m Duitsland wordt milieudoolhof door vignetten 35 reizen De meeste automobilisten zijn inmiddels gewend aan de tolvignetten van Zwitserland en Oostenrijk en de tolgelden van Frankrijk en Italië. Rob van Ginneken ontdekte echter dat er veel verwarring heerst over de 'Umweltplakette' van Duitse steden. reizen@wegener.nl 024-3650360 PZC Zaterdag 3 mei 2008 Kleur en cijfer van het vignet geven de emissienorm van de auto aan. Overigens zijn in vrijwel alle Duitse steden al le vignetten toegestaan. De tijd dat je in je vakantie nog blijmoedig en geheel ongehin derd door Europa kon toeren, is voorbij. Wie vanaf deze zomer bijvoorbeeld argeloos met zijn auto door het Duitse Ruhrgebied rijdt, kon wel eens uiterst onaangenaam verrast wor den. Want zo gauw je een afslag van de Auto bahn neemt om in een stadje goedkoop te gaan tanken of een broodje te eten, kan dat in verscheidene gebieden een boete van 40 euro opleveren. Dat risico loop je ook in twaalf Duitse steden. Een dagje shoppen in Keulen of Dortmund kan zo duurder uitval len dan je dacht. Niet alleen de Duitsers zelf, maar ook Neder landse toeristen zijn namelijk verplicht om bij het binnenrijden van een zogeheten Um- welt-Zone een 'Umweltplakette' op hun voorruit te hebben. Dat is een milieusticker die aangeeft dat de betreffende auto niet te veel fijnstof via zijn uitlaat de wereld in blaast. Voor vrijwel alle benzineauto's is er goed nieuws: die voldoen probleemloos aan de ge stelde eisen. Die krijgen een groene sticker. Bij bejaarde dieselauto's is dat duidelijk een ander verhaal. Als die ouder zijn dan elf jaar worden de betreffende plaatsen sowieso op eens verboden gebied. Dat is op zich al een tamelijk ingewikkeld verhaal, maar helaas is dat nog maar het be gin. Het zit er namelijk dik in dat de touw tjes voor dieselauto's de komende tijd nog veel strakker worden aangetrokken. Aange zien alle steden zelf mogen bepalen hoe hoog ze de milieulat leggen, wordt het de ko mende jaren een nog veel grotere puzzel waar we wel en niet mogen rijden. Ter illustratie: in Dortmund is er nu al één straat (300 meter lang!) waar alleen jonge dieselauto's mogen komen. Om precies te zijn: die van niet meer dan zeven jaar oud. Die zijn herkenbaar aan een gele of groene sticker op hun voorruit. Hannover heeft in middels al laten weten dat voorbeeld voor de hele stad te volgen. De Duitse overheid pakt het allemaal bloed serieus aan. Er zal streng worden gecontro leerd. Zo mikt Berlijn er op dat iedere auto gemiddeld twee keer per dag wordt gecon troleerd. Naast de boete krijgt de Duitse au tomobilist ook een strafpunt op zijn rijbe wijs. Zes strafpunten betekent: rijbewijs inle veren. Volgens welingelichte bronnen denken Duitsland en Nederland er trouwens over om de handen niet alleen voor het innen van de boetes ineen te slaan, maar ook voor die strafpunten op het rijbewijs. Kortom: wie wel eens in Duitsland rijdt, doet er goed aan een milieuvignet aan te vra gen. Het vignet blijft onbeperkt geldig. De kosten variëren van 12,50 tot 17,50 euro. De Umweltplakette is te bestellen via de Neder landse vestigingen van TÜV Nord (in Vaas- sen) en bij handelsonderneming Dekra. Op hun internetsites (www.tuev-nord.nl en www.dekra.nl) is meer informatie te vin den. Beide organisaties hebben in elk geval een kopie van het kentekenbewijs nodig. Dat kan per fax of per mail. Wie het makkelijker wil, kan langs bij KwikFit, die de sticker vervolgens tegen betaling van 17,50 euro bestelt bij Dekra. Het papierwerk duurt in alle gevallen enkele da gen tot een week. Inmiddels wordt al gewaarschuwd voor com plicaties bij het aanvragen van de sticker in Duitsland zelf In theorie kan dat op diverse adressen, zoals keuringsstations en bepaalde benzinestations. Die zijn echter niet aange sloten op onze Nederlandse kentekenregis tratie. Reageren? redactie.reizen@wegener.nl li Wie wil weten welk milieuvignet in Duits land nodig is, kan kijken op de Nederlands talige website www.tuev-nord.nl. De vignet ten voor Oostenrijk en Zwitserland kun je bij de grens aanschaffen of bij de ANWB kopen. Caravanners moeten voor Zwitser land twee vignetten kopen. Een extra voor hun rijdende huisje. Een vignet voor Zwit serland kost zo'n 26,70 euro. Een jaarvig net Oostenrijk kost drie maal zoveel, maar er zijn ook 10-dagen en 2-maanden vignet ten (9,05 euro en 23,55 euro). Op de internetsite van de ANWB (www.anwb.nl) staat een uitvoerig over zicht van alle toltarieven in Europa. In het Noorse Oslo moet je al een tijdje 20 kro nen bij een tolpoort betalen. In Italië zijn de historische centra van ontelbare steden afgesloten en werken diverse grote steden nu aan de invoering van tol. Milaan is als eerste schaap over de dam. In hartje Lon den bedraagt het toltarief 8 pond (12 eu ro) voor de hele dag. Je kunt ook na afloop van je bezoek betalen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 115