom.
In het complex verkopen ook andere kunstenaars hun werk, als het maar met bloemen te maken
heeft en dan het liefst tulpen.