'Wasautootje' moet
weg met pijn in het hart
PZC Vrijdag 9 mei 2008 1 5
Naast deze te elfder ure
verschenen midi-SUV van
Citroën, staat er verderop
nóg zo'n 'help, ik mis de
boot'-vertegenwoordiger
van dit populaire genre. Die
Ford Kuga is echter eigen
werk, deze C-Crosser
daarentegen een vermomde
Mitsubishi.
door Robbert Keegel
Beter goed nagemaakt dan
slecht verzonnen, mag
dan jarenlang het motto
van menig Aziatisch auto
merk zijn geweest (de Chinezen
kunnen er ook wat van), als je
bang bent de boot te missen is het
wél zo eenvoudig doodleuk een au
tomodel in te kopen en met de fa
brikant af te spreken dat die er
vast jouw logo opplakt. Of in het
geval van de PSA-broeders Citroën
en Peugeot, er zelfs een afwijken
de neuspartij op laten monteren.
Het is allerminst een ongebruikelij
ke praktijk in de autowereld. Sinds
mensenheugenis werden er model
len in licentie gebouwd, al dan
niet onder eigen merknaam, ter
wijl ook het laten bouwen geen bij
zondere methode meer is. Het po
pulaire trio Toyota Aygo, Citroën
Cl en Peugeot 107 zijn verregaand
identieke auto's die alledrie door
het Japanse lid van het drieman
schap worden vervaardigd. Er zijn
nog veel meer voorbeelden.
Dezelfde twee die voor hun klein
ste model met de grootste auto
bouwer ter wereld samenwerking
hebben gezocht, kozen voor hun
eerste schreden op het steile, maar
lucratieve pad van de SUV de hulp
van een andere Japanner, Mitsubis
hi. Geen gekke keus, want juist dat
merk heeft zijn sporen op het
off-roadgebied ruimschoots ver
diend. Hun Outlander is een goe
de en populaire, tevens zeer betaal
bare en zelfs niet onverdienstelijke
midi-SUV, die ook qua maatvoe
ring kennelijk precies bood wat de
heren van PSA in gedachte had
den. Waar veel Europeanen im
mers de volgroeide SUV's te om
vangrijk, kostbaar of zelfs politiek
incorrect achten, zijn ze voor een
compactere midi-SUV met een
natte vinger te lijmen.
Het verschil tussen de drie bondge
noten Outlander, Citroën C-Cros-
ser en Peugeot 4007 zit uitsluitend
in het design van neus- en bilpar
tij. Bij Mitsubishi uiten ze bewon
dering voor hoe Citroën de snuit
heeft gestileerd, écht Citroën zeg
gen ze, maar over de grote bek
met haaientanden van de Peugeot
heb ik nog geen goed woord ge
hoord - en het er zelf ook niet
voor over.
We hebben het verder over de
C-Crosser, maar op het design na
geldt alles ook voor de andere
twee. Over het uiterlijk kan gedis
cussieerd worden, maar kennelijk
houden veel mensen van zo'n
stoer geval. Het safarigevoel tij
dens het boodschappen doen, of
het woon-werkverkeer. Is niets op
tegen, kwestie van voorkeur. Om
niet te zeggen: moét kunnen.
De C-Crosser biedt de mogelijk
heid om er een derde zitrij in te ko
pen, vanaf versie 'Dynamique', en
ook hier is dat een noodbankje
waar je geen volwassen vrienden
op wil uitnodigen. Voor een stel
kinderen en over een kleine stuk
je, naar de voetbalclub bijvoor
beeld, gaat het best. Bij uitwedstrij
den wordt het al vervelend.
Tweede én derde zitrij zijn mooi
neer te klappen en beiden dan een
vrijwel vlakke laadvloer die deze
SUV MPV-achtige kwaliteiten ver
leent. Maximaal kan het laadruim
1.686 liter verstouwen.
Dat maakt de C-Crosser ook tot
werkpaard (er is een van-uitvoe
ring op grijs kenteken) en daar
voor kiest men uiteraard een die
sel. Wij reden met de 2,2-1 HDif,
mét roetfilter natuurlijk, en die
weet wel raad met de 1.725 kilo die
hij weegt.
