Jazzfestival Middelburg
Gratis tanken?
Diversiteit voorop in tweede
Wegens succes verlengd.
32 Donderdag 8 mei 2008 PZC
llllllii
Vrijdag 9 mei
Stadsschouwburg 20:00 - 22:30u Rita
I Reys - Europe's first lady of jazz.
Vanaf 21.30 u. Diverse cafés Jazz in the
City kroegentocht.
Zaterdag 10 mei
Koorkerkpleiin 13:30 - 17:00u De Konin-
i ck Jazzband - zesmans Dixieland formatie
Lammerensteeg 13:30 - 17:00u Studen-
ten Conservatorium Gent
j Markt 13:00 - 14:30u Eleonora's Holiday
mix van jazz en funk
j 15:00 - 17:00u Zulema - Cubaanse vrou-
wenband met dansbare salsa
Abdijplein 13:30 - 15:00u Zeeuwse Ju-
I nior Jazz Award.
15:30 - 17:00u Zeeuwse sessie band, top-
muzikanten uit jazzscène met Zeeuwse
J achtergrond
J 19:30 - 21:00u Bobby Previte's New
Bump - swingende en avontuurlijke, tech
nisch perfecte drummer met stomende
j jazz die dicht tegen authentieke rhythm
I and blues aanligt
21:00 - 21:45u Studenten Conservato
rium Gent
21:45 - 23:15u Achie Shepp - jazz-icoon
(1937) die zowel Afro-gecentreerde Jazz-
muziek doceert als speelt. Bekend om
zijn snoeiharde toon op tenorsaxofoon.
Zondag 11 men
Nieuwe kerk 13:30 - 15:00u Brooks Te-
gier Swing band - band rond drummer
I 'wÊÊm
Brooks Tegler, een 'reïncarnatie' van Ge
ne Krupna, de energieke en flamboyante
jazz en big band drummer die met name
tussen 1930 en 1950 furore maakte. De
ze swing band krijgt gezelschap van gast-
vocaliste Machteld Cambridge.
Abdnjpiein 15:00 - 17:00u The Cotton Ci
ty Jazz band - staat al sinds 1962 garant
voor toegewijde vertolking van zwarte
muziek van rond 1920 en uit de Revival
periode.
19:30 - 21:00u Panchito - 9-koppig La-
tin-jazz ensemble met de van oorsprong
Zeeuwse toptrompettist Rik Mol en le
den van onder meer New Cool Collective
21:00 - 21:45u Studenten Conservato
rium Gent
21:45 - 23:15u E.S.T (Esbjörn Svensson
Trio) - absolute top van de Scandinavi
sche jazz. Dit innovatieve trio ziet zichzelf
als een popband die jazz speelt hetgeen
zich ook uit in de podiumpresentatie.
Hun muziek omvat soundscapes, jazz en
elementen uit drum 'n' bass, funk, pop,
rock en Europese klassieke muziek.
Maandag 12 meó
Abdijplein
13:30 - 15:00u Eric Vloeimans Gatecrash
- elektrische jazz, rijkelijk voorzien van ef
fecten.
15:30 - 17:00u Maceo Parker - 'king of
funk' die met 2% jazz and 98% funky
stuff garant staat voor een dampend op
treden.
Wie ook in mei 2008 een nieuwe Mercedes-Benz Vit»
koopt, tankt nu gratis.
Kom ri u bij ons l.mgs.
maak een proefrit en
vraag naar de a< itavoui
waarden óf kijk op
www.vitotanktgratis.nl
Mijn muziek is voor
miljoenen, maar ik heb ze
nog niet allemaal bereikt,
zegt trompettist Eric
Vloeimans. Maandag treedt
hij op in Middelburg.
door Mischa Beckers
Velen beschouwen hem
als Nederlands beste
trompettist: Eric Vloei
mans (1963). 'Zijn
trompetspel is niet overheersend,
maar warm en melodieus. (In
ternationale jazzmuzikanten zo
als Jasper van 't Hof, Michiel Borst
lap, larmo Savolainn's en John Tay
lor herkenden deze kwaliteit en
nodigden hem uit tot puur jazzmu
ziek. In het popcircuit trad hij bij
voorbeeld op met Spinvis en bin
nenkort staat hij wellicht met Hen-
nie Vrienten op het podium. Kort
om Eric Vloeimans is van alle
markten thuis. Met zijn band Gate
crash brengt hij zogeheten elektro
nische jazz. Zij spelen maandag,
tweede pinksterdag, tijdens het In
ternationaal Jazz Festival Middel
burg op het Abdijplein. Elektroni
sche jazz staat er dus op het pro
gramma. Vloeimans kleurt daarbij
zijn trompetgeluid met elektroni
sche effecten, een kunst die Gate
crash toetsenist Jeroen van Vliet
en bassist Gulli Gudmunsson ook
toepassen op respectievelijk een
Fender Rhodes piano en elektri
sche basgitaar.
Van Gatecrash verscheen in 2007
de cd Gatecrashin'Dat album be
vat zeven bij elkaar passende num
mers van de twee uur live muziek
die de band op 2 december 2006
opnam in het Lantaren/Venster
theater in Rotterdam. Onlangs
kwam het vervolg Hyper uit met
nog eens zeven nummers van die
set. Ze voegen qua sfeer en inhoud
stuk voor stuk iets toe aan wat al
op Gatecrashin' staat. Het krachti
ge en melancholieke geluid van
Vloeimans staat als een huis.
De manier waarop de band speelt
met dynamiek - nu eens opzwe
pend en met stevige climaxen, dan
weer fluisterzacht - en de wijze
waarop thema's en partijen in el
kaar overvloeien, toont hoe zeer
deze muzikanten elkaar aanvoelen
en aanvullen. Het belooft span
nend te worden maandag.
