'Wasautootje' moet weg met pijn in het hart PZC Vrijdag 9 mei 2008 1 5 Naast deze te elfder ure verschenen midi-SUV van Citroën, staat er verderop nóg zo'n 'help, ik mis de boot'-vertegenwoordiger van dit populaire genre. Die Ford Kuga is echter eigen werk, deze C-Crosser daarentegen een vermomde Mitsubishi. door Robbert Keegel Beter goed nagemaakt dan slecht verzonnen, mag dan jarenlang het motto van menig Aziatisch auto merk zijn geweest (de Chinezen kunnen er ook wat van), als je bang bent de boot te missen is het wél zo eenvoudig doodleuk een au tomodel in te kopen en met de fa brikant af te spreken dat die er vast jouw logo opplakt. Of in het geval van de PSA-broeders Citroën en Peugeot, er zelfs een afwijken de neuspartij op laten monteren. Het is allerminst een ongebruikelij ke praktijk in de autowereld. Sinds mensenheugenis werden er model len in licentie gebouwd, al dan niet onder eigen merknaam, ter wijl ook het laten bouwen geen bij zondere methode meer is. Het po pulaire trio Toyota Aygo, Citroën Cl en Peugeot 107 zijn verregaand identieke auto's die alledrie door het Japanse lid van het drieman schap worden vervaardigd. Er zijn nog veel meer voorbeelden. Dezelfde twee die voor hun klein ste model met de grootste auto bouwer ter wereld samenwerking hebben gezocht, kozen voor hun eerste schreden op het steile, maar lucratieve pad van de SUV de hulp van een andere Japanner, Mitsubis hi. Geen gekke keus, want juist dat merk heeft zijn sporen op het off-roadgebied ruimschoots ver diend. Hun Outlander is een goe de en populaire, tevens zeer betaal bare en zelfs niet onverdienstelijke midi-SUV, die ook qua maatvoe ring kennelijk precies bood wat de heren van PSA in gedachte had den. Waar veel Europeanen im mers de volgroeide SUV's te om vangrijk, kostbaar of zelfs politiek incorrect achten, zijn ze voor een compactere midi-SUV met een natte vinger te lijmen. Het verschil tussen de drie bondge noten Outlander, Citroën C-Cros- ser en Peugeot 4007 zit uitsluitend in het design van neus- en bilpar tij. Bij Mitsubishi uiten ze bewon dering voor hoe Citroën de snuit heeft gestileerd, écht Citroën zeg gen ze, maar over de grote bek met haaientanden van de Peugeot heb ik nog geen goed woord ge hoord - en het er zelf ook niet voor over. We hebben het verder over de C-Crosser, maar op het design na geldt alles ook voor de andere twee. Over het uiterlijk kan gedis cussieerd worden, maar kennelijk houden veel mensen van zo'n stoer geval. Het safarigevoel tij dens het boodschappen doen, of het woon-werkverkeer. Is niets op tegen, kwestie van voorkeur. Om niet te zeggen: moét kunnen. De C-Crosser biedt de mogelijk heid om er een derde zitrij in te ko pen, vanaf versie 'Dynamique', en ook hier is dat een noodbankje waar je geen volwassen vrienden op wil uitnodigen. Voor een stel kinderen en over een kleine stuk je, naar de voetbalclub bijvoor beeld, gaat het best. Bij uitwedstrij den wordt het al vervelend. Tweede én derde zitrij zijn mooi neer te klappen en beiden dan een vrijwel vlakke laadvloer die deze SUV MPV-achtige kwaliteiten ver leent. Maximaal kan het laadruim 1.686 liter verstouwen. Dat maakt de C-Crosser ook tot werkpaard (er is een van-uitvoe ring op grijs kenteken) en daar voor kiest men uiteraard een die sel. Wij reden met de 2,2-1 HDif, mét roetfilter natuurlijk, en die weet wel raad met de 1.725 kilo die hij weegt. Hij mag twee ton aan de