Consument Groot, groter, belachelijk Miley Cyrus vindt de foto's toch niet mooi 'Amy Winehouse heeft weer een vriend' Geri Halliwell is te fanatiek met sporten Doutzen Kroes krijgt een wassen evenbeeld PZC Dinsdag 29 april 2008 I 1 7 Horloges worden ook de komende jaren alleen maar groter. Alle berichten over het tegendeel ten spijt. Bericht van de grootste horlogebeurs ter wereld, in het Zwitserse Basel. door Koos van Wees Het horloge van het hoofd productontwik keling van horloge- merk Hamilton is on geveer zo groot als een LCD-scherm. Gróót. En recht hoekig. En daardoor nog net iets meer choquerend dan de ronde reuzenhorloges van U-boat, waar aan we alweer even gewend zijn. Hamilton staat op de horloge- en sieradenbeurs Baselworld in Basel symbool voor dé trend in de horlo gewereld: groot, groter, belachelijk groot. Dachten we het einde van die ontwikkeling in zicht te heb ben, de tekenen op de beurs zijn anders. „Er komt voorlopig geen einde aan. Ontwerpers zijn dolblij met grotere horloges, ze kunnen er veel meer functies en details in kwijt. En de consumenten zijn er blij mee", zegt Adrian Bosshard, di recteur van Certina, dat mede door de steeds grotere horloges de omzet vorig jaar met 30 procent zag toenemen. Die functies in de klokjes nemen hand over hand toe. Met name bij de zogenoemde sporthorloges, die uiterlijk steeds meer op elkaar gaan lijken en dus vooral in het ge bruik onderscheidend moeten zijn. Hamilton heeft een horloge voor helikopterpiloten, dat de hoogte meet en berekent hoeveel lading er meegenomen kan wor den. Tissot onderscheidt zich met hoogte-, diepte-, chrono-, thermo- en barometers, kompas, eeuwigdu rende kalender en, oh ja, tijdsaan duiding, in één horloge. Daar heb je wat aan, achter je bureau. Dat al les stop je niet in een horloge van één-bij-één centimeter, daar zijn echt kloekere uitvoeringen voor nodig. Het is niet de enige reden voor de explosie van het formaat. „Niet ie dere verkoper vertelt altijd het he- groot le verhaal achter het horloge. De klant moet al eerder verleid wor den. Door het uiterlijk, door de identiteit. Die identiteit wordt be paald door de details. Grotere hor loges bieden meer mogelijkheden om de identiteit vorm te geven", zegt productontwikkelaar Hakim El Kadiri van Hamilton. Het 'LCD-scherm' om zijn arm is een direct voorbeeld van die visie. Hamilton wordt graag gezien in Hollywood en het breedbeeld- scherm om zijn pols refereert aan het filmdoek, vertelt hij. De eigen identiteit is niet altijd een garantie voor succes, hoe groot en opvallend weergegeven ook. Zo is er het Duitse merk Re- trowerk, dat producten voert die 'Ontwerpers blij met grotere horloges, ze kunnen er meer functies en details in kwijt' zo uit een Jules Verne-verhaal lij ken te komen. De horloges heb ben de kleur van onderzeeërs en afschroefbare opzetstukken, zoals een kompas. „Alles lijkt zo op el kaar, we wilden iets helemaal an ders. We richten ons op mensen die zich willen onderscheiden", vertelt de standhouder. Erg en thousiast over de resultaten is hij vooralsnog niet. „Probleem is: je houdt ervan of je haat het, er is geen tussenweg." Polshorloges worden niet alleen groter, ze veranderen ook van kleur. Twee jaar geleden waren op de beurs de eerste klokjes met ac centen van rosé-goud, inmiddels heeft elk merk wel exemplaren met die kleur, meestal in combina tie met het diepste zwart. Ook het binnenwerk verandert langzaam maar gestaag. In het middenseg ment, zeg maar de prijsklasse van 200 tot 1.500 euro, is de opkomst van de automaat opvallend. Twee jaar geleden was 98 procent van de horloges van Certina voorzien van een quartz-uurwerk. Nu is dat aandeel gezakt naar 85 procent, ten faveure van de automaat, een mechaniek dat zich opwindt door bewegingen van de drager. Het is een ontwikkeling die ook de komende jaren zal doorzetten, voorspelt de directeur van Certina. „Met een automaat voel je echt dat je een horloge draagt. Ze zijn iets minder precies dan quartzklokjes, maar dat hebben de mensen er voor over. Ook hier geldt weer dat mensen zich willen onderschei den." De achterkant van deze hor loges is dan ook vrijwel altijd trans parant, zodat de werking van het automatische mechaniek ook te aanschouwen is. Horloges hoeven niet per se groot te zijn om toch op te vallen. Russi