„De setlijst bestaat uit nummers
van Gatecrashin' en Hyper. Ik ben
al bezig met nieuw materiaal voor
een volgend Gatecrash album.
Eind van het jaar starten we met
opnemen en rond april 2009 komt
de cd uit. Wellicht spelen we er
maandag al een nummer van, wie
weet", zegt Vloeimans.
In met name To Jon op Gatecras
hin' en Prince of Darkness van Hy
per verwijst hij naar zijn muzikale
helden. „Miles Davis kun je ge
woon niet ontkennen. In Prince of
Darkness klinkt Miles' Tutu door
en met het gebruik van een dem
per op mijn trompet ook zijn
sound. Laat het maar duidelijk zijn
'Miles Davis Laat maar
duidelijk zijn dat ik die man
bewonder.'
dat ik de man bewonder. Ik vind
het een charme als artiesten daar
open in zijn. Naast Miles Davis
zijn Pat Metheny en zeker Jon Has-
sel muzikanten waar ik veel van
opstak. Hassel maakt een soort
transmuziek met prachtige Ooster
se ritmes. Daarnaast is hij een pio
nier op het gebied van elektrische
effecten. Maar goed, ik schrijf ge
woon op wat ik mooi vind zonder
te kijken wat er al gemaakt is of te
streven naar wat vernieuwend is
en geef dan het beste van mijzelf.
Geen mooier compliment dan 'je
kunt precies horen dat jij het
bent'",vindt Vloeimans.
Hij is niet alleen druk met zijn
bands Gatecrash en Fugimundi.
Als solist speelt hij regelmatig in
galeries en musea en er ligt een
verzoek van het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest. Daarnaast is
hij eind mei in Osnabrück voor op
names met het Martin Fondse Star-
vinsky ensemble en in juni is hij
solist bij Izidor Leitinger's Fooi
Cool Orchestra.
„Martin Fondse komt uit Tholen.
Hij is de meest geniale componist
die ik ken. Hij schrijft symfonieën,
voor fanfares en strijkkwartetten
enzovoort. Ik ben niet zo'n ensem
ble of big band speler maar bij
Martin doe ik graag mee. Voor mij
is onbekend wat we in Osnabrück
gaan doen en dat maakt me ook
niet uit. Dat komt allemaal wel
goed. Martin verstaat de kunst om
de juiste musici voor zijn stukken
uit te nodigen en zijn materiaal
geeft de muzikanten zowel qua
compositie als improvisatie de juis
te ruimte."
In oktober dit jaar gaat Vloeimans
naar de VS. Hij was daar eerder
voor korte bezoeken maar wilde
er graag langer op tournee. Het te
kent zijn ambitie: „Mijn muziek is
voor miljoenen maar ik heb ze
nog niet allemaal bereikt. Dat bete
kent dat ik nog menige reis moet
maken."
Overigens herkent hij zich vooral
in de omschrijving 'Europees', zo
liet hij in een eerder interview we
ten. Dat 'Europees gevoel' kreeg
hij al toen hij na een eerste bezoek
aan New York eind jaren tachtig
weer terugkeerde. „In Amerika
hoefik niette wonen. Ik voel me
meer verbonden met Europa. Ik
vind het hier prettig. Daarom was
ik ook voor de Europese eenwor
ding. Of je met een Noor spreekt
of een Griek, er bestaat een zekere
verbondenheid die ik niet precies
ondere woorden kan brengen",
luidde toen zijn ervaring.
Vloeimans heeft meerdere
Edisons op zijn naam staan. Even
als de Elly Ameling Prijs van de
stad Rotterdam, de Boy Edgar
prijs en de Bird Award van het
Noth Sea Jazz Festival die hij in
2002 kreeg toegekend.
Bezetting Gatecrash: Eric Vloei
mans (trompet), Jeroen van Vliet
(toetsen), Gulli Gudmunsson
(bas) en Jasper van Hulten
(drums).
Eric Vloeimans' Gatecrash, Maandag
12 mei, Middelburg, Abdij-
pleinsh Aanvang 14:00 uur
Van Oeveren-Vervaet Vestiging Goes Albert Plesmanweg 2,
4462 GC Goes, tel. 0113 - 21 27 30 Vestiging Terneuzen
Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, tel. 0115 - 62 04 00,
www.vanoeveren-vervaet.nl,info@vanoeveren-vervaet.nl
Altsaxofonist Maceo Parker.
door Mischa Beckers
Het pinksterweekend in
Middelburg staat voor tal
rijke liefhebbers in het te
ken van het tweede Internationale
Jazz Festival. Dit festival is een sa
menwerkingsverband van onder
meer MuziekPodium Zeeland,
Stadsschouwburg Middelburg en
de Zeeuwse Muziekschool. De or
ganisatie komt voor rekening van
Stichting )azz Podium Middelburg.
Vorig jaar vond het festival voor
de eerste keer plaats. Ondanks de
korte voorbereidingstijd van vier
maanden traden toen al gerenom
meerde artiesten op zoals James
Carter en Philip Catherine. Dit
jaar is de organisatie behoorlijk ge
professionaliseerd. Dat uit zich zo
wel in kwantiteit als kwaliteit.
„We hanteren een groeimodel.
Geef ons drie tot vijfjaar om de or
ganisatie helemaal optimaal te krij
gen", zegt Renny Minnaert. Wat
betreft programmering koos de or
ganisatie overigens niet de makke
lijkste weg met het contracteren
van een divers gezelschap (in-