Binnenland
Kinderopvang gaat
ouders meer kosten
Patiënt loopt risico door falend
computersysteem van apotheek
Bijna honderd euro
voor een volle tank
is wel héél veel geld
Intercity's slaan
station Best per
ongeluk over
Benzineprijs breekt
record na record, en het
is nog niet afgelopen.
Ze gaan gemiddeld 1400
euro per jaar méér
betalen, blijkt uit cijfers.
Klaar voor de afvaart
Inspecteur schrikt van
gebrekkig alarmsysteem
medicijnen.
4 I Dinsdag 29 april 2008 PZC
DEN HAAG - Anneke Busser kijkt
naar de teller op de benzinepomp,
terwijl ze haar blauwe Volvo-sta-
tionwagen volgooit. Het bedrag
loopt gestaag maar zeker op. Vol
zit de tank en leeg gaat de porte
monnee. „Wat?! 91 euro voor een
volle tank", zegt Busser verbaasd.
Ze weet wel dat haar forse Volvo
niet de zuinigste is, maar bijna
honderd euro voor een volle tank
is wel heel veel geld. „Gelukkig rij
den we niet zo heel veel" zegt Bus
ser, die haar boodschappen meest
al met de fiets haalt.
Het is betalen aan de pomp. Altijd
natuurlijk, maar vandaag de dag
meer dan ooit. De veertig liter die
in de tank van een kleine auto
gaat, kost meer dan zestig euro. De
zestig liter die Busser in haar Vol
vo gooit, bijna honderd. De gemid
delde adviesprijs van een liter ben
zine bij de grote oliemaatschappij
en ligt volgens consumentenorga
nisatie UnitedConsumers op 1,596
euro, een nieuw record. Ook voor
diesel (1,355 euro) werd niet eerder
zo veel betaald. „We gaan van het
ene record naar het andere", zegt
directeur Paul van Selms.
De dure olie - hoofdingrediënt
van een litertje benzine - heeft de
prijzen aan de pomp de afgelopen
maanden opgedreven tot ongeken
de hoogte. Een staking bij een
Schotse raffinaderij geeft de brand
stofprijzen een extra zet. Een vat
ruwe olie kost bijna 120 dollar -
ook een record. De bottleneck zit
volgens Van Selms niet in de win
ning van olie, maar in de verwer
king van de zwarte drab tot benzi
ne en diesel. Van Selms: „In de we-
EaEjVAN STRAATEN
reld zijn maar een paar honderd
raffinaderijen. Als er een paar slui
ten dan gaan de prijzen gelijk om
hoog."
De automobilist betaalt de reke
ning. Accountant Rachel Sital zit
voor haar werk altijd op de weg,
maar zij let nooit op de benzine
prijs. Haar baas betaalt de tankpas
en de eerste 20.000 kilometer die
ze privé rijdt met haar zwarte
Seat.
Toch begint Sital de gevolgen van
de torenhoge brandstofprijzen nu
ook te voelen. „Op mijn werk con
troleren ze tegenwoordig veel
strenger op het aantal kilometers
dat ik privé rijd." Van Selms heeft
slecht nieuws voor Sital en andere
autorijders. De benzineprijs blijft
hoog, zegt hij. Die komt voorlopig
'Op mijn werk controleren
ze nu strenger op het aantal
kilometers dat ik privé rijd'
niet meer onder de 1,50 euro. Ster
ker, Van Selms voorziet de komen
de tijd nog hogere benzine- en die-
selprijzen. Het kost de gemiddelde
automobilist op jaarbasis bijna
1900 euro - een maandsalaris, zegt
Van Selms. Minder rijden doen Ne
derlanders vooralsnog niet, consta
teert hij.
En de overheid en oliemaatschap
pijen maar zakkenvullen, zegt een
tanker bij een Shell-pomp aan de
rand van Den Haag. „Die oliemaat
schappijen verhogen de benzine
prijs zodra de olie duurder wordt.
Maar als de olieprijs wat daalt, dan
duurt het nog dagen eer de benzi
ne goedkoper wordt." Om de hoge
prijzen te ontwijken, tankt hij niet
meer langs de snelweg, maar bij
tankstations in woonwijken, die
vaak wat goedkoper zijn.
DEN HAAG - Ouders moeten vol
gend jaar dieper in de buidel tas
ten voor kinderopvang. Gemid
deld gaan ze 1400 euro meer beta
len, stelt van de MOgroep Kinder
opvang, die driekwart van de on
dernemers in de branche vertegen
woordigt. Voor ouders met hogere
inkomens kunnen de kosten zelfs
verdubbelen.
De ouderbijdrage stijgt door vori
ge week aangekondigde kabinets
maatregelen. Sinds de opvang in
2005 door de Wet op de Kinderop
vang goedkoper werd en meer
vrouwen gingen werken, steeg de
vraag met dertig procent, tot bijna
600.000 kinderen. Omdat ook het
rijk meebetaalt aan de opvang,
kampte staatssecretaris Dijksma
(OCW) vorig jaar met een tekort
van bijna een kwart miljard euro.
Gemiddeld betalen ouders nu ne
gentien procent van de kosten en
overheid en werkgevers de rest.
De ouderbijdrage zal twintig tot
veertig procent stijgen. De MO
groep vreest dat daardoor veel
vrouwen minder gaan werken. Nu
ook de financiering van het gastou
derschap - waarbij volwassenen
thuis op andermans kinderen pas
sen - op de tocht staat, vreest de
MOgroep dat de wachtlijsten in de
reguliere opvang langer worden.
