Binnenland Kinderopvang gaat ouders meer kosten Patiënt loopt risico door falend computersysteem van apotheek Bijna honderd euro voor een volle tank is wel héél veel geld Intercity's slaan station Best per ongeluk over Benzineprijs breekt record na record, en het is nog niet afgelopen. Ze gaan gemiddeld 1400 euro per jaar méér betalen, blijkt uit cijfers. Klaar voor de afvaart Inspecteur schrikt van gebrekkig alarmsysteem medicijnen. 4 I Dinsdag 29 april 2008 PZC DEN HAAG - Anneke Busser kijkt naar de teller op de benzinepomp, terwijl ze haar blauwe Volvo-sta- tionwagen volgooit. Het bedrag loopt gestaag maar zeker op. Vol zit de tank en leeg gaat de porte monnee. „Wat?! 91 euro voor een volle tank", zegt Busser verbaasd. Ze weet wel dat haar forse Volvo niet de zuinigste is, maar bijna honderd euro voor een volle tank is wel heel veel geld. „Gelukkig rij den we niet zo heel veel" zegt Bus ser, die haar boodschappen meest al met de fiets haalt. Het is betalen aan de pomp. Altijd natuurlijk, maar vandaag de dag meer dan ooit. De veertig liter die in de tank van een kleine auto gaat, kost meer dan zestig euro. De zestig liter die Busser in haar Vol vo gooit, bijna honderd. De gemid delde adviesprijs van een liter ben zine bij de grote oliemaatschappij en ligt volgens consumentenorga nisatie UnitedConsumers op 1,596 euro, een nieuw record. Ook voor diesel (1,355 euro) werd niet eerder zo veel betaald. „We gaan van het ene record naar het andere", zegt directeur Paul van Selms. De dure olie - hoofdingrediënt van een litertje benzine - heeft de prijzen aan de pomp de afgelopen maanden opgedreven tot ongeken de hoogte. Een staking bij een Schotse raffinaderij geeft de brand stofprijzen een extra zet. Een vat ruwe olie kost bijna 120 dollar - ook een record. De bottleneck zit volgens Van Selms niet in de win ning van olie, maar in de verwer king van de zwarte drab tot benzi ne en diesel. Van Selms: „In de we- EaEjVAN STRAATEN reld zijn maar een paar honderd raffinaderijen. Als er een paar slui ten dan gaan de prijzen gelijk om hoog." De automobilist betaalt de reke ning. Accountant Rachel Sital zit voor haar werk altijd op de weg, maar zij let nooit op de benzine prijs. Haar baas betaalt de tankpas en de eerste 20.000 kilometer die ze privé rijdt met haar zwarte Seat. Toch begint Sital de gevolgen van de torenhoge brandstofprijzen nu ook te voelen. „Op mijn werk con troleren ze tegenwoordig veel strenger op het aantal kilometers dat ik privé rijd." Van Selms heeft slecht nieuws voor Sital en andere autorijders. De benzineprijs blijft hoog, zegt hij. Die komt voorlopig 'Op mijn werk controleren ze nu strenger op het aantal kilometers dat ik privé rijd' niet meer onder de 1,50 euro. Ster ker, Van Selms voorziet de komen de tijd nog hogere benzine- en die- selprijzen. Het kost de gemiddelde automobilist op jaarbasis bijna 1900 euro - een maandsalaris, zegt Van Selms. Minder rijden doen Ne derlanders vooralsnog niet, consta teert hij. En de overheid en oliemaatschap pijen maar zakkenvullen, zegt een tanker bij een Shell-pomp aan de rand van Den Haag. „Die oliemaat schappijen verhogen de benzine prijs zodra de olie duurder wordt. Maar als de olieprijs wat daalt, dan duurt het nog dagen eer de benzi ne goedkoper wordt." Om de hoge prijzen te ontwijken, tankt hij niet meer langs de snelweg, maar bij tankstations in woonwijken, die vaak wat goedkoper zijn. DEN HAAG - Ouders moeten vol gend jaar dieper in de buidel tas ten voor kinderopvang. Gemid deld gaan ze 1400 euro meer beta len, stelt van de MOgroep Kinder opvang, die driekwart van de on dernemers in de branche vertegen woordigt. Voor ouders met hogere inkomens kunnen de kosten zelfs verdubbelen. De ouderbijdrage stijgt door vori ge week aangekondigde kabinets maatregelen. Sinds de opvang in 2005 door de Wet op de Kinderop vang goedkoper werd en meer vrouwen gingen werken, steeg de vraag met dertig procent, tot bijna 600.000 kinderen. Omdat ook het rijk meebetaalt aan de opvang, kampte staatssecretaris Dijksma (OCW) vorig jaar met een tekort van bijna een kwart miljard euro. Gemiddeld betalen ouders nu ne gentien procent van de kosten en overheid en werkgevers de rest. De ouderbijdrage zal twintig tot veertig procent stijgen. De MO groep vreest dat daardoor veel vrouwen minder gaan werken. Nu ook de financiering van het gastou derschap - waarbij volwassenen thuis op andermans kinderen pas sen - op de tocht staat, vreest de MOgroep dat de wachtlijsten in de reguliere opvang langer