bindt oud en nieuw
internationaal programma
Diaz zit opgescheept met
een gekkebekkentrekker
Vertelling onttrekt zich aan
alle wetten van de speelfilm
PZC Donderdag 8 mei 2008 33
gpp
foto Carel van Hees
Eric Vloeimans: „In Amerika hoef ik niet te wonen. Ik voel me meer verbonden met Europa."
ter)nationale artiesten. Minnaert:
„Willem Kniknie van MuziekPo-
dium Zeeland en ik hebben na
tuurlijk een behoorlijk netwerk.
Eerst maakten we allebei een lijst
je met favoriete artiesten. Die ble
ken elkaar behoorlijk te overlap
pen. Vervolgens gingen we op
zoek via internet, controleerden
we waar nog gaten zaten in tourda
ta, belden managers en uiteinde
lijk was het nog redelijk snel voor
elkaar. Na vorig jaar was ook al
snel duidelijk dat bijvoorbeeld de
sfeer en de locaties hier in Middel
burg de artiesten zeer aanspre
ken."
Rita Reys - volgens de Edison-jury
in 2006 al meer dan een halve
eeuw 'onafgebroken en onbetwist
de grootste jazzzangeres van Ne
derland' - opent morgenavond in
de Stadsschouwburg Middelburg
het festival.
Het hoofdpodium op het Abdij
plein biedt vanaf zaterdag ruimte
aan artiesten van allerlei pluimage
die momenteel hot zijn. Zo verte
genwoordigen bijvoorbeeld Bobby
Previte en E.S.T. de relatief jonge
en vernieuwende lichting jazzmu
zikanten en geldt Archie Shepp als
een echte jazzicoon.
Maceo Parker staat maandag ga
rant voor een swingende afsluiter.
Naar eigen zeggen brengt Parker
2% jazz and 98% funky stuff Par
ker begon in de jaren zestig bij de
legendarische James Brown en leg
de samen met onder meer Fred
'Geef ons drie tot vijf jaar
om de organisatie optimaal
te krijgen'
Wesley de basis voor een hele ge
neratie funkmuzikanten.
Hij speelt nog regelmatig met de
huidige vertegenwoordigers van
funk onder wie Prince en met zijn
enorm drukke tourschema steekt
hij voormalig werkgever James
Brown als hardest working man in
show business naar de kroon.
Stichting Jazz Activiteiten Zeeland
(JASZ) zorgt ervoor dat met de Ko-
ninck Jazz band, The Brooks Te-
gler Swing Band en The Cotton Ci
ty Jazz Band ook de 'oude jazz' op
de grotere podia staat.
Daarnaast vinden tal van andere
activiteiten plaats. Zo krijgen de
jongste jazzmuzikanten zaterdag
de gelegenheid zich te presenteren
op het grote podium in de finale
van de eerste editie van de Zeeuw
se Junior Jazz Award. De finalisten
zijn: Pepijn Zegers Band, Rebel's,
2jazz, Joiris, Stefan van der Harst
en Joël Dieleman.
Tevens geven verschillende optre
dende muzikanten workshops
voor gevorderden en zelfs master-
classes voor professionals. Aan am
bitie ontbreekt het de organisatie
niet. Zo zijn er ook al contacten
met de Hogeschool Zeeland (HZ
Cult), de Roosevelt Academy, het
Zeeuws Museum en de Zeeuwse
Bibliotheek. Dat vergt uitwerking,
maar het biedt perspectieven voor
verdere uitbreiding. Voorzitter
Eric Hageman van Jazz Podium
Middelburg denkt onder meer aan
exposities en dergelijke.
Het genre van de romantische ko
medie onderging in 1998 een
broodnodige metamorfose met
het succesvolle There's Something
About Mary. Net als in andere rom-
coms moesten de mannelijke en
de vrouwelijke hoofdpersoon hier
in elkaar uiteindelijk, na het over
winnen van talloze hindernissen,
dolverliefd in de armen sluiten.