Dat geldt vooral voor de naschool
se opvang, waar nu al sprake is
van een capaciteitstekort.
De MOgroep is er verbijsterd over
dat de overheid de kostenstijging
afwentelt op de ouders. „Eerst sti
muleren ze vrouwen om meer te
gaan werken, vervolgens schrikken
NV De kinderopvang wordt duurder,
becijfert de MOgroep Kinderop
vang. Voor ouders met
hoge inkomens kunnen de kos
ten zelfs verdubbelen.
SCHEVENINGEN - In de haven van Scheveningen liggen de zeilboten gereed
voor de traditionele Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich.
De wedstrijd vormt vandaag de officiële opening van de jaarlijkse North
Sea Regatta, die dit jaar wordt gehouden van 9 tot en met 12 mei.
foto Rick Nederstigt/ANP
ze van de kosten en leggen ze de
rekening bij de ouders neer", zegt
een woordvoerder. Om de druk op
de ouders te verlagen, moeten
werkgevers meer betalen voor de
kinderopvang van hun personeel,
vindt de organisatie. Ook moeten
andere ministeries meebetalen.
„Niet alleen Dijksma is gebaat bij
meer werkende ouders", aldus de
woordvoerder.
Ondernemerskoepel VNO-NCW
voelt niets voor het idee om de
werkgever meer te laten bijdragen.
Een woordvoerder: We nemen
nu al een derde deel van de kosten
voor onze rekening, dus in absolu
te zin zal onze bijdrage toch al stij
gen. Het gaat te ver om meer dan
dat deel te betalen."
Ook het ministerie van Onderwijs
Cultuur en Wetenschappen is het
oneens met de MOgroep. Volgens
een woordvoerder zijn de conclu
sies van de organisatie te voorba
rig en de ouderbijdrage die ze
voorrekent veel te hoog.
BEST - Machinisten op de intercity-
lijn Eindhoven-Schiphol zijn in de
laatste weken drie keer vergeten te
stoppen op de nieuwe halteplaats
Best. Een NS-woordvoerder zei
dat gisteren nadat reizigers hun
trein weer zagen voorbijrijden.
Sinds 9 april stopt de intercity in
Best. Het tijdelijke overstappunt is
er speciaal voor automobilisten
die tijdens wegwerkzaamheden
aan de A2 de files willen omzeilen.
De intercitymachinisten rijden sta
tion Best al jaren voorbij en dat pa
troon zit bij sommigen kennelijk
diep ingesleten, lieten de spoorwe
gen gisteren weten. Managers zul
len de treinbestuurders nogmaals
wijzen op de verandering.
*NEE- MAAIQ-^HÈNK.1 hibfl.?
WAT ECN VéRRASSfAvel-
door Floor Ligtvoet
DEN HAAG - Apothekers werken
met falende computersystemen.
Daardoor bestaat bijvoorbeeld de
kans dat ze per ongeluk een dubbe
le dosis medicijnen meegeven,
blijkt uit onderzoek van de Inspec
tie voor de Gezondheidszorg. De
kans bestaat dat mensen medicij
nen krijgen die niet samen kun
nen of waar ze allergisch voor zijn.
Inspecteur-generaal Gerrit van der
Wal slaat alarm. „Ik ben geschrok
ken. Ik dacht altijd dat de medicijn
beveiligingssystemen goed werk
ten. Apothekers vertrouwden er
ook op. Een paar maanden gele
den ontdekte een alerte apotheker
uit Bennebroek echter dat de com
puter niet waarschuwde toen dat
wél had gemoeten. We zijn vervol
gens een onderzoek begonnen. De
meeste apotheken werken met
een systeem dat niet waterdicht is.
Ons onderzoek is in september
pas klaar maar ik heb apothekers
nu al gewaarschuwd. Het risico dat
patiënten medicijnen meekrijgen
die niet samengaan is namelijk te
groot. Dat wil ik niet voor mijn re
kening nemen."
De Nederlandse Patiënten Consu
menten Federatie (NPCF) zegt ver
baasd te zijn over de bevindingen
van de inspectie. Volgens de NPCF
is het hard nodig dat de apotheken
in actie komen. „Wij maken ons
ernstig zorgen over het ontbreken
van een goede en betrouwbare uit-
Alle apothekers moeten nagaan
of hun computersysteem proble
men geeft, heeft de Inspectie
voor de Gezondheidszorg giste
ren laten weten.
wisseling", zegt een woordvoerder.
„Het brengt de 24 uurszorg in ge
vaar. De patiënt wordt soms ge
dwongen meerdere apotheken te
bezoeken omdat ze immers niet
24 uur per dag open zijn."
Volgens inspecteur Van der Wal
moeten apothekers maatregelen
nemen. „De apotheker moet aller
eerst nagaan of zijn eigen systeem
ook problemen geeft. Daarna
moet zijn leverancier dit oplossen.
Maar apothekers moeten ook hun
eigen computergegevens kritisch
tegen het licht houden. We heb
ben namelijk gemerkt dat ze vaak
met vervuilde bestanden werken.
Eén patiënt komt soms twee, drie
of zelfs vier keer in het systeem
voor. Ieder bestand bevat dan net
even andere informatie.
De inspectie zal strenger controle
ren. Van der Wal: „Apothekers
kunnen niet om dit advies heen.
Ze moeten veilig werken."