kostbare reddingsboei media jeansmeisje als modepresentatrice rcf 47 media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 3 mei 2008 redactie.media@wegener.nl 024-3650570 jochem van Celder bezoekt praatjesmakers op Curasao Vanaf komende woensdag (7 mei) brengt de NCRV vijf nieuwe afleve ringen van Praatjesmakers. De eer ste twee zijn in de buitenlucht opge nomen op Curasao. De NCRV krijgt veel reacties van kijkers uit Curasao die Praatjesmakers via BVN kijken. In de eerste uitzending ontmoet Jo chem van Gelder Leonardo (8), die tv-kok wil worden en een staaltje van z'n kookkunst laat zien. Op 14 mei ontmoet Jochem drie 7-jarige meisjes en praat met hen over de verschillende talen die ze spreken: Papiaments en Engels. is. Sinds die zender eind 2006 een nieuw profiel met veel populaire programma's kreeg, is het de best bekeken landelijke tv-zender, met een marktaandeel van 19 procent (2007). Veel kijkers blijven sinds die tijd bij Nederland 1 hangen en komen minder vaak naar de regio nale zenders. Zij zagen hun markt aandeel dalen van 1,8 procent (2005) naar 1,6 procent (2007). De noodzaak voor regionale om roepen kijkers terug te winnen, is groot. Dat merkte het Limburgse Li op een harde manier. Tegenval lende reclame-inkomsten (minder kijkers, minder reclame) noopten de omroep er toe negen fiilltimeba- nen te schrappen. Een forse bezui niging die hard aankwam. Hoofdredacteur Leo Hauben: „Een lastige periode. We zitten er nog midden in. Tijd en geld om een vervolg te maken van onze succes volle serie De Hemelpoart is er niet. We willen het wel graag, maar je Tanja Jess: hoofdrol Brabantse soap Wolfseinde. foto Omroep Brabant moet geld zoeken." De eerste serie van twintig afleve ringen kostte Li één miljoen euro, zo'n 50.000 euro per aflevering. Hauben: „Ruim het tienvoudige van wat normaal een programma kost." Vanwege het regionale be lang kreeg Li voor de eerste serie extra steun van de provincie Lim burg. Ook Friesland geeft Omrop Fryslan extra geld om regionaal drama te maken. TV Rijnmond heeft het geluk dat in Rotterdam het Rotterdams Fonds voor de Film zit dat meebetaalt aan de se rie Koning van de Maas. Omroep Brabant moet een groot deel van de financiering van Wolfseinde zelf opbrengen. De omroep wil niet zeggen hoeveel de 26 afleveringen kosten, maar naast eigen middelen wordt de serie gefinancierd uit te verwachten extra reclame-inkom sten en via speciale acties. Direc teur Gert Bielderman is 'blij' dat de serie er komt: „Het is voor de zender belangrijk. We willen meer dan alleen nieuws brengen. Bra bant is een provincie met veel acti viteiten op sportief, economisch en cultureel gebied. Dat moet je op allerlei manieren laten zien. Ook in drama." Hoofdredacteur Henk Lemckert: „Drama is een t nier om ook taaie onderwerpen als bijvoorbeeld de toekomst van het platteland, drugsgebruik en dieren activisme aan de orde te stellen." De serie speelt zich af rond een burgemeester en haar dochter in de pas gefuseerde plattelandsge meente Wolfseinde en heeft alle elementen voor succes in zich. Tan- ja Jess, bekend van GTST en films als Costa!, Shouf ShoufHabibi, heeft de hoofdrol (burgemeester Monique van Someren). Ze is opge groeid in Nuenen, spreekt 'Bra bants' en is populair. De scenario schrijvers Barbara Jurgens en Patri cia van Mierlo komen ook uit Bra bant. De opnames worden in de ge meente Geertruidenberg gemaakt. Tot december moeten de Brabant se kijkers wachten. Dan zal duide lijk worden of de serie inderdaad het beoogde succes behaalt. v Reageren? - redactie.media@wegener.nl wel leuk allemaal", zegt Hoffman. Hoffman werd bekend als Sam de Graaf in Westenwind. Ze was ver loofd met Daan Schuurmans, toen die verliefd werd op actrice Bracha van Doesburgh. Een breuk was