PZC* Lief cadeautje voor mama? Brood werd in jaar tijd 10 procent duurder Spreekbuis van Saddam Hussein staat terecht Vraagtekens rond veiligheid betonnen wegafscheidingen. Belgische rijdt twee keer tegen spoorboom Stuur ons uw foto's van Koninginnedag en :m S s MELIESTE 5 Word ook abonnee! Oranje Boven 14° HET WEER: Buien dé Woensdag 30 april 2008 - PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT - 250e jaargang nr. 102 - los nummer 1,40, zaterdag 2,00 FRANEKER - Kinderen repeteren in Franeker hun toneelstukje voor Koninginnedag. Ook In Mak- kum werd geoefend. Koningin Beatrix en leden van de koninklijke familie bezoeken vandaag bei de Friese plaatsen. Ook elders in het land is het vandaag Oranje Boven. Uit een peiling van Mauri ce de Hond blijkt dat 70 procent van de bevol king voor het behoud van het koningshuis is. De steun voor de republiek is het grootst onder aan hangers van de PVV (42 procent), SP (41) en GroenLinks (34). D66 telt de meeste monarchis ten (93 procent). foto Robin Utrecht/ANP 'Betonberm gevaarlijk' door door Rudi Buis DEN HAAG - CDA en WD willen dat minister Eurlings (Verkeer) on derzoek doet naar de veiligheid van betonnen middenbermen op snelwegen. Op steeds meer wegen verschijnen betonnen vangrails. Er zijn aanwijzingen dat ze gevaarlij ker zijn dan stalen afscheidingen. Nader onderzoek is nodig, voordat ze op grote schaal worden inge voerd, vindt ook Rijkswaterstaat. „Beton is ongunstiger voor lichte voertuigen, dus voor personen auto's met kwetsbare inzitten den", zegt Warner van Hattum, specialist bermbeveiliging van Rijkswaterstaat. Dat komt doordat beton minder meegeeft en de schok bij een botsing voor inzitten den groter is. Bovendien worden personenauto's sneller terugge kaatst. Daar tegenover staat dat vrachtwagens minder snel door de middenberm schieten. De fracties van CDA en WD in de Tweede Kamer willen ophelde ring. „We kunnen wel lekker be ton storten, maar dat is vreemd zo lang niet duidelijk is wat dat voor de verkeersveiligheid betekent", zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Hij krijgt steun van de WD. „Je kunt op je vingers natel len dat je slechter af bent als je met je auto tegen beton aanrijdt dan bij stalen vangrails. Laat ze er eens goed naar kijken", zegt de li beraal Paul de Krom. Rijkswaterstaat benadrukt dat de betonnen afscheidingen voldoen aan de Europese veiligheidseisen en ook zijn getest. Maar waar be ton tot voor kort slechts mondjes maat werd gebruikt, neemt het nu een hoge vlucht. Van Hattum: „Het aantal aanrijdingen waarbij een betonnen voertuigkering is be trokken zal toenemen. Mogelijk leidt dat tot extra slachtoffers." Langs hoeveel kilometer snelweg (totale lengte 2360 kilometer) be tonnen bermen zijn aangebracht, kan Rijkswaterstaat niet zeggen. In elk geval zijn ze te vinden op de CDA en VVD willen dat minister Eurlings onderzoekt hoe het is gesteld met de veiligheid van betonnen middenbermen op Nederlandse snelwegen. ELLEWOUTSDIJK - Een 26-jarige au tomobiliste uit Hoboken (B) is gis teren twee keer tegen de spoor boom van een spoorwegovergang gereden. De vrouw reed over de Westerscheldetunnelweg toen ze bij de Sloeweg tegen de spoor boom van het goederenspoor reed. Toen er een trein naderde, reed ze achteruit, waarbij ze de slagboom weer raakte. De voor- en achterruit raakten beschadigd. GOES - Neem uw fototoestel of vi deocamera mee als u vandaag Ko ninginnedag gaat vieren. De PZC-redactie is zeer geïnteresseerd in uw beelden. Alle lezersfoto's en films zetten we op www.pzc.nl. In de krant van vrijdag plaatsen we een selectie van de mooiste le zersfoto's. Die mogen ook op He melvaartsdag zijn gemaakt. Kijk onder 'foto' en 'video' op onze site hoe u de beelden bij ons krijgt. Oranjegevoel zit meer in voetbal dan in Koninginnedag reageer op www.pzc.nl A12 bij Ede, op de At tussen Amersfoort en Amsterdam, de A20 bij Rotterdam en delen van de A4 en A67. Ze worden ook op steeds meer provinciale wegen aan gebracht. Voor betonnen afschei dingen wordt vooral gekozen om dat deze minder ruimte innemen dan stalen vangrails. Door de mid denberm te versmallen kan een extra rijstrook worden aangelegd. Dat scheelt veel geld. Betonnen af scheidingen vergen bovendien minder onderhoud. Stalen vang rails zijn na een aanrijding sneller beschadigd en het kost veel tijd en geld ze te repareren. Bovendien moeten dan rijstroken worden af gesloten waardoor files ontstaan. pagina 3: commentaar pagina 6: betonnen vangrails in op- OV-chipkaart zit op dood spoor 83% ens ■Bis 17% aantal reacties: 351 s Zeeland: 2, 3, 25 t/m 33; Binnen land: 4 t/m 7; Buitenland: 9 en 10; Meningen; 11; Beurs; 14; Econo mie: 15 en 17; Weer; 22; Strips: 23; Cultuur: 35; Weekagenda: 36 en 37; Sport: 39 t/m 43; Televisie: 44 t/m 47. Leve de Koningin! CO r- O) Hiep, hiep, hoera iS LU O O BRUSSEL - Brood in de Europese Unie is in een jaar tijd gemiddeld 10 procent duurder geworden. Dat blijkt uit een vergelijking door de Europese Commissie van prijzen tussen februari vorig jaar en dit jaar. De consument betaalt 15 procent meer voor melk, kaas en eieren. Vlees is 4 procent duurder gewor den, terwijl de caissière 12 procent meer afrekent voor olie en vetten. De prijs van vooral brood is veel harder gestegen dan theoretisch te verklaren is door de hogere graan prijs, zo blijkt uit een doorreke ning van Brusselse prijsmodellen. „De voortgaande prijsstijging voor sommige producten kan ook het gevolg zijn van hogere kosten voor energie, transport of arbeid", zei een woordvoerder van EU-com- missaris Fischer Boel (Landbouw). „Wij geven niemand de schuld." Zie bon op pagina 2 of bel gratis 0800 - 0231 231 8 711688 555530 1 1 ikbestelsnet op www.pzc.nl/webwinkel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 1