Auto Ford met Kuga eindelijk een midi-suv PZC Vrijdag 9 mei 2008 1 7 Ford is erg laat met zijn entree in het segment van de midi-SUV, maar de Kuga is wél meteen de leukste van het stel. door De Duitse merken Ford, Volkswagen en Opel hebben zich bij de mi- di-SUV's het gras voor de voeten laten wegmaaien door de Japanners en de Koreanen. Ford is weer de traagste, maar net als dat bij de midi-MPV's het geval was is de Kuga leuker dan VW's Ti- guan en de Opel Antara - en diens Koreaanse tweelingbroer Chevro let Captiva. De reden is, buiten het vlotte design, dat de Kuga een af stammeling is van de Ford Focus. Diens bodemplaat is onbetwist baar de beste in het compacte seg ment. In het geval van de Kuga (spreek uit koe-ga, een fantasie- naam) is dat platform wat ver lengd, zodat de wielbasis nu 269 centimeter meet tegen de 264 van de basis-Focus. Dat is een fikse ne gen centimeter langer dan de Tigu- an en één centimetertje korter dan het GM-duo. Dat levert een prettig ruim formaat op. Aan een derde zitrij doet Ford hier niet. De Kuga heeft wel een mooi grote bagageruimte die 650 tot liefst 1.525 liter meet. Sterk punt is De Kuga, het antwoord van Ford op de populariteit van de midi-suv's. foto's CPD dat de achterruit apart open kan. Dat maakt laden van kleinere boodschappen heel makkelijk, wanneer er geen ruimte is om de achterklep in z'n geheel te openen. Onder de vlakke bodem van de kofferbak zit een slimme, met uit- neembare vakken ingedeelde kel der. De Kuga is er in eerste instantie voor ons land in maar één versie, de Titanium met 'intelligente' vier- wielaandrijving. Ford maakt ook wel een bluf-SUV, met alleen voor wielaandrijving, maar daar wil Ford Nederland niet aan. Toch zul len ze na een jaar of zo, als de nu al grote belangstelling wat begint te tanen, heus wel met die bluf-Ku- ga komen. Er is in ons vlakke land toch echt wel wat te zeggen voor een 2x4, die minder weegt, min der interne wrijving kent en goed koper in het gebruik zal zijn. Nu kost de Kuga Titanium 39.100 euro en dan heb je alles wat je nodig hebt: een goede airco, boordcom puter, cruise control en een was lijst aan dergelijke snuisterijen. Dat de leuke dakrails dan toch nog een optie zijn, a 350 euro, vind ik ronduit zwak.Rijden doet de Kuga voortreffelijk, zoals te verwachten van een Focus-neef Het 4X4-sys- teem maakt gebruik van een cen trale Haldex-koppeling die de ach teras bijzet wanneer er vóór grip- verlies dreigt. Op een stukje 'off-road' (althans een weg zonder bestrating) leek het met die grip wel snor te zitten. De Kuga wordt aanvankelijk uit sluitend geleverd met de 2,0-liter Duratorq turbodiesel die precies 136 pk (rond 100 kW) kan leveren en 320 Nm. Een automaat komt pas in combinatie met een benzi nemotor, die niet eerder dan vol gend jaar te verwachten valt. Ford mikt dus in eerste instantie op zakelijke klanten, maar particu lieren schieten met een paar bui tenlandse vakanties (waar de die sel fatsoenlijk is geprijsd) qua kilo meters ook al snel in de goede rich ting. Voorsprong door techniek www.audi.nl het, u het ziet. De nieuwe Audi A4 ziet voordat De nieuwe Audi A4 Avant. Bovenzintuiglijke prestaties. De nieuwe Audi A4 Avant behoort tot de meest vernieuwende auto's op de weg. De diverse innovatieve rij-assistentsystemen zoals lane assist, side assist, drive select en adaptieve cruise control zorgen ervoor dat de auto voor u kijkt, denkt en zo nodig ingrijpt. Rijgedrag en comfort zijn van onge kend niveau, mede dankzij het volledig vernieuwde onderstel. De nieuwe Audi A4 Avant beschikt over een zeer riant interieur en een extra ruime bagageruimte van 490 liter. Met neergeklapte achterbank is de bagageruimte zelfs 1.430 liter. Ook is de Audi A4 Avant zuiniger dan ooit. De nieuwe motoren gebruiken gemiddeld 10% minder brandstof en alle diesels zijn voorzien van een roetfilter. Mede daardoor heeft de Audi A4 Avant diverse groene energielabels gekregen, waaronder B-labels voor de beide 1.8 TFSI-motoren en de 2.0 TDI-motor. De Audi A4 Avant is al verkrijgbaar vanaf 37.965,-. U least al een Audi A4 Avant vanaf 699,- per maand*. Kom bij ons langs in de showroom voor meer informatie. Autobedrijf Van Strien Auto Poppe B.V. Pearyweg 13-15 Gildeweg 22 4462 GT Goes 4383 NK Vlissingen Telefoon: 0113 -27 57 01 Telefoon: 0118 - 42 40 00 Brandstofverbruik Audi A4 Avant volgens 1999/100/EG: gemiddeld 5,7 - 9,2 liter/100 km (1 op 10,9 - 17,5); C02-emissie 149 - 219 g/km. *Leasetarief Full Operational Lease voor de 1.8 TFSI o.b.v. 48 mnd. en 20.000 km per jaar exclusief BTW en brandstof.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17