m
Duitsland wordt
milieudoolhof
door vignetten
35 reizen
De meeste automobilisten
zijn inmiddels gewend
aan de tolvignetten van
Zwitserland en
Oostenrijk en de
tolgelden van Frankrijk en
Italië. Rob van Ginneken
ontdekte echter dat er veel
verwarring heerst over de
'Umweltplakette' van
Duitse steden.
reizen@wegener.nl
024-3650360
PZC
Zaterdag 3 mei 2008
Kleur en cijfer van het vignet geven de emissienorm van de auto aan. Overigens zijn in vrijwel alle Duitse steden al
le vignetten toegestaan.
De tijd dat je in je vakantie nog
blijmoedig en geheel ongehin
derd door Europa kon toeren, is
voorbij. Wie vanaf deze zomer
bijvoorbeeld argeloos met zijn
auto door het Duitse Ruhrgebied rijdt, kon
wel eens uiterst onaangenaam verrast wor
den.
Want zo gauw je een afslag van de Auto
bahn neemt om in een stadje goedkoop te
gaan tanken of een broodje te eten, kan dat
in verscheidene gebieden een boete van 40
euro opleveren. Dat risico loop je ook in
twaalf Duitse steden. Een dagje shoppen in
Keulen of Dortmund kan zo duurder uitval
len dan je dacht.
Niet alleen de Duitsers zelf, maar ook Neder
landse toeristen zijn namelijk verplicht om
bij het binnenrijden van een zogeheten Um-
welt-Zone een 'Umweltplakette' op hun
voorruit te hebben. Dat is een milieusticker
die aangeeft dat de betreffende auto niet te
veel fijnstof via zijn uitlaat de wereld in
blaast.
Voor vrijwel alle benzineauto's is er goed
nieuws: die voldoen probleemloos aan de ge
stelde eisen. Die krijgen een groene sticker.
Bij bejaarde dieselauto's is dat duidelijk een
ander verhaal. Als die ouder zijn dan elf jaar
worden de betreffende plaatsen sowieso op
eens verboden gebied.
Dat is op zich al een tamelijk ingewikkeld
verhaal, maar helaas is dat nog maar het be
gin. Het zit er namelijk dik in dat de touw
tjes voor dieselauto's de komende tijd nog
veel strakker worden aangetrokken. Aange
zien alle steden zelf mogen bepalen hoe
hoog ze de milieulat leggen, wordt het de ko
mende jaren een nog veel grotere puzzel
waar we wel en niet mogen rijden.
Ter illustratie: in Dortmund is er nu al één
straat (300 meter lang!) waar alleen jonge
dieselauto's mogen komen. Om precies te
zijn: die van niet meer dan zeven jaar oud.
Die zijn herkenbaar aan een gele of groene
sticker op hun voorruit. Hannover heeft in
middels al laten weten dat voorbeeld voor
de hele stad te volgen.
De Duitse overheid pakt het allemaal bloed
serieus aan. Er zal streng worden gecontro
leerd. Zo mikt Berlijn er op dat iedere auto
gemiddeld twee keer per dag wordt gecon
troleerd. Naast de boete krijgt de Duitse au
tomobilist ook een strafpunt op zijn rijbe
wijs. Zes strafpunten betekent: rijbewijs inle
veren.
Volgens welingelichte bronnen denken
Duitsland en Nederland er trouwens over
om de handen niet alleen voor het innen
van de boetes ineen te slaan, maar ook voor
die strafpunten op het rijbewijs.
Kortom: wie wel eens in Duitsland rijdt,
doet er goed aan een milieuvignet aan te vra
gen. Het vignet blijft onbeperkt geldig. De
kosten variëren van 12,50 tot 17,50 euro. De
Umweltplakette is te bestellen via de Neder
landse vestigingen van TÜV Nord (in Vaas-
sen) en bij handelsonderneming Dekra.
Op hun internetsites (www.tuev-nord.nl en
www.dekra.nl) is meer informatie te vin
den.
Beide organisaties hebben in elk geval
een kopie van het kentekenbewijs
nodig. Dat kan per fax of per mail.
Wie het makkelijker wil, kan langs
bij KwikFit, die de sticker vervolgens tegen
betaling van 17,50 euro bestelt bij Dekra. Het
papierwerk duurt in alle gevallen enkele da
gen tot een week.
Inmiddels wordt al gewaarschuwd voor com
plicaties bij het aanvragen van de sticker in
Duitsland zelf In theorie kan dat op diverse
adressen, zoals keuringsstations en bepaalde
benzinestations. Die zijn echter niet aange
sloten op onze Nederlandse kentekenregis
tratie.
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
li Wie wil weten welk milieuvignet in Duits
land nodig is, kan kijken op de Nederlands
talige website www.tuev-nord.nl. De vignet
ten voor Oostenrijk en Zwitserland kun
je bij de grens aanschaffen of bij de ANWB
kopen. Caravanners moeten voor Zwitser
land twee vignetten kopen. Een extra voor
hun rijdende huisje. Een vignet voor Zwit
serland kost zo'n 26,70 euro. Een jaarvig
net Oostenrijk kost drie maal zoveel, maar
er zijn ook 10-dagen en 2-maanden vignet
ten (9,05 euro en 23,55 euro).
Op de internetsite van de ANWB
(www.anwb.nl) staat een uitvoerig over
zicht van alle toltarieven in Europa. In het
Noorse Oslo moet je al een tijdje 20 kro
nen bij een tolpoort betalen. In Italië zijn
de historische centra van ontelbare steden
afgesloten en werken diverse grote steden
nu aan de invoering van tol. Milaan is als
eerste schaap over de dam. In hartje Lon
den bedraagt het toltarief 8 pond (12 eu
ro) voor de hele dag. Je kunt ook na afloop
van je bezoek betalen.