Smalle sluisjes in Bretagne 'T reizerio m Overal camera's U De wereld is bang en boos en in Londen het allerergst Wanneer je een land op een andere manier wilt ontdekken, is een boottocht volgens Gerard Chel aan te bevelen. Bretagne vanaf het water. Varen onder lage bruggetjes en door smalle sluizen. '%Sv PZC Zaterdag 3 mei 2008 reizen@wegener.nl 024-3650360 Het is razend druk in Londen. Zoals altijd valt er een lichte regen en zoals altijd sjokken we met onze spullen door de stad om wat mooie film opnamen te maken. We beginnen op Trafalgar Square. Nou is de Engelse hoofdstad altijd al een lastige film- stad geweest, maar dit keer slaat alles. Als we een mi nuut of tien bezig zijn, verschijnen vanuit het niets twee 'bobby's'. Rare helm, opzichtig kogelvrij vest. Wat we aan het doen zijn, willen de heren weten. Ik leg uit dat we niets kwaads in de zin hebben. Gewoon een paar mooie beelden maken van uw prachtige stad. Heb ben wij daar een vergunning voor? Helaas hebben wij die niet, net zo min als de miljoenen anderen die hun kleine digitale videocameraatjes laten snorren. De agent begint een omstandige uitleg waarin hij duide lijk maakt dat onze activiteiten niet op prijs worden ge steld. Sterker nog, we zijn in overtreding. Dit alles van wege de anti-terreurwetten die al geruime tijd van kracht zijn. Ik heb geen idee waar de man het over heeft, maar tegenspreken lijkt me onverstandig. We stoppen de werkzaamheden en druipen deemoedig af Dan maar naar Hyde Park, ver van het drukke cen trum. Het weer is inmiddels een beetje opgeklaard en er wordt voorzichtig gewandeld over de groene weide in het hart van de stad. Hier duurt het een minuut of twintig. Twee agenten met helm en vest. Vergunning? Nee? Wegwezen! Ook dit keer stel ik voorzich tig de vraag, waarom? Nou, filmen zonder ver gunning is een ernstige overtreding. We kun nen worden gearresteerd. Willen we dat? Nee? Wegwezen dus! Dan maar naar Kensington, de saaie wijk waar ons hotel staat. Ook daar is wel een winkel straat en ook daar vinden we van die typisch Londense straten. Maar nu hebben we al bin nen tien minuten bezoek. Opnieuw worden we bestraffend toegesproken. Nieuwsgierig vraag ik aan de agenten hoe ze ons toch zo snel in de gaten hebben. Nergens zie je politie op straat, maar toch staan ze in no time voor onze camera. Of ik wel eens van bewa kingscamera's heb gehoord? De man wijst er een paar aan. En dan wordt alles in een keer duidelijk. Heel Lon den hangt natuurlijk vol met die dingen. Honderddui zenden. Overal die zwarte bolletjes waarin het oog van de overheid zit verborgen. Alles wordt bekeken en vast gelegd. Ik probeer het me voor te stellen. Wie bekijkt die beelden eigenlijk allemaal? Niemand natuurlijk. Daar zit een computerprogramma achter dat vormen herkent en interpreteert. Onze eigen camera zal wel op een stuk afweergeschut hebben geleken. Valt het politieoptreden nog mee. Wanneer je eenmaal je onschuld op dit gebied hebt ver loren, zie je ze overal. Er is geen gebouw in Londen dat niet waarschuwt voor de aanwezigheid van CCTV, een gesloten televisiecircuit. Ook restaurants, pubs en ho tels zijn ermee uitgerust. Op straat rijden vreemde poli- tieautootjes. Een Smart met op het dak een paaltje van een meter dat eindigt in een zwart camerabolletje. Ik weet niet meer hoe het er in het Engels op staat, maar de Smart wordt gebruikt voor 'rijdend stadstoezicht'. Het moet toch niet gekker worden. Ik ben over het algemeen nooit zo naïef maar nu voel ik me toch een beetje wereldvreemd. Wat had ik dan gedacht? Dat alles mooi en goed was? Nee, de wereld is bang en boos. En in Londen het allerergst, Als we terugkomen in ons hotel blijkt een groepje grondwerkers van de elektriciteitsmaatschappij per on geluk een kabel te hebben doorgehakt, waardoor het Shaftesbury Hotel geheel in het duister staat. De man nen komen uit Polen en hebben de Engelstalige waar schuwingen niet goed begrepen. Ineens besefik dat dit mijn kans is. Het CCTV-systeem van het hotel functioneert nu niet meer. Voor even ben ik ontsnapt aan het alziende oog. Het moment om iets te doen