DESIGN ONTMOET KUNST 23 wonen vraag antwoord rrf Ik heb last van lieveheersbeestjes in huis. Nu het weer mooier wordt, zitten ze overal. Ik woon op een flat. Ik zoek planten voor op mijn balkon die tegen hitte en wind kunnen. wonen@wegener.nl 024-3650509 Jet Set, een project van Jaime Hayon voor Bisazza. foto's GPD PZC Zaterdag 3 mei 2008 Handig hulpmiddeltje voor in het huishouden of museumstuk? Kunst en design groeien naar elkaar toe. Unica en producten in beperkte oplage zijn voor de massa niet meer te betalen. „In design heeft het verschil tussen haute couture en confectie nooit bestaan. Nu wel." door Paul Geerts Een door de Nederlander Tord Boontje ontwor pen kast die ruim 500.000 euro moet kos ten. Of een piramide, ge maakt van keramische objecten, die een slordige 80.000 euro moet opbrengen. In designland zijn het niet langer uitzonderingen. Het zijn bedragen die verzamelaars graag neertellen voor unica of ont werpen in beperkte oplage, waar mee designers momenteel de markt bestormen. Trendwatcher Lidewij Edelkoort zei het anderhalfjaar geleden al. „Unica zijn ontdekt als verzamel object. Dat heeft te maken met de bekendheid van design, maar ook met kwaliteit. Daardoor is design echt iets voor verzamelaars." Nog geen half jaar later bleek haar gelijk. Tijdens de Salone del Mobi le in Milaan verruilden stukken van onder anderen Maarten Baas, Studio Job, Joost van Bleiswijk, Marcel Wanders en Kiki van Eijk voor tienduizenden euro's van ei genaar. En ook half april dit jaar struinden verzamelaars, conserva toren en galeriehouders de stra ten van Milaan af, op zoek naar opvallende stukken die na ver loop van tijd wel eens meer waard zouden kunnen worden. Typerend is de visie van de Spaan se ontwerper Jaime Hayon. Voor Bisazza maakte hij onder de naam Jet Set een enorm vliegtuig met gouden propellers. De Itali aanse producent van mozaïekte geltjes wil op die manier laten zien dat de kleine steentjes niet al leen de badkamer verfraaien, maar ook op een manier toege past kunnen worden. Daarvoor zijn ze bij Hayon aan het juiste adres. Hij wil grenzen verleggen, proberen om met expe rimentele ontwerpen het publiek te verrassen. Zonder uitzondering balanceren die op de grens tussen kunst en design. Dat daaraan uit eindelijk een stevig prijskaartje hangt, is volgens hem bijzaak. „Wat is design? Het grappige is dat design tegenwoordig meer op kunst lijkt dan kunst zelf', zegt hij gekscherend. Toch is lang niet iedereen geluk muStwif MM: '[(Itf MirjSjtM Hulp II11 II 11111 «lllli ttlll .l.'M W.M; Object van Studio Job uit de collectie Pyramids of Makkum. kig met die ontwikkeling. Leonne Cuppen van Yksi Expo in Eindho ven ziet het als een manier om de prijzen van design op te drijven. Ze vindt het bovendien jammer dat design een enigszins elitair ka rakter krijgt. „Terwijl het juist be doeld is voor de massa." De Vlaamse ontwerpster Ann Maes noemt het een simpel truc je van ontwerpers die de aan dacht willen trekken. „Het is moeilijker op te vallen met echt functioneel design dan met iets waar iedereen direct naar kijkt door een extreme vorm." Daarom presenteerde ze vorig jaar met col lega Richard Hutten het project 22+2. „We willen bewijzen dat je ook mooie, bruikbare dingen kunt maken die daadwerkelijk ge produceerd kunnen worden voor een grotere groep mensen." Maar volgens ontwerper Job Smeets hangt de ontwikkeling juist samen met massaproductie. Smeets, die in Studio Job samen werkt met Nynke Tynagel, denkt dat er weer behoefte is aan unie ke, opvallende designs. Wéér, om dat het vroeger, toen ieder ge bruiksvoorwerp nog met de hand gemaakt werd, niet anders was. „Eigenlijk heeft de industriële re volutie ons enorm beperkt. Nyn ke en ik proberen ons te ontwors telen aan de dwingende greep van industrial design." Tynagel: „Kwaliteit moet niet afhankelijk zijn van de hoeveelheid exempla ren die van een ontwerp worden verkocht. Daarmee koppel je kwa liteit aan een economische factor. Dat stelt producenten in staat ont werpers te sturen. Wij willen ons niet laten leiden door ontwerp processen." Smeets trekt een parallel met mo de. „In design heeft het verschil tussen haute couture en confectie nooit bestaan. Nu wel. Dan zie je dat haute couture invloed heeft op confectie. Zes jaar terug heb ben Nynke en ik papieren meube len ontworpen. Nu duikt de be taalbare variant daarvan op in de collectie van Moooi." V-y Reageren? redactie.wonen@wegener.nl door Jan van Mullem redactie.wonen@wegener.nl gf| 024-3650509 Wist u dat lieveheersbeestjes lastig kunnen zijn? J. van Vught belde om te vragen waar de 'tientallen' exem plaren die haar thuis bezoeken, toch vandaan komen. En hoe ze die onge node gasten de deur moet wijzen. Hier helpen geen mottenballen of waterpistolen, tips die wij eerder ga ven om mollen en katten op afstand te houden. Dat zou zelfs strafbaar zijn. In België tenminste, waar lieve heersbeestjes beschermd zijn bij Ko ninklijk Besluit.Volgens diverse web sites komen lieveheersbeestjes al in de herfst in de huizen om te over winteren. In het voorjaar vliegen ze uit om in uw tuin eitjes te leggen. Op een mooie dag de achterdeur openhouden, biedt dus al sou laas. Lastiger exemplaren mogen (in ons land) worden opgezogen. Een luchtdoorlatende kous aanbrengen in de mond van de sfofzuigerslang en die aan de buitenkant met een elastiekje vastmaken, is een dier vriendelijke manier van 'uitzetten'. Lezeres F. Geels kan geen hanggera- nium meer zien. Niet omdat de vitra ge haar uitzicht op het balkon met de plantenbakken vertroebelt, maar vanwege de plant zelf. Wat is het ge val? Mevrouw Geels koopt al jaren hanggeraniums om in de bakken op het balkon van haar flat te zetten. „Waarom? Omdat hanggeraniums goed tegen warmte en wind kun nen." Nu vindt Geels dat het mo ment is gekomen achter de gera niums weg te kruipen. Een ander plantje in de bak zou haar blik op de wereld opfrissen. Maar ze wil wel een plantje dat net zo'n lange adem heeft als haar vertrouwde geranium. Omdat mijn plantenkennis ophoudt vér voor de geranium, vraag ik des kundige Romke van de Kaa om raad: „Geschikte alternatieven zijn surfinia's, gazania en huislook. Maar ook kruiden als munt en basilicum zijn prima." Ik zou zelf voor die laat ste kiezen: smaakt ook nog heerlijk in een Italiaanse (zomer)salade!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 133