Zeeland
PZCI
Lewedorp kan via N664 naar Goes
Eigenlijk zijn Mini's rampenauto's
13
Aanhoudingen
in Goes tijdens
uitgaansnacht
BEVELANDEN-THOLEN
17
15
Aansluiting bij 's-Heer
Arendskerke blijft na
verdubbeling Sloeweg.
Autistenkamp
Dutch Mini Rally
start op de Grote
Markt in Goes.
Burgemeester
haalt nat pak
Maandag 28 april 2008
Woordkunstenaars
op het podium in
Café Baarends
Tip? redgoes@pzc.nl
m.
door Frank Balkenende
's-heer arendskerke - Lewedorpe-
naren kunnen ook in de toekomst
via de provinciale weg N664 naar
Goes rijden. Op de Noordzakweg
bij 's-Heer Arendskerke komt een
nieuwe rotonde, die zorgt voor
een aansluiting op de N664.
Lewedorpenaren en mensen die
in het buitengebied van West-
Zuid-Beveland wonen, verkeren in
onzekerheid of ze straks niet alle
maal via de A58 naar Goes wor
den geleid. Daardoor zou het van
uit Lewedorp nog een toer wor
den om bijvoorbeeld naar Wolp-
haartsdijk te rijden.
Het provinciebestuur koos onlangs
voor een verdubbeling van de Sloe
weg, met een aansluiting van de
A58 op de Drieweg bij Heinkens-
zand. De Sloeweg ligt tussen de
Westerscheldetunnel en de afsla
gen op de A58.
Het project loopt tussen 2010 en
2013. Gekozen is voor de milieu
vriendelijkste en tegelijk ook de
veiligste variant: zoveel mogelijk
verkeer via de snelweg naar Goes
dirigeren. Daarvoor wordt in de
provinciale weg N664 (ook wel be
kend als de Nieuwe Rijksweg) een
harde knip gemaakt en wel in het
deel tussen de Sloeweg en het via
duct over de Noordzakweg. Daar
door kan verkeer dat bij Goes de
N664 opdraait, niet meer recht
streeks naar de tunnel rijden. Om
gekeerd ook niet. Verkeer dat over
de Sloeweg richting Goes rijdt,
ft* Lewedorpenaren en bewoners
van het Borselse buitengebied
kunnen ook na verdubbeling van
de Sloeweg via de provinciale
weg N664 naar Goes rijden.
wordt straks direct de A58 geleid.
Een andere mogelijkheid is er niet.
Met de knip willen de provincie
en de gemeenten Goes en Borsele
het vrachtwagenverkeer op de pro
vincial weg tussen Goes en Hein-
kenszand terugdringen. Sinds de
opening van de Westerscheldetun
nel is het namelijk veel drukker ge
worden op de N664. Vooral vracht-
wagenchaffeurs kiezen de route,
omdat hun navigatiesysteem die
als de 'snelste' of 'kortste' aan
merkt. Bewoners van 's-Heer
Hendrikskinderen en 's-Heer
Arendskerke en direct aanwonen-
den klagen al jaren over overlast
door 'sluipende' vrachtwagens.
Voorzitter Arie Raas van de Dorps
raad Lewedorp juicht de maatrege
len toe, zolang er voor inwoners
van zijn dorp maar een aanslui
ting op de N664 blijft. Overigens
moet in de praktijk blijken of Le
wedorpenaren, als ze een dikke ki
lometer doorrijden naar Heinkens-
zand, niet veel sneller in Goes zijn
via de A58.
De gemeente Goes en Borsele
moeten het Sloewegplan nog goed
keuren. De Borsele raad wordt
geïnformeerd over het plan in een
vergadering op 15 mei, waarbij bur
gers zeker welkom zijn.
goes - De politie Zeeland heeft in
de nacht van zaterdag op zondag
in Goes vier mensen aangehou
den.
Twee mannen werden omstreeks
half drie opgepakt in de Pape
gaaienstraat in Goes. De eerste,
een negentienjarige uit Kapelle,
wordt verdacht van het bezit van
en handelen in harddrugs. De
tweede, een twintigjarige man,
eveneens uit Kapelle, werd aange
houden wegens het openlijk ge
bruiken van harddrugs en het in
bezit hebben van een halve gram
cocaïne. De man kon zich ook nier
identificeren.
