Bloed aan de stamboom I i5 spectrum PZC Zaterdag 3 mei 2008 door Jaap Goedegebuure illustratie Martien Bos Kader Abdolahs buitengewoon succesvolle roman Het huis van de moskee (2005) is een epos volgens het stramien van Garda Marquez Honderd jaar eenzaamheid, Louis Paul Boons De Kapelle- kensbaan en De blikken trommel van Gün- ter Grass. Aan de hand van een familiehistorie die zich over verschillende generaties uit strekt, geeft Abdolah een beeld van een land, een volk en een tijdperk. In dit geval gaat het om de bewogen geschiedenis van Iran ten tijde van Reza Shah Pahlavi, de laatste Perzische monarch en het daarop volgende islamitische bewind van ayatol lah Khomeini. Inmiddels heeft Het huis van de moskee een Irakese tegenhanger gekregen. Rodaan Al Galidi, die zich in 1998 onttrok aan de dic tatuur van Sadam Hussein en evenals Ka der Abdolah als asielzoeker in Nederland terechtkwam, schreef met Dorstige rivier een roman die zich in allerlei opzichten met de genoemde voorbeelden kan meten. De navel van de geschiedenis is hier niet het Colombiaanse Macondo, het Vlaamse Aalst, het Duits-Poolse Danzig of het Iraan- se Senedjan, maar Boran, een dorp in het zuiden van Irak. Het is de habitat van de familie De Ster, die vanwege haar bijzonde re band met nestelende ooievaars her doopt wordt tot familie De Vogel. De ooie vaar is hier een dubbelzinnig symbool: aan de ene kant staat hij voor vruchtbaarheid en continuïteit, aan de andere kant kon digt hij onheil aan en geldt hij in de ogen van sommige dorpelingen zelfs als een ver schijning van de duivel. Minstens zo tweekantig als dat zinnebeeld zijn de leden van de familie De Vogel. Door hun stamboom loopt een bloedrood spoot van machtsmisbruik en zelfs moord. Dat spoot wordt dikker en dikker ten tijde van het bewind van Sadam Hussein. De mannen worden naar het slagveld ge stuurd, collaboreren met het regime of volgen al verkrachtend en plun derend een clandes tiene route. De vrou wen blijven - ge dwongen - bin nen, vallen ten prooi aan huise lijk geweld, ver krachting en eerwraak en be twisten elkaar de positie van ma triarch. De hele familie lijkt in de ban van een n vloek die is neergedaald toen het meisje Dime, door haar tien broers letter lijk ingemetseld omdat ze haar wilden vrijwaren voor de blikken van andere mannen, ontsnapte en zich uit wanhoop verdronk in de rivier. Die droog de vervolgens elke winter op, naar de over levering wil, uit schuldgevoel over Dimes dood. Toch loopt de Dorstige Rivier elk voorjaar weer vol, om Boran te voorzien van het levenbrengende water. Net als Irak herbergt de clan De Vogel niet uitsluitend daders. Al Galidi wil juist laten zien dat daders evengoed slachtoffers zijn en omgekeerd. Niemand ontkomt aan de corrumpering die eigen is aan de macht van staats- dan wel huistirannen. En nie mand blijft vrij van de paranoia en schizo frenie die 'meneer de president' in de kwart eeuw van zijn bewind als een virus heeft verspreid. Zo zien we hoe de redelij ke en tolerante loesr eindigt als leverancier van zelfmoordbommen, hoe de vrijbuiter Djazil zich na de val van Saddam Hussein kan opwerpen tot de meedogenloze leider van het Leger van God, daarbij gesteund door zijn naar de dictator vernoemde neef Saddam, en hoe Shalid, die aanvankelijk Rodaan Al Galidi. heeft geweigerd als kanonnenvlees te die nen, achter het afweergeschut plaatsneemt bij een aanval van Amerikaanse gevechts vliegtuigen en daarbij omkomt. De in Dorstige rivier verhaalde gebeurtenis sen mogen dan gruwelijk en intens tra gisch zijn, de manier waarop Al Galidi ze heeft geënsceneerd is absurd, grotesk en niet zelden zelfs sprookjesachtig. Een prachtig voorbeeld levert de spraakverwar ring aangaande 'de partij', het anonieme maar alomtegenwoordige terreurapparaat dat synoniem is met Saddam Hussein. De inwoners van Boran houden het erop dat de partij een godgelijk wezen