77? Uitgeversstrijd om eigentijdse moeders [GS media@wegener.nl X media Nepperij is steeds moeilijker onder de pet te houden redactie.media@wegener.nl IB 024-3650570 Hoorspel 'Het Bureau' nog een maand op internet Het Bureau, een hoorspel in 475 afle veringen gebaseerd op de 7-delige romancyclus van de 1 mei overle den schrijver J.J. Voskuil, werd uitge zonden op de radio van 5 april 2004 tot en met 26 mei 2006. Het Bureau is tot twee jaar na de laatste radio uitzending ook op internet te beluis teren en te downloaden. Op 27 mei wordt de website gesloten. www.hoorspelhetbureau.nl Verenigde Staten vinden 'De Gouden Kooi' te duur Amerika blijft verstoken van De Gou den Kooi. Televisienetwerk ABC had een optie op het format, maar heeft afgezien van de aankoop. Dat ver telt een woordvoerder van De Mol in de Volkskrant. ABC vond de pro ductie van het spraakmakende pro gramma te duur. De Gouden Kooi maakt nog steeds kans op buiten lands succes. Onder meer in Duits land en Frankrijk zouden zenders geïnteresseerd zijn. 'Cap Award' is vervanger van 'Mis(s) Verkiezing' In 2006 en 2007 hield de Tros een missverkiezing voor vrouwen met een handicap. Dit jaar zendt de Tros op 29 augustus de Cap Award 2008 uit. Hierin krijgt de man of vrouw die zijn of haar handicap heeft om gezet in een ongekend talent de Cap Award uitgereikt. Het program ma wordt gepresenteerd door Lucil le Werner en Jaap Jongbloed. Kandi daten kunnen zich tot 1 juni aanmel den via lucille@tros.nl 151024-3650570 PZC lllll Zaterdag 10 mei 2008 kandidaten voor Herman den Blij- ker zich spontaan op of benadert de horecareus zelf ook camerage- nieke collega's? Op internet buitelen cynische reac ties en vergelijkbare verhalen over elkaar heen, wanneer het zoveelste bericht over kijkersbedrog wordt gepost. De één beschuldigt Help, Mijn Man Is Klusser ook van beso demieteren, een ander vat kernach tig samen dat 'iedereen toch weet dat alles nep is op tv'. Maarten Reesink, televisieweten schapper en auteur van meerdere boeken over reality, constateert dat nepperij door internet 'steeds moeilijker onder de pet' te houden is. En ja, reality is lang niet altijd echt. „Van De Gouden Kooi is be kend dat de redactie, tot aan John de Mol in hoogsteigen persoon, af en toe bewoners een peptalk gaf om het diplomatiek te zeggen. De show moest menselijker worden dan Big Brother, maar om het boeiend te houden, bleek het no dig om te sturen." Het is een spagaat waarin ook ma kers van minder grensverleggende reality en zelfs ook talkshows zich bevinden. „We willen normale mensen zien die zichzelf zijn, maar niemand is op elk moment van de dag even boeiend of bril jant. Of uitgerekend op het mo ment dat de camera's draaien. De meeste levens zijn domweg niet in teressant genoeg om minimaal der tig minuten mee te vullen. Dus ik snap wel dat makers er wat impul sen ingooien." Reesink ziet er wei nig kwaad in, zolang het geen jour nalistieke programma's betreft. Overigens is er geen reden om nos talgisch te doen: nepperij is van al le tijden. Denk aan de hoofden- affaire van Willibrord Frequin. En de felbegeerde vrijgezel uit de des tijds omstreden show Ja, Ik Wil Een Miljonair, die een homoseksue le klant van producent Endemol bleek. De Grote Donorshow van BNN bleek helemaal een grote 'hoax' en dat vond iedereen achter af prachtig. Televisiemaker Ton van Rooijen kreeg het wel hard te verduren toen onthuld werd dat hij een escortbureau inschakelde, toen hij een vrouw nodig had die gigolo's inhuurt. Dat de pornoactri ce op haar beurt eveneens vaak seks had tegen betaling werd in de uitzending uiteraard keurig verzwe gen. Van Rooijen, nadat hij uitgere kend door een roddelblad werd ge confronteerd met het feit dat de be wuste vrouw zelfs een directe colle ga van de geïnterviewde gigolo bleek