Hij mag twee ton aan de trekhaak
hebben, want hij heeft altijd elek
tronisch gestuurde vierwielaandrij-
ving. Die is makkelijk met een
draaiknop, ook rijdend, in en uit
te schakelen, of voor het terrein-
werk te blokkeren. De C-Crosser
is een SUV en geen rasechte ter
reinwagen, prima op gladde onder
grond, niet sterk in echt ruw ter
rein. Voor vrijetijdsdoeleinden is
het een puik geval, want op de
weg rijdt hij uitermate prettig en
als je in de sneeuw komt hoeven
er niet gauw kettingen om. De con
currentie in dit segment begint
echt moordend te worden, maar
de prijs van de Citroën C-Crosser
werkt zeker in z'n voordeel: vanaf
34.846 voor de 2,4-benzine, maar
de diesel kost alweer 41.595 euro.
Bij Peugeot is-ie op benzine 6 euro
goedkoper, maar als diesel 605 eu
ro lager in prijs. Mitsubishi heeft
'm ook als bluf-SUV, voor €29.999,
en als benzine 4x4 vanaf €37.499.
Bovendien hebben ze een tweeli
ter diesel (van VW) vanaf 37.599
euro. Shoppers moeten echt even
langs de Mitsubishidealer.
De C-Crosser is de variant die Citroën heeft gemaakt van een samenwerking met Mitsubishi en Peugeot.
foto CPD
door Joerj Wisse
Je zou de Fiat 600 van Nathalie
van Lieren een rijdende was
machine kunnen noemen. „Ik
heb 'm aangeschaft om de was te
kunnen doen." Vijf jaar geleden
diende het probleem zich aan
voor de 29-jarige Vlissingse. Ze
had een nieuwe woonruimte ge
vonden, maar had niet de be
schikking over een wasmachine.
„Ik had dus een autootje nodig
om met de was te rijden."
Bij toeval stuitte ze op de roze
Fiat. „Dat is wel een grappig ver
haal", zegt Nathalie. „Telkens als
ik van huis naar mijn werk fiets
te, zag ik zo'n leuk roze autootje
staan. Op 'n vrijdag dacht ik: 'laat
ik eens bij die mensen aanbellen
om te vragen of-ie te koop is."
Nathalie besloot toch niet aan te
bellen, maar gewoon door te fiet
sen. Tot ze 's avonds telefoon
kreeg van een vriendin die óók
op zoek was naar een auto. „Die
zei: 'Ik heb een autootje gezien
dat ec ht iets voor jou is'. Bleek
het dezelfde auto te zijn, die de ei
genaar bij de garage waar hij
werkte te koop had gezet!"
Met de 600 trekt Nathalie veel be
kijks. Een kort ritje door haar
woonplaats Vlissingen levert al
een paar opgestoken handen op.
Nathalie van Lieren is erg gehecht aan haar Fiat 600 D. foto Ruben Oreel
„Iedereen herkent mij aan die au
to." Overigens zit daar ook een
nadeel aan, vindt Nathalie. „Als
ik ergens met mijn auto naar toe
rijd, weten mijn vrienden met
een wat ik aan het doen ben."
Flet interieur van de Fiat 600 is
bijna even opvallend als de bui
tenkant. Het authentieke
rood-witte leer is nog netjes en
het cremé-witte stalen 'dash
board' met de chroomomrande
klokken is met recht retro te noe
men. Opvallend is ook de een
voud. Italiaanse benamingen als
'benzina' en 'acqua' staan met
grote letters langs de klokken „En
er zitten maar heel weinig knop
jes op. Maar alles wat je nodig
hebt, is er." Af en toe is het even
zoeken. Naar de regelaar van de
kachel bijvoorbeeld, die verstopt
zit tegen de achterbank aan.
Daar kunnen overigens nog best
drie mensen zitten. „Maar dan
rijdt hij niet meer zo hard hoor",
weet Nathalie uit ervaring.
Binnenkort zal de derde eigena
resse van de auto uit 1966 af
scheid moeten nemen van de
Fiat 600. „Er moeten zoveel din
gen aan gebeuren dat het onbe
taalbaar wordt. Zélf doen kan ik
niet, dus moet ik hem verkopen.
Het liefst aan een liefhebber."