worden. Dat geldt vooral voor de naschool se opvang, waar nu al sprake is van een capaciteitstekort. De MOgroep is er verbijsterd over dat de overheid de kostenstijging afwentelt op de ouders. „Eerst sti muleren ze vrouwen om meer te gaan werken, vervolgens schrikken NV De kinderopvang wordt duurder, becijfert de MOgroep Kinderop vang. Voor ouders met hoge inkomens kunnen de kos ten zelfs verdubbelen. SCHEVENINGEN - In de haven van Scheveningen liggen de zeilboten gereed voor de traditionele Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich. De wedstrijd vormt vandaag de officiële opening van de jaarlijkse North Sea Regatta, die dit jaar wordt gehouden van 9 tot en met 12 mei. foto Rick Nederstigt/ANP ze van de kosten en leggen ze de rekening bij de ouders neer", zegt een woordvoerder. Om de druk op de ouders te verlagen, moeten werkgevers meer betalen voor de kinderopvang van hun personeel, vindt de organisatie. Ook moeten andere ministeries meebetalen. „Niet alleen Dijksma is gebaat bij meer werkende ouders", aldus de woordvoerder. Ondernemerskoepel VNO-NCW voelt niets voor het idee om de werkgever meer te laten bijdragen. Een woordvoerder: We nemen nu al een derde deel van de kosten voor onze rekening, dus in absolu te zin zal onze bijdrage toch al stij gen. Het gaat te ver om meer dan dat deel te betalen." Ook het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen is het oneens met de MOgroep. Volgens een woordvoerder zijn de conclu sies van de organisatie te voorba rig en de ouderbijdrage die ze voorrekent veel te hoog. BEST - Machinisten op de intercity- lijn Eindhoven-Schiphol zijn in de laatste weken drie keer vergeten te stoppen op de nieuwe halteplaats Best. Een NS-woordvoerder zei dat gisteren nadat reizigers hun trein weer zagen voorbijrijden. Sinds 9 april stopt de intercity in Best. Het tijdelijke overstappunt is er speciaal voor automobilisten die tijdens wegwerkzaamheden aan de A2 de files willen omzeilen. De intercitymachinisten rijden sta tion Best al jaren voorbij en dat pa troon zit bij sommigen kennelijk diep ingesleten, lieten de spoorwe gen gisteren weten. Managers zul len de treinbestuurders nogmaals wijzen op de verandering. *NEE- MAAIQ-^HÈNK.1 hibfl.? WAT ECN VéRRASSfAvel- door Floor Ligtvoet DEN HAAG - Apothekers werken met falende computersystemen. Daardoor bestaat bijvoorbeeld de kans dat ze per ongeluk een dubbe le dosis medicijnen meegeven, blijkt uit onderzoek van de Inspec tie voor de Gezondheidszorg. De kans bestaat dat mensen medicij nen krijgen die niet samen kun nen of waar ze allergisch voor zijn. Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal slaat alarm. „Ik ben geschrok ken. Ik dacht altijd dat de medicijn beveiligingssystemen goed werk ten. Apothekers vertrouwden er ook op. Een paar maanden gele den ontdekte een alerte apotheker uit Bennebroek echter dat de com puter niet waarschuwde toen dat wél had gemoeten. We zijn vervol gens een onderzoek begonnen. De meeste apotheken werken met een systeem dat niet waterdicht is. Ons onderzoek is in september pas klaar maar ik heb apothekers nu al gewaarschuwd. Het risico dat patiënten medicijnen meekrijgen die niet samengaan is namelijk te groot. Dat wil ik niet voor mijn re kening nemen." De Nederlandse Patiënten Consu menten Federatie (NPCF) zegt ver baasd te zijn over de bevindingen van de inspectie. Volgens de NPCF is het hard nodig dat de apotheken in actie komen. „Wij maken ons ernstig zorgen over het ontbreken van een goede en betrouwbare uit- Alle apothekers moeten nagaan of hun computersysteem proble men geeft, heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg giste ren laten weten. wisseling", zegt een woordvoerder. „Het brengt de 24 uurszorg in ge vaar. De patiënt wordt soms ge dwongen meerdere apotheken te bezoeken omdat ze immers niet 24 uur per dag open zijn." Volgens inspecteur Van der Wal moeten apothekers maatregelen nemen. „De apotheker moet aller eerst nagaan of zijn eigen systeem ook problemen geeft. Daarna moet zijn leverancier dit oplossen. Maar apothekers moeten ook hun eigen computergegevens kritisch tegen het licht houden. We heb ben namelijk gemerkt dat ze vaak met vervuilde bestanden werken. Eén patiënt komt soms twee, drie of zelfs vier keer in het systeem voor. Ieder bestand bevat dan net even andere informatie. De inspectie zal strenger controle ren. Van der Wal: „Apothekers kunnen niet om dit advies heen. Ze moeten veilig werken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4