PZC*
Lief
cadeautje
voor mama?
Brood werd in jaar tijd
10 procent duurder
Spreekbuis van
Saddam Hussein
staat terecht
Vraagtekens rond
veiligheid betonnen
wegafscheidingen.
Belgische rijdt twee
keer tegen spoorboom
Stuur ons uw foto's
van Koninginnedag
en :m
S
s
MELIESTE 5
Word ook abonnee!
Oranje Boven
14°
HET WEER:
Buien dé
Woensdag 30 april 2008 - PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT - 250e jaargang nr. 102 - los nummer 1,40, zaterdag 2,00
FRANEKER - Kinderen repeteren in Franeker hun
toneelstukje voor Koninginnedag. Ook In Mak-
kum werd geoefend. Koningin Beatrix en leden
van de koninklijke familie bezoeken vandaag bei
de Friese plaatsen. Ook elders in het land is het
vandaag Oranje Boven. Uit een peiling van Mauri
ce de Hond blijkt dat 70 procent van de bevol
king voor het behoud van het koningshuis is. De
steun voor de republiek is het grootst onder aan
hangers van de PVV (42 procent), SP (41) en
GroenLinks (34). D66 telt de meeste monarchis
ten (93 procent). foto Robin Utrecht/ANP
'Betonberm gevaarlijk'
door door Rudi Buis
DEN HAAG - CDA en WD willen
dat minister Eurlings (Verkeer) on
derzoek doet naar de veiligheid
van betonnen middenbermen op
snelwegen. Op steeds meer wegen
verschijnen betonnen vangrails. Er
zijn aanwijzingen dat ze gevaarlij
ker zijn dan stalen afscheidingen.
Nader onderzoek is nodig, voordat
ze op grote schaal worden inge
voerd, vindt ook Rijkswaterstaat.
„Beton is ongunstiger voor lichte
voertuigen, dus voor personen
auto's met kwetsbare inzitten
den", zegt Warner van Hattum,
specialist bermbeveiliging van
Rijkswaterstaat. Dat komt doordat
beton minder meegeeft en de
schok bij een botsing voor inzitten
den groter is. Bovendien worden
personenauto's sneller terugge
kaatst. Daar tegenover staat dat
vrachtwagens minder snel door de
middenberm schieten.
De fracties van CDA en WD in
de Tweede Kamer willen ophelde
ring. „We kunnen wel lekker be
ton storten, maar dat is vreemd zo
lang niet duidelijk is wat dat voor
de verkeersveiligheid betekent",
zegt CDA-Kamerlid Sander de
Rouwe. Hij krijgt steun van de
WD. „Je kunt op je vingers natel
len dat je slechter af bent als je
met je auto tegen beton aanrijdt
dan bij stalen vangrails. Laat ze er
eens goed naar kijken", zegt de li
beraal Paul de Krom.
Rijkswaterstaat benadrukt dat de
betonnen afscheidingen voldoen
aan de Europese veiligheidseisen
en ook zijn getest. Maar waar be
ton tot voor kort slechts mondjes
maat werd gebruikt, neemt het nu
een hoge vlucht. Van Hattum:
„Het aantal aanrijdingen waarbij
een betonnen voertuigkering is be
trokken zal toenemen. Mogelijk
leidt dat tot extra slachtoffers."
Langs hoeveel kilometer snelweg
(totale lengte 2360 kilometer) be
tonnen bermen zijn aangebracht,
kan Rijkswaterstaat niet zeggen. In
elk geval zijn ze te vinden op de
CDA en VVD willen dat minister
Eurlings onderzoekt hoe het is
gesteld met de veiligheid van
betonnen middenbermen op
Nederlandse snelwegen.
ELLEWOUTSDIJK - Een 26-jarige au
tomobiliste uit Hoboken (B) is gis
teren twee keer tegen de spoor
boom van een spoorwegovergang
gereden. De vrouw reed over de
Westerscheldetunnelweg toen ze
bij de Sloeweg tegen de spoor
boom van het goederenspoor
reed. Toen er een trein naderde,
reed ze achteruit, waarbij ze de
slagboom weer raakte. De voor-
en achterruit raakten beschadigd.
GOES - Neem uw fototoestel of vi
deocamera mee als u vandaag Ko
ninginnedag gaat vieren. De
PZC-redactie is zeer geïnteresseerd
in uw beelden. Alle lezersfoto's en
films zetten we op www.pzc.nl.
In de krant van vrijdag plaatsen
we een selectie van de mooiste le
zersfoto's. Die mogen ook op He
melvaartsdag zijn gemaakt. Kijk
onder 'foto' en 'video' op onze site
hoe u de beelden bij ons krijgt.
Oranjegevoel zit meer in voetbal
dan in Koninginnedag
reageer op www.pzc.nl
A12 bij Ede, op de At tussen
Amersfoort en Amsterdam, de
A20 bij Rotterdam en delen van
de A4 en A67. Ze worden ook op
steeds meer provinciale wegen aan
gebracht. Voor betonnen afschei
dingen wordt vooral gekozen om
dat deze minder ruimte innemen
dan stalen vangrails. Door de mid
denberm te versmallen kan een
extra rijstrook worden aangelegd.
Dat scheelt veel geld. Betonnen af
scheidingen vergen bovendien
minder onderhoud. Stalen vang
rails zijn na een aanrijding sneller
beschadigd en het kost veel tijd en
geld ze te repareren. Bovendien
moeten dan rijstroken worden af
gesloten waardoor files ontstaan.
pagina 3: commentaar
pagina 6: betonnen vangrails in op-
OV-chipkaart zit op dood spoor
83%
ens
■Bis 17%
aantal reacties: 351
s
Zeeland: 2, 3, 25 t/m 33; Binnen
land: 4 t/m 7; Buitenland: 9 en 10;
Meningen; 11; Beurs; 14; Econo
mie: 15 en 17; Weer; 22; Strips:
23; Cultuur: 35; Weekagenda: 36
en 37; Sport: 39 t/m 43; Televisie:
44 t/m 47.
Leve de Koningin!
CO
r-
O)
Hiep, hiep, hoera
iS
LU
O
O
BRUSSEL - Brood in de Europese
Unie is in een jaar tijd gemiddeld
10 procent duurder geworden. Dat
blijkt uit een vergelijking door de
Europese Commissie van prijzen
tussen februari vorig jaar en dit
jaar.
De consument betaalt 15 procent
meer voor melk, kaas en eieren.
Vlees is 4 procent duurder gewor
den, terwijl de caissière 12 procent
meer afrekent voor olie en vetten.
De prijs van vooral brood is veel
harder gestegen dan theoretisch te
verklaren is door de hogere graan
prijs, zo blijkt uit een doorreke
ning van Brusselse prijsmodellen.
„De voortgaande prijsstijging voor
sommige producten kan ook het
gevolg zijn van hogere kosten voor
energie, transport of arbeid", zei
een woordvoerder van EU-com-
missaris Fischer Boel (Landbouw).
„Wij geven niemand de schuld."
Zie bon op pagina 2 of
bel gratis 0800 - 0231 231
8 711688
555530 1
1 ikbestelsnet op
www.pzc.nl/webwinkel