Dezelfde nacht arresteerde de poli
tie rond kwart voor één twee man
nen op de Grote Markt. Een 23-jari-
ge man uit Heinkenszand werd
door de politie op heterdaad be
trapt toen hij met een barkruk
naar enkele omstanders sloeg. Ter
plekke is ook een 39-jarige man
uit Goes aangehouden op verden
king van het mishandelen van om
standers. Een GGD-arts constateer
de dat de 39-jarige man een gebro
ken neus had opgelopen bij de
schermutseling. De politie heeft
deze zaak nog in onderzoek.
BTOvEfS ALMANAK
Tip? redactie@pzc.nl
Familie en vrienden waren sa
mengekomen voor het feestje
van de vrouw des huizes en doch
terlief. Iedereen had het reuze
naar zijn zin. De vier aanwezige
jongens, allen met gebruiksaan
wijzing, wat minder. De oudste
zoon had zich teruggetrokken op
zijn kamer, om te computeren.
De jongste zoon was verdiept in
de lego, ook op zijn eigen kamer.
De derde, een neef zat buiten op
de knopjes van de gameboy te
tikken. En de vierde zat in de
speelkamer naar een voetbalwed
strijd te luisteren. Na een poos
waagde de oudste zoon zich even
beneden. Joh mam", zei hij te
gen de jarige. „Het lijkt hier wel
een autistenkamp!"
De Grote Markt in Goes was zaterdag even het domein van de Mini. De Dutch Mini Rally vertrok vanaf hier richting Engeland. foto Willem Mieras
door David Duijnmayer
goes - Een stoet van 32 mini's ver
trok zaterdagochtend vanaf de Gro
te Markt in Goes richting
Groot-Brittanië, voor de vierde edi
tie van de Dutch Mini Rally. Zater
dag ging de route van Goes naar
Duinkerken, vanwaar een over
steek naar Engeland gemaakt
werd. Gisteren begon de tocht in
Engeland en de rest van de week
gaat die verder door het Engelse
landschap.
„Het is geen race", legt voorzitter
van de stichting Dutch Mini Rally
Gerth van Roden uit. „Het gaat
niet om de snelheid. Het voordeel
daarvan is niet alleen dat het leu
ker is voor de deelnemers, maar
ook dat je geen vergunningen no
dig hebt, want het gaat allemaal
over de openbare weg."
„We hebben een route uitgezet en
die moeten de deelnemers volgen.
Daarbij zitten opdrachten. Als ze
die niet uitvoeren, krijgen ze straf-
punten. We hebben bijvoorbeeld
grensbenaderingen, dat zijn denk
beeldige lijnen, waar je zo dicht
mogelijk bij in de buurt moet zien
te komen, maar niet overheen
mag. Of we hebben foto's gemaakt
van punten in de route, die men
moet zien te vinden. En dagelijks
is er een special stage, een traject
van onbekende afstand dat de deel
nemers met een bepaalde gemid
delde snelheid moeten afleggen."
Maar wat is er nou eigenlijk zo
prettig aan een mini?
„Er is niks prettig aan een mini",
'Ze zijn ongelooflijk
romantisch en allemaal
verschillend'
zegt Van Roden. „Ze zitten niet
lekker, zijn niet comfortabel, gaan
altijd kapot, en kosten klauwen
vol geld. Eigenlijk zijn het rampen
auto's. Maar ze zijn wel heel leuk.
En vaak heeft het met nostalgie te
maken, dat het bijvoorbeeld ie
mands eerste autootje was. Ze zijn
ongelofelijk romantisch, en alle
maal verschillend. Je hebt maar
heel weinig nodig om een Mini
een persoonlijk tintje te geven. Ze
hebben trouwens wel een perfecte
wegligging, dat dan weer wel. Het
is wat dat betreft net een kart."
De Dutch Mini Rally is een idee
van het Minicentre Ben van Leeu
wen en wordt dit jaar voor de vier
de keer gehouden. Gemiddeld
rijdt de mini-karavaan dit jaar 250
tot 300 kilometer per dag, en in to
taal bijna 2000 kilometer.
Eerdere edities gingen vanuit Ne
derland naar Wales, Schotland en
Duitsland.
www.dutchminirally.nl