Duurzame Weg mét glazen overkapping n spectrum PZC Zaterdag 3 mei 2008 De Duurzame Weg wordt steeds meer opgemerkt. Onlangs tekende Laszló Vakar, raadgevend inge nieur bij ingenieursbu reau Movares, een con tract voor een onderzoek bij een middel grote gemeente. De vraag die de in Honga rije geboren wetenschapper moet beant woorden: wat is het rendement van de gla zen overkapping? De Duurzame Weg is een antwoordop een probleem dat volgens Vakar snel is uit gelegd. „In de stad moeten meer kantoren en huizen komen. Zó wordt het groen bui ten de stad gespaard. Knelpunt is dat de ontsluitingwegen daardoor steeds drukker worden Resultaat: meer lawaai en gassen en bouwprojecten die door normover schrijding worden stilgelegd." De Duurzame Weg is een slim geconstru eerde glazen overkapping, die geluid en emissies letterlijk onder de kap houdt. „Je kunt dus dicht tegen de kap aanbou wen en wegen uitbreiden. Bovendien: de kap is een soort broeikas. De warmte wordt via buizen opgeslagen om die later te benutten." Het Amsterdamse stadsdeel Oost/Watergraafsmeer en de gemeente Diemen zien ook wel wat in de Duurzame Weg. De wegen rond het zuiden en oos ten van Amsterdam slibben langzaam dicht. Oost/Watergraafsmeer gaf Vakar voorjaar 2007 zijn eerste grote klus. Of hij de overkapping wilde toetsen op haalbaar heid. Het rapport dat hij vorig jaar zomer inle verde, bevatte getallen die ook Vakar ver rasten. „Afgezien van de fijnstof- en ge luidsreductie: een kilometer Duurzame Weg voorziet 2.400 moderne appartemen ten in hun totale warmtebehoefte." De glazen overkapping is de neerslag van jaren ervaring. De tunnel bestaat uit een type glas dat een decennium geleden door Vakar is bedacht. Het zogeheten koud ge bogen glas kan zonder verwarming gebo gen worden en is daarmee stukken goedko per dan traditioneel glas. Door de lagere kosten is het een alternatief voor overkappingen van kunststof Zeker op de lange termijn. „Kunststof krijgt snel krassen, wordt snel vies, veroudert vlug en is brandbaar. Glas kent die nadelen niet." De vorm van de tunnel én de luchtstro mingen houden een flink gedeelte van de vuile lucht in de tunnel. De constructie ge nereert een slim circulatiepatroon: de au to's zuigen op beide weghelften de lucht als het ware mee. Schoepen bovenin de tunnel buigen de lucht boven de weghelf ten aan het einde van de tunnel af naar de andere helft. Hierdoor blijft ongeveer de helft van de lucht 'in cirkeltjes draaien'. De andere helft wordt bij de tunnelmonden gezuiverd met luchtreinigers, aldus Vakar. Autowegen in bebouwde gebieden staan garant voor fijnstof, uitlaatgassen en verkeerslawaai. Ir. Laszló Vakar van ingenieursbureau Movares promoot daarom de Duurzame Weg, een glazen overkapping die geluidsoverlast en de uitstoot van gassen en fijnstof reduceert, én energie opwekt. door Jeroen Akkermans illustraties GPD/Movares „Fijnstof kan afgevangen worden met elek trostatische filtering, stikstof en zwaveldi oxide kunnen gebonden worden aan actie ve koolstof" Dan het geluid. Geen geluidscherm is in staat de overkapping te evenaren. „Je hoort vrijwel niets meer." De warmteproductie onder de kap door het wegverkeer en de zonnestraling wor den via een buizensysteem onder de weg opgeslagen in grondwater. In de winter wordt het opgewarmde grondwater benut om de weg op temperatuur te houden en woningen van warmte te voorzien. Het verwarmen van de winterse weg scheelt onderhoudskosten, aldus Vakar. „Het gaat erom de weg het hele jaar onge veer op constante temperatuur te houden. Het asfalt slijt dan minder snel." Nog meer energie kan gewonnen worden door zonnecellen in de overkapping in te bouwen. Daarbij zal een compromis be reikt moeten worden: met zonnecellen wordt het donkerder. Vakar gelooft in zijn concept en heeft re centelijk tijd vrijgemaakt om door het land te toeren. Hij denkt snel succes te krijgen: de beruchte trage Nederlandse besluitvor ming is immers gestuit op 'een groot pro bleem'. „Er zijn gemeenten die dat serieus nemen en maatregelen overwegen. Bur gers moeten beschermd worden. En bouw projecten moeten doorgang vinden." De duurzame weg, een glazen overkapping die geluidsoverlast en de uitstoot van gassen en fijnstof reduceert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 151