te zijn: „Weet je, wij spelen de waarheid na. We kunnen na tuurlijk niet overal met de camera bij zijn." Pgr Reageren? L - redactie.media@wegener.nl Michael Boogerd baalde ervan dat hij voor het programma Surviving Nature herhaaldelijk heen en weer moest lopen om een korte scène mooi in beeld te krijgen. foto Beote van der Wilt, Mare CorneSissen door André Keikes M et de komst van het glossy maandblad Mama betreedt de grote Zweed se uitgevers groep Bonnier deze maand de Ne derlandse markt. Bonnier is de Zweedse tegenvoeter van het Finse Sanoma, dat in 2001 met de overna me van de publiekstijdschriften van VNU (onder meer Margriet, Vi va, Story) in korte tijd ook in ons land een zwaargewicht op tijd- schriftengebied is geworden. De lancering van Mama is de eer ste stap van Bonnier in ons land, maar ongetwijfeld niet de laatste. De Nederlandse markt wordt door de Zweden gezien als vergelijkbaar met die in eigen land. Het is daar mee een aantrekkelijke startplaats voor de rest van Europa. Zweden en Finland zijn als Neder land en België. Bonnier ziet het suc ces van Sanoma ongetwijfeld met lede ogen aan. Het bedrijf is eige naar van veel Zweedse dagbladen, waaronder de grootste (Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenskan) en vier tijdschriftenuitgevers die wereldwijd actief zijn, maar heeft in Europa nog nauwelijks voet aan de grond. Daar moet nu verande ring in komen. Dat Sanoma niet gaat zitten af wachten, ligt voor de hand. Net voor Bonniers titel Mama ver schijnt van Sanoma het blad Kek- Mama. Eerder was van Sanoma al VivaMama verschenen, voor vrou wen die zwanger willen worden of het al zijn. Het nieuwe glossy maandblad Ma ma van Bonnier is bedoeld voor moeders met kinderen tussen 0 en 8 jaar, maar het is feitelijk meer een blad voor vrouwen dan voor moeders. De Zweden benaderen kinderen als deel van het bestaan en niet als middelpunt van alles ('Het eerste Nederlandse tijdschrift dat laat zien, dat je met kinderen nog steeds je fabulous zelf kunt zijn'). Volgens de uitgever bedacht de Zweedse moeder Carina Nunstedt de formule, omdat ze alleen maar traditionele 'kinderbladen' in de winkel vond, terwijl vrouwen toch vrouwen blijven, ook als ze moe der zijn geworden. Heftige opvoed- kwesties horen er dan ook niet in thuis. Sanoma kiest hetzelfde per spectief In beide bladen staan dus niet alleen artikelen die het moeder/kind-zijn overstijgen, maar ook meer advertenties over mode, cosmetica, wonen en koken dan over luiers en babyshampoo. De Nederlandse Mama (oplage 90.000, verschijnt maandelijks) kan vrijelijk putten uit de gelijkna mige Zweedse succestitel, is iets gro ter van formaat dan VivaMama en KekMama en heeft ook een luxere uitstraling. Met name op het ge bied van fotografie en vormgeving. Een los nummer kost ter kennisma king 2,95 euro. KekMama (oplage 90.000, ver schijnt tweemaandelijks) heeft een wat praktischer benadering en kost ter kennismaking 1,95 euro. Wat thema's betreft, zit het tijdschrift heel dicht in de buurt van Bon niers Mama, maar de invulling is wat nuchterder, zo lijkt het. Je moet er 'wat aan hebben'. Zoals in het eerste nummer '22 tips om ont spannen te blijven'. Ook op Viva Mama (oplage 58.000, verschijnt tweemaandelijks, los nummer 2,99 euro) is deze karakterisering van toepassing. Alleen is dit blad geen glossy. Door te kiezen voor de moeder met kinderen en niet voor de kin deren met moeder, kun je spreken van een nieuwe formule. De succes sen in Zweden bewijzen wel dat die de doelgroep aanspreekt. Een beetje risico kleeft er wel aan: ra ken de kinderen wat te ver op de achtergrond, dan heb je geen gespe cialiseerd blad meer nodig. Mode, cosmetica, reizen, wonen en koken in een glossy jas, waar zagen we dat meer?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 173