wat niet mag. Op mijn nachtkastje ligt het klok huis van de appel van die ochtend. Zwierig werp ik die uit het raam. Het afgekloven ding valt precies in de greppel van de Polen. Goed gemikt en niemand heeft het gezien. Hoop ik. ot ziens!' Nadat de sluiswachter zich er van vergewist heeft welke nationaliteit we hebben, zegt hij ons netjes, zij het met een licht ac cent, in onze eigen landstaal goe dendag. Vrolijke mensen, de sluis wachters langs het kanaal d'Ille-et-Rance in dit deel van Bre tagne. Altijd in voor een babbeltje. Waar kom je vandaan, waar ga je naar toe, bevalt de boot? Dat soort werk. Opvallend is ook om te zien hoe veel vrouwen dit ambt uitoefenen. l'Éclusière worden de vrouwen ge noemd en hun mannelijke collega l'Éclusier. Logisch want ze bedie nen de sluis, l'Écluse. Onze route is van tevoren uitgestip peld. We beginnen in Dinan en een kleine week later meren we af in Messac. Hemelsbreed niet eens zo ver, 127 kilometer, maar ont spannen varend doe je er langer over. Dertig uur staat er voor, 57 sluizen moeten we passeren om een verval van 88 meter te over bruggen. Het eerste deel gaat door het ka naal d'Ille-et-Rance. Vanaf Rennes volgen wij de loop van de rivier La Vilaine. Dit laatste deel is helaas niet overal even boeiend. Niet zo veel te beleven, weinig te doen. Geen al te bijzonder landschap of karakteristieke dorpjes. We zijn uit eindelijk dan ook een paar uur eer der in Macon dan gepland. Beginpunt Dinan is een karakteris tiek dorp met een historische bo venstad en een kleine, sfeervolle, oude benedenstad aan de Rance. Met goed bewaard gebleven verde digingswerken (remparts) waar elk jaar een festival omheen wordt ge organiseerd. Met een kasteel, een imposante basiliek, een even in drukwekkend viaduct en dikke kas seien als plaveisel voor het oude straatje Jerzual met atypische vak werkhuisjes. We eten er smakelijke mosselen. I Dinan i SPANJE Parijs FRANKRIJK Dinard 0 St-Malo Dinan BRETAGNE Evran Josselin Hédé ,c? •Sr Rennes Messac w Redon Nort-sur-Erdre Even daarvoor hebben we instruc ties gekregen hoe wij onze vierper- soons clipper (11 meter lang, 3.90 meter breed en een diepgang van 0,80 cm) moeten besturen. In snel treinvaart en hoofdzakelijk in het Frans. Gelukkig herinneren we ons nog het een en ander van vorige bootjes, want erg duidelijk is het al lemaal niet. Een proefrondje van een luttel aantal meters besluit de vaarles. Aan boord zijn wel voldoende kaar ten en een kapiteinshandboek waarin onder meer een verklaring van de borden, tekens, lichten en overige waterinfo die we de ko mende dagen passeren. Ook han dig: op de kaart staan de passanten havens onderweg aangegeven plus de voorzieningen, zoals water, stroom, toiletten. Iets voor Dinan begint het kanaal tussen de riviertjes Rance en Ille. Een echt kanaal is het niet, hier en daar is de oorspronkelijke rivieren loop bijgewerkt, gekanaliseerd dus. De tocht begint mooi, langs bos sen en een steengroeve voordat bij Léhon de eerste sluis genomen moet worden. Waarbij we direct voor de rest van de week weten waar we aan toe zijn: ons bootje is slechts een paar centimeters smal ler dan de sluis. Maar goed dat er stootkussens zijn en dat we niet de enigen aan boord zijn. Afmeren en de boot in bedwang houden in je eentje is niet te doen. De eerste grote stop is Évran. Klein typisch Frans plattelandsdorpje. Saai dus en een beetje uitgestor ven. Met de meegenomen moun tainbikes, die net op de voorplecht passen, fietsen we er naar toe met de bedoeling inkopen te doen. Even vergeten dat het zondag is. Omdat alle sluizen tussen half een en half twee niet bediend worden, vullen we de wachttijd met een snelle lunch. Na de sluis glijdt een afwisselend landschap aan ons voorbij. Met glooiende weilanden, wat bossen, hier en daar een kasteel, een boer derij, kleine gehuchtjes. En veel la ge bruggetjes. Als stuurman moet je flink door de knieën en op je ge voel het stuur vasthouden. Aan de beschadigingen op het bovendek te zien, zijn onze voorgangers er niet altijd in geslaagd schadevrij te

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 110