het gevolg, maar na die rottijd heeft Hoffman nu de wind in de rug. „Zat ik afgelopen week, tijdens de eerste lezing van Spion van Oranje, naast Hans Resting en Najib Amha- li. Twee stoelen verder zat Paul de Leeuw. Plien van Bennekom was er, ook heel heftig! Ik dacht nog: hoe ben ik hier verzeild geraakt!" Hoe druk ook, het presenteren van Passion for Fashion valt haar niet te gen. „Ik leef van dag tot dag, ben ie mand die alleen maar dingen wil doen waar ik blij van word. Of dat acteren is of presenteren, maakt me eigenlijk niet zoveel uit." In het modeprogramma worden kandidaten gerestyled. „Ik moest erg lachen toen ze me belden om dat ik eerst dacht dat ik de kleding moest uitzoeken. Ik dacht: dan zien al die kandidaten er hetzelfde uit. Gelukkig maakten ze me snel duidelijk dat dat niet hoefde." Hoffman is niet echt van de mode bladen, laat staan van de modepro gramma's. „Ik ben meer van spij kerbroeken en sneakers. Als iets in is, kom ik er meestal te laat achter. Tegen de tijd dat het dan in mijn kast hangt, is het alweer uit. Maar natüürlijk hou ik van shoppen. En ik heb een schoenentic. Mijn kost baarste modebezit op dit moment: mijn knal- en knalrode pumps van Paul Warmer. En als ik uitga, is dat bij voorkeur op naaldhakken van 10 centimeter. Dus ik kan wel een béétje mee op modegebied." In Passion for Fashion blijven de vaste elementen gehandhaafd. „Ik doe de overval en neem de dames mee naar styliste, kapper en vi sagist. Ik zorg dat ze een leuke dag hebben en dat ze zich lekker voe len op de catwalk, 's avonds. Ik kan mezelf zijn. Als kijker weet ik dat het prettiger kijkt naar presen tatoren waar de lol vanaf straalt. Als me dat voor 10 procent lukt, ben ik voorlopig tevreden. Het TMF helpt scholieren bij het vinden van ideale (bij)baan In het nieuwe tv-Programma Wat te Doen voor je Poen biedt TMF een kijkje in de keuken van verschillen de werkgevers. VJ Saar gaat op zoek naar ideale (bij)banen, test weke lijks een nieuwe functie uit en velt over allerlei zaken een oordeel. Zo als salaris, aard van het werk en of collega's een beetje leuk zijn. Op de website www.tmf.nl/poen kunnen de kijkers zelf testen of de door VJ Saar uitgevoerde bijbaan iets voor hen is. Wat te Doen voor je Poen wordt elke woensdag uitgezonden tussen 16.30 en 17.30 uur op TMF. moet niet te presentatrice-achtig." Vermoedelijk komend najaar komt er nog een serie Spoorloos Verdwe nen, waarin Hoffman met Chris Ta- tes en Cas Jansen te zien is. Daarna valt waarschijnlijk het doek voor de serie, die steeds meer een eigen gezicht kreeg, maar geen tijd meer krijgt zich te ontwikkelen. Hoff man voelt wel voor nog een sei zoen. „Als ze me zouden vragen, zou ik eerst Cas bellen. Of we doen het samen óf we doen het niet. We hebben maanden dage lijks op eikaars lip gezeten, dan leer je elkaar wel kennen." Passion for Fashion is te zien op 7 mei 22.30 uur, Net 5. Tooske Ragas en Henkjan Smits. foto SBS6 'Beste Idee van Nederland' met recordaantal deelnemers De audities van Het Beste Idee van Nederland 2008 zijn inmiddels van start gegaan. Een recordaantal van 3.836 mensen meldde zich aan voor de nieuwe editie, waarvan de pre sentatie ook deze keer weer in han den is van Tooske Ragas en Henkjan Smits. Tijdens de innamedagen krij gen de uitvinders voor het eerst de kans hun idee aan de vakjury te pre senteren. Die stuurt de kandidaten vervolgens naar de volgende ronde of naar huis. Het Beste Idee van Ne derland 2008 is in het najaar te zien bij SBS 6. Diet Gerritsen (Fenna), Marietje Noordkamp (Minie), Arthur Geesing (Alwie) en Esther ter Horst (Monkie) vormen de familie Wildspieker in de uiterst succesvolle regiosoap Van jonge leu en oale groond. foto RTV C

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 97