Familie Baby's praten vlotter met 'G Stevig staan als een gorilla Eerst denken, dan doen 1 8 Vrijdag 9 mei 2008 PZC OPVOEDEN door Annie de Vreugd Vanuit impulsiviteit handelen, leidt tot oppervlakkig bestaan We kochten dat leuke bankstel in een opwelling. Pas achteraf realiseerden we ons dat we er eigenlijk het geld niet voor hadden. Wat onze ogen zien, willen we hebben en graag meteen. We zien wel hoe we dat volgend jaar aflossen. De mens is vaak een impulsief wezen dat zich zelf moeilijk in toom kan houden. Die dikke reep chocolade die ons in de keukenkast ligt toe te lachen, moet gewoon op. Pas bij het laatste stukje bedenken we dat we met onszelf had den afgesproken dat er tien kilo af moet en we dit soort buite nissige eetgewoonten zouden stoppen. Bovendien was het een reep pure chocolade, terwijl we melkchocolade met hazelno ten veel lekkerder vinden. Dikke spijt achteraf als we op de weegschaal staan. We beloof den de auto vaker te laten staan en meer te gaan fietsen. We roepen al jaren dat we morgen stoppen met roken. We weten het allemaal zo goed. Toch lukt het maar niet om te bezinnen eer we beginnen. Veel mensen lijken zich erbij neergelegd te hebben dat de geest wel gewillig is, maar het vlees zwak. Dat we nu eenmaal zo in elkaar steken. Vaak vanuit impulsiviteit hande len, leidt tot een oppervlakkig bestaan, waarin we steeds snel aan nieuwe ontwikkelingen rui ken zonder ooit de diepte in te gaan. We grazen wat rond in de maatschappij, pikken overal een graantje van mee en heb ben dan het misplaatste idee dat we overal bij horen. Een ge voel van voldoening ervaren we zelden, want het gras aan de andere kant van de heuvel is altijd groener. We willen steeds meer. Starters op de woningmarkt blieven geen oud dijkhuisje om eens mee te beginnen. Nee, het moet een huis van enkele tonnen zijn, met meteen maar een nieu we keuken en badkamer volgens de nieuwste trend. Dan wil len we ook nog drie keer per jaar op vakantie naar de zon en de sneeuw. Daar hoort dan weer een trendy skipak bij, want we gaan niet in ons skipak van vorig jaar. Intussen spreken we onze kinderen toe dat ze eens tevreden moeten zijn. Wij ouders hadden niet zoveel kleding en speel goed toen we klein waren. We spreken hen vermanend toe dat ze niet vandaag op voetbal kunnen en morgen weer op tennis. We vragen hen hoe het toch kan dat ze een kamer vol speelgoed hebben en niets om mee te spelen. We ergeren ons dat ze in elke winkel lopen te zeuren. Het zou niet moeten verbazen dat onze kinderen ook ellenlange ver langlijstjes en wensenpakketten hebben. Dat hun zakgeld nooit toereikend is en dat zij de hele dag door willen eten en snoepen. Dat doen hun ouders hen zelf voor. Zien eten, doet eten. Zien kopen, doet kopen. Deze rusteloze manier van leven heeft alles te maken met een zwakke wilsontwikkeling. Met besluiteloosheid en geen verant woordelijkheid willen dragen voor een eenmaal gemaakte keu ze. We moeten in het belang van onze kinderen af van 'we zijn nu eenmaal zo'. Wie wenst dat zijn kind eindelijk eens weet wat het wil, moet bij zichzelf beginnen. Je kunt je kind pas sturen als je jezelf kunt sturen. Regelmatig 'nee' zeggen te gen je kind is pas geloofwaardig als je ook tegen jezelf'nee' kunt zeggen. Je kind leren omgaan met gevoelens van frustra tie omdat een grote wens niet in vervulling gaat, kan ook al leen als ouders zelf hun frustraties leren hanteren in plaats van er maar aan toe te geven. Ouders kunnen zichzelf trainen door het in hun gedachten voorstellen van de beloning die op langere termijn wacht: tien kilo lichter en twee maten slanker of trots op een bank zitten die van jezelf is en niet van een kredietverstrekker. Ouders kunnen laten zien hoe je bewust een doel in je leven kunt kie zen dat afkan wijken van de grote massa, maar dat veel beter bij jou als individu past. We moeten (weer leren) denken voor we doen, duidelijke keuzes ma ken. Eenmaal voor iets besloten, eens een poosje bij dit be sluit blijven en na enige tijd evalue ren of dit is wat we wilden. Het is in het belang van hun kind dat ouders hun eigen wispelturigheid on der controle krijgen. Pas dan mag je van je kind evenwichtig heid vragen. foto Eliane Duvekot Communiceren met een baby is niet eenvoudig. Annette Souverijn-Saers uit Lottum geeft een cursus die ouders met baby's letterlijk de hand reikt. Praat tegen