Auto
Ford met Kuga eindelijk een midi-suv
PZC Vrijdag 9 mei 2008 1 7
Ford is erg laat met zijn
entree in het segment van
de midi-SUV, maar de Kuga
is wél meteen de leukste
van het stel.
door
De Duitse merken Ford,
Volkswagen en Opel
hebben zich bij de mi-
di-SUV's het gras voor
de voeten laten wegmaaien door
de Japanners en de Koreanen.
Ford is weer de traagste, maar net
als dat bij de midi-MPV's het geval
was is de Kuga leuker dan VW's Ti-
guan en de Opel Antara - en diens
Koreaanse tweelingbroer Chevro
let Captiva. De reden is, buiten het
vlotte design, dat de Kuga een af
stammeling is van de Ford Focus.
Diens bodemplaat is onbetwist
baar de beste in het compacte seg
ment. In het geval van de Kuga
(spreek uit koe-ga, een fantasie-
naam) is dat platform wat ver
lengd, zodat de wielbasis nu 269
centimeter meet tegen de 264 van
de basis-Focus. Dat is een fikse ne
gen centimeter langer dan de Tigu-
an en één centimetertje korter dan
het GM-duo. Dat levert een prettig
ruim formaat op.
Aan een derde zitrij doet Ford hier
niet. De Kuga heeft wel een mooi
grote bagageruimte die 650 tot
liefst 1.525 liter meet. Sterk punt is
De Kuga, het antwoord van Ford op de populariteit van de midi-suv's. foto's CPD
dat de achterruit apart open kan.
Dat maakt laden van kleinere
boodschappen heel makkelijk,
wanneer er geen ruimte is om de
achterklep in z'n geheel te openen.
Onder de vlakke bodem van de
kofferbak zit een slimme, met uit-
neembare vakken ingedeelde kel
der.
De Kuga is er in eerste instantie
voor ons land in maar één versie,
de Titanium met 'intelligente' vier-
wielaandrijving. Ford maakt ook
wel een bluf-SUV, met alleen voor
wielaandrijving, maar daar wil
Ford Nederland niet aan. Toch zul
len ze na een jaar of zo, als de nu
al grote belangstelling wat begint
te tanen, heus wel met die bluf-Ku-
ga komen. Er is in ons vlakke land
toch echt wel wat te zeggen voor
een 2x4, die minder weegt, min
der interne wrijving kent en goed
koper in het gebruik zal zijn. Nu
kost de Kuga Titanium 39.100 euro
en dan heb je alles wat je nodig
hebt: een goede airco, boordcom
puter, cruise control en een was
lijst aan dergelijke snuisterijen.
Dat de leuke dakrails dan toch nog
een optie zijn, a 350 euro, vind ik
ronduit zwak.Rijden doet de Kuga
voortreffelijk, zoals te verwachten
van een Focus-neef Het 4X4-sys-
teem maakt gebruik van een cen
trale Haldex-koppeling die de ach
teras bijzet wanneer er vóór grip-
verlies dreigt. Op een stukje
'off-road' (althans een weg zonder
bestrating) leek het met die grip
wel snor te zitten.
De Kuga wordt aanvankelijk uit
sluitend geleverd met de 2,0-liter
Duratorq turbodiesel die precies
136 pk (rond 100 kW) kan leveren
en 320 Nm. Een automaat komt
pas in combinatie met een benzi
nemotor, die niet eerder dan vol
gend jaar te verwachten valt.
Ford mikt dus in eerste instantie
op zakelijke klanten, maar particu
lieren schieten met een paar bui
tenlandse vakanties (waar de die
sel fatsoenlijk is geprijsd) qua kilo
meters ook al snel in de goede rich
ting.
Voorsprong door techniek www.audi.nl
het,
u het ziet.
De nieuwe Audi A4 ziet
voordat
De nieuwe Audi A4 Avant. Bovenzintuiglijke prestaties.
De nieuwe Audi A4 Avant behoort tot de meest vernieuwende auto's op de weg. De diverse innovatieve rij-assistentsystemen zoals lane assist, side
assist, drive select en adaptieve cruise control zorgen ervoor dat de auto voor u kijkt, denkt en zo nodig ingrijpt. Rijgedrag en comfort zijn van onge
kend niveau, mede dankzij het volledig vernieuwde onderstel. De nieuwe Audi A4 Avant beschikt over een zeer riant interieur en een extra ruime
bagageruimte van 490 liter. Met neergeklapte achterbank is de bagageruimte zelfs 1.430 liter. Ook is de Audi A4 Avant zuiniger dan ooit. De nieuwe
motoren gebruiken gemiddeld 10% minder brandstof en alle diesels zijn voorzien van een roetfilter. Mede daardoor heeft de Audi A4 Avant diverse
groene energielabels gekregen, waaronder B-labels voor de beide 1.8 TFSI-motoren en de 2.0 TDI-motor. De Audi A4 Avant is al verkrijgbaar vanaf
37.965,-. U least al een Audi A4 Avant vanaf 699,- per maand*. Kom bij ons langs in de showroom voor meer informatie.
Autobedrijf Van Strien Auto Poppe B.V.
Pearyweg 13-15 Gildeweg 22
4462 GT Goes 4383 NK Vlissingen
Telefoon: 0113 -27 57 01 Telefoon: 0118 - 42 40 00
Brandstofverbruik Audi A4 Avant volgens 1999/100/EG: gemiddeld 5,7 - 9,2 liter/100 km (1 op 10,9 - 17,5); C02-emissie 149 - 219 g/km. *Leasetarief Full Operational Lease voor de 1.8 TFSI o.b.v. 48 mnd.
en 20.000 km per jaar exclusief BTW en brandstof.