trekhaak hebben, want hij heeft altijd elek tronisch gestuurde vierwielaandrij- ving. Die is makkelijk met een draaiknop, ook rijdend, in en uit te schakelen, of voor het terrein- werk te blokkeren. De C-Crosser is een SUV en geen rasechte ter reinwagen, prima op gladde onder grond, niet sterk in echt ruw ter rein. Voor vrijetijdsdoeleinden is het een puik geval, want op de weg rijdt hij uitermate prettig en als je in de sneeuw komt hoeven er niet gauw kettingen om. De con currentie in dit segment begint echt moordend te worden, maar de prijs van de Citroën C-Crosser werkt zeker in z'n voordeel: vanaf 34.846 voor de 2,4-benzine, maar de diesel kost alweer 41.595 euro. Bij Peugeot is-ie op benzine 6 euro goedkoper, maar als diesel 605 eu ro lager in prijs. Mitsubishi heeft 'm ook als bluf-SUV, voor €29.999, en als benzine 4x4 vanaf €37.499. Bovendien hebben ze een tweeli ter diesel (van VW) vanaf 37.599 euro. Shoppers moeten echt even langs de Mitsubishidealer. De C-Crosser is de variant die Citroën heeft gemaakt van een samenwerking met Mitsubishi en Peugeot. foto CPD door Joerj Wisse Je zou de Fiat 600 van Nathalie van Lieren een rijdende was machine kunnen noemen. „Ik heb 'm aangeschaft om de was te kunnen doen." Vijf jaar geleden diende het probleem zich aan voor de 29-jarige Vlissingse. Ze had een nieuwe woonruimte ge vonden, maar had niet de be schikking over een wasmachine. „Ik had dus een autootje nodig om met de was te rijden." Bij toeval stuitte ze op de roze Fiat. „Dat is wel een grappig ver haal", zegt Nathalie. „Telkens als ik van huis naar mijn werk fiets te, zag ik zo'n leuk roze autootje staan. Op 'n vrijdag dacht ik: 'laat ik eens bij die mensen aanbellen om te vragen of-ie te koop is." Nathalie besloot toch niet aan te bellen, maar gewoon door te fiet sen. Tot ze 's avonds telefoon kreeg van een vriendin die óók op zoek was naar een auto. „Die zei: 'Ik heb een autootje gezien dat ec ht iets voor jou is'. Bleek het dezelfde auto te zijn, die de ei genaar bij de garage waar hij werkte te koop had gezet!" Met de 600 trekt Nathalie veel be kijks. Een kort ritje door haar woonplaats Vlissingen levert al een paar opgestoken handen op. Nathalie van Lieren is erg gehecht aan haar Fiat 600 D. foto Ruben Oreel „Iedereen herkent mij aan die au to." Overigens zit daar ook een nadeel aan, vindt Nathalie. „Als ik ergens met mijn auto naar toe rijd, weten mijn vrienden met een wat ik aan het doen ben." Flet interieur van de Fiat 600 is bijna even opvallend als de bui tenkant. Het authentieke rood-witte leer is nog netjes en het cremé-witte stalen 'dash board' met de chroomomrande klokken is met recht retro te noe men. Opvallend is ook de een voud. Italiaanse benamingen als 'benzina' en 'acqua' staan met grote letters langs de klokken „En er zitten maar heel weinig knop jes op. Maar alles wat je nodig hebt, is er." Af en toe is het even zoeken. Naar de regelaar van de kachel bijvoorbeeld, die verstopt zit tegen de achterbank aan. Daar kunnen overigens nog best drie mensen zitten. „Maar dan rijdt hij niet meer zo hard hoor", weet Nathalie uit ervaring. Binnenkort zal de derde eigena resse van de auto uit 1966 af scheid moeten nemen van de Fiat 600. „Er moeten zoveel din gen aan gebeuren dat het onbe taalbaar wordt. Zélf doen kan ik niet, dus moet ik hem verkopen. Het liefst aan een liefhebber."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15