is dat ergens gehuisvest moet zijn. Twee van hen me nen het zelfs te zien als ze in de villa van de plaatselijke partijbons een in het wit ge klede jongen bespieden met wie genoem de partijbons seks heeft. Zeer vermakelijk zijn ook de verwikkelingen rond de gigan tische portretten van Saddam Hussein die een plaatselijke schilder aan de lopende band vervaardigt, de bizarre redenen waar om mensen worden gearresteerd en geli quideerd (als een schaap per ongeluk de antenne van de televisie omstoot terwijl de president een rede houdt, verdwijnt de eigenaar voorgoed van de aardbodem), en last but not least de geheel eigen logica van Simahen, de mater familias. Stuk voor stuk zijn het flonkerende steentjes in een mozaïek dat alle kleuren van de regenboog omvat, ingelegd op een inktzwarte onder grond. ryi Rodaan Al Galidi: Dorstige rivier. Uitgave Meulenhoff/Manteau, 399 blz. 24,95 euro. ROMAN door Nico de Boer r 1 de BERNIERES Louis de Bernières - Een partizanendochter. Vertaling Frans van der Wiel, Uitgeverij De Arbeiderspers, 200 pag. 17,95 euro. De Engelsman Louis de Bernières (1954) is een van de bekendste Britse schrijvers van dit moment, vooral dankzij zijn bestseller Kapi tein Corelli's mandoline (1994). De ze 20ste-eeuwse klassieker speelt in de Tweede Wereldoorlog en vertelt aan de hand van een zoetige liefde over de absurditeit van het wereld drama en de bewogen geschiedenis van de Bal kan. Een even groot episch verhalenverteller be toonde hij zich in Vogels zonder vleugels (2004), over de nadagen van het Ottomaanse rijk. Zijn jongste boek Een partizanendochter mist dat grote gebaar. Het is van bescheiden lengte, al voert De Bernières opnieuw gewone mensen op die door de grote wereld worden vermalen. Een partizanendochter, dat eind jaren zeventig speelt, gaat over de liefde tussen een ongelukkig getrouwde veertiger (Chris) uit Londen en een jonge Servische schone (Roza). In een opwelling spreekt hij haar aan als hij zich vanuit zijn auto aan haar vergaapt, terwijl ze zwaar opgemaakt, in een kort rokje, hoge laarzen en donzig wit bontjasje op straat flaneert. Hij denkt abusieve lijk dat ze tippelt. Roza is geen prostituee, al heeft ze wel een verleden in het smoezelige nachtleven van Londen. Ze maken contact Chris bezoekt haar geregeld in een afbraakhuis in een verpauperde wijk. Hier luistert hij wanho pig verliefd en ademloos naar haar fantastische verhalen. Ze vertelt hem over haar vader, een partizaan in de Tweede Wereldoorlog. Ze vertelt over haar jeugd op het Servische platteland, haar studententijd, over het voormalige Joegoslavië, toen Tito de boel nog bij elkaar wist te houden maar de etnische spanningen al hoog opliepen. En ze weidt uit over haar liefdes, haar werk in poezenpak op stilettohakken in een nachtclub, en over hoe ze misbruikt werd. Roza verleidt en betovert de Engelsman als een soort Shehereza- de uit De vertellingen van duizend-en-één-nacht. Of die verhalen nu op waarheid berusten of zijn ontsproten aan haar weelderige fantasie doet er niet toe. Het is voor haar voldoende dat er ie mand naar haar luistert en echt in haar geïnteres seerd is. Onderhuids schrijnt de pijn van wee moed en een leeg bestaan. Het gaat vooral om wat onbesproken blijft, om de chemie tussen twee eenzame zielen die in alles van elkaar ver schillen en toch aan elkaar verslingerd raken. Een partizanendochter heeft veel van wat De Ber nières' vorige boeken veel leesplezier verschaf ten. De Bernières is sterk in het creëren van au thentieke karakters. Hij wisselt voortdurend van perspectief om de zaak van verschillende kanten te belichten en uit alles spreekt zijn fascinatie voor de Balkan. Zijn roman is een ode aan de ver telkunst, al is de stijl afwisselend sprankelend en stroef, springt de schrijver soms slordig om met details en stelt het slot teleur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 155