je kind en ondersteun je woorden met gebarentaal. „Erg leuk om al zo snel contact met je kind te hebben." door Ray Simoen foto GPD ebarentaal voor een baby? Waar is dat nou voor nodig, mijn baby is toch ze ker niet doof?" En: „Waarom kin deren al zo vroeg belasten met woorden en gebaren? Laat ze toch lekker met rust, praten kunnen ze hun hele leven nog." Annette Sou verijn-Saers kent de twijfels van veel ouders om hun baby al vroeg woordjes te leren. Haar eigen posi tieve ervaring met dochter Jolie, die nu 2 is en die van een kinder dagverblijf in Grubbenvorst heb ben haar ervan overtuigd dat door de combinatie van gebaren en woorden de communicatie tussen ouders en baby eerder op gang komt en prettiger verloopt. Daarnaast wordt volgens Sou- verijn-Saers de taalgevoeligheid van een baby er eerder door gesti muleerd, hetgeen in een steeds 'ta- liger' wereld een voordeel is. „Het is ook gewoon erg leuk om al vlug met je kind te kunnen communice ren en erg fijn als je weet wat je kindje bedoelt." Niet de gebarentaal staat centraal in de cursus Gebaren met je baby, maar de combinatie van gebaren en het leren van woorden, zo bena drukt de voormalige verpleegkun dige. „Gebaren ondersteunen het leren van woordjes heel goed. Aan getoond is dat kinderen in plaatjes denken. Met een gebaar maak je als het ware een plaatje." Ze 'praat' even met dochter Jolie over de geit. Terwijl Jolie het ge baar van een sik maakt, zegt ze 'geit', en kijkt kraaiend van plezier naar de tuin. „Het is geen gebaren- Kinderen voelen zich vaak geleefd. Ze willen niet alleen van alles, ze moeten ook veel. Nathalie Tolk uit het Limburgse Herten leert kinderen een evenwicht te vinden. Met speelse yoga-oefeningen. „Trek een bel om je heen en sluit je af." door Ray Simoen foto Franco Gori/GPD Drie kinderen liggen languit op matjes in een zaal van een sportcentrum in Roermond. Rustige muziek vult zacht het zaaltje. „Ga met je adem naar je buik. Blaas bij elk uitademing vervelende gedach tes en akelige stress weg. Maak je hoofd helemaal leeg", zegt Natha lie Tolk tegen de kinderen. „Rek je nu maar even uit. )e armen zijn zonnestralen, voel de energie door je lichaam stralen." Met veel gelach doet het trio daar na lerares Nathalie na als zij de spechtfiguur ('duw met je snavel de boom om') voordoet. En daar na nog de cobra ('sis je adem in en uit, ontspan je en word net zo soe pel als de cobra'), de olifant ('laat je armen als een slurf lekker lang bungelen omhoog en omlaag') en de rups ('voel de adem door je lan ge rupsenlijf stromen'). In een op de kinderen afgestemd tempo volgt een hele reeks oefeningen, waarin ontspanning en inspan ning harmonisch met elkaar ver weven zijn. In een grote spiegel kunnen de kinderen zichzelf en de lerares zien, wat het allemaal span nender en leuker lijkt te maken. Wat is dit? Fitness voor kids, speel se bewegingstherapie? Yoga voor kinderen, legt Nathalie Tolk (48) uit. „Fitness is puur fysiek en be wegingstherapie is er louter op ge richt de motoriek van een kind te verbeteren. Kinderyoga bestaat uit een combinatie van verschillende ademhalingsoefeningen." Doel is kinderen zich bewuster te laten zijn van hun ademhaling en hun lichaam. Daardoor zijn ze beter in staat te voelen wat er in hen leeft en hoe ze daarmee om kunnen gaan. „Alles bewust voe len, daar gaat het om", zegt Tolk. Zeker voor kinderen die zeggen dat hun hoofd zo vol aanvoelt, kan kinderyoga een welkome hulp zijn om meer rust in zichzelf te vin den. „Ik hoor kinderen klagen dat ze zoveel moeten, zich zo geleefd voelen: op school, thuis, op straat en op hun sportclub. Ontspanning zoeken ze dan vaak bij de tv of ach ter de computer, maar daarmee raakt hun vol hoofdje niet leeg. Kinderen leven te veel in hun hoofd, dat maakt ze onrustig." Daar worden met name ADHD- kinderen door geplaagd, maar ook kinde ren die overge voelig zijn, zo merk te Tolk. „Deze kinderen zijn erg gericht op hun omge ving. Het zijn net sponsjes die al les opzuigen wat er om hen heen gebeurt en altijd anderen willen helpen. Zij dreigen overbelast te worden." Een kind leert tijdens de cursus niet alleen bewust omgaan met zijn ademhaling, maar ook afstand te nemen van wat hen onrustig maakt. De cursus omvat tien les sen en wordt gegeven aan kinde ren van 5 tot 10 jaar. „Het is goed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 18