Nieuw was het, dat hun schattige
liefdesverhaaltje was ingebed in tal
loze scabreuze grappen over
lichaamssappen en afgeknepen ge
nitaliën. Inmiddels is het tien jaar
later en is de 'anti-romantische
romcom' zelf ook hard aan een ver-
nieuwingskuur toe. Dat mag je in
elk geval afleiden uit het sleetse
formulewerkje What Happens In
Vegas... De hoofdrol is in handen
van Cameron Diaz, die destijds zo
sprankelde in de titelrol van The
re's Something About Mary. Diaz
stort zich enthousiast op de rol
van de New Yorkse controlefreak
Joy, maar de grappen die het scena-
WHAT HAPPENS IN VEGAS
Film. Regie: Tom Vaughn. Met:
Cameron Diaz, Ashton Kutcher.
Te Zien in Vlissingen, Goes en
Terneuzen.
door Fritz de Jong
rio haar in de mond legt, zijn niet
echt fris. Vooral de vele verplichte
staaltjes toilethumor zijn erg on
geïnspireerd. Tot overmaat van
ramp is Diaz opgezadeld met te
genspeler Ashton Kutcher, een
grapjas die het op zijn dertigste
nog steeds helemaal moet hebben
van zijn jongetjesachtige uitstra
ling. Gekkebekkentrekker Kutcher
speelt klaploper Jack, in alles de te
genpool van de ambitieuze Joy. Na
een wilde nacht blijken ze met el
kaar getrouwd te zijn. Net als ze
deze misstap recht willen zetten,
winnen ze drie miljoen dollar. De
afloop laat zich raden.
De filmende broertjes Andy en
Larry Wachowski zijn van meerde
re markten thuis. In 1996 debuteer
den ze met de broeierige lebo-thril-
ler Bound, waarna ze een enorme
klapper maakten met de actierijke
sciencefictionklassieker The Ma
trix. In beide films lieten de
Wachowski's zich kennen als bege
nadigde stilisten. De keerzijde daar
van werd pijnlijk duidelijk in de
twee vervolgen op The Matrix.
Naarmate die films inhoudelijk
steeds holler en leger werden, trok
ken de filmmakers steeds bombas-
tischer beelden uit de kast. In het
als familiefilm aangeprezen Speed
Racer is iedere vorm van inhoud
zelfs compleet opgeofferd aan
vormexperimenten. De film is ge
baseerd op een Japanse televisiese
rie uit de late jaren zestig, die in
sommige kringen een cultstatus ge
niet. Centraal staan de avonturen
van de Racers, een aan snelle au
to's verslaafde familie die het in de
keiharde wereld van de autoracerij
zelfstandig opneemt tegen enkele
boosaardige multinationals. De ge
talenteerde coureur Speed Racer
(Emile Hirsch) neemt het op te
gen gemene concurrenten, maar
hij strijdt vooral tegen de nage
dachtenis aan zijn verongelukte
broer, de legendarische snelheids
duivel Rex Racer. Net zoals de futu-
SPEED RACER
Film. Regie: Andy en Larry
Wachowski. Met: Emile Hirsch,
Susan Sarandon. Te zien in
Vlissingen, Goes en Terneuzen.
door Fritz de Jong
ristische autowedstrijden van
Speed Racer zich compleet onttrek
ken aan de wetten van de natuur
kunde, zo onttrekt de vertelling
zich aan de wetten van de speel
film. Woest door de tijd heen hop
pend, serveren de Wachowski's
brokstukken van een verhaal. De
wilde kleuren en het bonte retro-
design van de decors verraden dat
het verhaal van Speed Racer zijn
oorsprong vindt in de esthetiek
van de Japanse mangastrip. In we
zen hebben de Wachowski's een
absolute pulpfilm gemaakt, maar
dan met veel te goede acteurs en
peperdure trucages. Inhoudelijk
valt er alleen een touw aan vast te
knopen voor kijkers met de geest
gesteldheid van een negenjarig jon
getje. Als volwassene kun je je on
dertussen alleen verbazen over dit
videoclipachtige bombardement
van kleuren, montages, uit het
lood hangende beeldkaders.
Scène uit Speed Racer.