Duurzame Weg
mét glazen overkapping
n spectrum
PZC
Zaterdag 3 mei 2008
De Duurzame Weg wordt
steeds meer opgemerkt.
Onlangs tekende Laszló
Vakar, raadgevend inge
nieur bij ingenieursbu
reau Movares, een con
tract voor een onderzoek bij een middel
grote gemeente. De vraag die de in Honga
rije geboren wetenschapper moet beant
woorden: wat is het rendement van de gla
zen overkapping?
De Duurzame Weg is een antwoordop
een probleem dat volgens Vakar snel is uit
gelegd. „In de stad moeten meer kantoren
en huizen komen. Zó wordt het groen bui
ten de stad gespaard. Knelpunt is dat de
ontsluitingwegen daardoor steeds drukker
worden Resultaat: meer lawaai en gassen
en bouwprojecten die door normover
schrijding worden stilgelegd."
De Duurzame Weg is een slim geconstru
eerde glazen overkapping, die geluid en
emissies letterlijk onder de kap houdt.
„Je kunt dus dicht tegen de kap aanbou
wen en wegen uitbreiden. Bovendien: de
kap is een soort broeikas. De warmte
wordt via buizen opgeslagen om die later
te benutten."
Het Amsterdamse stadsdeel
Oost/Watergraafsmeer en de gemeente
Diemen zien ook wel wat in de Duurzame
Weg. De wegen rond het zuiden en oos
ten van Amsterdam slibben langzaam
dicht. Oost/Watergraafsmeer gaf Vakar
voorjaar 2007 zijn eerste grote klus. Of hij
de overkapping wilde toetsen op haalbaar
heid.
Het rapport dat hij vorig jaar zomer inle
verde, bevatte getallen die ook Vakar ver
rasten. „Afgezien van de fijnstof- en ge
luidsreductie: een kilometer Duurzame
Weg voorziet 2.400 moderne appartemen
ten in hun totale warmtebehoefte."
De glazen overkapping is de neerslag van
jaren ervaring. De tunnel bestaat uit een
type glas dat een decennium geleden door
Vakar is bedacht. Het zogeheten koud ge
bogen glas kan zonder verwarming gebo
gen worden en is daarmee stukken goedko
per dan traditioneel glas.
Door de lagere kosten is het een alternatief
voor overkappingen van kunststof Zeker
op de lange termijn. „Kunststof krijgt snel
krassen, wordt snel vies, veroudert vlug en
is brandbaar. Glas kent die nadelen niet."
De vorm van de tunnel én de luchtstro
mingen houden een flink gedeelte van de
vuile lucht in de tunnel. De constructie ge
nereert een slim circulatiepatroon: de au
to's zuigen op beide weghelften de lucht
als het ware mee. Schoepen bovenin de
tunnel buigen de lucht boven de weghelf
ten aan het einde van de tunnel af naar de
andere helft. Hierdoor blijft ongeveer de
helft van de lucht 'in cirkeltjes draaien'. De
andere helft wordt bij de tunnelmonden
gezuiverd met luchtreinigers, aldus Vakar.
Autowegen in bebouwde gebieden staan garant voor fijnstof, uitlaatgassen en verkeerslawaai.
Ir. Laszló Vakar van ingenieursbureau Movares promoot daarom de Duurzame Weg, een glazen
overkapping die geluidsoverlast en de uitstoot van gassen en fijnstof reduceert, én energie opwekt.
door Jeroen Akkermans illustraties GPD/Movares
„Fijnstof kan afgevangen worden met elek
trostatische filtering, stikstof en zwaveldi
oxide kunnen gebonden worden aan actie
ve koolstof"
Dan het geluid. Geen geluidscherm is in
staat de overkapping te evenaren. „Je
hoort vrijwel niets meer."
De warmteproductie onder de kap door
het wegverkeer en de zonnestraling wor
den via een buizensysteem onder de weg
opgeslagen in grondwater. In de winter
wordt het opgewarmde grondwater benut
om de weg op temperatuur te houden en
woningen van warmte te voorzien.
Het verwarmen van de winterse weg
scheelt onderhoudskosten, aldus Vakar.
„Het gaat erom de weg het hele jaar onge
veer op constante temperatuur te houden.
Het asfalt slijt dan minder snel."
Nog meer energie kan gewonnen worden
door zonnecellen in de overkapping in te
bouwen. Daarbij zal een compromis be
reikt moeten worden: met zonnecellen
wordt het donkerder.
Vakar gelooft in zijn concept en heeft re
centelijk tijd vrijgemaakt om door het land
te toeren. Hij denkt snel succes te krijgen:
de beruchte trage Nederlandse besluitvor
ming is immers gestuit op 'een groot pro
bleem'. „Er zijn gemeenten die dat serieus
nemen en maatregelen overwegen. Bur
gers moeten beschermd worden. En bouw
projecten moeten doorgang vinden."
De duurzame weg, een glazen overkapping die geluidsoverlast en de uitstoot van gassen en fijnstof reduceert.