sche en Italiaanse producenten tui melen op de beurs over elkaar heen om het gelijk van die stelling te bewijzen. Het Russische merk Maktek onderscheidt zich door kleurencombinaties die pijn doen aan de Westerse ogen. Het Italiaan se Giantto stopt zo veel bling in de klokjes, dat je de tijd niet meer ziet. Het veel bekendere Gucci zoekt het in een wat ingewikkelde, bochtige vormgeving. Het fraaiste kunststukje komt ech ter voor rekening van een Neder lander, Christiaan van der Klaauw uit Heerenveen. Van der Klaauw brengt horloges waarin behalve de tijd, ook de zon- en maanstanden en de positie van de planeten Mer- curius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter en Saturnus wordt weergegeven. Jaarlijks verkoopt hij er zo'n 200 tot 250. Zijn duurste horloge kost 36.000 euro, het goedkoopste 3.250 euro. Van der Klaauw levert kwali teit: „Mijn naam staat afgedrukt op de horloges, dat schept verplich tingen." Met enig dédain spreekt hij over het 'knip-en-plakwerk' waarmee de meeste horlogefabrikanten hun horloges samenstellen. Vakwerk, daar draait het bij Van der Klaauw om. „Om geld gaat het me niet. Geld kan je ook verdienen met koeienstront", sneert hij. De merken op de beurs doen het liever met horloges, al of niet in el- Horlogetrends op een rijtje kaar gezet met halffabricaten. De meeste hebben een binnenwerk uit de ETA-fabrieken, eigendom van de Swatch-groep. Wie echt wil dat elk radertje met de hand is gemaakt, kan terecht bij merken als Blancpain, in ruil voor zo'n an derhalve ton. Nog duurder bestaat ook, maar dan gaat het niet zozeer om het binnenwerk, maar om het aantal diamanten dat er aan de bui tenkant op zit. In die gevallen gaat het vrijwel altijd om dameshorlo ges. En ook die worden groter. Horloges worden groter. Een doorsnee van 44 mm is momenteel heel ge bruikelijk. Vijfjaar geleden gold 40 mm nog als 'groot'. Steeds meer merken hebben details van rosé-goud (oud goud). Het aandeel van horloges met een automatisch opwindsysteem groeit, ten koste van de quartz-horloges. De kroon zit steeds vaker aan de bovenkant, in plaats van de zijkant. Ook in: de retrogade of flyback, waarbij de secondewijzer na 15 of 30 se conden terugveert naar zijn uitgangspositie. ALLEMENSEN Annie Leibovitz heeft foto's ge maakt die niet passen bij het keurige Disney-imago van actri ce Miley Cyrus Hannah Monta na). Cyrus (15) heeft haar excu ses al gemaakt nog voor de 'ge nante' plaatjes in het blad Vani ty Fair verschijnen. Op de foto's staat ze, klaarblijkelijk topless, in een deken gewikkeld. De hoofd redactie van Vanity Fair voelt zich niet schuldig. „Miley's ouders waren bij de opnames aanwezig", aldus een verklaring. „De foto's zijn digitaal genomen dus ze hebben ze direct kunnen bekijken. Destijds vond iedereen ze prachtig." De moeder van Amy Winehou se heeft verklapt dat Amy een man aardig vindt. The Daily Mail concludeert maar gelijk dat haar huwelijk met Blake Fiel- der-Civil zo goed als over is. Moeder Janis is inmiddels voor gesteld aan Alex Haynes (24) en ze is zeer over hem te spreken. „Hij is een leuke jongen, heel zachtaardig.", vertelt Janis. De fa milie Winehouse wil graag dat Fielder-Civil, die nu gevangen zit, uit Amy's leven verdwijnt. Ja nis: „Ze heeft een man nodig die ze kan vertrouwen." Geri Halliwell is geobsedeerd door fitness. Althans, dat vindt Ivan Felipe Velez, de nieuwe vriend van de ex-Spice Girl. Vol gens Britse media staat hun rela tie onder druk omdat Halliwell extreem met haar uiterlijk bezig is. Ze fitnesst zo'n twee uur per dag. Volgens The Daily Mail vindt Velez het belachelijk dat zijn vriendin zoveel sport. Een bekende: „Volgens Ivan is Geri's huis net een trainingskamp." Het blonde topmodel Doutzen Kroes (23) mocht gisteren in Ma dam Tussauds haar wassen even beeld onthullen. Kroes had veel inspraak in het eindproduct. Zo koos ze zelf de kleding (een sexy wit Roberto Caval- li-jurkje) en mocht ze aange ven welke pose het wassen beeld zou aannemen. Wie Doutzen wil zien, kan ook het beste naar Amsterdam komen, want in Nederland is de geboren Friezin niet Doutzen Kroes met haar was sen beeld. foto EPA vaak meer. Ze heeft net een ap partement gekocht in New York. „Ik vind het zo'n leuke stad. En mijn zusje woont er ook."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17